Новини фінансового сектору

Дніпропетровський банківський союз відзначив своє 10-річчя

10 січня у дніпропетровському Будинку Союзів відбулося урочисте засідання і прес-конференція для журналістів, присвячені 10-річчю Дніпропетровського банківського союзу.

У прес-конференції і урочистому засіданні взяли участь Президент і Віце-президент Дніпропетровського банківського союзу (ДБС), представники облдержадміністрації, місцевого самоврядування, Голова регіонального управління Національного банку; представники банків і регіональних банківських союзів. З вітальним словом від Асоціації українських банків (АУБ) виступив начальник Управління банківських технологій АУБ Петро Решетніков, у привітанні сказано: “Дніпропетровський банківський союз своєю роботою тримає стабільність всієї системи на Сході України, утримує на високому рівні довіру з боку клієнтів і ділових партнерів, не зважаючи на непрості суспільно-політичні умови сьогодення”. ДБС є членом АУБ, і Асоціації українських банків дуже важливо знати, що є надійне плече колег-професіоналів у спільній законотворчій та організаційній роботі на створення сприятливого бізнес-середовища в нашій Україні.

Президент ДБС Сергій Згоник торкнувся історії виникнення організації і тих завдань, які вирішує Дніпропетровський банківський союз. Банкіри обговорили ситуацію, яка скалалася у банківській системі після 2-го туру виборів Президента України. За словами Сергія Згоника, у системі не відбувається подій, які б могли призвести до критичної ситуації або до проблем з платежами чи з поверненням депозитів.

Начальник регіонального управління НБУ відзначив позитивний вплив постанови Національного банку №576 на загальну ситуацію, а керівник Дніпропетровської філії Брокбізнесбанку заявила, що політична ситуація в країні ніяким чином не вплинула на роботу банку.

Керівник Управління банківських технологій АУБ Петро Решетніков звернув увагу присутніх на реакцію іноземних банків на політичну кризу в Україні. За його словами, під час цієї кризи іноземні банки не згорнули своєї діяльності. Крім того, офіційний курс гривні до долара у цей період не зазнав різких коливань, а залишався у тих межах, які використовувалися при формуванні державного бюджету на 2004 рік (5,3 – 5,6 грн./дол. США), що також не дає підстав говорити про кризові явища. І це є показником стабільної роботи банківської системи в цілому.

Усі заході із святкування 10-річчя Дніпропетровського союзу відбулися на високому організаційному рівні. Банки виявили одностайність підходів до вирішення проблем і досить високу корпоративну солідарність. Банкіри також дотримуються принципу обслуговування своїх клієнтів незалежно від політичних уподобань. І це є дуже позитивними сигналами на ринку.

Для довідки:
Дніпропетровський банківський Союз (ДБС)
створено у жовтні  1994 року. ДБС об’єднує 21 банківську установу регіону. Член Асоціації українських банків – з жовтня 1995 року.

Президентом Дніпропетровського банківського союзу є віце-президент, директор Східного міжрегіонального управління АКБ «Надра» Сергій Згоник, Віце-президентом – Геннадій Малашенко, виконавчим директором – Костянтин Чибісов.

Головним своїм призначенням Дніпропетровський банківський союз вважає сприяння розвиткові банківської системи як на національному, так і регіональному рівнях.

Напрями діяльності ДБС: захист інтересів комерційних банків у регіональних органах влади і місцевого самоврядування, створення сприятливого бізнес-середовища для діяльності банківських установ у регіоні, сприяння у розв’язанні загальних проблем банків; спільна з Асоціацією українських банків участь у законотворчій роботі з питань, що стосуються банківської діяльності і підприємництва.

Адреса:
49000, м.Дніпропетровськ, пр.Карла Маркса, 60 , к.62.
Тел./факс: (056) 744-10-48;
E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


Прес-служба
Асоціації українських банків

Затвердження Володимира Стельмаха Головою НБУ - потужний позитивний сигнал для суб’єктів фінансового і банківського ринку

Рішення Верховної Ради України про затвердження пана Стельмаха В.С. Головою Національного банку України в Асоціації українських банків  сприйнято як потужний позитивний сигнал для суб’єктів фінансового і банківського ринку. Ми переконані, що його авторитет працюватиме на подальше підвищення довіри до банківської системи з боку суспільства.

Повернення В.Стельмаха в Національний банк у цей напружений політичний період є знаковим.

Володимир Стельмах є банкіром з високою професійною підготовкою, великим практичним досвідом, що дозволяло і дозволяє йому зараз впевнено забезпечити зміцнення національної валюти і розвиток української банківської системи.

Він повертається в свій колектив, який успішно працював у складній і напруженій суспільно-політичній обстановці і проявив виваженість та професіоналізм. Асоціація українських банків впевнена, що поєднання досвіду і заслуженого авторитету Голови НБУ і позитивних якостей колективу в цей непростий час якраз те, що потрібно для створення потужного джерела довіри в економіці і фінансах країни для якісного її розвитку.

Варто відмітити, що Володимир Семенович є політично нейтральною, незаангажованою людиною, і що його кандидатура підтримана всіма політичними силами. Він отримав величезний потенціал довіри в парламенті і таким чином НБУ став своєрідним джерелом довіри для всієї економіки, а не лише для банківської системи.

Приємно констатувати, що стабілізація державної влади розпочинається із зміцнення керівництва банківської системи, яка завжди у новітній історії країни вела перед завдяки високому державному рівню її керівників.

Асоціація українських банків

Оподатковувати доходи від вкладів у банках не будуть

Прийняття Верховною Радою законопроекту про продовження мораторію на оподаткування доходів громадян від депозитних вкладів у банках є знаковим, – вважає Президент  Асоціації українських банків Олександр Сугоняко. На його переконання, цей крок посилить довіру суспільства не тільки до банківської системи, але й до українських владних інституцій. Але головне, вважає Президент АУБ, це створює сприятливі умови для активного вкладання населенням своїх заощаджень на депозитні рахунки в банках та виведення коштів з тіні.

“Національний банк України та Асоціація українських банків відстояли інтереси вкладників. Оподатковувати доходи громадян від депозитних вкладів у банках з 1 січня 2005 року не будуть, а тому люди можуть і будуть більш активно вкладати свої кошти на депозитні рахунки”, – каже  Олександр Сугоняко.

Прийнятий сьогодні конституційною більшістю законопроект “Про внесення змін до Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб” (поданий членами профільного Комітету – народними депутатами Буряком С.В., Цушко В.Д., Капустіним В.В., Терьохіним С.А., Осикою С.Г. та Хомутинником В.Д.) звільняє від оподаткування процентні доходи фізичних осіб, отримані за банківськими вкладами (депозитами) та ощадними сертифікатами до 1 січня 2010 року.

“Економіка країни, – кажуть в АУБ, – потребує залучення коштів населення на вклади у банках з метою нарощення ресурсної бази кредитування. Це той національний ресурс, залучення якого надасть можливість кредитувати економіку за рахунок власних внутрішніх джерел, а не платити дорогою ціною за іноземні ресурси».

“Є ще один фактор – моральний. Влада несе відповідальність за ті втрати, які понесли вкладники України. І через ситуацію в Ощадбанку в 1991 р., і через інфляцію 1992-94 рр. Сьогоднішнє рішення – сигнал того, що влада починає усвідомлювати свою відповідальність перед громадянами. А це не залишиться без відповідної позитивної реакції з боку суспільства”, – переконаний Президент АУБ.

Як відзначив Олександр Сугоняко: “Асоціація українських банків вітає рішення українських парламентарів, спрямоване на захист та забезпечення національно-економічних інтересів як держави, так і громадян, вкладників. Той факт, що за законопроект проголосувала конституційна більшість депутатів (“за” – 312 голосів) – є очевидною демонстрацією їх державної зрілості та консолідації, що дає всі підстави говорити і про позитивний процес політичної стабілізації в країні”.


Прес-служба
Асоціації українських банків

Відбулося підписання Меморандуму між Асоціацією українських банків та корпорацією Майкрософт

22 лютого, Київ. Асоціація українських банків та українське представництво корпорації Майкрософт підписали Меморандум про реалізацію галузевої Програми корпоративного ліцензування програмних продуктів Майкрософт в українських банках.

Згідно з нормами міжнародного та вітчизняного законодавства, ліцензування програмних продуктів забезпечує захист авторських прав його власників, а використання юридичними та фізичними особами так званих "піратських" копій є незаконним і передбачає накладення штрафних санкцій та вжиття інших заходів впливу.

Розрахована на 3 роки Програма надає банкам-членам АУБ та їх дочірнім підприємствам економічно більш сприятливі умови ліцензування порівняно зі стандартними корпоративними Програмами, які пропонуються компанією Microsoft: вищий (до 25%) рівень базової знижки, придбання лише за бажанням деяких обов'язкових опцій, безкоштовне надання технічної підтримки і консультацій та інше.

Програмою охоплено основні програмні продукти, які широко використовуються у вітчизняних банківських установах: операційні системи сімейства Windows, пакети офісних застосувань, програмні серверні продукти.

До реалізації Програми залучатимуться сертифіковані партнери компанії Mайкрософт в Україні, актуалізований список яких буде опубліковано на Web-сайті компанії. На АУБ, у рамках реалізації Програми, покладено виконання функцій координуючого органу.

Президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко заявив, що якнайшвидший перехід всіх українських банків на використання легальних програмних продуктів є вкрай важливим для вступу України до Світової Організації Торгівлі та просуванні на шляху до Євросоюзу.
 
Керівник українського представництва корпорації Майкрософт Валерій Лановенко запевнив, що особисто прикладе всіх зусиль для того, щоб реалізація Програми пройшла успішно. Він вважає, що таке співробітництво буде взаємовигідним для всіх учасників.

Детальну інформацію про Програму, реалізацію якої буде розпочато 1 березня ц.р., буде найближчим часом опубліковано на Web-ресурсах корпорації Майкрософт та Асоціації українських банків.
 
Довідка:
Асоціація українських банків (
www.aub.com.ua) створена в 1990 році як всеукраїнська недержавна, незалежна, добровільна, некомерційна організація. Її місія полягає у сприянні розвитку національної банківської системи. АУБ об’єднує діючі в Україні комерційні банки та представляє їх системні інтереси у відносинах з державними органами. Окрім комерційних банків до складу АУБ входить шість регіональних банківських союзів: Дніпропетровський, Харківський, Кримський, Київський та Одеський банківські союзи, Асоціація банків Львівщини, а також Міжнародний інститут фінансів, Українська міжбанківська валютна біржа, Українська фінансово-банківська школа, Аудиторська фірма “АПІК”.

Корпорація Microsoft
Заснована у 1975 році корпорація Майкрософт є визнаним світовим лідером у виробництві програмного забезпечення, наданні послуг та розробці інтернет-технологій для персональних комп'ютерів та серверів. Компанія пропонує широкий спектр програмних продуктів для ділового та особистого застосування та послуг, покликаних розширити можливості людини за рахунок використання сучасного програмного забезпечення в будь-який час, у будь-якому місці та на будь-якому пристрої.

З 2003 року в Україні діє компанія «Майкрософт Україна», до завдань якої входить розвиток ринку програмного забезпечення, а також впровадження та локалізація найновіших технологій на території України.
Додаткову інформацію про компанію та продукти Майкрософт можна знайти на веб-сервері Microsoft: www.microsoft.com/ukraine

Microsoft® є товарними знаками Microsoft Corporation, що охороняються в США і/або інших країнах. Інші назви продуктів і компаній, що згадуються в даному документі, можуть бути товарними знаками відповідних власників.


 

Прес-служба
Асоціації українських банків

Українські банкіри шукали шляхи залучення ресурсів

В приміщенні АУБ відбулася нарада керівників банків під головуванням Президента Асоціації Олександра Сугоняка на тему “Шляхи пошуку та залучення іноземних коштів у якості кредитних ресурсів для банків України”. У нараді взяли участь представники: Укрпромбанку, ВАБанку, Брокбізнесбанку, Експобанку, Імексбанку, Факторіал-банку, МТ-банку, Укргазбанку і АКБ “Форум”.

У вступному слові Олександр Сугоняко коротко окреслив можливі шляхи донесення інформації про українські банки до потенційного інвестора. За словами Президента АУБ, банківській системі України є що сказати про свої можливості і здобутки на різноманітних міжнародних інвестиційних саммітах. Подібні презентаційні кроки, які було важко здійснювати за старої влади, зараз на часі. Крім того, на даному етапі надто важливо з’ясувати вимоги іноземних інвесторів до банків України- претендентів на отримання кредитного ресурсу. Важливим також є відпрацювання форм і інструментарію залучення ресурсів українськими банками.

За словами голови правління “Укрпромбанку” Олександра Солтуса, перспективи розвитку банківської системи на найближчі п’ять років залишаються поки невизначеними. На думку банкіра, якщо Україна піде шляхом країн Східної Європи, жодного банку з українським капіталом може не залишитися. У даному контексті учасники наради висловили велике сподівання на роль АУБ у визначенні єдиної стратегії розвитку комерційних банків.

Учасники зустрічі також акцентували увагу на тому, що співпраця з такими авторитетними некомерційними установами як Світовий банк, занадто формалізована і оперативно не вирішує проблему отримання кредитного ресурсу українськими банками. Можливим шляхом вирішення цього питання міг би бути вихід на пряму співпрацю з асоціаціями комерційних банків Заходу. Але для такої співпраці і отримання “довгого ресурсу” банки самі мають проявляти більше ініціативи і докладати більше зусиль, залучивши до цього процесу АУБ як організатора заходів, що будуть спрямовані на акумуляцію спільних інтересів банків та організацію відповідної роботи з іноземними інвесторами.

На нараді було запропоновано і шлях вирішення означеної проблеми – створення пулу банківських установ-позичальників у виді консорціуму з метою можливості отримання іноземних кредитів для учасників цього пулу.

Учасники дискусії визначили робочу групу, до якої увійшли керівники банків: ВАБанк, АКБ “МТ-Банк”, АКБ “Форум”, АБ “Факторіал-Банк”, КБ “Експобанк”, ТОВ “Укрпромбанк”. Робоча група протягом тижня має опрацювати всі пропозиції банків, які були озвучені під час зустрічі, і визначити напрямки подальшої діяльності АУБ щодо залучення ресурсів на міжнародних ринках.

Координатором зазначеного напрямку роботи від Асоціації українських банків призначено керівника Управління банківських технологій АУБ Петра Решетнікова.

 

Прес-служба
Асоціації українських банків

Віце-президента АУБ Антона Бутейка призн&#107

Першим заступником міністра закордонних справ України призначено Антона Бутейка, який у вересні 2003 року подав у відставку з посади посла України в Румунії на знак протесту проти політики минулого режиму, зокрема проти втягнення України Урядом Л.Кучми – В.Януковича в “Єдиний економічний простор” (ЄЕП).

Указ про нове призначення підписав Президент України Віктор Ющенко.

Антон Бутейко - один з найбільш досвідчених українських дипломатів. У 1995-1998 роках він був першим заступником міністра закордонних справ України, у 1998-1999 роках - послом України в США. Послом у Румунії був призначений у грудні 2000 року.

З грудня 2003 року Антон Бутейко обіймав посаду Віце-президента Асоціації українських банків та начальника Управління з міжнародних відносин.

 

Довідково:

Бутейко Антон Денисович, освіта вища, у 1974р. закінчив Київський університет ім. Т.Шевченка, факультет міжнародного права, юрист-міжнародник, перекладач-референт англійської мови.
У 1974-1978рр. – аташе, 3-й секретар, 2-й секретар відділу міжнародних організацій, у 1978-1980рр. – 1-й секретар генерального секретаріату МЗС УРСР, помічник Міністра.
У 1980-1986рр. – співробітник Секретаріату ООН (правове обслуговування багатосторонніх переговорів держав), м.Нью-Йорк, США.
У 1986-1990рр. – радник відділу міжнародних організацій.
У 1990-1991рр. – начальник договірно-правового відділу МЗС УРСР.
З грудня 1991р. по вересень 1994р. – Радник Президента України, керуючий службою Президента України з міжнародних питань.
З жовтня 1995р. по листопад 1998р. – перший заступник Міністра закордонних справ України, Уповноважений Кабінету Міністрів України у справах європейської та євроатлантичної інтеграції України.
Народний депутат України ІІ-го скликання, Голова підкомісії з питань валютного регулювання та державного боргу, Комісія ВРУ з питань фінансів та банківскої діяльності.
Член Президії ВР України, керівник депутатської групи "Центр", член Конституційної комісії України.
З листопада 1998р. по січень 2000р. – Надзвичайний і Повноважений Посол України в США.
З березня 2000р. по лютий 2001р. – Посол з особливих доручень МЗС України.
З лютого 2001 р. – Надзвичайний і Повноважений Посол України в Румунії.
У вересні 2003 р. після підписання Україною угоди про ЄЕП подав у відставку у зв”язку з незгодою з політикою Уряду Л.Кучми – В.Януковича.
З грудня 2003 року - Віце-президент Асоціації українських банків - начальник Управління з міжнародних відносин.
Заступник Голови Української народної партії (УНП).
Дипломатичний ранг – Надзвичайний і Повноважений Посол України. Нагороджений орденами України "За заслуги" ІІІ і II ступенів, орденами Греції, Італії, Мексики та Польщі.
Володіє англійською, французською та російською мовами.

 

Прес-служба Асоціації українських банків

29 березеня в Асоціації українських банків відбудеться «круглий стіл» на тему: «ЗМІ – банки: пошук оптимізації стосунків у контексті суспільної відповідальності сторін»

Проводиться у рамках реалізації суспільного проекту “Значення об”єктивності інформації ЗМІ про банки і банківську систему для їх стабільного функціонування”.
 
Ініціатори “круглого столу”: Асоціація українських банків, Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності, Комітет з питань свободи слова та інформації.
 
Призначення “круглого столу”: виробити принципи інформування суспільства про фінансовий стан окремого  банку і системи в цілому з урахуванням специфіки їх діяльності.
 
Цілі “круглого столу”:

  1. Сформулювати ключові проблеми у взаємовідносинах між банками і суспільством через ЗМІ, обговорити, проаналізувати ситуацію, обмінятися пропозиціями, досвідом тощо.
  2. Показати особливість інформування через ЗМІ про стан окремих банків та банківської системи для суспільства.
  3. Обговорити відповідальність банків, представників влади і ЗМІ за поширення недостовірної інформації.
  4. Показати негативний вплив влади на стосунки банківської системи і ЗМІ та поширення неякісної інформації.
  5. Накреслити шляхи покращення системи взаємодії та співпраці банків і ЗМІ.
  6. Обговорити необхідність внесення змін до чинного законодавства щодо неприпустимості поширення недостовірної інформації про банки та банківську систему і встановлення відповідальності за такі протиправні дії.

Теми обговорення:

  1. Взаємостосунки влади, банків і ЗМІ: як було, як є, як має бути.
  2. Проблеми і особливості висвітлення через ЗМІ банківської діяльності.
  3. ЗМІ, влада, банки: відповідальність перед суспільством за поширення недостовірної інформації про стан окремих банків та банківської системи в цілому.

Учасники “круглого столу”: Національний банк України, Комітет Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності, Комітет з питань свободи слова та інформації, Асоціація українських банків, комерційні банки, народні депутати України, представники громадських організацій, провідні ЗМІ.
 
Місце проведення “круглого столу”: Асоціація українських банків (м. Київ, вул. М.Раскової, 15, 7-й поверх, ауд. 710)
 
Час проведення “круглого столу”: 29 березеня 2005 року, вівторок, з 14.00 до 16.30.
 
 
Акредитація для журналістів обов"язкова. Про Вашу участь просимо завчасно повідомити прес-службу АУБ за ел-адресою: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. або за тел. 559-31-76.

www.aub.com.ua

ЗМІ – банки: пошук оптимізації стосунків у контексті суспільної відповідальності сторін

«ЗМІ – банки: пошук оптимізації стосунків у контексті суспільної відповідальності сторін» - така тема «круглого столу», який відбувся в АУБ. З ініціативою про його проведення виступили Асоціація українських банків, Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності, Комітет з питань свободи слова та інформації.

Участь у “круглому столі” взяли народні депутати України Сергій Кіроянц та Сергій Правденко, голови правлінь комерційних банків Сергій Мещеряк (Укрінбанк), Юрій Яременко (АКБ “Старокиївський”), Артур Криклій (Інтербанк), Леонід Мілевський (Укрпрофбанк), Президент АУБ Олександр Сугоняко, Віце-президент АУБ Антоніна Паламарчук, Голова Незалежної Асоціації телерадіомовників, член Національної Ради з питань телебачення і радіомовлення Тетяна Лебедєва, Голова Ліги економічних журналістів Геннадій Гармаш, директор ГО „Телекритика” Галина Усатенко, редактори і журналісти економічних ЗМІ Ігор Каневський (Бізнес), Юрій Лацис (Экономические Известия), Дмитро Кошовий (Інтерфакс-Україна) та інші.

Під час “круглого столу” відбувся відвертий діалог між представниками комерційних банків, ЗМІ, громадських організацій та народними депутами. Учасниками було сформульовано ключові проблеми у взаємовідносинах між банками і ЗМІ, обговорено існуючі проблеми, показано особливість інформування через ЗМІ про стан окремих банків і банківської системи для суспільства.

Представники банків на конкретних прикладах показали негативний вплив влади на стосунки банківської системи і ЗМІ та поширення через ЗМІ неякісної, упередженої або недостовірної інформації про них, наголосили на відповідальності сторін за поширення такої інформації, протиправності та неприпустимості подібних дій.

В ході обговорення учасники відзначили корисність проведення “круглих столів” за участю банків та ЗМІ з метою накреслення шляхів покращення системи їх взаємодії та співпраці, вироблення принципів інформування суспільства про фінансовий стан окремого банку і системи в цілому з урахуванням специфіки їх діяльності. За пропозицією представників банків практику проведення таких “круглих столів” буде продовжено.

За словами Президента АУБ Олександра Сугоняко, необхідно виробити принципи інформування. Зараз про банк дозволено говорити будь що. Наслідок – шкода не тільки банку, але національній банківській системі, клієнтам банків, суспільству і державі в цілому. Особливість діяльності банків полягає в тому, що достатньо через ЗМІ суспільству підкинути незначну порцію неякісної, упередженої чи недостовірної інформації про їх діяльність, як це одразу загрожує стабільності цілої банківської системи та економіки країни.

Штучне нагнітання паніки та спроби підірвати довіру до банків – це злочин, який має негативні наслідки перш за все для суспільства, держави. Будь-яка банківська система опиниться неліквідною, якщо одночасно до банків прийдуть всі клієнти за своїми вкладами. Які це матиме наслідки для держави здогадатись не важко. Відповідальність тут ключове поняття. ЗМІ, влада, банки несуть рівну відповідальність перед суспільством за поширення недостовірної інформації про стан окремих банків та банківської системи в цілому. А отже всі три сторони мають однаково шукати шляхи оптимізації стосунків саме в контексті суспільної відповідальності.


Прес-служба
Асоціації українських банків

Українські банкіри взяли участь у З’їзді Асоціації російських банків

5-6 квітня у Москві в Колонній залі Будинку Профспілок відбувся XVI-й З'їзд Асоціації російських банків (АРБ). На З'їзді була присутня делегація Асоціації українських банків на чолі з її Президентом Олександром Сугоняко.

У З'їзді АРБ взяли участь представники Уряду Російської Федерації, Голова Центрального Банку РФ, перші заступники Голови ЦБ РФ, депутати Державної Думи РФ, керівники комерційних банків, представники корпоративних, суспільних і політичних організацій.

На З'їзді було розглянуте питання підвищення конкурентноздатності банківської системи Російської Федерації. Стратегія розвитку банківської системи РФ до 2008 р. була затверджена Центральним банком Росії і прийнята Урядом в день З’їзду, 5 квітня 2005 р. У її розробці активну участь взяла Асоціація російських банків.

Банкіри висловили стурбованість ситуацією, яка склалася на ринку банківських послуг Російської Федерації. Іноземні банки, які працюють на цьому ринку, є більш потужними і забезпечують собі найкращу клієнтуру російських банків серед платоспроможних експортно-імпортних підприємств.

На З’їзді було поставлене важливе питання: “Бути чи не бути національній банківській системі Росії?”. Доповідачі ствердно і одностайно відповіли на це питання.

З’їзд також визначив шляхи покращення функціонування банківського середовища, серед яких:

  • Проведення капіталізації (здійснення докапіталізації банківської системи);
  • Визначення показника рівня адекватності капіталу;
  • Проведення заходів на законодавчому рівні, які забезпечать права кредиторів (банків) щодо 100%-ого повернення боржниками запозичених коштів;
  • Створення бюро кредитних історій;
  • Перехід банківської системи Росії на міжнародні стандарти та звітність.

За словами Президента АУБ Олександра Сугоняка: “Проблеми, окреслені Асоціацією російських банків, є характерними і для банківської системи України. Це і проблема капіталізації, і прозорість власників, і корпоративне управління. Приємно відмітити, що банківській системі України вже вдалося вирішити питання із захистом вкладників. Фонд гарантування вкладів почав свою роботу з 1998 року. У січні того ж року Україна перейшла на міжнародні стандарти бухгалтерського обліку і звітності. Протягом 2003-2004 рр. були внесені поправки в нормативно-правову базу, спрямовані на захист прав кредиторів, а Національний банк України зняв всі нормативні перепони на шляху проведення капіталізації”.

Прес-служба
Асоціації українських банків

Відбулася зустріч банкірів з міністром фінансів

18 квітня 2005 року відбулася зустріч представників комерційних банків, НБУ та АУБ з Міністром фінансів України Віктором Пинзеником.

В зустрічі взяли участь: голови правлінь комерційних банків, переший заступник Голови НБУ Анатолій Шаповалов, Президент АУБ Олександр Сугоняко, Президент КБС Леонід Черновецький, відповідальні працівники АУБ.

На нараді було розглянуто питання впровадження завдань, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів України “Назустріч людям”, спрямованих на творення надійних та прозорих ринків фінансових послуг як основного джерела внутрішніх інвестиційних ресурсів, створення умов для ефективної мобілізації і розміщення фінансових ресурсів учасникам ринків з урахуванням інтересів кожного окремого громадянина та суспільства в цілому, сприяння розширенню безготівкових розрахунків та ефективного управління бюджетними коштами.

Відбулася конструктивна розмова чільного представника влади з банківською громадськістю. Міністр розповів учасникам наради про завдання і перспективи розвитку фінансового ринку у зв’язку із прийняттям і виконанням державного бюджету країни.

Міністр відзначив, що збільшені доходи громадян підуть в економіку, наприклад, через фінансування капітального будівництва. „Це чудовий сигнал, з якими сегментами ринку треба працювати, - підкреслив Віктор ПИНЗЕНИК, - Політика Уряду полягає в тому, щоб такі сигнали були постійними. Уряд дає орієнтири банкам, куди необхідно вкладати гроші”. Віктор ПИНЗЕНИК повідомив, що в новому Бюджеті Уряд планує, зокрема, здешевлювати кредитування у вугільному секторі, здешевлювати кредити селу.

Асоціація українських банків рекомендує знайомитись з веб-сайтом Міністерства фінансів (www.minfin.gov.ua), на якому детально викладена інформація з цього питання.

На зустрічі виступили: п. Дубілет О.В. – Голова Правління АКБ “Приватбанк”, п. Тимонькін Б.В. – Голова Правління АКБ “Укрсоцбанк”, п. Шаповалов А.В. – перший заступник Голови НБУ, п. Чернівецький Л.М. – Президент КБС, п.Чемерис Є.С. – заступник Голови КБ “Каліон-банк”, п. Сугоняко О.А. Президент АУБ.

В своєму виступі Президент АУБ п.Сугоняко О.А. зупинився на наступних питаннях:

  1. Новий Уряд України не здійснює роботу з роз’яснення суспільству своєї політики. Тому його дії сприймаються громадськістю неадекватно, а іноді і в спотвореному вигляді через роботу “дружніх” владі ЗМІ. Необхідно більш тісне і відкрите спілкування влади з народом. Згадайте, що робив П.Ерхард в Німеччині в 1948 році – він спілкувався з народом.
  2. АУБ вітає ідею Мінфіну щодо проведення тендерів на виконання банками зарплатних проектів бюджетних установ.
    З метою недопущення зловживань і корупції запропонував включити до складу комісії з відпрацювання умов конкурсу представників АУБ як інститут, що керується принципами.
  3. ДСО при МВС є найбільшою господарською структурою, в якій практично зливаються бізнес і влада. Треба ліквідувати монополію ДСО на володіння зброєю. Просив Мінфін підтримати у ВРУ законопроект № 3223, яким передбачається надання банкам право на озброєну охорону майна та коштів. З діючим вітчизняним законодавством про зброю Україну в Європу ніхто не пустить.
  4. Проблема масових електронних платежів. Понад 42 млрд. грн.. грошей знаходиться поза банками і завдання полягає в тому, щоб зменшити частку готівки в грошовому обігу. Лінія Мінфіну на збільшення безготівкових розрахунків банківською системою підтримується. Президент АУБ нагадав, що є державна програма НСМЕП, яка розроблена за ініціативою НБУ і потребує виконання. Він звернувся до Міністра фінансів про підтримку і сприяння реалізації цієї програми Урядом.
  5. Капіталізація банківської системи. Капітал банку по суті є тим показником, що регламентує нарощення обсягів активних операцій банку для задоволення потреб економіки та обмежує ризики діяльності із залученими коштами. Резерви сприяння капіталізації банків за рахунок удосконалення нормативної бази НБУ уже практично вичерпані. Тому це питання набуває загальнодержавного значення і потребує урядового розуміння і підтримки.
    Вирішенню цієї проблеми сприяло б:
    - законодавче врегулювання питання легалізації капіталу;
    - звільнення (часткове) від оподаткування інвестицій в банківський сектор;
    - спрощення процедури реєстрації збільшення статутного капіталу банків;
    - захист прав акціонерів міноритаріїв та збільшення їх долі в статутному капіталі банків;
    - підвищення прибутковості банківської діяльності;
    - запуск ринку капіталу та ринку цінних паперів.
  6. Про філії іноземних банків. В Україні немає ніяких законодавчих та нормативних обмежень щодо відкриття банків з іноземних капіталом. Зараз на українському ринку працює 10 банків із 100% іноземним капіталом і понад 30 банків, в складі статутного фонду яких бере участь іноземний капітал.

Ми виступаємо проти необмеженого відкриття філій іноземних банків, оскільки їх діяльність на українському фінансовому ринку не підпадає під діючі вимоги регулювання банківської діяльності, вони будуть діяти в нерівних конкурентних умовах в порівнянні з українськими банками. В Україні невизначений механізм реалізації захисту інтересів вітчизняних вкладників та інвесторів в банках-нерезидентах.


Прес-служба
Асоціації українських банків

Призначено дату Установчих зборів по створенню бюро кредитних історій

Відбулося засідання Оргкомітету по створенню бюро кредитних історій, в якому, крім банкірів, взяли участь представники Міністерства фінансів України та Національного банку України.

На засіданні розглянуті підсумки проведеної організаційної роботи по створенню бюро. 26 банків надали документи для реєстрації їх в якості засновників бюро кредитних історій, в тому числі Асоціація українських банків, Укрсоцбанк, Аваль, Укрсиббанк, Райффайзенбанк, ПУМБ, Надра та інші.

Як відмітила Віце-президент Асоціації українських банків Антоніна Паламарчук, яка є Головою Оргкомітету, на сьогодні є ще кілька банків, які бажають виступити співзасновниками. Їм буде надана така можливість, якщо вони встигнуть своєчасно передати необхідні документи до Оргкомітету.

У зв’язку з бажанням представників страхового сектору взяти участь у створенні та роботі бюро кредитних історій, прийнято рішення провести зустрічі з декількома страховими компаніями і, у разі підтвердження їх бажання відповідними рішеннями, надати їм можливість виступити співзасновниками бюро.

Оргкомітет визначив дату проведення Установчих зборів – 2 червня 2005 року.

На засіданні також розглянуті пропозиції міжнародних компаній-власників кредитних бюро щодо співпраці і їх можливої участі у капіталі бюро кредитних історій, що створюється банками в Україні.

Оргкомітет вважає таку співпрацю корисною для розвитку кредитного бюро в Україні і планує в подальшому проведення переговорів з представниками таких компаній по визначенню напрямків співпраці.


Прес-служба
Асоціації українських банків

ДОВІДКА про роботу законодавчого і нормативного регулювання банківської діяльності

ДОВІДКА

про роботу законодавчого і нормативного регулювання

банківської діяльності

 

І. УПРАВЛІННЯ ПО ЗВЯЗКАХ З БАНКАМИ

 

1.     Банківське законодавство

В січні-квітні 2005 року Асоціація українських банків продовжувала роботу з удосконалення банківського законодавства.

  •         З метою недопущення кризових явищ в банківському секторі Асоціацією були підготовлені та передані до Національного банку України пропозиції щодо:
  • -         законодавчого надання НБУ повноважень на встановлення мораторію на дострокове повернення банківських вкладів (законопроект щодо внесення змін до Цивільного Кодексу України);
  • -         включення до функцій НБУ права на здійснення заходів з метою недопущення банківської кризи, порядку розробки та затвердження антикризової програми та покриття можливих збитків від її реалізації (проект змін до ЗУ Про Національний банк України).

 

        В квітні поточного року Національним банком України переданий до Верховної Ради України проект змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині надання іноземним банкам права на відкриття філій на території України.

Зазначений законопроект Асоціацією доведений до розгляду банками.

Узагальнені пропозицій банків будуть враховані при підготовці Звернення до народних депутатів України при проведенні парламентських слухань Про хід виконання заходів щодо вступу України до СОТ, що заплановані на 10.05.05.

 

2.     Питання нагляду

Протягом І-го кварталу 2005 року Асоціацією продовжувалася робота з банками та НБУ щодо удосконалення нормативно-правових актів, що регулюють банківську діяльність.

 

Постанова Правління НБУ 443.

За ініціативою АУБ створеною в НБУ робочою підгрупою Банківський нагляд та регулювання розглянуті пропозиції банків щодо внесення змін до порядку визначення та регулювання діяльності спеціалізованих ощадних банків.

За результатами обговорення досягнуті домовленості щодо наступних змін:

  • Ш     до розрахунку співвідношення середньоарифметичних залишків за вкладами фізичних осіб до середньоарифметичних залишків пасивів банку буде прийматися загальна сума пасивів банку (за виключенням міжфілійних розрахунків). Тобто, врахована пропозиція банків щодо виключення вимоги з врахування до розрахункової суми пасивів пасивного сальдо за міжбанківськими кредитами, депозитами і кореспондентськими рахунками;
  • Ш     вносяться наступні зміни до розрахунку нормативів для спеціалізованих ощадних банків:
  • -         відміняється вимога щодо підвищеного розміру мінімального значення нормативу миттєвої ліквідності (30%). Для ощадних банків діятиме загальна вимога мінімального значення нормативу Н4 не менше 20%;
  • -         максимальні значення нормативу максимального розміру кредитного ризику на одного контрагента (Н7) пропонується встановити в наступному порядку:
  • o       не   більше   ніж   20   відсотків   -   для   банків,   які   мають співвідношення середньоарифметичних  залишків  за   вкладами фізичних осіб до середньоарифметичних залишків пасивів банку у розмірі від 50%-60%;
  • o       не   більше   ніж   15   відсотків   -   для   банків,   які   мають співвідношення середньоарифметичних   залишків  за вкладами фізичних осіб до середньоарифметичних залишків пасивів банку у розмірі від 60%-70%;
  • o       не   більше   ніж   10   відсотків   -   для   банків,   які   мають співвідношення середньоарифметичних  залишків  за   вкладами фізичних осіб до середньоарифметичних залишків пасивів банку у розмірі від 70%-80%;
  • o       не   більше    ніж   5 відсотків   -   для    банків,   які    мають співвідношення середньоарифметичних  залишків   за   вкладами фізичних осіб до середньоарифметичних залишків пасивів банку у розмірі більше ніж 80%.

Також на засіданні робочої підгрупи підтверджена позиція НБУ щодо незастосування підвищених нормативів до спеціалізованих ощадних банків до внесення погоджених змін до Інструкції Про порядок регулювання діяльності банків в Україні.

В теперішній час проект змін до Інструкції підготовлений Департаментом банківського нагляду та знаходиться на погоджені в Юрдепартаменті, після чого буде поданий на розгляд Правлінню НБУ.

 

Постанова Правління НБУ 411.

За ініціативою АУБ на обговорення робочої підгрупи Банківський нагляд та регулювання винесені пропозиції банків щодо зміни порядку формування резервів на покриття кредитних ризиків (Постанова Правління НБУ 411).

За результатами обговорення НБУ було принципово погоджено врахування значної частини пропозицій банків. Зокрема, погоджено:

  • Ш     зміни до таблиці врахування забезпечення при розрахунку резерву (п.7.1.3.):
  • -         підвищення до 90% рівня врахування майнових прав на депозити в валюті, що не є однорідною до валюти кредиту;
  • -         виключення розподілу коефіцієнтів врахування нерухомого майна житлового фонду за валютними кредитами в залежності від терміну кредитування;
  • -         виключення розподілу коефіцієнтів врахування майнових прав на майбутнє нерухоме майно житлового фонду в залежності від валюти кредиту;
  • Ш     зміни до таблиці норм резервування (п.8.1.):
  • -         погоджено встановлення єдиних нормативів резервування від кредитів в національній та іноземній валюті для наступних категорій:
  • o       стандартна 1%;
  • o       під контролем 5%.

Продовжується дискусія з НБУ щодо:

  • -         розповсюдження на майнові права на міжбанківські кредити за операціями СВОП порядку врахування при розрахунку резерву, аналогічного врахуванню майнових прав на міжбанківські депозити;
  • -         подовження строку на доформування резервів до 01.10.05.

 

Застосування показників системи раннього реагування

На прохання банків Асоціація українських банків звернулася до Голови Національного банку України п.Стельмаха В.С. з приводу проблемних ситуацій, що виникають між банками та територіальними управліннями НБУ у звязку із застосуванням показників системи раннього реагування.

Для підвищення порозуміння між банками та НБУ Асоціація українських банків в своєму листі просила надати на розгляд банкам методику розрахунку показників системи раннього реагування.

В листі НБУ від 02.03.2005 р. 42-212/483-1983 Національний банк не погодився з пропозицією АУБ щодо надання Методики. Разом з тим в цьому листі зазначається, що система раннього реагування не є підставою для застосування заходів впливу та створена виключно для внутрішнього використання службою банківського нагляду Національного банку України.

При цьому, Національним банком України проведена робота з територіальними управліннями щодо неможливості використання значень показників раннього реагування як підставу для застосування заходів впливу до банків.

Зміст листа НБУ доведений до відома банків листом АУБ   04-09/0207  від  10.03.2005 року.

 

 

 

 

Робота над проектами нормативних актів.

Протягом січня-квітня Асоціацією доведені на розгляд банків та узагальнені пропозиції до наступних підготовлених НБУ проектів змін до нормативно-правових актів:

  • -         Положення НБУ Про планування та порядок проведення інспекційних перевірок;
  • -         Інструкції НБУ Про порядок регулювання діяльності банків в Україні;
  • -         Інструкції НБУ Про порядок відкриття використання і закриття рахунків у національній та іноземній валютах;
  • -         Положення Про порядок здійснення банками України вкладних (депозитних) операцій з юридичними і фізичними особами;
  • -         Інструкції НБУ Про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті;
  • -         Методики розрахунку економічних нормативів регулювання діяльності банків;
  • -         Правил організації статистичної звітності, що подаються до НБУ;
  • -         Постанови Правління НБУ Про цілі і завдання НБУ на 2005 рік;
  • -         проекту Постанови НБУ Про підходи до впровадження Базеля- 2.

Узагальнені пропозиції банків передані для розгляду відповідним департаментам Національного банку України.

 

 

ІІ. УПРАВЛІННЯ БАНКІВСЬКИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

1. Законодавче регулювання

 

Охорона

        Надання банкам права створювати власні підрозділи, озброєні автоматичною нарізною вогнепальною зброєю

АУБ підготовлено та передано народним депутатам України Звернення щодо необхідності прийняття змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині надання банкам права використовувати вогнепальну нарізну зброю для здійснення охоронних функцій  (Законопроект 3223).  (Лист до народних депутатів  10-06/0211 від 10.03.2005)

Дане питання уже не перший рік опрацьовується Асоціацією. Законопроект прийнятий у першому читання у 2004 році, наразі виносився на друге  читання, але не розглядався.

АУБ вважає питання прийняття зазначеного законопроекту важливим для банківської системи України, таким, що надасть банкам можливість здійснювати охорону свого майна та майна клієнтів якісно і економічно.

Також Асоціація розглянула законопроект (реєстраційний 5133) схожого змісту народного депутата Л.Черновецького, який взяв за основу законопроект 3223, та направила до ВРУ та Національного банку своє бачення з цього питання. На думку Асоціації більш доцільним є наразі зосередитись на прийнятті законопроекту 3223, який уже підготовлений до другого читання.   (Листи 10-06/0180 від 01.03.2005,  10-07/0181 від 01.03.2005).

 

                    Організація охорони банків

У продовження своєї роботи, направленої на удосконалення існуючої системи охорони банків, Асоціація підготувала та направила листа до Міністра внутрішніх справ п. Луценка Ю.В. з проханням сприяти виключенню факту заняття міліцією підприємницькою діяльністю, прийняттю Законів "Про охоронну діяльність", "Про зброю", а також підтримати прийняття у другому читанні вищезгаданого законопроекту 3223 (лист 10-06/0214 від 14.03.05). Отримана відповідь, яка уже направлена банкам.

У звязку з тим, що від банків надійшли відомості про нову хвилю підвищень вартості послуг ДСО на початку 2005 року, проведене опитування банків про отримання ними у 2005 році пропозицій від ДСО про підвищення ціни охорони. Інформація від банків узагальнена і буде використана для подальшої роботи з ДСО, МВС та НБУ по цьому питанню.

 

Банківські метали

 

        Звільнення банківських металів від обкладення ввізним митом

В продовження розгляду проблеми, що виникла у банків наприкінці вересня 2004 року в звязку з розясненнями, які викладені в листі Державної митної служби від 22.09.2004  25/4-14-34/11541-ЕП, внаслідок якого з придбаних за кордоном банківських металів почали стягувати ввізне мито, Асоціація підготувала та направила лист уже до нового керівництва держави (на імя Першого віце-премєр-міністра п. Кінаха А.К.).

В своєму зверненні Асоціація просила сприяти відкликанню Держмитслужбою свого листа як такого, що приносить шкоду державі, та ініціювати від Уряду України внесення змін до Закону України "Про Єдиний митний тариф", що врегулює це питання на законодавчому рівні. (Лист 10-06/0153 від 23.02.2005).

 

Криптозахист

        Зміна порядку ліцензування використання та експлуатації засобів криптозахисту та криптосистем

Надані пропозиції НБУ з обрунтуванням внесення зміни до чинного законодавства щодо порядку ліцензування використання та експлуатації засобів криптозахисту та криптосистем у банківських установах.

Чинне законодавство з питання криптозахисту інформації є непослідовним і суперечливим та не враховує особливостей роботи банківської системи.

Пропонується передати НБУ здійснення функцій ліцензування діяльності, що повязана з використанням та експлуатацією засобів криптозахисту та криптосистем у банках. Зараз це здійснюється  Департаментом спеціалізованих телекомунікаційнх систем та захисту інформації СБУ, що спричиняє необрунтований тиск на банки з боку регіональних управлінь МВС та НБУ.

Запропоновано Нацбанку включити це питання на розгляд робочої групи, яка опрацьовує пропозиції вдосконалення нормативно-правових актів НБУ.

 

2. Нормативне регулювання

Валютне регулювання

        Питання про порядок здійснення в грошовій формі іноземних інвестицій в Україну та повернення іноземному інвестору його інвестицій, а також репатріації прибутків, доходів, інших коштів, одержаних від інвестиційної діяльності в Україні

Проблемні питання щодо зазначеного порядку виявилися майже одразу після прийняття Національним банком нової Постанови (Постанова Правління НБУ від 14.10.2004 року 482 "Про затвердження Положення про порядок здійснення в грошовій формі іноземних інвестицій в Україну та повернення іноземному інвестору його інвестицій, а також репатріації прибутків, доходів, інших коштів, одержаних від інвестиційної діяльності в Україні") та введення її в дію.

У 2004 році Асоціацією були надіслані пропозиції змін тексту Положення.

У 2005 році Асоціація українських банків надіслала до Національного банку України ряд листів із пропозиціями: - продовжити засідання робочої групи з удосконалення зазначеного Положення (лист 10-07/0063 від 03.02.2005), - розглянути взагалі доцільність дії Положення (лист 10-07/0087 від 09.02.2005), - про відміну Положення (лист 10-09/0106 від 10.02.05р.) - узагальнені зауваження до підготовлених Нацбанком змін до Положення (лист 10-07/0167 від 24.02.2005).

Брали участь у засідання робочої групи з удосконалення зазначеного Положення.

 

        Інші питання регулювання діяльності банків у сфері обігу валютних цінностей

За період січня - квітня 2005 року Асоціація також надсилала до Національного банку листи із пропозиціями:

- розглянути питання відміни пунктів обміну валют на агентських угодах, недоцільності встановлення межі продажу фізичним особам готівкової валюти у пунктах іноземної валюти (лист 10-07/0115 від 15.02.2005);

- розглянути питання можливості надання права керівникам безбалансових відділень (які функціонують за межами міста, в якому знаходиться банк, філія) затверджувати курс купівлі-продажу іноземних валют за своїм підписом та скріпляти печаткою відділення (листи 10-07/0121 від 15.02.2005 р. та 10-07/0297 від 04.04.2005).

Інкасація

        Питання використання індивідуальних засобів захисту (зокрема, шоломів) працівниками підрозділів перевезення валютних цінностей

Після прийняття змін (наприкінці 2004 року) до Інструкції з організації перевезення валютних цінностей та інкасації коштів в установах банку була встановлена нова норма про те, що під час чергування в підрозділах перевезення валютних цінностей та інкасації коштів та перебування на маршрутах інкасації коштів незалежно від обсягів носіння індивідуальних засобів захисту (бронежилетів, шоломів) працівниками підрозділу є обовязковим.

Асоціація в своєму листі до НБУ пропонує зазначити, що використання шоломів при здійсненні банківських операцій не є обовязковим, але їх можуть використовувати підрозділи інкасації та перевезення валютних цінностей залежно від складності маршрутів, обєктів інкасації і обсягів готівки за рішенням керівника установи банку., оскільки враховуючи значну вагу шолома (близько двох кілограмів), перебування інкасатора в шоломі протягом робочого дня негативно вплине на функції хребта і в подальшому може спричинити погіршення стану здоровя працівника (Лист 10-07/0231 від 18.03.2005).

 

Фінмоніторинг

        Внесення змін до порядку надання електронної інформації на запит  Державного комітету фінансового моніторингу 

Банки та їх структурні підрозділи самостійно або на запит Держкомфінмоніторингу надають великі обєми оцифрованої інформації каналами електронної пошти НБУ, що призводить до значних витрат з боку банків. Рівень місячних витрат окремих банків може перевищувати 6 тис. грн. АУБ узагальнила інформацію, отриману від банків стосовно витрат, що повязані з наданням інформації Держкомфінмоніторингу та запропонувала НБУ розглянути питання  щодо розподілу витрат між державою та банками в цьому напрямку.

На наше звернення НБУ пропонує банкам самостійно узгоджувати альтернативні канали надання інформації фінмоніторингу.

Асоціацією опрацьовується питання надання цієї інформації у шифрованому вигляді через Інтернет. Для цього нами пропонується внести зміни до нормативних документів НБУ та Державного комітету фінансового моніторингу про удосконалення шляхів та методів передачі інформації від банків.

 

 

ІІІ. УПРАВЛІННЯ ОПОДАТКУВАННЯ БАНКІВ

 

   Одним із важливих аспектів своєї діяльності Асоціація вважає вдосконалення податкового законодавства і провела за звітний період значну роботу у цьому напрямку.

Фахівці АУБ працювали в робочій групі Комітету Верховної Ради з питань фінансів та банківської діяльності та брали участь у засіданнях Комітету при обговоренні наступних проектів Законів України. 

  Закон України  Про Державний бюджет України на 2005 рік 2285 від 23 грудня 2004 року.

Асоціація при розгляді законопроектукатегорично виступала проти втручання у податкове законодавство шляхом прийняття податкових норм у Законі Про оподаткування прибутку підприємств, оскільки втручання в податкове законодавство України суперечить Закону України Про систему оподаткування та податковим законам. Крім того, ці зміни, на погляд Асоціації, безсистемно змінюють норми податкового законодавства та погіршують умови господарської діяльності банків.

Зауваження та пропозиції  Асоціації, які були враховані при прийнятті Закону :

щодо  виключення норми законопроекту, якою передбачалось зменшення  нормативів формування страхового резерву відносно сукупного розміру боргових вимог банків згідно з підпунктом 12.2.3 пункту 12.2. статті 12 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств з 20 відсотків до 10 відсотків;

щодо недопущення призупинення на 2005 рік норми чинного Закону України Про оподаткування прибутку підприємств, яка надає право юридичній особі   на  сплату консолідованого податку на прибуток, в тому числі  за раніше прийнятими рішеннями.

 

Крім того, до вищезгаданого законопроекту  Асоціацією надавались наступні зауваження:

 

  про неправомірність призупинення на 2005 рік дії підпункту 5.2.2 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств, яким визначено, що  витрати, спрямовані на  благодійну діяльність, включаються платником податку до складу валових витрат  у встановленому законом розмірі; 

 

      щодо неравомірности призупинення на 2005 рік дії другого речення абзацу третього підпункту 7.11.13 статті 7 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств, яким визначено, що до основної діяльності неприбуткової організації включається продаж такою організацією своїм засновникам, членам та учасникам товарів (послуг), які пропагують принципи та ідеї, для захисту яких було створено таку неприбуткову організацію. Введення цієї норми  спрямовано на обмеження прав неприбуткових організацій при здійсненні ними їх статутної діяльності;

 

  стосовно неправомірності  введення додаткового податкового періоду для сплати податку на прибуток  за результатами одинадцяти місяців;

 

щодо неправомірності заборони   для підприємств, які мали відємне значення обєкту оподаткування (балансові збитки) станом на 1 січня 2003 року і не погашені  до 01.01.2005р., враховувати його у зменшення обєкту оподаткування майбутніх періодів;

 

стосовно  неправомірності збільшення розміру пені на суму додаткового податкового зобовязання, розрахованого внаслідок збільшення валового доходу при виникненні заборгованості за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) відповідно до норм пункту 12.1 статті 12 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств.

 

Закон України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2005 рік та деяких інших законодавчих актів 2505 від 25 березня 2005 року.(реєстр. 7221 )

 

 Проект Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2005 рік та деяких інших законодавчих актів, підготовлений Кабінетом Міністрів України, розглядався Комітетами ВРУ у дуже обмежені терміни, але незважаючи на це, Асоціацією були надані зауваження до Комітетів ВРУ з питань фінансової  і банківської діяльності та з питань бюджету до  всіх норм цього Закону, які стосувалися погіршення умов діяльності субєктів господарської діяльності.  Працівники Асоціації були присутні на всіх засіданнях вищезгаданих Комітетів ВРУ. Депутатами профільного Комітету ВРУ були повністю підтримані зауваження та пропозиції АУБ, але при прийняті Закону Верховною Радою України не всі зауваження до цього Закону були враховані.  

1. У Законі України Про оподаткування прибутку підприємств.

Зауваження та пропозиції Асоціації, які враховані у  Законі:

 

-              щодо неприпустимості заборони на включення до складу валових витрат платників податку на прибуток вартості придбаних товарів (робіт, послуг) у субєктів підприємницької діяльності-фізичних осіб, що є платниками єдиного (фіксованого) податку (норма із проекту Закону була виключена);

 

-              про відновлення дії п.5.2.2 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств щодо включення до складу валових витрат, у межах нормативу передбаченого законом, витрат на здійснення благодійної діяльності (дію цієї норми відновлено повністю з 01.01.2005р.);

           

-              щодо неприпустимості  обмеження  віднесення до складу валових витрат

        платника податку витрат   із страхування, повязаного  із здійсненням         ним господарської діяльності   до розміру, що не перевищу 5% валових        витрат за звітний податковий квартал (пропозиція АУБ врахована частково  - зроблено виключення для медичного, пенсійного та обовязкового страхування);   

 

-              щодо недопущення додаткових обмежень при  віднесенні платником податку до складу валових витрат на поліпшення ним основних фондів у порівнянні з чинним законодавством (п.8.7.1) (Пропозицію АУБ враховано частково).

Одним із основних питань,  якому Асоціація приділила максимальну увагу при наданні зауважень до проекту закону та відстоюванні інтересів банків, було питання щодо неприпустимості   зменшення нормативів формування страхового резерву відносно сукупного розміру боргових вимог банків з 20 до 10 відсотків.    Депутати Комітету ВРУ з питань фінансів та банківської діяльності  повністю підтримали пропозиції АУБ з цього питання, але,  на жаль, ця норма залишилась у Законі

Крім того, Асоціацією була надана обрунтована  пропозиція щодо нерозповсюдження на банківські установи норми закону, якою передбачено окремо  визначати податок  на прибуток від кожного виду діяльності, що підлягає патентуванню. Ця пропозиція АУБ також розглядалася на засіданні  профільного Комітету ВРУ і була підтримана депутатами Комітету, але не врахована ВРУ при прийнятті закону.

 

 

2. До Цивільного Кодексу України

 

Проектом Закону 7221 були запропоновані зміни до ст. 1074 Цивільного Кодексу України, при  прийнятті яких було б докорінно змінено існуючий судовий порядок обмеження прав клієнта розпоряджатися своїми коштами, що знаходяться на його рахунку. Пропонувалось надати право на таке обмеження за рішенням державного податкового органу про застосування адміністративного арешту активів. Асоціацією було запропоновано виключити цей розділ законопроекту як такий, що суперечить Конституції України, зокрема, ст. 41, ст.124, ст. 22. (Пропозиція Асоціації врахована повністю відповідні зміни до Цивільного Кодексу із проекту Закону були вилучені ).

 

3 . До Закону України Про державну податкову службу України

 Асоціацією було запропоновано виключити передбачені зміни до вищенаведеного Закону у звязку з тим, що вони негативно вплинуть на розвиток підприємницької діяльності в Україні та звузять обсяг існуючих прав і свобод субєктів господарювання.

Асоціація наполягала на недопущенні зміни діючого порядку здійснення позапланових виїзних перевірок тільки на підставі рішення суду, як це встановлено Законом України від 12.01.2005р. 2322,  на порядок, коли позапланова виїзна перевірка буде здійснюватись за рішенням керівника податкового органу, яке оформлюється наказом.

Пропозиція Асоціації врахована частково поширено підстави для  здійснення позапланової перевірки, передбачені у ст.11Закону України Про державну податкову службу тільки на окремі випадки, зокрема, це  стосується платників, які подали  декларацію з відємним значенням  ПДВ, яке становить більше 100 тис.грн., та перевірки, передбачені законами про РРО та про виробництво й обіг алкоголю та тютюну.

 АУБ пропонувала виключити норму законопроекту щодо  відміни діючого порядку, коли фінансові штрафні санкції (суми недоїмки), застосовані органами Державної податкової служби, сплачуються платниками податку добровільно або стягуються у судовому порядку (тобто планується відміна судового порядку стягнення). Пропозиція Асоціації врахована і ця норма вилучена із Закону.

Асоціація у наданих зауваженнях до проекту Закону наполягала на недопущенні норми, якою передбачалось вилучити  частину 8 ст. 11-1, відповідно до якої рішення про вилучення оригіналів фінансово-господарських та бухгалтерських документів, зупинення операцій на рахунках в установах банків може прийматися лише судом (пропозиція Асоціації врахована).

 

 

4. До Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб

 

У звязку із тим, що Закон України "Про податок з доходів фізичних осіб є недосконалим і дуже складним при його застосуванні не тільки для платників податку фізичних осіб, податкових агентів, а і  для самих державних податкових органів, внаслідок чого виникає неоднозначне тлумачення тих чи інших статей Закону, а роз'яснення уповноваженими державними органами надаються несвоєчасно, Асоціація запропонувала  Комітетам  Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності  та з питань бюджету посприяти  введенню до Закону України Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2005 рік та деяких інших законодавчих актів України у розділі Про податок з доходів фізичних осіб додаткової норми про зняття податкової відповідальності з податкових агентів терміном на 1 рік у разі, якщо вони самі виправили помилки, які виникли з причин невчасних та неоднозначних роз'яснень компетентних органів.

Асоціація вважає, що дане доповнення до Закону України Про податок з доходів фізичних осіб  є досить суттєвим для платників податків,  враховуючи значні розміри штрафних санкцій (у подвійному розмірі від суми зобов'язання з податку на доходи), передбачені за неперерахування податку до бюджету пунктом 17.1.9 статті 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 року 2181, і буде у подальшому наполягати на введенні цієї норми до вищезгаданого Закону.

Враховуючи, що Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік"  та деяких інших законодавчих актів" ( далі Закон 2505), яким внесені  зміни до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", набуває чинності із дня опублікування, а опубліковано його було 31 березня 2005 року, тобто в останній день податкового періоду, всі зміни передбачені у ньому до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств застосовуються з 1 січня 2005р.

    Асоціація вважає, що  це  є порушенням статті 58 Конституції України, якою визначено "що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони помякшують  або скасовують відповідальність особи".

З огляду на вищевикладене  та з метою захисту інтересів банків, Асоціація  5 квітня 2005 року звернулась до КМУ та Комітету ВРУ з питать фінансової і банківської діяльності щодо надання розяснення про застосування змін, внесених до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" з 1 квітня 2005 року. Профільним Комітетом ВРУ пропозицію АУБ підтримано і він також звернувся до Уряду щодо  застосування змін, внесених до Закону України Про оподаткування прибутку підприємств, не з 1 січня 2005 року, а з 1 квітня 2005 року.

 

Закон України Про оподаткування прибутку підприємств

 

Асоціація українських банків розглянула розроблений Міністерством фінансів України законопроект  Про внесення змін до Закону України Про оподаткування прибутку підприємств та  надала свої зауваження до Національного банку України, у яких звернула увагу на недоцільність прийняття запропонованих у вищезгаданому законопроекті  змін, які носять у своїй основі фіскальний характер і погіршують умови діяльності платників  податку на прибуток.

Зауваження АУБ стосувалися щодо:

  • -      недопущення обмеження прав платників податку щодо включення понесених витрат, повязаних із виробничою діяльністю, до складу валових витрат. Запропоновані зміни до підпункту 5.2.5   Закону обмежували права платника податку на формування валових витрат у певному звітному періоді . Зокрема, у випадку, коли платник податків, що йде назустріч податковим органам та розраховується по задекларованому на поточний рік податку (наприклад, податку з власників транспортних засобів, земельному податку), був би позбавлений права на віднесення суми фактично сплачених задекларованих зобовязань до складу валових витрат у  періоді такої сплати, враховуючи при цьому, що у більшості випадків авансування бюджету в частині попередньої сплати податків відбувається за настійливим проханням саме податкових органів.
  • -      неприпустимості запропонованих змін до підпункту 5.6.3., щодо включення до складу валових витрат тільки витрат на оплату праці, які є заробітною платою,  а також невключення  до складу валових витрат нарахованих, але не виплачених з будь-яких підстав сум оплати праці працівників (депонованих сум).
  • -      недопущення виключення із суми активних операцій суми застрахованих кредитів при формуванні банком страхового резерву за рахунок валових витрат.

 

Вищенаведені зауваження Асоціації українських банків були повністю враховані Національним банком України при наданні пропозицій до вищезгаданого закону до Кабінету Міністрів України.

 

З метою захисту інтересів банків Асоціація звернулася до Уряду щодо сприяння законному розвязанню важливої для банківської системи України проблеми, створеної діями Державної податкової адміністрації всупереч чинному законодавству України. Питання стосується неправомірності надання ДПАУ податкового розяснення, затвердженого наказом від 22.09.2003 р.  547, що є порушенням Постанови КМУ 494 від 16.05.2001 р., яким затверджено Порядок надання податкових розяснень.

 

 

IV. УПРАВЛІННЯ ЦІННИХ ПАПЕРІВ

 

1. Законодавство

  •         Асоціація спільно з ПФТС МФС, ПАРД, 28 банками та 38 компаніями звернулась до Уряду та Верховної Ради України з проханням внести зміни до Закону України "Про Державний бюджет на 2005 рік" щодо зупинення дії Постанови КМУ 1707 від 21.12.04 р. "Про затвердження Державної програми розвитку Національної депозитарної системи України" та вилучення з видаткової частини бюджету на 2005 рік 144,5 млн грн. на фінансування Програми розвитку депозитарної системи України у звязку з принциповою позицією щодо необхідності перегляду цієї Програми.
  •         У рамках постійній участі АУБ у діяльності Консультаційно-експертної Ради при ДКЦПФР розглянуті законопроекти та нормативні документи:
  • -    законопроект Про Національну депозитарну систему України - узагальнені пропозиції банків направлені ДКЦПФР на розгляд;

- Зміни, до Закону України "Про інститути спільного інвестування

(пайові та корпоративні інвестиційні фонди)" за ініціативою АУБ частка активів, які ІСІ можуть вкладати у банки збільшена у законопроекті з 30 до  40 %;

- проект Положення про порядок реєстрації випуску іпотечних сертифікатів та інформації про їх випуск, що випускаються в бездокументарній формі - узагальнені пропозиції банків направлені ДКЦПФР на розгляд;

-   Проект положення щодо регулювання ринку цінних паперів у кризових умовах направлений банкам на розгляд.

          На запит Комітету ВР України розглянути законопроекти реєстр.       5454 та 5616 та надані експертні висновки АУБ:

       - щодо законопроекту реєстр. 5454 "Про внесення змін і доповнень до законодавчих актів України (щодо обігу векселів) позитивний з зауваженнями щодо доцільності його обєднання з іншим законопроектом, який підготований АУБ про внесення змін до Закону України Про обіг векселів в Україні з метою приведення закону у відповідність до Женевських конвенцій 1930 р.;

  - щодо законопроекту реєстр. 5616 - Про внесення доповнень до  Цивільного  кодексу України. (реєстр. 5616) - про необхідність зняття з розгляду законопроекту 5616, який узаконює можливість відмові платника від оплати векселя у випадку його свідомого оформлення векселя всупереч нормам статті 4 Закону України Про обіг векселів в Україні.

          На запит фінансового департаменту КМУ направлено листа Премєр-міністру України п.Тимошенко Ю.В. щодо готовності Асоціації взяти участь у доопрацюванні порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів (Порядок затверджений постановою КМУ 1104 від 01 жовтня 1997 року.

 

Асоціація українських банків

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ