Експертна думка

08112024_dilyara Експертна думка | Асоціація українських банків

Основні нормативні документи НБУ, прийняті протягом жовтня 2024 року

Протягом жовтня НБУ вніс зміни до значної кількості нормативних документів та ряд документів визнав недійсними ( Постанови №№121,122,126,127128,129).
Також НБУ Постановою № 123 запровадив вимоги до систем корпоративного управління, внутрішнього контролю та управління ризиками надавачів фінансових платіжних послуг.
Вимоги поширюються на платіжні установи, установи електронних грошей та операторів поштового зв’язку, які мають право надавати фінансові платіжні послуги, а також філії іноземних платіжних установ та іноземних установ електронних грошей.
Згідно Постанови №124, з 01 листопада 2024 року розпочинається вилучення з готівкового обігу банкнот номіналами 50 та 200 гривень зразків 2003-2007 років.
Постановою №125 було Затверджено « Положення про забезпечення здійснення безготівкових розрахунків в Україні в умовах особливого періоду».
Рішенням № 368-рш НБУ розширивє перелік бенчмарк-облігацій внутрішньої державної позики, за рахунок яких банки мають змогу покривати частину обсягу обов’язкових резервів.
Крім того, за результатами здійсненого нагляду, НБУ виявив порушення в діяльності небанківських фінансових установ щодо фінансового моніторингу, та надав роз’яснення та рекомендації (Лист № Р/25-0005/75915).
Більш детальна інформація наведена в додатку до даного матеріалу : 

 Основні нормативні документи НБУ, прийняті протягом жовтня  2024 року

Назва Постанови/документу

Дата прийняття

Сутність

Мета/вплив на БСУ

Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань фінансового моніторингу

121

05.10.2024

НБУ урегулював порядок інформування банками та небанківськими установами про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) та структуру власності клієнта (далі – розбіжності щодо КБВ та структури власності) відповідно до актуальних вимог законодавства шляхом внесення змін до відповідних нормативно-правових актів з питань фінансового моніторингу.

Внесено зміни до  Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління НБУ від 19 травня 2020 року № 65 та до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління НБУ від 28 липня 2020 року № 107

Так, банки та небанківські фінансові установи мають повідомляти про виявлення розбіжностей держателю ЄДР – Міністерству юстиції України. Раніше такі повідомлення надсилалися Державній службі фінансового моніторингу.

 Зокрема, зазначеними змінами передбачено:

  • строк для встановлення банком, небанківською фінансовою установою наявності / відсутності розбіжностей щодо КБВ та структури власності;
  • виявлення банком, небанківською фінансовою установою наявності розбіжностей  та повідомлення про їх виявлення згідно з порядком, установленим  Міністерством юстиції України.

Банки та небанківські установи матимуть один місяць перехідного періоду для приведення  у відповідність до зазначених змін анкети клієнтів, відповідних переліків клієнтів та реєстру розбіжностей.

Вдосконалення пруденційного нагляду

Про затвердження Змін до Інструкції про виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті

122

05.10.2024

Зміни було внесено до розділів V,XII  та до Додатку  6. Зміни стосуються  розгляду документів банків щодо отримання дозволу на роботу в СЕП

Вдосконалення нормативно-правового акта Національного банку України з питань виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні

Роз’яснення та рекомендації з питань фінансового моніторингу

№ Р/25-0005/75915

07.10.2024

За результатами здійсненого нагляду НБУ виявив порушення в діяльності небанківських фінансових установ щодо фінансового моніторингу, зокрема неналежну перевірку клієнтів та відсутність актуальних внутрішніх документів. НБУ рекомендує установам оперативно усунути ці недоліки та дотримуватися вимог законодавства для мінімізації ризиків відмивання коштів і фінансування тероризму

Основні моменти:

·          Неналежна організація фінансового моніторингу: НБУ виявив порушення у роботі небанківських фінансових установ, зокрема щодо неналежної організації та проведення первинного фінансового моніторингу та належної перевірки клієнтів.

·          Необхідність удосконалення внутрішніх документів: Багато установ не розробили чи оновили внутрішні документи з питань фінансового моніторингу, не запровадили системи управління ризиками та не використовують ризик-орієнтованого підходу.

·          Неналежне виконання вимог законодавства: Виявлено випадки, коли фінансові установи не дотримуються основних вимог щодо виявлення ризиків ВК/ФТ (відмивання коштів/фінансування тероризму), що призводить до неефективної боротьби з такими ризиками.

·          Відсутність достатніх заходів щодо платників та отримувачів коштів: Установи не вживають належних заходів для визначення платників та отримувачів коштів, що користуються послугами установ, і не проводять оцінку ризиків цих операцій.

Посилення  контролю за фінансовими операціями  та забезпечення   дотримання  вимог законодавства України щодо протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму.

Про внесення зміни до рішення Правління Національного банку України від 23 листопада 2017 року № 752-рш

368-рш

08.10.2024

НБУ  розширює перелік бенчмарк-облігацій внутрішньої державної позики, за рахунок яких банки мають змогу покривати частину обсягу обов’язкових резервів (далі – бенчмарк-ОВДП). Так, з 15 жовтня 2024 року до переліку бенчмарк-ОВДП буде додано ОВДП з ідентифікаційними номерами (ISIN) UA4000232896 та UA4000232912, перше розміщення яких Міністерство фінансів України здійснило 01 жовтня 2024 року.

Сприяння збільшенню активності на аукціонах Міністерства фінансів України із розміщення ОВДП, що важливо для забезпечення фінансування державного бюджету виключно на беземісійній основі

Про затвердження Положення про вимоги до системи управління надавача фінансових платіжних послуг

123

10.10.2024

НБУ запровадив вимоги до систем корпоративного управління, внутрішнього контролю та управління ризиками надавачів фінансових платіжних послуг .

Положення про вимоги до системи управління надавача фінансових платіжних послуг  поширюватиметься на платіжні установи, установи електронних грошей та операторів поштового зв’язку, які мають право надавати фінансові платіжні послуги, а також філії іноземних платіжних установ та іноземних установ електронних грошей. 

 Положення передбачає:

  • обов’язок небанківських надавачів платіжних послуг визначити відповідальними за виконання функцій внутрішнього аудиту, управління ризиками та контролю за дотриманням норм (комплаєнс) окремі підрозділи або покласти виконання відповідних функцій на внутрішнього аудитора / головного внутрішнього аудитора, головного ризик-менеджера, головного комплаєнс-менеджера; 
  • право вето ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера на рішення виконавчого органу з питань, які стосуються / впливають на: 
    • бізнес-модель небанківського надавача фінансових платіжних послуг;
    • систему внутрішнього контролю, систему управління ризиками;
    • тарифну політику надавача фінансових платіжних послуг;
    • встановлений ризик-апетит та/або затверджені ліміти ризику; 
  • перелік та вимоги до ключових внутрішніх документів із питань системи управління, зокрема положень про систему внутрішнього контролю, про контроль за дотриманням норм (комплаєнс), про внутрішній аудит, а також кодексу поведінки (етики) та запобігання конфліктам інтересів, стратегії управління ризиками, декларації схильності до ризиків, політик управління ризиками / окремими видами ризиків;
  • підходи до управління операційними ризиками, зокрема щодо їх виявлення, вимірювання, моніторингу, контролю, звітування та мінімізації.

Надавачі фінансових платіжних послуг матимуть час для приведення своєї діяльності у відповідність до нових вимог згідно з графіком, який передбачає такі етапи:

1.        Запровадження організаційних заходів та документів з питань системи внутрішнього контролю – до 15 листопада 2024 року;

2.        Запровадження стратегій, політики, методик і процедур – до 01 грудня 2024 року;

3.        Запровадження декларації схильності до ризиків та забезпечення відповідності іншим вимогам – до 31 грудня 2024 року.

Повний перехід до виконання нових вимог – з 01 січня 2025 року.

Забезпечення виконання Закону України “Про платіжні послуги”.

Про поступове вилучення з готівкового обігу банкнот номіналами 50 та 200 гривень зразків 2003–2007 років

124

10.10. 2024

З 01 листопада 2024 року розпочати вилучення з готівкового обігу банкнот номіналами 50 та 200 гривень зразків 2003-2007 років.

Банкам України:

1) заборонити з 01 листопада 2024 року видавати з кас банків банкноти номіналами 50 та 200 гривень старого зразка за всіма видами готівкових операцій;

2) здійснювати з 01 листопада 2024 року з банкнотами номіналами 50 та 200 гривень старого зразка лише прибуткові операції з юридичними та фізичними особами для зарахування на рахунки, вклади, акредитиви та для виконання платіжних операцій;

3) забезпечити пакування та здавання до Національного банку України та уповноважених банків банкнот номіналами 50 та 200 гривень старого зразка як повними, так і неповними пачками в порядку, встановленому Інструкцією про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 25 вересня 2018 року № 103 (зі змінами);

4) розмістити до 01 листопада 2024 року в приміщенні банку в доступному для огляду клієнтами місці інформацію щодо поступового вилучення з готівкового обігу банкнот номіналами 50 та 200 гривень старого зразка.

Поліпшення готівкових розрахунків

Про деякі питання здійснення безготівкових розрахунків в Україні в умовах особливого періоду

125

16.10.2024

Цією  Постановою, зокрема:

1.        Затверджено Положення про забезпечення здійснення безготівкових розрахунків в Україні в умовах особливого періоду;

2.        виключено Розділ ІІІ і додаток до Положення про порядок дій щодо забезпечення здійснення безготівкових розрахунків, якщо немає засобів зв’язку для виконання міжбанківських платіжних операцій у національній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 16.12.2022 №244 та низку нормативно-правових актів Національного банку України, що зазначені у Додатку.

Положення про забезпечення здійснення безготівкових розрахунків в Україні в умовах особливого періоду, визначає вимоги:

·          щодо відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунку в умовах особливого періоду;

·          щодо виконання надавачем платіжних послуг з обслуговування рахунку платіжних операцій користувача, ініційованих з рахунку користувача в національній валюті в умовах особливого періоду;

·          щодо виконання надавачем платіжних послуг операцій з використанням емісійних платіжних інструментів та електронних грошей в умовах особливого періоду;

·          щодо забезпечення виконання міжбанківських платіжних операцій у національній валюті через кореспондентські рахунки, відкриті банками в інших банках, та через СЕП в умовах особливого періоду;

·          до надавачів платіжних послуг, що є системно важливими банками, щодо забезпечення підключення до Центрального маршрутизатора НПС «ПРОСТІР» в умовах особливого періоду;

·          до оператора-резидента платіжної системи (крім операторів платіжних систем, створених Національним банком) щодо забезпечення виконання платіжних операцій в умовах особливого періоду.

Також  було визнано такими, що втратили чинність, ряд   нормативно-правових актів  стосовно міжбанківських переказів коштів

Забезпечення здійснення безготівкових розрахунків в Україні в умовах особливого періоду

Про визнання такими, що втратили чинність, деяких нормативно-правових актів Національного банку України

126

18.10.2024

1. Визнати такими, що втратили чинність:

1) постанову Правління Національного банку України від 21 квітня 2004 року № 175 “Про затвердження деяких нормативно-правових актів НБУ ;

2) пункт 2 постанови Правління Національного банку України від 02 лютого 2009 року № 39 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України”;

 3) постанову Правління Національного банку України від 21 грудня 2018 року № 144 “Про внесення змін до Положення про функціонування інформаційних систем Національного банку України та банків в особливий період”.

Актуалізація нормативно-правових актів

Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

127

18.10.2024

НБУ зобов’язав надавачів фінансових послуг та надавачів фінансових платіжних послуг забезпечити фізичну та інформаційну доступність щонайменше 50% своїх відокремлених підрозділів у кожному регіоні здійснення діяльності для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до 31 березня 2025 року.

 Зазначені установи зобов’язані забезпечувати клієнтів актуальною та достовірною інформацією про інклюзивні відокремлені підрозділи шляхом розміщення інформації про місцезнаходження таких приміщень, контактні номери телефонів та графік роботи на головній сторінці офіційного вебсайту та його мобільній версії, в програмних застосунках (мобільних додатках, платіжних застосунках), платіжних пристроях, через служби клієнтської підтримки, в загальнодоступних місцях приміщення (на табло, екранах).

Також Національний банк затвердив низку змін до нормативно-правових актів з регулювання та нагляду за діяльністю на ринку небанківських фінансових послуг, зокрема:

  • передбачено можливість надання об’єктом безвиїзного нагляду обґрунтованого клопотання щодо продовження встановленого у вимозі НБУ строку подання документів, але не більше ніж на 30 робочих днів; 
  • встановлено ознаку небездоганної ділової репутації щодо ключових осіб / керівника / власників істотної участі установи в разі здійснення цією установою безліцензійної діяльності на ринку небанківських фінансових послуг і платіжному ринку;
  • удосконалено процедуру погодження на посаду керівника надавача фінансових послуг.

Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

128

25.10.2024

Зміни було внесено  до  : 

·          Положення про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 07 жовтня 2022 року № 217 

·          Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 199.

Надавач фінансових послуг зобов’язаний організувати систему управління згідно з вимогами, визначеними Положенням про вимоги до системи управління страховика, затвердженим постановою Правління НБУ від 27 грудня 2023 року № 194, Положенням про вимоги до системи управління кредитною спілкою, затвердженим постановою Правління НБУ від 02 лютого 2024 року № 15, Положенням про вимоги до системи управління надавача фінансових платіжних послуг, затвердженим постановою Правління НБУ від 10 жовтня 2024 року № 123 (крім малої платіжної установи), а також цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами Національного банку, законами України з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг та з урахуванням особливостей, установлених Законами України “Про господарські товариства”“Про акціонерні товариства”“Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю”, відповідно до того, у якій організаційно-правовій формі він створений”.

Установа, яка отримала ліцензію на надання фінансових платіжних послуг за результатами розгляду пакета документів, поданого до дня набрання чинності цією постановою, зобов’язана протягом трьох місяців із дня отримання авторизації діяльності, але до дня початку надання першої фінансової платіжної послуги привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення про вимоги до системи управління надавача фінансових платіжних послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 10 жовтня 2024 року № 123.

Приведення деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань авторизації діяльності у відповідність до вимог законодавства України

Про затвердження Змін до Положення про провадження Національним банком України депозитарної діяльності депозитарної установи

129

29.10.2024

Було внесено зміни до наступних документів:

1.        Постанови Правління НБУ від 06 березня 2022 року № 39 “Про врегулювання діяльності учасників ринку небанківських фінансових послуг, небанківських фінансових груп, учасників платіжного ринку, колекторських компаній та юридичних осіб, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації”

2.        Положення про застосування НБУ заходів впливу за порушення вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, затвердженого постановою Правління НБУ від 22 вересня 2022 року № 206

3.         Положення про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг, затвердженого постановою Правління НБУ від 07 жовтня 2022 року № 217

4.        Положення про здійснення безвиїзного нагляду за діяльністю з надання фінансових та супровідних послуг, затвердженого постановою Правління НБУ  від 14 грудня 2023 року № 162

5.        Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління НБУ  від 29 грудня 2023 року № 199

6.        Положення про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до НБУ  в межах окремих процедур, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 200

7.         Положення про визнання належності послуги чи операції до фінансової / обмеженої платіжної послуги та виявлення здійснення безліцензійної діяльності на ринку небанківських фінансових послуг і платіжному ринку, затвердженого постановою Правління НБУ  від 04 вересня 2024 року № 105.

НБУ розглядає документи осіб, подані для здійснення процедур, визначених у Положенні № 199, та щодо яких станом на дату набрання чинності цією постановою не прийнято рішення, згідно з вимогами та в порядку, визначеними в Положенні № 199, з урахуванням змін, унесених цією постановою.

 Надавачі фінансових послуг, надавачі фінансових платіжних послуг зобов’язані привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення № 217, Положення № 199 з урахуванням змін, унесених цією постановою, до 31 березня 2025 року.

Визнати такими, що втратили чинність:

1) Постанову Правління НБУ від 05 листопада 2021 року № 114 “Про затвердження Положення про порядок розкриття інформації небанківськими фінансовими установами”;

2) пункт 2 постанови Правління НБУ  від 21 березня 2022 року № 56 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України”.

Приведення нормативно-правових актів НБУ у відповідність до законодавства України

02092024_dilyara Експертна думка | Асоціація українських банків

Серпневі зміни від НБУ: Нові межі P2P-переказів і посилений контроль платежів

Протягом серпня 2024 року Національний банк України прийняв низку важливих нормативних документів. Зокрема, Постановою №99 від 06.08.2024 року було впроваджено новий метод безвиїзного нагляду за небанківськими надавачами платіжних послуг і надавачами обмежених платіжних послуг – поглиблений аналіз.

Крім того, були внесені зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні та Інструкції про порядок організації касової роботи банками і проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні.

Також, відповідно до Постанови №102 від 27.08.2024 року, з 1 жовтня 2024 року Національний банк тимчасово (на пів року) встановив ліміт у 150 000 грн на місяць для переказів фізичних осіб "з карти на карту" (P2P, C2С). Ліміт буде застосовуватися лише до вихідних переказів за всіма рахунками клієнта, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб. 

Ці нормативні документи мають значний вплив на банківську систему України, сприяючи її стабільності, прозорості та відповідності сучасним вимогам законодавства.

  1. Постанова №94 від 02.08.2024Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів НБУ:

    • Внесені зміни до ряду документів, що регулюють заходи впливу, оцінку стійкості банків та організацію процесу оцінки внутрішнього капіталу і ліквідності в банках України. Ці зміни спрямовані на приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог законодавства.
  2. Рішення №281-рш від 03.08.2024Про внесення зміни до Методики розрахунку банками лімітів відкритої валютної позиції:

    • Удосконалено механізм розрахунку відкритої валютної позиції для банків, що дозволяє точніше оцінювати ризики, пов'язані з валютними операціями.
  3. Постанова №95 від 03.08.2024Про затвердження Змін до Положення про здійснення НБУ нагляду за дотриманням законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг:

    • НБУ доповнив свої повноваження можливістю застосування професійного судження під час нагляду та проведення камеральних перевірок, що дозволить краще контролювати діяльність фінансових установ.
  4. Постанова №99 від 06.08.2024Про запровадження поглибленого аналізу як способу безвиїзного нагляду:

    • Запроваджено новий метод нагляду — поглиблений аналіз, який передбачає комплексний аналіз документів та даних для виявлення фактів надання фінансових послуг без авторизації.
  5. Постанова №100 від 23.08.2024Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні:

    • Виключено можливість отримання готівки суб'єктами господарювання за переказами без відкриття рахунку, а також впроваджено додаткові заходи щодо безпеки перевезення готівки.
  6. Постанова №102 від 27.08.2024Про встановлення ліміту на перекази фізичних осіб "з карти на карту":

    • З 1 жовтня 2024 року тимчасово встановлено ліміт у 150 000 грн на місяць для P2P переказів між фізичними особами, що спрямовано на боротьбу з відмиванням коштів.

Більш детальна інформація наведена в додатку до даного матеріалу.

Огляд новацій НБУ підготовлений Аналітичною групою АУБ під керівництвом Діляри Мустафаєвої. 

 

Назва Постанови/документу

Дата прийняття

Сутність

Мета/вплив на БСУ

Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

94

02.08.2024

Зміни було внесено до ряду документів , зокрема :

  • Положення про застосування Національним банком України заходів впливу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17 серпня 2012 року № 346
  • Положення про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2017 року № 141
  • Положення про організацію процесу оцінки достатності внутрішнього капіталу в банках України та банківських групах, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 грудня 2021 року № 161
  • Положення про організацію процесу оцінки достатності внутрішньої ліквідності в банках України та банківських групах, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 липня 2024 року № 88

 

Також дрібні зміни було внесено до:

  • Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 368
  • Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2016 року № 351
  • Положення про політику винагороди в банку, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 листопада 2020 року № 153 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 27 грудня 2023 року № 189).

Приведення нормативно-правових актів Національного

банку України у відповідність до вимог законодавства України

Про внесення зміни до Методики розрахунку банками лімітів відкритої валютної позиції

281-рш

03.08.2024

У пункті 11 Методики розрахунку банками лімітів відкритої валютної позиції, схваленої рішенням Правління Національного банку України від 22 серпня 2022 року № 419-рш, слова та цифри “Методики розрахунку економічних нормативів регулювання діяльності банків в Україні, схваленої рішенням Правління Національного банку України від 15 грудня 2017 року № 803-рш (зі змінами)” замінити словами та цифрами “Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196 (зі змінами)

Удосконалення механізму розрахунку відкритої валютної позиції

 

Про затвердження Змін до Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості

95

03.08.2024

Зміни полягають у доповненні повноваженнями щодо:

  • застосування професійного судження під час здійснення нагляду за додержанням вимог законодавства України про захист прав споживачів фінансових / платіжних послуг та контролю за дотриманням законодавства про рекламу на ринках фінансових послуг. У тому числі за поширенням інформації про фінансові та супровідні послуги відповідно до положень Закону України від 22 листопада 2023 року № 3498-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення державного регулювання ринків фінансових послуг";
  • проведення камеральних перевірок під час здійснення безвиїзного нагляду за додержанням вимог законодавства України про захист прав споживачів фінансових / платіжних послуг, обмежених платіжних послуг. У тому числі з метою можливості визнання належності послуги до фінансових послуг*, обмежених платіжних послуг** та виявлення здійснення безліцензійної діяльності на ринку фінансових / платіжних послуг стосовно піднаглядних Національному банку осіб.

Вдосконалення нагляду

 

Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

96

03.08.2024

Зміни було внесено до постанови Правління Національного банку України від 25 лютого 2022 року № 23 “Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп” та до Правил роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану, затверджених постановою Правління Національного банку України від 25 лютого 2022 року № 23.

Сприяння стабільності банківської системи та запобігання кризовим явищам у період воєнного стану 

 

Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 15 лютого 2018 року № 11

97

5.08.2024

1. Абзац другий підпункту 7 пункту 1 постанови Правління Національного банку України від 15 лютого 2018 року № 11 “Про встановлення переліку інформації, що підлягає обов’язковому опублікуванню банками України” (зі змінами) викласти в такій редакції:

“суму регулятивного капіталу, капіталу 1 рівня та основного капіталу 1 рівня, значення нормативів достатності регулятивного капіталу (НРК), капіталу 1 рівня (НК1) та основного капіталу 1 рівня (НОК1):”.

Приведення нормативно-правового акту у відповідність до вимог законодавства

Про внесення змін до Положення про порядок визначення Національним банком України юридичних осіб, що є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період

98

6.08.2024

Зміни було внесено до Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 24.03. 2023 № 32

Приведення нормативно-правового акта НБУ, яким встановлюється порядок визначення юридичних осіб, що є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у відповідність до вимог законодавства України

Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України

99

6.08.2024

Національний банк запровадив новий спосіб здійснення безвиїзного нагляду – поглиблений аналіз. Він, зокрема, передбачає проведення комплексного, всебічного аналізу документів, відомостей, даних з метою виявлення наявності / відсутності факту здійснення об’єктом безвиїзного нагляду діяльності з надання фінансових або обмежених платіжних послуг, або послуг, які мають ознаки фінансової послуги, обмеженої платіжної послуги без авторизації.

Національний банк також визначив перелік рішень, які можуть бути прийняті за результатами проведення поглибленого аналізу.

Порядок проведення поглибленого аналізу передбачений змінами до:

  • Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на платіжному ринку за небанківськими надавачами платіжних послуг, надавачами обмежених платіжних послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05 травня 2023 року № 60;
  • Положення про здійснення безвиїзного нагляду за діяльністю з надання фінансових та супровідних послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14 грудня 2023 року № 162.

Вдосконалення безвиїзного нагляду

Про внесення зміни до рішення Правління Національного банку України від 23 листопада 2017 року № 752-рш"

290-рш

9.08.2024

НБУ з 11 серпня актуалізував перелік бенчмарк-ОВДП, які банки можуть включати в покриття обов’язкових резервів:

  • з переліку бенчмарк-ОВДП буде виключено ОВДП з ідентифікаційним номером (ISIN) UA4000227045 з огляду на його планове погашення 07 серпня 2024 року в повному обсязі;
  • до переліку бенчмарк-ОВДП буде додано ОВДП з ідентифікаційним номером (ISIN) UA4000232177, перше розміщення якого Міністерство фінансів України здійснило 06 серпня 2024 року. Такими паперами можна покривати до 50% від суми обов’язкових резервів для відповідного періоду утримання. 

Збільшення активності на аукціонах Міністерства фінансів України із розміщення ОВДП

 

Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні

100

23.08.2024

Зокрема, Національний банк виключив можливість отримання готівки суб’єктами господарювання за розрахунками з громадянами, які здійснюються шляхом переказу коштів без відкриття рахунку. Тобто кошти, відправлені за допомогою такого переказу, спочатку повинні зараховуватися на поточний чи платіжний рахунок суб’єкта господарювання, лише після цього вони можуть бути видані з цих рахунків готівкою. 

Крім того, Національний банк:

  • уточнив термін "небанківський надавач платіжних послуг", виключивши з нього надавачів нефінансових платіжних послуг як таких, що не здійснюють операції, визначені порядком ведення касових операцій у національній валюті в Україні;
  • змінив порядок здавання готівки комерційними агентами банків, небанківськими надавачами платіжних послуг та їх комерційними агентами;
  • зобов’язав суб’єктів господарювання задля мінімізації ризиків щодо схоронності коштів обов’язково враховувати рівень небезпеки під час самостійного перевезення та здавання ними готівкової виручки (готівки) до банку;
  • встановив вимогу до банків та підприємств, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, визначити в договорах з клієнтами – суб’єктами господарювання спосіб здавання ними готівки та суми готівки, в разі перевищення яких інкасація коштів буде обов’язковою;
  •  надав можливість суб’єктам господарювання використовувати під час розрахунків готівкові кошти, отримані ними з платіжних рахунків, відкритих у небанківських надавачів платіжних послуг;
  • доручив суб’єктам господарювання під час надання послуги "готівка на касі" видавати держателю платіжної картки лише придатні до обігу платіжні банкноти та монети, що не викликають сумніву в їх справжності та платіжності. Натомість зношені банкноти не повинні потрапляти до клієнтів, а мають вилучатися та здаватися разом із готівковою виручкою до обслуговуючих банків;
  • виключив поширення обмежень на готівкові розрахунки на використання Бюро економічної безпеки України готівкових коштів з фонду витрат для здійснення оперативно-технічних та оперативно-розшукових заходів, слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, створеного відповідно до Закону України "Про Бюро економічної безпеки України" (аналогічна норма діє для Національного антикорупційного бюро України та Державного бюро розслідувань).

 

 Надавачі платіжних послуг, їх комерційні агенти та підприємства, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, матимуть шість місяців перехідного періоду з дня набрання чинності цією постановою для перегляду, актуалізації, переукладання та укладання договорів з клієнтами відповідно до нових вимог регулятора.

 

Приведення документа у відповідність до актуальних вимог законодавства України та нормативно-правових актів регулятора

 

Про затвердження Змін до Інструкції про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні

101

23.08.2024

Для підвищення прозорості платіжних операцій та запобігання проведенню фінансових операцій з готівкою, які мають високий ризик їх ймовірного використання з протиправною метою, встановлено певні обмеження під час переказу готівки без відкриття рахунку.

 Так, надавачі платіжних послуг зобов’язані в обов’язковому порядку зараховувати кошти за операціями з переказу готівки без відкриття рахунку на рахунки суб’єктів господарювання.

 Тобто видача готівки за переказом без відкриття рахунку для суб’єктів господарювання можлива лише з їхніх рахунків (після її попереднього зарахування в безготівковій формі).

Крім того, цією постановою Національний банк врегулював питання:

  • відповідальності надавачів платіжних послуг перед користувачами під час надання платіжних послуг;
  • вилучення з обігу та передавання сумнівних банкнот (монет) фінансовими установами для дослідження Національному банку та зменшення термінів їх проведення.

Підвищення прозорості платіжних операцій

 

Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18

102

27.08.2024

Національний банк з 1 жовтня 2024 року тимчасово (на пів року) встановлює ліміт у 150 000 грн на місяць для переказів фізичних осіб "з карти на карту" (також відомі як P2P, C2С).

Ліміт діятиме лише на вихідні перекази за усіма рахунками клієнта, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб.

Такі обмеження не застосовуватимуться до рахунків волонтерів, які відповідають критеріям, визначеним постановою, та осіб, щомісячні доходи яких з підтверджених джерел перевищують суму встановленого обмеження.

Крім того, ліміти не діятимуть у разі переказу коштів між власними рахунками клієнта, відкритими в одному банку, та щодо переказів юридичних осіб. Операції за реквізитами IBAN не обмежуватимуться.

Боротьба з «дропами» - людьми, які за оплату передають реквізити та дані своїх карткових рахунків у користування третім особам. Такі рахунки використовують як «транзитні» для переказу та «відмивання» незаконних коштів

2024.08.19-NBU Експертна думка | Асоціація українських банків

Кредитні плани підприємств: результати опитування НБУ за II квартал 2024 року

За підсумками опитування керівників підприємств, проведеного НБУ у II кварталі 2024 року, більше третини компаній (36,4%) планують взяти кредити в найближчі 12 місяців. Переважна більшість (81,6%) з них орієнтуються на позики в національній валюті. Основними перешкодами для залучення кредитів залишаються високі процентні ставки та наявність альтернативних джерел фінансування. Найбільше бажаючих отримати кредити серед підприємств аграрного сектору, переробної промисловості та торгівлі.

Які підприємства розраховують на кредитування?

«Портрет» потенційного позичальника
За результатами щоквартального опитування керівників підприємств, проведеного НБУ у 2 кварталі 2024 року, протягом найближчих 12 місяців кредити планують брати 36,4% підприємств (проти 34,9 % за результатами опитування у 1 кварталі). Переважно підприємства орієнтуються на отримання кредитів в національній валюті (81,6%) опитаних. При цьому серед факторів, що змушують відкладати використання кредитних послуг, в якості основних фігурують високі процентні ставки ( так відповіли 46,2% опитаних) та наявність інших джерел фінансування (41,1%). На надмірні вимоги до застави вказали 29,4% опитаних, на складну процедуру оформлення кредиту - 23,6%. Також 21,7% респондентів відповіли, що відмовляються від кредитування, бо не впевнені в тому, що зможуть погасити кредит.

Найбільша питома вага бажаючих отримати кредит спостерігається серед представників сільського господарства (51,1% опитаних представників галузі). На другому місці - переробна промисловість (50,8%). Серед представників торгівлі планують отримувати кредити 45% опитаних, серед підприємств, що надають комунальні послуги-40,6%. З представників будівельної галузі лише 30% повідомили про наміри кредитуватись.
Найбільший відсоток підприємств, що планують брати кредити, спостерігався серед великих підприємств (48,5%). Серед середніх підприємств планують кредитуватись 35,4% опитаних, серед малих - 26,3%.
Переважно планують отримувати кредити підприємства, що займаються зовнішньоекономічною діяльністю: серед імпортерів про такі наміри повідомили 51,2%, серед тих, хто займається і імпортом і експортом - 50,3%, серед експортерів - 37,8% . При цьому серед підприємств, що працюють виключно на внутрішньому ринку, плани по залученню позикових коштів в найближчі 12 місяців мають лише 24,5% респондентів.

Лідером за питомою вагою підприємств, що планують кредитуватись, є Тернопільська область (залучити кредити планують 66,7% опитаних керівників підприємств ), Львівська область (51,4%), а також Волинська та Миколаївська області ( по 50% опитаних). Крім того, планує кредитуватись значна питома вага опитаних в Полтавській області (47,5%), в Житомирській та Чернігівській області (по 46,2%). Більш повну інформацію можна знайти в додатку до цього матеріалу.

Що стосується поточного фінансового стану потенційних позичальників, то лише 14% оцінили його як «добрий». Задовільним фінансовий стан своїх підприємств назвали 67,7% респондентів, поганим -18,3%. Найбільший відсоток респондентів, що охарактеризували свій фінансовий стан як «добрий» спостерігається у торгівельних підприємств (20,6%). Також високий рівень позитивних оцінок продемонстрували переробні підприємства (17,1%). Аграрії більш стримані в оцінках - серед них 11,7 % вважають фінансовий стан свої підприємств добрим, 72%- задовільним та 16,1%-поганим.

Найбільш низько оцінюють фінансовий стан своїх підприємств представники добувної промисловості - 47,7% опитаних вважають його поганим, і лише 2,3% - добрим. Також значний відсоток низьких оцінок фінансового стану-серед будівельників (25% характеризують його як «поганий» та 5%- як «добрий»). Серед представників підприємств, що займаються транспортними послугами,складським господарством, потовою, кур’єрською або телекомунікаційною діяльністю 22,4% характеризують стан підприємств як «поганий», 64,7%- як «задовільний» та 12,9%- як «добрий». Відповіді керівників підприємств, що надають комунальні послуги, розподілились наступним чином : 21,9%-«поганий» , 68,8%- «задовільний» та 9,4% - «добрий».

Щодо зміни фінансово – економічного стану підприємств : 71,7% опитаних прогнозують, що протягом найближчих 12 місяців фінансово-економічний стан їх підприємств залишиться без змін. Найбільш оптимістичні прогнози мають будівельники (покращення очікують 25%) та аграрії (19,6%). Найбільш песимістичний прогноз - керівники підприємств, що займаються транспортом,складським господарством, потовою, кур’єрською або телекомунікаційною діяльністю. Серед цієї групи опитаних погіршення фінансового стану прогнозують 22,1%. Також погіршення очікують 16,3% представників добувної промисловості та 15% представників торгівлі. Серед керівників підприємств, що спеціалізуються на комунальних послугах, питома вага оптимістичних та песимістичних прогнозів однакова – 15,6%.
Найбільш схильні до песимізму - керівники підприємств, що працюють виключно на внутрішньому ринку (17,4% негативних прогнозів). Найбільш захищеними почувають себе імпортери (погіршення прогнозують лише 8,6%, тоді як у експортерів питома вага негативних прогнозів складає 13,6% ).

За результатами щомісячного опитування керівників підприємств з метою оцінки ділової активності, проведеного НБУ в липні 2024 року, більшість представників промислових підприємств прогнозують підвищення цін на сировину та матеріали (53,7% опитаних). Також 32,1% очікують зниження обсягу експортних замовлень та 26,1% - загального обсягу замовлень. Але більшість керівників промислових компаній (55,9%) сподіваються, що обсяг замовлень залишиться без змін.

Будівельники також очікують підвищення цін -52,4% прогнозують зростання цін на матеріали та 47,6% - на послуги підрядників. При цьому зменшення обсягу замовлень очікують лише 19% опитаних (57,1% впевнені, що він залишиться без змін, а 23,8% сподіваються на збільшення обсягу).
Значна кількість представників торгівлі (48,4%) прогнозують підвищення закупівельних цін на товари, але 50,5% сподіваються на їх стабільність. При цьому 62,1% вважають, що торгівельна маржа збережеться на незмінному рівні, а 30,5% очікують її зниження. Що стосується обсягів закупівлі товарів для продажу, то 52,6% впевнені, що вони не зміняться, 29,5% прогнозують зниження,а 17,9%- сподіваються на збільшення.
Серед основних факторів, що негативно впливають на ділову активність, підприємці називають: складну ситуацію з енергетичною інфраструктурою та ризик подальших її руйнувань, погіршення курсових очікувань та значний дефіцит кваліфікованих кадрів.
Якщо проаналізувати кредитний портфель станом на 01.07.2024, сільськогосподарські підприємств демонструють помірний рівень непрацюючих кредитів-14,68%. При цьому найбільш надійними є великі компанії - за ними рівень проблемної заборгованості складає лише 4,61%.
Оптова торгівля має помірний рівень проблемних кредитів -32,04% від загального обсягу портфелю. При цьому найнижчий рівень непрацюючих кредитів (8,62%) мають середні підприємства, а найвищий (понад 60%) – мікропідприємства.

Портфель роздрібної торгівлі в цілому має суттєвий обсяг проблемних кредитів -76,24% від загального розміру портфеля. При цьому великі торгівельні підприємства мають помірну питому вагу проблемних кредитів - 25,97%, а високим рівнем проблемної заборгованості (понад 80%) характеризуються кредитні портфелі малих та середніх підприємств.
Будівельники також мають значний рівень проблемної заборгованості: будівництво будівель 81,47% в цілому (але портфель великих підприємств має питому вагу проблемної заборгованості на рівні 26,62%); операції з нерухомим майном - 77,59%.
Рівень проблемної заборгованості переробних підприємств суттєво варіюється в залежності від конкретних видів діяльності. Більш детальна інформація щодо рівня проблемних кредитів наведена в додатку до даного матеріалу.
Таким чином, за результатами опитувань можна очікувати, що попит на кредити протягом найближчого часу буде спостерігатись в першу чергу з боку аграріїв, переробних підприємств та торгівельних компаній. Але при прийнятті рішень щодо кредитування треба, в тому числі, враховувати якість обслуговування кредитів підприємствами окремих видів діяльності.

Додаток

Попит на кредити за видами діяльності

Вид діяльності

Питома вага підприємств, що планують брати кредити,%

Сільське господарство, лісове та рибне господарство

51,1

Переробна промисловість

50,8

Оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів

45

Постачання електроенергії, газу пари та кондиціонованого повітря

40,6

Будівництво

30

Добувна промисловість та розроблення кар`єрів

29,5

Транспорт,складське господарство, поштово-кур`єрська діяльність, телекомунікації

22,1

інші

12,6

Джерело- Опитування НБУ, проведене у  2 кварталі 2024 року: https://bank.gov.ua/ua/news/all/biznes-ochikuye-upovilnennya-dilovoyi-aktivnosti-prognozuye-polipshennya-inflyatsiynoyi-ta-pogirshennya-kursovoyi-dinamiki--rezultati-opituvannya-kerivnikiv-kompaniy-u-ii-kvartali-2024-roku
20240819nbu.png

 Вид діяльності

Питома вага респондентів, що оцінюють фінансовий стан як добрий

Питома вага респондентів, що оцінюють фінансовий стан як задовільний

Питома вага респондентів, що оцінюють фінансовий стан як поганий

сільське господарство, лісове господарство

11,8

72

16,1

Добувна промисловість та розроблення кар`єрів

2,3

50

47,7

Переробна промисловість

17,1

70

12,2

Постачання електроенергії, газу пари та кондиціонованого повітря, поводження з відходами

9,4

68,8

21,9

Будівництво

5

70

25

Оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів

20,6

69,5

9,9

Транспорт,складське господарство, поштово-кур`єрська діяльність, телекомунікації

12,9

64,7

22,4

Джерело- Опитування НБУ, проведене у  2 кварталі 2024 року: https://bank.gov.ua/ua/news/all/biznes-ochikuye-upovilnennya-dilovoyi-aktivnosti-prognozuye-polipshennya-inflyatsiynoyi-ta-pogirshennya-kursovoyi-dinamiki--rezultati-opituvannya-kerivnikiv-kompaniy-u-ii-kvartali-2024-roku
20240819nbu2.png

Питома вага попиту на кредити за регіонами

Регіон

Питома вага підприємств, що планують брати кредити,%

Тернопільська область

66,7

Львівська область

51,4

Волинська область

50

Миколаївська область

50

Полтавська область

47,5

Житомирська область

46,2

Чернігівська область

46,2

Хмельницька область

42,9

Кіровоградська область

41,7

Рівненська область

41,7

Вінницька область

38,1

Запорізька область

36,8

Одеська область

36,8

Чернівецька область

36,4

Харківська область

33,3

Київська область та м. Київ

31,6

Івано-Франківська область

31,3

Сумська область

30,8

Дніпропетровська область

29,5

Черкаська область

27,8

Закарпатська область

18,2

Джерело- Опитування НБУ, проведене у  2 кварталі 2024 року: https://bank.gov.ua/ua/news/all/biznes-ochikuye-upovilnennya-dilovoyi-aktivnosti-prognozuye-polipshennya-inflyatsiynoyi-ta-pogirshennya-kursovoyi-dinamiki--rezultati-opituvannya-kerivnikiv-kompaniy-u-ii-kvartali-2024-roku

 

Питома вага непрацюючих кредитів за видами діяльності

вид діяльності

питома вага непрацюючих кредитів станом на 01.07.2024

Діяльність домашніх господарств як роботодавців для домашньої прислуги

100,00%

Організування азартних ігор

100,00%

Функціонування бібліотек, архівів, музеїв та інших закладів культури

99,39%

Страхування, перестрахування та недержавне пенсійне забезпечення, крім обов'язкового соціального страхування

99,00%

Інша діяльність щодо поводження з відходами

98,18%

Будівництво будівель

81,47%

Діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, надання інших послуг із бронювання та пов'язана з цим діяльність

78,31%

Операції з нерухомим майном

77,59%

Роздрібна торгівля, крім торгівлі автотранспортними засобами та мотоциклами

76,24%

Адміністративна та допоміжна офісна діяльність, інші допоміжні комерційні послуги

72,05%

Допоміжна діяльність у сферах фінансових послуг і страхування

71,34%

Виробництво машин і устатковання, н.в.і.у.

70,90%

Виробництво коксу та продуктів нафтоперероблення

70,66%

Спеціалізовані будівельні роботи

70,53%

Металургійне виробництво

68,80%

Добування кам'яного та бурого вугілля

63,90%

Оренда, прокат і лізинг

63,36%

Складське господарство та допоміжна діяльність у сфері транспорту

52,16%

Інше (для фізичних осіб (у т. ч. суб`єктів незалежної професійної діяльності) та нерезидентів)

50,36%

Надання допоміжних послуг у сфері добувної промисловості та розроблення кар'єрів

49,07%

Добування інших корисних копалин та розроблення кар'єрів

46,30%

Будівництво споруд

44,28%

Діяльність у сферах архітектури та інжинірингу; технічні випробування та дослідження

43,72%

Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання

42,56%

Виробництво автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів

39,08%

Загальний портфель

38,38%

Охорона здоров'я

34,02%

Діяльність охоронних служб та проведення розслідувань

32,95%

Оптова торгівля, крім торгівлі автотранспортними засобами та мотоциклами

32,04%

Постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря

31,37%

Добування металевих руд

29,42%

Виробництво хімічних речовин і хімічної продукції

27,17%

Діяльність у сфері радіомовлення та телевізійного мовлення

26,37%

Виробництво електричного устатковання

25,46%

Виробництво іншої неметалевої мінеральної продукції

23,67%

Обслуговування будинків і територій

22,77%

Виробництво напоїв

21,25%

Рибне господарство

21,07%

Рекламна діяльність і дослідження кон'юнктури ринку

18,53%

Діяльність із забезпечення стравами та напоями

17,80%

Надання інших індивідуальних послуг

15,53%

Виробництво паперу та паперових виробів

15,38%

Ремонт комп'ютерів, побутових виробів і предметів особистого вжитку

14,80%

Сільське господарство, мисливство та надання пов'язаних із ними послуг

14,68%

Виробництво харчових продуктів

14,31%

Тимчасове розміщування

14,23%

Текстильне виробництво

13,90%

Наземний і трубопровідний транспорт

13,54%

Діяльність у сфері спорту, організування відпочинку та розваг

13,49%

Поліграфічна діяльність, тиражування записаної інформації

12,95%

Виробництво готових металевих виробів, крім машин і устатковання

12,38%

Інша професійна, наукова та технічна діяльність

12,38%

Оброблення деревини та виготовлення виробів з деревини та корка, крім меблів; виготовлення виробів із соломки та рослинних матеріалів для плетіння

12,33%

Оптова та роздрібна торгівля автотранспортними засобами та мотоциклами, їх ремонт

11,15%

Виробництво шкіри, виробів зі шкіри та інших матеріалів

10,88%

Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм, видання звукозаписів

10,78%

Надання інформаційних послуг

10,67%

Державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування

10,16%

Діяльність головних управлінь (хед-офісів); консультування з питань керування

9,53%

Виробництво одягу

9,32%

Виробництво гумових і пластмасових виробів

9,06%

Збирання, оброблення й видалення відходів; відновлення матеріалів

7,72%

Діяльність громадських організацій

7,54%

Лісове господарство та лісозаготівлі

7,48%

Авіаційний транспорт

6,96%

Освіта

6,90%

Ремонт і монтаж машин і устатковання

6,70%

Надання фінансових послуг, крім страхування та пенсійного забезпечення

6,28%

Виробництво меблів

5,59%

Забір, очищення та постачання води

4,57%

Виробництво інших транспортних засобів

4,24%

Видавнича діяльність

3,47%

Ветеринарна діяльність

3,19%

Наукові дослідження та розробки

3,02%

Каналізація, відведення й очищення стічних вод

2,62%

Комп'ютерне програмування, консультування та пов'язана з ними діяльність

2,59%

Виробництво основних фармацевтичних продуктів і фармацевтичних препаратів

1,57%

Виробництво комп'ютерів, електронної та оптичної продукції

1,45%

Діяльність у сферах права та бухгалтерського обліку

1,27%

Виробництво іншої продукції

1,18%

Діяльність із працевлаштування

1,00%

Діяльність у сфері творчості, мистецтва та розваг

0,23%

Телекомунікації (електрозв'язок)

0,14%

Водний транспорт

0,10%

Добування сирої нафти та природного газу

0,06%

Поштова та кур'єрська діяльність

0,03%

Надання послуг догляду із забезпеченням проживання

0,01%

Виробництво тютюнових виробів

0,00%

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

    Адреса:
вул. Євгена Сверстюка,
15 Київ 02002 Україна


   Email :
secret@aub.org.ua


    Телефони:
+380 (44) 516-8775

Підписка на новини АУБ