Протягом серпня 2024 року Національний банк України прийняв низку важливих нормативних документів. Зокрема, Постановою №99 від 06.08.2024 року було впроваджено новий метод безвиїзного нагляду за небанківськими надавачами платіжних послуг і надавачами обмежених платіжних послуг – поглиблений аналіз.
Крім того, були внесені зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні та Інструкції про порядок організації касової роботи банками і проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні.
Також, відповідно до Постанови №102 від 27.08.2024 року, з 1 жовтня 2024 року Національний банк тимчасово (на пів року) встановив ліміт у 150 000 грн на місяць для переказів фізичних осіб "з карти на карту" (P2P, C2С). Ліміт буде застосовуватися лише до вихідних переказів за всіма рахунками клієнта, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб.
Ці нормативні документи мають значний вплив на банківську систему України, сприяючи її стабільності, прозорості та відповідності сучасним вимогам законодавства.
-
Постанова №94 від 02.08.2024 — Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів НБУ:
- Внесені зміни до ряду документів, що регулюють заходи впливу, оцінку стійкості банків та організацію процесу оцінки внутрішнього капіталу і ліквідності в банках України. Ці зміни спрямовані на приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог законодавства.
-
Рішення №281-рш від 03.08.2024 — Про внесення зміни до Методики розрахунку банками лімітів відкритої валютної позиції:
- Удосконалено механізм розрахунку відкритої валютної позиції для банків, що дозволяє точніше оцінювати ризики, пов'язані з валютними операціями.
-
Постанова №95 від 03.08.2024 — Про затвердження Змін до Положення про здійснення НБУ нагляду за дотриманням законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг:
- НБУ доповнив свої повноваження можливістю застосування професійного судження під час нагляду та проведення камеральних перевірок, що дозволить краще контролювати діяльність фінансових установ.
-
Постанова №99 від 06.08.2024 — Про запровадження поглибленого аналізу як способу безвиїзного нагляду:
- Запроваджено новий метод нагляду — поглиблений аналіз, який передбачає комплексний аналіз документів та даних для виявлення фактів надання фінансових послуг без авторизації.
-
Постанова №100 від 23.08.2024 — Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні:
- Виключено можливість отримання готівки суб'єктами господарювання за переказами без відкриття рахунку, а також впроваджено додаткові заходи щодо безпеки перевезення готівки.
-
Постанова №102 від 27.08.2024 — Про встановлення ліміту на перекази фізичних осіб "з карти на карту":
- З 1 жовтня 2024 року тимчасово встановлено ліміт у 150 000 грн на місяць для P2P переказів між фізичними особами, що спрямовано на боротьбу з відмиванням коштів.
Більш детальна інформація наведена в додатку до даного матеріалу.
Огляд новацій НБУ підготовлений Аналітичною групою АУБ під керівництвом Діляри Мустафаєвої.
Назва Постанови/документу | № | Дата прийняття | Сутність | Мета/вплив на БСУ |
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України | 94 | 02.08.2024 | Зміни було внесено до ряду документів , зокрема :
Також дрібні зміни було внесено до:
| Приведення нормативно-правових актів Національного банку України у відповідність до вимог законодавства України |
Про внесення зміни до Методики розрахунку банками лімітів відкритої валютної позиції | 281-рш | 03.08.2024 | У пункті 11 Методики розрахунку банками лімітів відкритої валютної позиції, схваленої рішенням Правління Національного банку України від 22 серпня 2022 року № 419-рш, слова та цифри “Методики розрахунку економічних нормативів регулювання діяльності банків в Україні, схваленої рішенням Правління Національного банку України від 15 грудня 2017 року № 803-рш (зі змінами)” замінити словами та цифрами “Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196 (зі змінами) | Удосконалення механізму розрахунку відкритої валютної позиції |
| 95 | 03.08.2024 | Зміни полягають у доповненні повноваженнями щодо:
| Вдосконалення нагляду |
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України | 96 | 03.08.2024 | Зміни було внесено до постанови Правління Національного банку України від 25 лютого 2022 року № 23 “Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп” та до Правил роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану, затверджених постановою Правління Національного банку України від 25 лютого 2022 року № 23. | Сприяння стабільності банківської системи та запобігання кризовим явищам у період воєнного стану |
Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 15 лютого 2018 року № 11 | 97 | 5.08.2024 | 1. Абзац другий підпункту 7 пункту 1 постанови Правління Національного банку України від 15 лютого 2018 року № 11 “Про встановлення переліку інформації, що підлягає обов’язковому опублікуванню банками України” (зі змінами) викласти в такій редакції: “суму регулятивного капіталу, капіталу 1 рівня та основного капіталу 1 рівня, значення нормативів достатності регулятивного капіталу (НРК), капіталу 1 рівня (НК1) та основного капіталу 1 рівня (НОК1):”. | Приведення нормативно-правового акту у відповідність до вимог законодавства |
Про внесення змін до Положення про порядок визначення Національним банком України юридичних осіб, що є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період | 98 | 6.08.2024 | Зміни було внесено до Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 24.03. 2023 № 32 | Приведення нормативно-правового акта НБУ, яким встановлюється порядок визначення юридичних осіб, що є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у відповідність до вимог законодавства України |
Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України | 99 | 6.08.2024 | Національний банк запровадив новий спосіб здійснення безвиїзного нагляду – поглиблений аналіз. Він, зокрема, передбачає проведення комплексного, всебічного аналізу документів, відомостей, даних з метою виявлення наявності / відсутності факту здійснення об’єктом безвиїзного нагляду діяльності з надання фінансових або обмежених платіжних послуг, або послуг, які мають ознаки фінансової послуги, обмеженої платіжної послуги без авторизації. Національний банк також визначив перелік рішень, які можуть бути прийняті за результатами проведення поглибленого аналізу. Порядок проведення поглибленого аналізу передбачений змінами до:
| Вдосконалення безвиїзного нагляду |
Про внесення зміни до рішення Правління Національного банку України від 23 листопада 2017 року № 752-рш" | 290-рш | 9.08.2024 | НБУ з 11 серпня актуалізував перелік бенчмарк-ОВДП, які банки можуть включати в покриття обов’язкових резервів:
| Збільшення активності на аукціонах Міністерства фінансів України із розміщення ОВДП |
Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні | 100 | 23.08.2024 | Зокрема, Національний банк виключив можливість отримання готівки суб’єктами господарювання за розрахунками з громадянами, які здійснюються шляхом переказу коштів без відкриття рахунку. Тобто кошти, відправлені за допомогою такого переказу, спочатку повинні зараховуватися на поточний чи платіжний рахунок суб’єкта господарювання, лише після цього вони можуть бути видані з цих рахунків готівкою. Крім того, Національний банк:
Надавачі платіжних послуг, їх комерційні агенти та підприємства, яким згідно із законодавством України надано право на інкасацію коштів, перевезення валютних та інших цінностей, матимуть шість місяців перехідного періоду з дня набрання чинності цією постановою для перегляду, актуалізації, переукладання та укладання договорів з клієнтами відповідно до нових вимог регулятора.
| Приведення документа у відповідність до актуальних вимог законодавства України та нормативно-правових актів регулятора |
| 101 | 23.08.2024 | Для підвищення прозорості платіжних операцій та запобігання проведенню фінансових операцій з готівкою, які мають високий ризик їх ймовірного використання з протиправною метою, встановлено певні обмеження під час переказу готівки без відкриття рахунку. Так, надавачі платіжних послуг зобов’язані в обов’язковому порядку зараховувати кошти за операціями з переказу готівки без відкриття рахунку на рахунки суб’єктів господарювання. Тобто видача готівки за переказом без відкриття рахунку для суб’єктів господарювання можлива лише з їхніх рахунків (після її попереднього зарахування в безготівковій формі). Крім того, цією постановою Національний банк врегулював питання:
| Підвищення прозорості платіжних операцій |
Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 | 102 | 27.08.2024 | Національний банк з 1 жовтня 2024 року тимчасово (на пів року) встановлює ліміт у 150 000 грн на місяць для переказів фізичних осіб "з карти на карту" (також відомі як P2P, C2С). Ліміт діятиме лише на вихідні перекази за усіма рахунками клієнта, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб. Такі обмеження не застосовуватимуться до рахунків волонтерів, які відповідають критеріям, визначеним постановою, та осіб, щомісячні доходи яких з підтверджених джерел перевищують суму встановленого обмеження. Крім того, ліміти не діятимуть у разі переказу коштів між власними рахунками клієнта, відкритими в одному банку, та щодо переказів юридичних осіб. Операції за реквізитами IBAN не обмежуватимуться. | Боротьба з «дропами» - людьми, які за оплату передають реквізити та дані своїх карткових рахунків у користування третім особам. Такі рахунки використовують як «транзитні» для переказу та «відмивання» незаконних коштів |
За підсумками опитування керівників підприємств, проведеного НБУ у II кварталі 2024 року, більше третини компаній (36,4%) планують взяти кредити в найближчі 12 місяців. Переважна більшість (81,6%) з них орієнтуються на позики в національній валюті. Основними перешкодами для залучення кредитів залишаються високі процентні ставки та наявність альтернативних джерел фінансування. Найбільше бажаючих отримати кредити серед підприємств аграрного сектору, переробної промисловості та торгівлі.
Які підприємства розраховують на кредитування?
«Портрет» потенційного позичальника
За результатами щоквартального опитування керівників підприємств, проведеного НБУ у 2 кварталі 2024 року, протягом найближчих 12 місяців кредити планують брати 36,4% підприємств (проти 34,9 % за результатами опитування у 1 кварталі). Переважно підприємства орієнтуються на отримання кредитів в національній валюті (81,6%) опитаних. При цьому серед факторів, що змушують відкладати використання кредитних послуг, в якості основних фігурують високі процентні ставки ( так відповіли 46,2% опитаних) та наявність інших джерел фінансування (41,1%). На надмірні вимоги до застави вказали 29,4% опитаних, на складну процедуру оформлення кредиту - 23,6%. Також 21,7% респондентів відповіли, що відмовляються від кредитування, бо не впевнені в тому, що зможуть погасити кредит.
Найбільша питома вага бажаючих отримати кредит спостерігається серед представників сільського господарства (51,1% опитаних представників галузі). На другому місці - переробна промисловість (50,8%). Серед представників торгівлі планують отримувати кредити 45% опитаних, серед підприємств, що надають комунальні послуги-40,6%. З представників будівельної галузі лише 30% повідомили про наміри кредитуватись.
Найбільший відсоток підприємств, що планують брати кредити, спостерігався серед великих підприємств (48,5%). Серед середніх підприємств планують кредитуватись 35,4% опитаних, серед малих - 26,3%.
Переважно планують отримувати кредити підприємства, що займаються зовнішньоекономічною діяльністю: серед імпортерів про такі наміри повідомили 51,2%, серед тих, хто займається і імпортом і експортом - 50,3%, серед експортерів - 37,8% . При цьому серед підприємств, що працюють виключно на внутрішньому ринку, плани по залученню позикових коштів в найближчі 12 місяців мають лише 24,5% респондентів.
Лідером за питомою вагою підприємств, що планують кредитуватись, є Тернопільська область (залучити кредити планують 66,7% опитаних керівників підприємств ), Львівська область (51,4%), а також Волинська та Миколаївська області ( по 50% опитаних). Крім того, планує кредитуватись значна питома вага опитаних в Полтавській області (47,5%), в Житомирській та Чернігівській області (по 46,2%). Більш повну інформацію можна знайти в додатку до цього матеріалу.
Що стосується поточного фінансового стану потенційних позичальників, то лише 14% оцінили його як «добрий». Задовільним фінансовий стан своїх підприємств назвали 67,7% респондентів, поганим -18,3%. Найбільший відсоток респондентів, що охарактеризували свій фінансовий стан як «добрий» спостерігається у торгівельних підприємств (20,6%). Також високий рівень позитивних оцінок продемонстрували переробні підприємства (17,1%). Аграрії більш стримані в оцінках - серед них 11,7 % вважають фінансовий стан свої підприємств добрим, 72%- задовільним та 16,1%-поганим.
Найбільш низько оцінюють фінансовий стан своїх підприємств представники добувної промисловості - 47,7% опитаних вважають його поганим, і лише 2,3% - добрим. Також значний відсоток низьких оцінок фінансового стану-серед будівельників (25% характеризують його як «поганий» та 5%- як «добрий»). Серед представників підприємств, що займаються транспортними послугами,складським господарством, потовою, кур’єрською або телекомунікаційною діяльністю 22,4% характеризують стан підприємств як «поганий», 64,7%- як «задовільний» та 12,9%- як «добрий». Відповіді керівників підприємств, що надають комунальні послуги, розподілились наступним чином : 21,9%-«поганий» , 68,8%- «задовільний» та 9,4% - «добрий».
Щодо зміни фінансово – економічного стану підприємств : 71,7% опитаних прогнозують, що протягом найближчих 12 місяців фінансово-економічний стан їх підприємств залишиться без змін. Найбільш оптимістичні прогнози мають будівельники (покращення очікують 25%) та аграрії (19,6%). Найбільш песимістичний прогноз - керівники підприємств, що займаються транспортом,складським господарством, потовою, кур’єрською або телекомунікаційною діяльністю. Серед цієї групи опитаних погіршення фінансового стану прогнозують 22,1%. Також погіршення очікують 16,3% представників добувної промисловості та 15% представників торгівлі. Серед керівників підприємств, що спеціалізуються на комунальних послугах, питома вага оптимістичних та песимістичних прогнозів однакова – 15,6%.
Найбільш схильні до песимізму - керівники підприємств, що працюють виключно на внутрішньому ринку (17,4% негативних прогнозів). Найбільш захищеними почувають себе імпортери (погіршення прогнозують лише 8,6%, тоді як у експортерів питома вага негативних прогнозів складає 13,6% ).
За результатами щомісячного опитування керівників підприємств з метою оцінки ділової активності, проведеного НБУ в липні 2024 року, більшість представників промислових підприємств прогнозують підвищення цін на сировину та матеріали (53,7% опитаних). Також 32,1% очікують зниження обсягу експортних замовлень та 26,1% - загального обсягу замовлень. Але більшість керівників промислових компаній (55,9%) сподіваються, що обсяг замовлень залишиться без змін.
Будівельники також очікують підвищення цін -52,4% прогнозують зростання цін на матеріали та 47,6% - на послуги підрядників. При цьому зменшення обсягу замовлень очікують лише 19% опитаних (57,1% впевнені, що він залишиться без змін, а 23,8% сподіваються на збільшення обсягу).
Значна кількість представників торгівлі (48,4%) прогнозують підвищення закупівельних цін на товари, але 50,5% сподіваються на їх стабільність. При цьому 62,1% вважають, що торгівельна маржа збережеться на незмінному рівні, а 30,5% очікують її зниження. Що стосується обсягів закупівлі товарів для продажу, то 52,6% впевнені, що вони не зміняться, 29,5% прогнозують зниження,а 17,9%- сподіваються на збільшення.
Серед основних факторів, що негативно впливають на ділову активність, підприємці називають: складну ситуацію з енергетичною інфраструктурою та ризик подальших її руйнувань, погіршення курсових очікувань та значний дефіцит кваліфікованих кадрів.
Якщо проаналізувати кредитний портфель станом на 01.07.2024, сільськогосподарські підприємств демонструють помірний рівень непрацюючих кредитів-14,68%. При цьому найбільш надійними є великі компанії - за ними рівень проблемної заборгованості складає лише 4,61%.
Оптова торгівля має помірний рівень проблемних кредитів -32,04% від загального обсягу портфелю. При цьому найнижчий рівень непрацюючих кредитів (8,62%) мають середні підприємства, а найвищий (понад 60%) – мікропідприємства.
Портфель роздрібної торгівлі в цілому має суттєвий обсяг проблемних кредитів -76,24% від загального розміру портфеля. При цьому великі торгівельні підприємства мають помірну питому вагу проблемних кредитів - 25,97%, а високим рівнем проблемної заборгованості (понад 80%) характеризуються кредитні портфелі малих та середніх підприємств.
Будівельники також мають значний рівень проблемної заборгованості: будівництво будівель 81,47% в цілому (але портфель великих підприємств має питому вагу проблемної заборгованості на рівні 26,62%); операції з нерухомим майном - 77,59%.
Рівень проблемної заборгованості переробних підприємств суттєво варіюється в залежності від конкретних видів діяльності. Більш детальна інформація щодо рівня проблемних кредитів наведена в додатку до даного матеріалу.
Таким чином, за результатами опитувань можна очікувати, що попит на кредити протягом найближчого часу буде спостерігатись в першу чергу з боку аграріїв, переробних підприємств та торгівельних компаній. Але при прийнятті рішень щодо кредитування треба, в тому числі, враховувати якість обслуговування кредитів підприємствами окремих видів діяльності.
Додаток
Попит на кредити за видами діяльності
Вид діяльності | Питома вага підприємств, що планують брати кредити,% |
Сільське господарство, лісове та рибне господарство | 51,1 |
Переробна промисловість | 50,8 |
Оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів | 45 |
Постачання електроенергії, газу пари та кондиціонованого повітря | 40,6 |
Будівництво | 30 |
Добувна промисловість та розроблення кар`єрів | 29,5 |
Транспорт,складське господарство, поштово-кур`єрська діяльність, телекомунікації | 22,1 |
інші | 12,6 |
Джерело- Опитування НБУ, проведене у 2 кварталі 2024 року: https://bank.gov.ua/ua/news/all/biznes-ochikuye-upovilnennya-dilovoyi-aktivnosti-prognozuye-polipshennya-inflyatsiynoyi-ta-pogirshennya-kursovoyi-dinamiki--rezultati-opituvannya-kerivnikiv-kompaniy-u-ii-kvartali-2024-roku
Вид діяльності | Питома вага респондентів, що оцінюють фінансовий стан як добрий | Питома вага респондентів, що оцінюють фінансовий стан як задовільний | Питома вага респондентів, що оцінюють фінансовий стан як поганий |
сільське господарство, лісове господарство | 11,8 | 72 | 16,1 |
Добувна промисловість та розроблення кар`єрів | 2,3 | 50 | 47,7 |
Переробна промисловість | 17,1 | 70 | 12,2 |
Постачання електроенергії, газу пари та кондиціонованого повітря, поводження з відходами | 9,4 | 68,8 | 21,9 |
Будівництво | 5 | 70 | 25 |
Оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів | 20,6 | 69,5 | 9,9 |
Транспорт,складське господарство, поштово-кур`єрська діяльність, телекомунікації | 12,9 | 64,7 | 22,4 |
Джерело- Опитування НБУ, проведене у 2 кварталі 2024 року: https://bank.gov.ua/ua/news/all/biznes-ochikuye-upovilnennya-dilovoyi-aktivnosti-prognozuye-polipshennya-inflyatsiynoyi-ta-pogirshennya-kursovoyi-dinamiki--rezultati-opituvannya-kerivnikiv-kompaniy-u-ii-kvartali-2024-roku
Питома вага попиту на кредити за регіонами
Регіон | Питома вага підприємств, що планують брати кредити,% |
Тернопільська область | 66,7 |
Львівська область | 51,4 |
Волинська область | 50 |
Миколаївська область | 50 |
Полтавська область | 47,5 |
Житомирська область | 46,2 |
Чернігівська область | 46,2 |
Хмельницька область | 42,9 |
Кіровоградська область | 41,7 |
Рівненська область | 41,7 |
Вінницька область | 38,1 |
Запорізька область | 36,8 |
Одеська область | 36,8 |
Чернівецька область | 36,4 |
Харківська область | 33,3 |
Київська область та м. Київ | 31,6 |
Івано-Франківська область | 31,3 |
Сумська область | 30,8 |
Дніпропетровська область | 29,5 |
Черкаська область | 27,8 |
Закарпатська область | 18,2 |
Джерело- Опитування НБУ, проведене у 2 кварталі 2024 року: https://bank.gov.ua/ua/news/all/biznes-ochikuye-upovilnennya-dilovoyi-aktivnosti-prognozuye-polipshennya-inflyatsiynoyi-ta-pogirshennya-kursovoyi-dinamiki--rezultati-opituvannya-kerivnikiv-kompaniy-u-ii-kvartali-2024-roku
Питома вага непрацюючих кредитів за видами діяльності
вид діяльності | питома вага непрацюючих кредитів станом на 01.07.2024 |
Діяльність домашніх господарств як роботодавців для домашньої прислуги | 100,00% |
Організування азартних ігор | 100,00% |
Функціонування бібліотек, архівів, музеїв та інших закладів культури | 99,39% |
Страхування, перестрахування та недержавне пенсійне забезпечення, крім обов'язкового соціального страхування | 99,00% |
Інша діяльність щодо поводження з відходами | 98,18% |
Будівництво будівель | 81,47% |
Діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, надання інших послуг із бронювання та пов'язана з цим діяльність | 78,31% |
Операції з нерухомим майном | 77,59% |
Роздрібна торгівля, крім торгівлі автотранспортними засобами та мотоциклами | 76,24% |
Адміністративна та допоміжна офісна діяльність, інші допоміжні комерційні послуги | 72,05% |
Допоміжна діяльність у сферах фінансових послуг і страхування | 71,34% |
Виробництво машин і устатковання, н.в.і.у. | 70,90% |
Виробництво коксу та продуктів нафтоперероблення | 70,66% |
Спеціалізовані будівельні роботи | 70,53% |
Металургійне виробництво | 68,80% |
Добування кам'яного та бурого вугілля | 63,90% |
Оренда, прокат і лізинг | 63,36% |
Складське господарство та допоміжна діяльність у сфері транспорту | 52,16% |
Інше (для фізичних осіб (у т. ч. суб`єктів незалежної професійної діяльності) та нерезидентів) | 50,36% |
Надання допоміжних послуг у сфері добувної промисловості та розроблення кар'єрів | 49,07% |
Добування інших корисних копалин та розроблення кар'єрів | 46,30% |
Будівництво споруд | 44,28% |
Діяльність у сферах архітектури та інжинірингу; технічні випробування та дослідження | 43,72% |
Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання | 42,56% |
Виробництво автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів | 39,08% |
Загальний портфель | 38,38% |
Охорона здоров'я | 34,02% |
Діяльність охоронних служб та проведення розслідувань | 32,95% |
Оптова торгівля, крім торгівлі автотранспортними засобами та мотоциклами | 32,04% |
Постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря | 31,37% |
Добування металевих руд | 29,42% |
Виробництво хімічних речовин і хімічної продукції | 27,17% |
Діяльність у сфері радіомовлення та телевізійного мовлення | 26,37% |
Виробництво електричного устатковання | 25,46% |
Виробництво іншої неметалевої мінеральної продукції | 23,67% |
Обслуговування будинків і територій | 22,77% |
Виробництво напоїв | 21,25% |
Рибне господарство | 21,07% |
Рекламна діяльність і дослідження кон'юнктури ринку | 18,53% |
Діяльність із забезпечення стравами та напоями | 17,80% |
Надання інших індивідуальних послуг | 15,53% |
Виробництво паперу та паперових виробів | 15,38% |
Ремонт комп'ютерів, побутових виробів і предметів особистого вжитку | 14,80% |
Сільське господарство, мисливство та надання пов'язаних із ними послуг | 14,68% |
Виробництво харчових продуктів | 14,31% |
Тимчасове розміщування | 14,23% |
Текстильне виробництво | 13,90% |
Наземний і трубопровідний транспорт | 13,54% |
Діяльність у сфері спорту, організування відпочинку та розваг | 13,49% |
Поліграфічна діяльність, тиражування записаної інформації | 12,95% |
Виробництво готових металевих виробів, крім машин і устатковання | 12,38% |
Інша професійна, наукова та технічна діяльність | 12,38% |
Оброблення деревини та виготовлення виробів з деревини та корка, крім меблів; виготовлення виробів із соломки та рослинних матеріалів для плетіння | 12,33% |
Оптова та роздрібна торгівля автотранспортними засобами та мотоциклами, їх ремонт | 11,15% |
Виробництво шкіри, виробів зі шкіри та інших матеріалів | 10,88% |
Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм, видання звукозаписів | 10,78% |
Надання інформаційних послуг | 10,67% |
Державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування | 10,16% |
Діяльність головних управлінь (хед-офісів); консультування з питань керування | 9,53% |
Виробництво одягу | 9,32% |
Виробництво гумових і пластмасових виробів | 9,06% |
Збирання, оброблення й видалення відходів; відновлення матеріалів | 7,72% |
Діяльність громадських організацій | 7,54% |
Лісове господарство та лісозаготівлі | 7,48% |
Авіаційний транспорт | 6,96% |
Освіта | 6,90% |
Ремонт і монтаж машин і устатковання | 6,70% |
Надання фінансових послуг, крім страхування та пенсійного забезпечення | 6,28% |
Виробництво меблів | 5,59% |
Забір, очищення та постачання води | 4,57% |
Виробництво інших транспортних засобів | 4,24% |
Видавнича діяльність | 3,47% |
Ветеринарна діяльність | 3,19% |
Наукові дослідження та розробки | 3,02% |
Каналізація, відведення й очищення стічних вод | 2,62% |
Комп'ютерне програмування, консультування та пов'язана з ними діяльність | 2,59% |
Виробництво основних фармацевтичних продуктів і фармацевтичних препаратів | 1,57% |
Виробництво комп'ютерів, електронної та оптичної продукції | 1,45% |
Діяльність у сферах права та бухгалтерського обліку | 1,27% |
Виробництво іншої продукції | 1,18% |
Діяльність із працевлаштування | 1,00% |
Діяльність у сфері творчості, мистецтва та розваг | 0,23% |
Телекомунікації (електрозв'язок) | 0,14% |
Водний транспорт | 0,10% |
Добування сирої нафти та природного газу | 0,06% |
Поштова та кур'єрська діяльність | 0,03% |
Надання послуг догляду із забезпеченням проживання | 0,01% |
Виробництво тютюнових виробів | 0,00% |