Бліц-досьє:
Сугоняко Олександр Анатолієвич, народився 1953 року на Чернігівщині (Новгород-Сіверський р-н). Закінчив Вінницький політехнічний інститут. Працював робітником, майстром, начальником цеху, начальником Житомирського районного вузла зв'язку, викладачем політекономії у Житомирському філіалі Київського політехнічного інституту.
З травня по жовтень 1986 року брав участь у ліквідації аварії на ЧАЕС.
З листопада 1990 року - член Правління Соціал-демократичної партії України (СДПУ). У жовтні 1991 року на II З'їзді партії був обраний першим головою СДПУ. У 1992 р. вийшов з партії, з того часу безпартійний.
З 1990 року - Народний депутат України XII скликання (Комісія з питань економічної реформи і управління народним господарством).
Займався питанням формування національної грошової системи України. Організував ряд міжнародних і національних конференцій та випуск серії книг з проблем впровадження та стабілізації національної валюти.
З квітня 1993 р. – Президент Асоціації українських банків (АУБ), займається питаннями розвитку банківської системи України, захисту інтересів комерційних банків. Нагороджений почесним званням “Заслужений економіст України”. Автор книжки «Банки: проростання крізь постсоціалізм» та численних публікацій з питань фінансів, економіки, політики.
Життєве кредо: “Йди до Істини, чого б тобі це не вартувало”.
Перспективи та плани: “В наступні чотири роки відстояти корпоративні інтереси банківської системи України. Це достойне завдання”, – вважає Олександр Сугоняко.
Олександре Анатолійовичу, рішенням від 13 червня Дніпровський районний суд м. Києва визнав поширені АУБ відомості щодо ДСО при МВС України “недостовірними та такими, що порочать ділову репутацію ДСО”. Як Ви можете прокоментувати цей факт.
Щоби відповісти на Ваше запитання, треба зробити невеличкий екскурс у передісторію. Державна служба охорони при МВС України, користуючись своїм виключним становищем на ринку збройної охорони, намагалась запровадити практику безпідставного підвищення цін на послуги з охорони банків та банківських установ, протиправно збільшити свій прибуток за рахунок комерційних банків. Це у свою чергу викликало зворотну негативну реакцію з боку банкірів, оскільки таке підвищення не відповідало умовам укладених з ДСО договорів. Виник конфлікт, посередником у розв’язанні якого виступила Асоціація українських банків. Підкреслю, таке наше “втручання” не було якоюсь “самодіяльністю”, як це презентує ДСО, але здійснювалось за вимогою банків – членів Асоціації.
Нами було направлено відповідні звернення до Президента України, Прем’єр-міністра, інших посадовців держави, в результаті яких Кабмін доручив Антимонопольному комітету перевірити діяльність підрозділів ДСО. Саме своєчасне втручання АУБ на прохання її членів у процес безпідставного збільшення підрозділами ДСО вартості охоронних послуг дозволило зупинити згадані дії охоронців, зберегти для комерційних банків більш ніж 58 млн. грн.
У відповідь ДСО звернулась до судових органів з позовом про спростування відомостей, що “завдають шкоди діловій репутації і не відповідають дійсності”, а також стягнення з АУБ 1000000 гривень моральної шкоди.
Щодо рішення суду, то його взагалі важко пояснити. Воно викликає масу питань. Воно абсурдне, дивне…
ДСО якось мотивувало такі свої дії?
Звернувшись з позовом до Дніпровського районного суду м. Києва, ДСО, посилаючись на безпідставне обвинувачення її в монополізмі, наголошувала, що згадані “недостовірні” відомості про неї були поширені шляхом надіслання Асоціацією листів Президенту України, Прем’єр-міністру України, іншим найвищим посадовцям Держави. Це, на думку ДСО, призвело до відмови частини банків продовжувати з нею договірні відносини, ініціювання Асоціацією шляхом звернення до вищих державних органів влади за поданням впливової політичної партії (правда, невідомо якої) комплексної перевірки діяльності ДСО. За такою логікою виходить, що не підвищення ціни в 2 рази штовхнуло банки до відмови від послуг ДСО, а дії АУБ. Як кажуть, з хворої голови на здорову.
Якщо можна, більш детальніше про рішення Дніпровського районного суду.
Судова тяганина за позовом ДСО триває вже близько двох років. У цьому році Господарський суд м. Києва та Київський апеляційний господарський суд відмовили їй у задоволенні вищезгаданих вимог. Незважаючи на це ДСО продовжувало наполягати на своїх вимогах, в результаті чого Дніпровський районний суд м. Києва, незважаючи на безпідставність позовних вимог ДСО, таки визнав поширені Асоціацію відомості “недостовірними та такими, що порочать ділову репутацію ДСО”. Суд також зобов’язав нас принеси відповідні офіційні вибачення, не зважаючи, зокрема, на те, що перший керівник ДСО В. Шаповал в інтерв’ю, надрукованому в “Українській Інвестиційній Газеті” від 26.11.02р. № 47(374) визнав: "Сейчас нас вполне справедливо обвиняют в том, что мы одновременно являемся монополистом на рынке услуг безопасности и контролируем частные охранные предприятия" (мова оригіналу).
Хочу зазначити, що ми залишаємо за собою право оскаржити рішення Дніпровського районного суду м. Києва до Апеляційного суду. Я також запевняю, що це не завадить нам і надалі дієво захищати права та законні інтереси комерційних банків у стосунках з ДСО.
Якщо судити з Ваших неодноразових заяв, складається враження, що в Україні відсутня конкуренція на ринку охоронних послуг?
Україна – чи не єдина європейська країна, де зберігається радянська форма монополії на ринку охоронних послуг. У першу чергу це стосується послуг озброєної охорони, якими в ході виконання своїх функціональних обов”язків користуються українські комерційні банки. Такі послуги банкам надає Державна служба охорони при Міністерстві внутрішніх справ України. Проте відсутність альтернативи, рівень цих послуг та умови, які висуває ДСО, не завжди задовольняють споживачів, тобто комерційні банки. Конфлікт між банкірами та МВС триває не один рік. Його суть: МВС не хоче випускати зі своєї компетенції охорону будь-якої власності, як державної, так і приватної, в той час як самі власники-банкіри хочуть самостійно визначати порядок збереження власності та кому довіряти її охорону – державній чи недержавній структурі.
Подібний стан речей свідчить про відсутність в Україні конкурентноспроможного ринку збройних охоронних послуг.
Що Ви вкладаєте в поняття “конкурентний ринок”? Яким Ви його бачите?
Однією з необхідних умов розвитку конкуренції є врегулювання на законодавчому рівні правових, організаційних та економічних засад професійної охоронної діяльності, чітке визначення прав, повноважень і статусу як ДСО, так і недержавних охоронних служб. Проте, цього немає. Виконання охоронних функцій підрозділами ДСО та професійна охоронна діяльність недержавних охоронних підприємств ґрунтується на різній правовій основі, що спричинює нерівні умови та конкуренцію на ринку охоронних послуг. Так, скажімо, у зв”язку з відсутністю на даний час Закону про зброю, практично тільки стройові підрозділи міліції та ДСО мають право на використання вогнепальної зброї при наданні послуг з охорони, а отже є єдиними монополістами в сфері озброєної охорони.
Окрім цього, недержавні охоронні підприємства у своїй діяльності керуються Законом “Про підприємництво” та нормативно-правовими актами, що визначають умови та правила здійснення охоронного бізнесу. А контроль за дотриманням ліцензійних умов надання охоронних послуг здійснюється МВС України.
Зовсім інша ситуація з ДСО, яка створена при МВС і діє на підставі затвердженого Кабміном “Положення про ДСО при МВС України”, що забезпечує їй значні привілеї перед іншими охоронними структурами. Тож про яку здорову конкуренцію може йти мова?
Наявні правові, адміністративні та економічні бар”єри забезпечують домінування підрозділів ДСО, які поєднують надання охоронних послуг з виконанням контрольних повноважень відносно інших суб”єктів господарювання, охоронна діяльність яких може становити конкуренцію підрозділам ДСО при МВС України. З цього приводу Антимонопольний комітет України дав наступне визначення: “становище 281 підрозділу ДСО при районних відділах внутрішніх справ було визначено як монопольне на регіональних ринках обов”язкової охорони об”єктів, послуг охорони” і на підставі відповідних рішень “підрозділи були внесені до Переліків суб”єктів господарювання, що займають монопольне становище на регіональних ринках” (цит. за Додатком № 1 до листа Антимонопольного комітету України від 17.06.2002 р. № 27-293/07-2985). Коментарі, як то кажуть, зайві.
Щодо охорони банків, то ситуація така, що Національному банку України, Ощадбанку, підприємствам зв’язку, залізничного транспорту, електроенергетики, установам охорони навколишнього середовища надане право створювати відомчу охорону та право на зберігання, носіння і застосування зброї. А решта, зокрема банківська система другого рівня чомусь має користуватися послугами лише Державної служби охорони. Якщо, звісно, мова йде про послуги збройної охорони. При цьому самого закону про ДСО при МВС України теж не існує.
Проте цим проблема не вичерпується. Домінуваня згаданої структури на ринку призводить, з одного боку, до нав’язування банкам підрозділами ДСО необгрунтованих охоронних заходів, які не враховують особливості банківської діяльності і негативно впливають на ведення банківського бізнесу, а з іншого – до постійного зростання вартості послуг охорони. В 2001 році вони становили понад 116 млн.грн., а в 2002 році – понад 157 млн.грн. Збільшення вартості послуг призводить до значного зростання витрат банків, і, як наслідок, - зростання відсотків за кредитами. А це вже суперечить державній політиці, спрямованій на здешевлення банківських послуг.
Ви наголошуєте на потребі внесення змін до чинного законодавства. Проте у Верховній Раді України на розгляді вже знаходяться проекти Законів “Про внесення змін до Закону України “Про Національний банк України”, “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань ліцензування”, “Про охоронну діяльність”. Вони чимось Вас не влаштовують?
Законопроекти, про які Ви згадали, внесені депутатами, які в тій чи іншій мірі наближені до МВС, з витікаючими з цього наслідками. Основною метою зазначених законопроектів є посилення ролі ДСО на ринку охоронних послуг.
Ці проекти надають ДСО необмежені права для регулювання цього ринку та нагляду за ним, надають їй право встановлювати вимоги та правила допуску інших суб’єктів та технічних засобів на ринок охоронних послуг. Вони встановлюють механізм матеріальної зацікавленості органу державного управління - МВС у домінуючому положенні ДСО через механізм фінансування міністерства за рахунок коштів податку на прибуток і податку на додану вартість, отриманих за послуги підрозділів ДСО.
Таким чином прийняття цих законів призведе до цементування нерівноправності сторін за договорами про надання охоронних послуг, подальшої монополізації цього ринку, безпідставного зростання витрат споживачів послуг охорони, в т.ч. банків.
Який вихід бачуть банкіри? Що для поліпшення ситуації робить АУБ?
Вихід простий, і, водночас, складний. Україна потребує розробки Концепції, власне, вироблення державної політики щодо побудови та функціонування конкурентоспроможного ринку охоронних послуг. Причому за участю не тільки постачальників цих послуг, але й споживачів. Відповідальна роль в цій справі належить МВС. Міністерство має дійти до вираження суспільного інтересу, врахувати позиції всіх учасників ринку.
Приклад Польщі, Прибалтики, Росії, Казахстану, де вже прийняті відповідні закони, показує, що чітке законодавче регулювання ринку охоронних послуг дозволить вирішити багато проблемних питань та сформувати конкурентний охоронний ринок. І я знаю, що наше МВС добре вивчило досвід цих країн. Тільки не поспішає його впроваджувати, оскільки команди ніхто не дає.
Тут я хочу одразу підкреслити важливість та необхідність існування такої структури, як ДСО. Зрозумійте нас правильно. Ми просто за рівноправний доступ до вогнепальної зброї усіх учасників ринку охоронних послуг. З цією метою від банківської системи запропоновано законопроект “Про внесення змін до Закону України “Про банки і банківську діяльність” в частині, що стосується надання банківським установам права володіння вогнепальною зброєю для охорони грошей та майна клієнтів. А ДСО необхідно стати дійсно незалежною, приватною структурою, що діє за ринковими правилами.
Передумови надання такого права на володіння вогнепальною зброєю для охорони грошей та майна клієнтів, як це передбачено законопроектом, вже давно склалися. Про це свідчать і хороша технічна база збереження вогнепальної зброї, і наявність броньованого автотранспорту для інкасації коштів та цінностей, і високий фаховий рівень працівників, які займаються інкасацією та охороною. А досвід використання відомчої охорони Укрпошти, залізниці, НБУ та інших лише підтверджує те, що в багатьох випадках вона ефективніша за охорону, що традиційно здійснює Державна служба охорони.
До того ж прийняття цього Закону не вимагає витрат бюджетних коштів. Навпаки, це призведе до зменшення витрат банків на охорону, завдяки чому збільшаться суми сукупного оподатковуваного доходу банку, а отже зростуть відрахування до Державного бюджету України, при покращенні збереження цінностей і коштів клієнтів банків.
- Які Ваші прогнози на найближчі 5 років?
Сьогодні в державі така політична ситуація, коли і на рік давати прогнози дуже важко. Неврегульованість законодавства і політична нестабільність можуть перекреслити будь-які найкомпетентніші прогнози. Можу сказати одне: якщо на законодавчому рівні будуть забезпечені повноцінні умови для розвитку здорової конкуренції на ринку охоронних послуг, то матимемо непогані перспективи щодо покращення ситуації. В цьому відношенні для нас обнадійливою є конструктивна позиція Голови НБУ Сергія Тігіпка. Ми разом обговорювали цю проблему і знайшли повне розуміння. На його прохання Асоціацією українських банків на розгляд НБУ подано пакет пропозицій, зокрема й стосовно охоронної діяльності. Ми запропонували консолідувати зусилля щодо прийнятя змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність", якими б передбачалось мати комерційним банкам право на володіння вогнепальною зброєю. Ми також обґрунтували небезпечність прийнятя законопроектів “Про охоронну діяльність” та “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань ліцензування”, спрямованих на закріплення домінування ДСО при МВС України на ринку охоронних послуг. Відповідно до наших звернень більшість депутатського корпусу Верховної Ради відхилила згадані законопроекти. Така реакція народних депутатів, результати їх голосування дають підстави сподіватися, що ситуацію таки буде змінено. Зокрема, прийнято такі законодавчі акти, що забезпечили б повноцінний розвиток конкурентоспроможного ринку охорони в Україні.
Але на сьогодні Україна так і лишається чи не єдиною країною, де ще й досі зберігається радянська форма монополії на ринку охорони. Останнім часом МВС активізувало зусилля, аби цей стан закріпити на законодавчому рівні. Тому не виключено, що згадані законопроекти буде знову запропоновано на наступній сесії Верховної Ради... В разі їх прийняття ДСО отримає цілком реальну можливість монополізувати і сферу послуг з інкасації, витіснивши з цього сегменту ринку всі банківські установи, оскільки банки не мають права на володіння вогнепальною зброєю. А це явна ненормальність! В усьому світі зазначений процес відноситься саме до банківських операцій, оскільки є складовою ланцюгу грошового обігу, який забезпечується банківською системою держави. Такий підхід створює оптимальні умови для організаційно-технічного забезпечення випуску в обіг та вилучення з обігу готівки.
Запропоновані ж новації є спробою розірвати існуючий ланцюг грошового обігу в країні. От вам і прогнозуй...
Розмову вів Сергій ШУМИЛО,
Керівник Прес-служби АУБ