Міністерство економіки України
31.10.2008 № 200/6-6/5418-04
Першому віце-прем'єр-міністру України Турчинову О.В.
Щодо платних послуг Державної служби охорони при МВС України
Шановний Олександре Валентиновичу!
На виконання доручень Кабінету Міністрів України від 27.08.2008 р. № 42840/1/1.-.08, від 26.09.2008 р. № 42840/4/1-08 та у доповнення до листа від 23.09.2008 р. № 200/6-6/3425 Мінекономіки інформує про наступне.
Пропозиції Асоціації українських банків щодо внесення змін до Методики визначення розміру цін на послуги з охорони об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами ДСО при МВС України, які надійшли до Мінекономіки в ході виконання вищевказаних доручень Кабінету Міністрів України, направлено до МВС України для розгляду та можливого врахування.
Відповідно до протокольного рішення засідання робочої групи з питань ціноутворення на платні послуги, що надаються Державною службою охорони при МВС України, Асоціації українських банків було запропоновано ініціювати індивідуальні звернення комерційних банків до Антимонопольного комітету України щодо проведення дослідження стосовно монопольного становища підрозділів ДСО на ринку надання послуг охорони, зокрема, охорони приміщень банку та озброєної охорони супроводження інкасаторів банку під час перевезення ними грошових знаків і цінних паперів. За інформацією Антимонопольного комітету України на даний час таких заяв (звернень) від комерційних банків до Комітету не надходило.
Міністерством фінансів України, з метою проведення аналізу відповідності чинному законодавству та обґрунтованості витрат на грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу підрозділів ДСО, направлено запит до Державної служби охорони при МВС щодо надання розрахунків витрат, які включено до договірної ціни на послуги, що надаються банківським установам. Відповідні матеріали одержані Мінфіном 13.10.08 р. і на даний час опрацьовуються.
У зв'язку з проведеною Державною податковою адміністрацією України виїзною перевіркою Управління державної служби охорони при ГУ МВС України в м. Києві за період з 01.07.06 р. по 30.09.07 р. та враховуючи норми Закону України «Про державну податкову службу в Україні» щодо періодичності здійснення органами державної податкової служби планових виїзних перевірок суб'єктів підприємницької діяльності, передбачених планом роботи (не частіше одного разу на календарний рік), ДПА вважає, що підстав для включення до плану-графіку перевірок Управління державної служби охорони при МВС України немає.
Мінекономіки, підтримуючи необхідність запровадження єдиного методологічного підходу до ціноутворення на послуги ДСО з озброєного супроводження під час інкасації та перевезення цінностей, зазначає, що питання щодо узгодження надання таких послуг здійснюється на договірній основі, яка передбачає рівність та вільне волевиявлення сторін (ст. 627 Цивільного кодексу), тобто законодавчо врегульовано.
На даний час, за умови відсутності банківських установ у Переліку об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами Державної служби охорони при МВС України за договорами, банкам доцільно приділити більше уваги пошуку альтернативних шляхів вирішення порушеного питання. Зокрема, в частині впровадження технічних засобів захисту цінностей та використання механізмів страхування цінностей, що передбачено нормами Інструкції з організації перевезення валютних цінностей та інкасації коштів у банківських установах України, затвердженої постановою Правління Нацбанку України від 14.02.2007р. № 45 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 03.03.2007 р. за № 181/13448. Згідно зазначеної Інструкції банк може здійснювати перевезення певних обсягів валютних цінностей та інкасацію коштів без озброєного супроводження з дотриманням вимог, визначених у главі 3 розділу II та додатку № 1 до цієї Інструкції.
Зважаючи на викладене та враховуючи історію взаємовідносин банків з ДСО при МВС України, вбачається за доцільне внести зміни до Переліку об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами Державної служби охорони при МВС України за договорами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1993 р. № 615, в частині включення до Переліку банківських установ, у разі їхньої відповідності критеріям віднесення підприємств (організацій) до таких, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2003 р. № 695.
З повагою,
Міністр економіки Б. Данилишин
---------------------------------------------------------------------------------------
Міністерство внутрішніх справ України
31 жовтня 2008 р. № 19129/см
Про хід виконання доручення Кабінету
Міністрів України
Відповідно до доручення Кабінету Міністрів України проведено попередні спільні робочі зустрічі з керівництвом Асоціації українських банків (далі - АУБ) і Національного банку України (далі - НБУ).
Для проведення остаточної зустрічі між керівництвом МВС, АУБ та НБУ підготовлено та надано відповідні інформаційні матеріали виконавчому директорові з питань готівково-грошового обігу Національного банку України Дащенку О.В. (лист ДДСО при МВС України від 23.10.2008 № 11/2-1-4587/Гр).
На даний час дату проведення робочої зустрічі керівництвом НБУ не визначено.
Одночасно повідомляємо, що загадане вище питання винесено на розгляд Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (лист МВС від 02.10.2008 № 17114/Сн).
Робота із зазначеного питання триває.
Заступник Міністра внутрішніх справ О.І. Савченко
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Міністерство економіки України
23.10.2008 р. № 200/6-10/3841
Асоціації українських банків
Міністерство економіки розглянуло листи Асоціації українських банків від 19.09.2008 р. № 01/02-06/0522 та № 01/02-06/0524 і повідомляє.
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 27.08.2008 р. №42840/1/1-08 та відповідно до протокольного рішення засідання робочої групи з питань ціноутворення на платні послуги, що надаються Державною службою охорони при МВС України, від співвиконавців доручення надійшла наступна інформація.
Міністерством фінансів України з метою проведення аналізу відповідності чинному законодавству та обґрунтованості витрат на грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу підрозділів ДСО направлено запит до Державної служби охорони при МВС щодо надання розрахунків витрат, які включено до договірної ціни на послуги, що надаються банківським установам. Відповідні матеріали одержані Мінфіном 13.10.08 р. і на даний час опрацьовуються.
Державною податковою адміністрацією України проведено виїзну перевірку Управління державної служби охорони при ГУ МВС України в м. Києві за період з 01.07.06 р. по 30.09.07 р. Відповідно до Закону України «Про державну податкову службу в Україні» органи державної податкової служби здійснюють планові виїзні перевірки суб'єктів підприємницької діяльності, передбачені планом роботи, за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності не частіше одного разу на календарний рік. Враховуючи це, ДПА вважає, що підстав для включення до плану-графіку перевірок Управління державної служби охорони при ГУ МВС України відповідно до протоколу засідання робочої групи немає.
Міністерство економіки для розгляду і узгодження одержало проект наказу МВС України «Про затвердження змін до Методики визначення розміру цін на послуги з охорони об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами ДСО при МВС України» (лист від 31.07.08 р. №13552/Сн), який після опрацювання погоджено із зауваженнями.
Держцінінспекцією, як відповідальним виконавцем вищевказаного доручення Кабінету Міністрів України, направлено до МВС України пропозиції Асоціації українських банків щодо внесення змін до «Методики визначення розмірів цін на послуги з охорони об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами Державної служби охорони при МВС України» для розгляду та можливого коригування проекту зазначеної Методики.
Поряд з цим, Держцінінспекцією, на виконання доручення т.в.о. Секретаря Ради національної безпеки і оборони України Зайчука Б.О. від 13.08.2008 р. №2/6-3001-02-14, проведено перевірку Департаменту Державної служби охорони при МВС України щодо дотримання порядку формування та застосування плати за послуги з охорони банківських приміщень та супроводження інкасаторських бригад банків.
Перевіркою встановлено, що рівень цін на послуги визначається згідно діючої Методики визначення розмірів цін на послуги з охорони об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами ДСО при МВС, затвердженої спільним наказом Міністерства внутрішніх справ та Міністерства економіки від 02.03.2001 р. № 171/51. Проте об'єкти охорони банківських установ не входять до Переліку об'єктів, що підлягають обов'язковій охороні підрозділами Державної служби охорони при МВС України за договорами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1993 № 615. Вартість робіт, пов'язаних з охороною банківських установ та супроводженням інкасаторських бригад банків підрозділами ДСО, визначається виходячи із принципів самоокупності. На сьогодні ціни на зазначені послуги державою не регулюються.
При цьому, підвищення плати на послуги з охорони банківських установ та супроводження інкасаторських бригад спричинене зростанням з 01.01.2008р. витрат на грошове забезпечення працівників міліції відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» ( у 2,0-2,3 рази у порівнянні з 2007 роком, питома вага яких з урахуванням нарахованого збору на обов'язкове державне пенсійне страхування у розрахунку планових витрат займає найбільшу питому вагу - від 71,1 до 72,6 відсотка).
Стосовно ініціювання Міністерством економіки розгляду Антимонопольним комітетом питання щодо визначення монопольного становища ДСО при МВС України зазначаємо наступне.
Відповідно до Закону України «Про захист економічної конкуренції» для розгляду подання про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, результатом якого може бути визнання суб'єкта господарювання таким, що займає монопольне становище на ринку послуг, подається пакет документів, що підтверджує порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Враховуючи умови подання, Мінекономіки, як третя особа, не має підстав для звернення до Антимонопольного комітету без наявності обґрунтованих причин та конкретних фактів щодо порушеного питання.
Процедура надання висновку про монопольне становище будь-якого суб'єкта господарювання на ринку послуг визначена Правилами розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затвердженими Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.94р. № 5 і зареєстрованими в Мін`юсті 06.05.94 р. за № 90/299.
Таким чином, відповідно до ст. 36 і 48 вищевказаного Закону Асоціація українських банків за наявності необхідних доказів може самостійно звернутись до Антимонопольного комітету для вирішення даного питання.
Одночасно звертаємо увагу на те, що протокольним рішенням засідання робочої групи з зазначених питань було запропоновано Асоціації українських банків ініціювати індивідуальні звернення комерційних банків до Антимонопольного комітету України щодо проведення дослідження стосовно монопольного становища підрозділів ДСО на ринку надання послуг охорони, зокрема, охорони приміщень банку та озброєної охорони супроводження інкасаторів банку під час перевезення ними грошових знаків і цінних паперів.
За інформацією Антимонопольного комітету України на даний час таких заяв (звернень) від комерційних банків до Комітету не надходило.
Перший заступник
Міністра економіки С.А. Романюк
---------------------------------------------------------------------------------------------
Кабінет міністрів України
18.11.2008р. № 42840/6/1-08
МВС (Луценку Ю. В.)
Асоціація українських банків (Сугоняку О. А.)
Прошу разом з Національним банком продовжити подальшу роботу з метою взаємоприйнятного та узгодженого вирішення питань щодо охорони банківських установ. У разі потреби — в установленому порядку внести Кабінетові Міністрів відповідні пропозиції.
Національний банк України (Стельмаху В. С.)
Перший Віце-прем’єр-міністр
Олександр ТУРЧИНОВ