Новини АУБ

Коли українці понесуть гроші в банки?

Національний банк за результатами розгляду звернення Асоціації вніс зміни до Положення №327

Національний банк вніс зміни до Положення №327, якими дозволив банкам, що отримали стабілізаційні кредити, спрямовувати отриманий ними прибуток на збільшення статутного капіталу банку, формування резервного фонду, покриття збитків минулих років.

 

Відповідне прохання направляла Асоціація до Національного банку 07 серпня 2014 року. Асоціація в своєму листі зауважувала, що спрямування прибутку банку на збільшення статутного капіталу не несе ризик ліквідності банку, та просила внести відповідні зміни до Положення про надання Національним банком стабілізаційних кредитів банкам України, затвердженого постановою Правління НБУ від 13.10.2010 року № 327.

 

24 вересня 2014 року Національний банк постановою Правління НБУ № 596 вніс зміни до Положення № 327, якими абзац другий пункту 1.7 глави 1 замінив двома новими абзацами такого змісту:

 

“заборони виплати дивідендів акціонерам, крім виплати дивідендів за привілейованими акціями;

 

заборони розподілу капіталу в будь-якій іншій формі, крім спрямування прибутку на збільшення статутного капіталу банку, формування резервного фонду, покриття збитків минулих років”.

 

Фрагмент програми Шустер LIVE із президентом АУБ /24.09.2014

Ситуація на валютному ринку, причини падіння курсу та шляхи його стабілізації

Щоб зміцнити гривню, необхідно істотно скоротити імпорт

Про курси валют, чого очікувати вкладникам українських банків та як українцям вберегти свої вкладення в ефірі Телеканалу новин "24" розповів президент АУБ Олександр Сугоняко

Національний банк України врахував пропозиції АУБ про скасування вимоги щодо перерахування частини резервних коштів на окремий рахунок в НБУ - ПРЕС-РЕЛІЗ

Національний банк України врахував пропозиції АУБ про скасування вимоги щодо перерахування частини резервних коштів на окремий рахунок в НБУ

Таке прохання висловила Асоціація в своєму листі від 25.07.2014 року, надісланому до НБУ за результатами зустрічі, проведеної в АУБ з екс-головою Національного банку України паном В.Стельмахом та керівниками ряду комерційних банків.

В листі Асоціація зазначала наступне:

«В першому півріччі поточного року відбувся масовий відтік вкладів населення, зумовлений об’єктивними, незалежними від менеджменту банків, причинами. Гривневі депозити зменшилися на 32 млрд. грн. (12,6%), а вилучення валютних коштів склало в еквіваленті 6,3 млрд. дол. США (26, 2%), що в перерахунку по курсу на 01.07.2014 р. складає 75 млрд. грн., тобто сумарний відтік становив 107 млрд. грн. Це не могло не позначитися на нормальному функціонуванні банківської галузі, перш за все з точки зору ліквідності. Обсяги рефінансування банків НБУ (приріст за півріччя 40 млрд. грн.) явно не покривають суму вилучених населенням коштів.

Додатково загострює проблему ліквідності ситуація з формуванням банками обов’язкових резервів. Не зважаючи на значний відтік валютних вкладів, база для формування обов’язкових резервів збільшилась в порівнянні з початком року, оскільки абсолютне зменшення обсягу депозитів не компенсувало рівня девальвації гривні: за перше півріччя гривневий еквівалент валютних вкладів населення збільшився майже на 17 млрд. грн., що відповідно зумовило зростання обсягів резервування. Це питання піднімалось на нарадах і зустрічах керівників банків та їх асоціацій з керівництвом НБУ, але вирішення, на жаль, так і не знайшло.

В цих умовах цілком обґрунтовано постає питання щодо доцільності подальшого існування норми, яка передбачає перерахування банками частини необхідної суми обов’язкових резервів на окремий рахунок в НБУ. Вказана норма була востаннє запроваджена в 2009 році, її значення в різні періоди складало від 40 до 100 відсотків сум обов’язкових резервів, з кінця лютого поточного року – 20 відсотків. На цих рахунках постійно акумулюються значні обсяги коштів банків (від 6 до 12 млрд. грн.), вивільнення яких суттєво зменшить потреби банків в рефінансуванні чи залученні ресурсів на міжбанківському ринку з відповідним впливом на процентні ставки.

Збільшення відрахувань в обов’язкові резерви, як один із механізмів регулювання грошової пропозиції, застосовується переважно в умовах зростаючої економіки для недопущення її перегріву за рахунок надлишкової грошової маси. В сьогоднішніх реаліях української економіки (очікуване Урядом падіння ВВП складе в поточному році 6-6,5%) немає сенсу посилювати вплив цього механізму, тим більше, що активізація кредитування реального сектору визначена одним із пріоритетів банківської діяльності.

З урахуванням вищенаведеного, АУБ пропонує знизити нормативи відрахувань в обов’язкові резерви (хоча б на відсоток девальвації), а також скасувати норму щодо перерахування частини резервних коштів на окремий рахунок в НБУ. Реалізація цієї пропозиції в певній мірі сприятиме нейтралізації негативних наслідків для банківської системи, які створює поточна економічна ситуація в державі.»

Текст листа АУБ знаходиться за адресою.

У своїй відповіді від 22.08.2014 року Національний банк повідомив про вирішення питання скасування вимоги щодо зберігання банками коштів на окремому рахунку в НБУ у Постанові Правління Національного банку України від 08.08.2014 №480 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 19 вересня 2013 року № 371 (зі змінами)», якою передбачено формування та зберігання усього обсягу обов’язкових резервів на кореспондентському рахунку в Національному банку.

Щодо зниження нормативів обов’язкового резервування Національний банк України зазначає, що дане питання наразі вивчається.

Відповідь НБУ доступна за посиланням.

Телеканал "РАДА" /21.08.2014/ Що таке гнучкий курс гривні?

В АУБ відбулася зустріч з В.Стельмахом та керівниками банків

16 липня в Асоціації українських банків відбулася зустріч керівництва та фахівців АУБ з екс-головою Національного банку України паном В.Стельмахом та керівниками ряду комерційних банків.

 

На зустрічі обговорювалися нагальні питання функціонування банківської системи в надзвичайно складних умовах сьогодення, зокрема проблеми, які виникли у банків через значну девальвацію національної валюти, погіршення якості, а то і втрату активів в ряді проблемних регіонів держави.

 

Досягнуто домовленості підготувати відповідні пропозиції для їх подальшого опрацювання з Національним банком України.

 

                                                                                              Прес-служба АУБ

Прес-реліз

4 липня 2014 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо пасивних доходів» (реєстраційний номер законопроекту 4101а), в якому суттєво спростила процедуру сплати податку з доходів фізичних осіб у вигляді процентів, нарахованих на суму поточного або вкладного (депозитного) банківського рахунку. Згідно з Прикінцевими та перехідними положеннями Закону, він набирає чинності з 1 серпня 2014 року.

 

У зазначеному проекті враховано думку банківської спільноти щодо важливості недопущення відтоку депозитів з банківської системи України при впровадженні оподаткування процентних доходів.

 

Асоціація українських банків неодноразово у своїх зверненнях до Верховної Ради та Уряду висловлювала думку щодо важливості збереження банківської таємниці при впровадженні оподаткування доходів від депозитних та інших рахунків. Для чого Асоціація пропонувала:

* впровадити для усіх вкладів єдину ставку оподаткування,

* не впроваджувати зобов’язання щодо подачі податкової декларації,

* передбачити, що банки беруть на себе зобов’язання податкового агента та нараховують і сплачують податок самостійно.

Також Асоціація українських банків наполягала на відміні запропонованого у початковому варіанті законопроекту спеціального податку для банків (що сплачувався на нараховані проценти по рахункам), оскільки такий податок запроваджувався не на доходи банку, а на доходи їх клієнтів та сплачувався б навіть при збитковій діяльності банку, що могло призвести до вкрай негативних результатів.

 

Тому великим позитивом прийнятого Верховною Радою Закону є наступні норми:

* єдина ставка оподаткування процентних доходів,

* не запроваджується необхідність подачі фізичним особами податкової декларації на процентні доходи,

* звільнені від оподаткування процентних доходів поточні рахунки для нарахування заробітної плати, пенсії та стипендії,

* функції податкового агента по нарахуванню та сплаті таких доходів покладені на банки.

 

Наразі банки та їх клієнти очікують на підписання Закону Президентом України.

І що важливо, згідно норм Закону, фізичні особи, яким у період з 1 липня 2014 р. до 1 серпня  2014 р. було нараховано процентні доходи за вкладами, звільняються від обов’язку їх декларування та сплати податку з таких доходів

Лист АУБ до Міністерства юстиції

АСОЦІАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ

 

№06-06/0106 від 27.06.2014 року

Міністру юстиції України

п. Петренку П.Д.

 

Копія: Голові Державної

виконавчої служби України

п. Сторожуку Д.А.

Про пропозиції банків до роботи Системи

електронних торгів арештованим майном

 

Шановний Павле Дмитровичу !

 

Асоціація українських банків просить врахувати зауваження та пропозиції банків (як безпосередніх та зацікавлених учасників процесу виконавчого провадження) до роботи Системи електронних торгів арештованим майном, що наводимо нижче.

 

1. Одним із пріоритетних завдань для банків, реалізація проблемних активів яких проводиться у примусовому порядку, тобто через органи Державної виконавчої служби, є супроводження та нагляд за перебігом такої реалізації на всіх етапах виконавчого провадження.

Одним із найголовніших етапів виконавчого провадження, що впливає на розмір повернення кредитних коштів, є проведення прилюдних торгів. Важливість посиленого контролю за призначенням прилюдних торгів зумовлена також можливістю банку як іпотекодержателя взяти участь в аукціоні. Шляхом тестування інтерфейсу сайта за посиланням: http://torgi.minjust.gov.ua/ було встановлено, що вибірка майна за назвою стягувача є неможливою. А враховуючи той факт, що кількість майна, яке виставлене на прилюдні торги банками, невпинно зростає, можна зробити висновок про те, що оперативний моніторинг майна, що виставлене на прилюдні торги одним стягувачем, є неможливим. Не передбачена така функція і для майна, що вже було реалізоване.

В Тимчасовому порядку реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів, затвердженому наказом Міністерства юстиції України №656/5 від 16.04.2014 р. (надалі – Тимчасовому порядку), не передбачено реєстрацію Стягувача (представника Стягувача) без обов’язкової сплати гарантійного внеску в розмірі 5% для контролю проведення торгів. Пропонуємо ініціювати внесення відповідних змін до зазначеного порядку.

Тимчасовим порядком передбачена можливість участі представників стягувача як спостерігача (п.6 р.V), однак згідно з Інструкцією учасника електронних торгів, яка розміщена на сайті Мін’юсту, механізм реалізації прав спостерігачів не визначено.

Враховуючи вищевикладене, банки просить щонайшвидше вжити заходів з усунення цих недоліків.

2. Пропонуємо поширити дію Тимчасового порядку на земельні ділянки, які згідно абз.1п.1 Тимчасового порядку виключені з переліку майна. Вчиняючи виконавчі дії, відділи ДВС не передають на електронні торги не тільки земельні ділянки, що вільні від забудови, але й житлові будинки, якщо вони знаходяться на цих земельних ділянках, а це суперечить р. III порядку.

3. Необхідно відобразити телефони організаторів електронних торгів з метою усунення неполадок в системі в разі їх виникнення та ін.

Вказати координати особи, яка відповідальна за збереження майна з метою можливого ознайомлення та з’ясування детально технічного стану авто або іншого майна.

4. Відображати більш детальний опис майна. Щодо автотранспорту – його технічний стан, наявність ключів, свідоцтва про реєстрацію тощо. Щодо нерухомості – відомості про зареєстрованих осіб та стан виселення мешканців, відомості про комунальну заборгованість тощо.

Перед реалізацією майна доцільно зробити наступні дії. Щодо рухомого майна – зняти арешт третіх осіб, зняти автомобіль з обліку, надати максимально можливу кількість фотографій. Щодо нерухомого майна – зняти арешт третіх осіб, виселити мешканців.

5. Виключити електронні ключі, так як суттєво знижується відсоток бажаючих приймати участь в аукціоні або підвищити мінімальну ціну лоту для участі в аукціоні з застосуванням електронних ключів до 500 000 грн.

6. Здійснювати повернення коштів після аукціону в 3-х денний термін незалежно від сплати переможцем коштів. В разі відмови переможця від підписання протоколу або сплати коштів за лот запропонувати учаснику, який пропонував попередню ціну, придбати даний лот.

 

Оскільки перший он-лайн аукціон в системі ЕТАМ відбудеться 01 липня 2014 року, то інші пропозиції можуть бути надані після початку роботи системи ЕТАМ.

 

Просимо розглянути пропозиції банків та будемо вдячні за відповідь щодо результату розгляду вищезазначених зауважень працівниками Міністерства юстиції України та термінів внесення відповідних змін до Системи електронних торгів арештованим майном.

 

З повагою,

Президент Асоціації                                                               О.Сугоняко

 

 

Лист Голови НБУ, Президенту, Прем'єр-міністру та Голові Верховної Ради

Вих.№ 01-07/0100 від 26.06.2014 р.

                                                                                      Голові             
                                                                                     Національного

банку України

                                                                                     п.Гонтаревій В.О.

 

Про недопущення нового

відтоку депозитів з банківської

системи

 

Шановна Валеріє Олексіївно !

 

 При  знятті мораторію на  оподаткування доходів громадян від депозитних вкладів у банках  Асоціація українських банків  в робочих групах послідовно відстоювала ключову позицію – не допустити при тому масового відтоку вкладів із банківської системи, яка на даний час знаходиться у кризовому стані.

В АУБ розуміють, що Державний бюджет України потребує додаткових надходжень. Але замість концентрації уваги на забезпеченні в країні нарощення виробництва товарів і послуг, як основного, визначального джерела доходів бюджету, Уряд акцентує увагу на пошуку нових об’єктів оподаткування, не беручи до уваги фінансовий стан ні банківської галузі, ні населення, ні дотримання принципів.

У запропонованому Урядом та прийнятому 19 червня 2014 року Верховною Радою України за основу проекті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу», № 4101а,  Уряд і Верховна Рада пішли на недопустиме порушення таких базових  принципів оподаткування:

Перший – сплачувати податок має той суб’єкт, який отримує дохід. У проекті закону для банків вводиться так званий «спеціальний податок на прибуток», який нараховується на суму процентів, нарахованих на користь фізичних осіб за вкладами (депозитами), поточними та іншими рахунками без зменшення такої суми процентів на суму цього податку. Тобто, дохід від депозиту отримує вкладник, а спеціальний податок від цього доходу платить банк.  

Другий – один і той же об’єкт оподаткування не може оподатковуватися два рази. Відповідно до норм законопроекту фізична особа, що отримала в банку доходи у формі процентів по вкладу, сума яких за звітний податковий рік перевищує 410 (820) прожиткових мінімумів, сплачує податок за прогресивною ставкою 5(10) відсотків з обов’язковою подачею податкової декларації податковим органам. При цьому ті ж самі доходи у формі процентів по вкладу попадають у базу оподаткування банку за «спеціальним податком на прибуток».

Порушення принципів оподаткування є недопустимим. Принцип тому і принцип, що непорушний ні для кого.

Крім того, прийнятий за основу згаданий  проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу», № 4101а,  порушує   банківську таємницю, чим  провокує нову хвилю відтоку депозитів з банків. АУБ переконана, що головним чинником прогнозованого виведення коштів із банківської системи є не сам факт оподаткування, а ліквідація банківської таємниці  при  реалізації механізму оподаткування. Розкриттю таємниці банківського вкладу автоматично сприяють законотворчі норми диференціації ставок оподаткування в залежності від суми доходу від процентів за депозитами, необхідність адміністрування фізичною особою податку та подача податкової декларації до податкових органів. Запропоноване у прийнятому за основу законопроекті звуження числа потенційних декларантів пасивних доходів (у порівнянні з чинною редакцією Податкового Кодексу, яка вступає в силу з 1 липня п.р.) дану проблему не вирішує, а лише підкреслює стосовно відповідної категорії вкладників, сума вкладів яких складає суттєво більше половини всіх вкладів у банківській системі.

Запропонований Урядом та прийнятий за основу Верховною Радою законопроект практично зупиняє головну функцію банківської діяльності,  оскільки залучення вкладів населення для кредитування економіки державою не заохочується, а навпаки –  дискредитується запропонованим механізмом оподаткування. Абсолютно прогнозованим наслідком цієї «законотворчої» новації буде підвищення вартості кредитування, яка і без того є не підйомною для реального сектору економіки.

У зв‘язку з викладеним Асоціація українських банків наполягає на вирішенні зазначеного питання шляхом :

відкликання Урядом законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від капіталу» №4101а;

відміни Верховною Радою України дії норм Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» №1166-VII від 27.03.2014 року в частині оподаткування доходів у вигляді процентів, нарахованих на користь фізичних осіб за вкладними (депозитними) та поточними рахунками з таких причин –  провокування нової хвилі відтоку депозитів, заважання банківській галузі виконувати її головну функцію – залучати кошти населення і кредитувати економіку країни.

 АУБ пропонує введення єдиної ставки оподаткування нарахованих доходів від банківських депозитів без ідентифікації конкретних вкладників у відповідній звітності, що надається податковим органам. Банк нараховує і відправляє до податкового органу суму згаданого податку за всіма його (банку) вкладниками. При цьому бюджет отримає бажану суму податків, спрощується і здешевлюється практично до нуля адміністрування цього податку та зберігається таємниця вкладів і не буде їх відтоку, що, на наш погляд, і потрібно країні.  

Просимо Вас, шановна Валеріє Олексіївно, залучитися та підтримати Асоціацію українських банків та банківську спільноту у вирішенні зазначеного питання.

 

 З повагою

Президент Асоціації                                                        Сугоняко О.А.

 

Листи з цього питання АУБ направила також  Президенту, Прем'єр-міністру та Голові Верховної Ради України.

Поздоровлення В. Гонтарєвої із призначенням Головою НБУ

Шановна Валеріє Олексіївно!

 

  

Від імені Асоціації українських банків   вітаю Вас з нагоди призначення на посаду Голови Національного Банку України.

Бажаю Вам міцного здоров’я, Божого сприяння і успіхів у служінні українському народові, відродженні національної  економіки, її банківської галузі при родинному затишку.

 

 З повагою,                         Олександр Сугоняко, президент АУБ

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ