12 лютого, в середу, о 13:00 в ПРЕС-ЦЕНТРІ Інформаційного агентства "Українські Новини" відбудеться ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ на тему "Реальний стан банківської галузі за підсумками 2013 року. Вплив нинішньої політичної ситуації на фінансово-банківський сектор. Адміністративні нововведення НБУ й їх ризики".
Учасники прес-конференції:
- Олександр Сугоняко, президент Асоціації українських банків, віце-президент Центрально-Євразійської банківської федерації, заслужений економіст України;
- Степан Кубів, народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності.
Акредитація
З питань акредитації представників ЗМІ звертатись до прес-центру АУБ за телефоном: (044) 516-52-10, або на e-mail:
Початок реєстрації журналістів о 12.30.
Адреса прес-центру: ст. м. "Палац спорту", вул. Еспланадна, 20, 1 поверх.
Асоціація українських банків з глибоким сумом сповіщає , що 24.12.2013 року на 56-му році пішла з життя Самойлова Ірина Вікторівна, директор Департаменту з питань нагляду та регулювання банківської діяльності Асоціації українських банків.
За період роботи в Асоціації, з травня 1995 року по квітень 2013 року, Ірина Вікторівна повністю віддавала себе роботі, служінню інтересам банківської системи України. Її високий професіоналізм, компетентність, наполегливість, відповідальність та принциповість, людяність і чесність викликали повагу і любов колег.
Світла пам’ять про Ірину Вікторівну назавжди залишиться в наших серцях.
Колектив АУБ висловлює щире співчуття рідним, близьким і знайомим покійної Самойлової І.В.
5 грудня 2013 року в Києві відбулась прес-конференція на тему "Підсумки діяльності банківської галузі за 10 місяців. Вплив нинішньої політичної ситуації на фінансово-банківський сектор". Спікерами заходу були президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко і народний депутат, заступник Голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності Степан Кубів.
Зокрема, під час прес-конференції президент АУБ Олександр Сугоняко наголосив, що для того, щоб адекватно оцінити діяльність банківської галузі за 10 місяців, потрібно в основних рисах оцінити стан економічного середовища, в якому вона працює.
Тут головними індикаторами є:
1) ВВП протягом вже п‘яти кварталів падає. За рік, за нашими підрахунками, ВВП впаде не менше, як на 0,4%.
2) Протягом сімнадцяти місяців падає промисловість. І за 10 міс. п.р. в порівнянні з аналогічним періодом минулого року падіння склало 5,2%, в тому числі металургія -5,9%, машинобудування -13,6%, хімічна промисловість-19,4%, харчова -5,7%. Падіння індексу будівельної продукції склало -16,3%. Зростання показало сільське господарство (9.5%), подякуємо природі, і роздрібний товарооборот (109,5%), подякуємо уряду за поставки імпорту, придушення ним нацвиробника і життя в борг. Зростання зарплат і соцвиплат при падінні економіки і нарощенні держборгу ( його приріст з початку року - 4,4 млрд.$).
3) Очікуване недовиконання дохідної частини держбюджету складає більше 30 млрд.грн., при запланованому дефіциті – 50 млрд.грн. Такі перспективи на дефіцит бюджету.
4) Стан платіжного балансу країни. Для країни, яка має від’ємну і міжнародну інвестиційну позицію з мінусом і негативне сальдо поточного рахунку платіжного балансу, тримати стабільним курс означає потрапляти у все більшу і більшу боргову залежність. Щоб перекрити це негативне сальдо потрібні прямі інвестиції в країну, а вони зменшилися на майже 3млрд.$ в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, що говорить про двократне погіршення інвестиційного клімату в нашій економіці за цей період. При 12,3 млрд.$ негативному сальдо поточного рахунку 2,4 млрд.$ прямих іноземних інвестицій його не перекривають. Перекривають борги і так званий «інший капітал», де значна частина - товарні кредити.
Сугоняко переконаний, що, не дивлячись на такі показники економіки, банківська галузь жива. Її функціонування в поточному році здійснювалось в більш сприятливих монетарних умовах: грошова база збільшилась за 10 місяців на 42,5 млрд.грн. (17,3%), грошова маса – на 143,6 млрд.грн. (19,7%), що є свідченням пом'якшення грошово-кредитної політики НБУ і її часткову переорієнтацію в бік стимулюючої.
Відповідно помітно покращилась ситуація з внутрішньою (гривневою) ліквідністю (залишки коштів банків на рахунках в НБУ збільшились на 6,2 млрд.грн., або 18,5%, суттєво знизились ставки на міжбанківському кредитному ринку).
Разом з тим, суттєво зросло від'ємне значення показника «Чисті зовнішні активи» по системі комерційних банків (із -45,5 млрд.грн. на кінець 2010 р. до -62,5 млрд.грн. на кінець жовтня 2013 р.), що в певній мірі віддзеркалює посилення негативних тенденцій із станом поточного рахунку платіжного балансу. При цьому переказні депозити вітчизняних банків в іноземних банках (фактично – коррахунки) зменшились на 17,8 млрд.грн. (21,5%).
Депозити резидентів в українських банках зросли за 10 місяців на 75,4 млрд.грн. (13,2%), в тому числі депозити домогосподарств на 65,7 млрд.грн. (17,8%).
Кредитний портфель (без міжбанку і нерезидентів) зріс спочатку року на 57,2 млрд. грн. (7%), в тому числі кредити нефінасовим корпораціям – на 49,9 млрд.грн. (8,2%), домогосподарствам – на 6,6 млрд.грн. (3,5%). Звертає увагу на те, що в домогосподарствах відбулося збільшення заборгованості в сегменті споживчого кредитування на 11,3 млрд.грн. (9,1%) при одночасному падінні на 5,2 млрд. грн. (8,9%) кредитів на придбання і будівництво нерухомості (житла).
Що стосується кредитування не фінансових корпорацій слід відзначити збереження і навіть посилення домінуючого положення торгівлі на фоні решти секторів економіки: тут приріст кредитів склав 24,3 млрд.грн. (11%) з 49,9 млрд. (8,2%) в цілому по не фінансових корпораціях, що не радує нас. (Для порівняння: приріст кредитування всіх галузей переробної промисловості склав 7,8 млрд.грн. (6,2%)).
Урядові облігації в портфелі комерційних банків зросли за 10 місяців майже на 23 млрд. грн. (37,5%), а в портфелі НБУ – на 39,8 млрд.грн. (39,8%).
На думку президента Асоціації українських банків Олександра Сугоняко, наведені цифри свідчать, що пріоритетним напрямком використання залучених банками ресурсів, на жаль, залишається кредитування сфери торгівлі, Уряду, споживчих потреб населення. Виробничі галузі адекватної кредитної підтримки не одержують. Це суровий висновок.
Доходи банків в порівнянні з аналогічним періодом минулого року зросли на 11,3 млрд.грн. (9,1%), а витрати – на 13 млрд.грн. (10,8%), внаслідок чого прибуток знизився на 1,7 млрд.грн. (45%). В складі витрат відрахування на формування резервів майже не змінились (20,3 млрд.грн. проти 21 млрд.грн.), що вказує на неподолання проблем із якістю кредитного портфелю.
Щодо впливу політичної активності громадян на банківську галузь і курс гривні.
Упродовж вже майже двох тижнів мільйони українців живуть громадськими протестами. Але всі розуміють, що фінансово-банківський сектор є надзвичайно важливим для кожного громадянина, і його не варто випускати з поля зору.
На думку заступника Голови парламентського Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Степана Кубіва, громадські протести, які охопили країну останні два тижні, не повинні відбитися на якості роботи банківської системи й на курсі національної валюти. Нацбанк має достатньо важелів, щоб забезпечити стабільну роботу банківського сектору й не допустити значних коливань курсу гривні.
- Прямого і негайного впливу політичних процесів на економіку, платіжний баланс і банки немає. Економіка, банки, платіжний баланс, як були в стані перманентного «пакращеня» з 2011 року так і залишаються, - сказав парламентар.
Народний депутат Кубів переконаний, що політична дестабілізація діє на психологію людей, породжує в окремих з них негативні очікування, жене їх до банкоматів, обмінних кас, в банки, посилюючи попит на готівку і валюту. Природньо, що банки зразу не були готові до непланового зростання попиту. Зараз вони мають можливість зняти проблему. Велика роль у ліквідації зростання попиту на валюту і готівку належить НБУ. При правильних рішеннях, з урахуванням досвіду попередніх років, ця проблема може бути ним знята. У НБУ є інструменти і механізми, які можуть вирішити і проблему ліквідності банку, якщо вона виникне, і проблему наявності готівкової валюти.
В свою чергу президент АУБ Сугоняко зазначив, що нещодавня заява п. Азарова про те, що мітингувальники своїм невиходом на роботу підривають курс гривні, може викликати лише посмішку. З вересня 2011 року уряд постійно нарощував негативне сальдо поточного рахунку платіжного балансу, девальваційний потенціал гривні, а винні мітингувальники. Такі заяви не варто робити керівнику уряду, бо вони можуть спровокувати паніку, що країні не потрібно.
Прес-служба Асоціації українських банків
Прес-служба народного депутата Кубіва С.І.
СК ПрАТ «РЕНЕСАНС ЖИТТЯ» створена в грудні 2005 року, а на початку 2006 року компанія отримала безстрокову ліцензію на здійснення діяльності по страхуванню життя в Україні.
Ліцензія компанії: №198595 від 23.08.13
«РЕНЕСАНС ЖИТТЯ» за результатами діяльності за 12 місяців 2012 року :
· компанія номер 1 по обсягу зібраних страхових премій
· має найкращі показники розвитку бізнесу – компанія номер 1 по обсягу нового бізнесу і кількості укладених договорів страхування життя
· займає лідируючі позиції на ринку страхування життя по обсягу зібраних страхових премій та за кількістю застрахованих осіб через канал банкострахування - 493 289 осіб в рамках спільних проектів із банківськими установами.
«РЕНЕСАНС ЖИТТЯ » – це фінансово стабільна компанія, надійність якої підтверджують:
• незалежний аудит «Ernst & Young»
• перестрахування ризиків в європейській компанії «GenRe» (одна з найбільших перестрахових компаній світу)
• постійний контроль зі сторони держави
- Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг
- Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
- Державна податкова адміністрація
Компанія співпрацює з банками різної форми власності та володіє значним досвідом в напрямку організації різноманітних форм співробітництва з банками – від страхування життя позичальників разом із кредитними продуктами до дистрибуції накопичувальних продуктів через мережу банківських відділень.
В рамках співпраці за продуктом страхування життя позичальників «РЕНЕСАНС ЖИТТЯ» забезпечує банкам-партнерам, окрім зниження ризиків непогашення заборгованості позичальників у випадку непередбачуваних обставин, збільшення доходності банківських продуктів. Ще одним напрямком для збільшення прибутковості банків є продаж окремого страхового накопичувального продукту, які на додаток до збільшення комісійних доходів, забезпечують банкам-партнерам нарощування обсягів корпоративного депозитного портфелю у найбільш ефективний спосіб за рахунок розміщення страховою компанією премій на довгострокових депозитах банків-партнерів.
«РЕНЕСАНС ЖИТТЯ» має високий рівень сервісу, конкурентну політику ціноутворення та ефективну систему підтримки продажів, завдяки чому компанія забезпечує своїм банкам-партнерам високий рівень додаткового комісійного доходу, який коливається в залежності від банку в межах від 5% – 25%.
Пропонуємо можливім ть співпраці в рамках проектів страхування життя клієнтів Банку за напрямком комплексних кредитних та страхових «пакетних рішень», а також продажів окремих накопичувальних продуктів. За більш детальною інформацією, звертайтесь на сайт «РЕНЕСАНС ЖИТТЯ » http://www.renlife.com.ua/188.html або за телефоном 044 537 7522 Департамент по роботі з банками та фінансовими установами.
І.
Світова економіка серйозно хвора. Хворіють економіки всіх країн, бо вони відкриті і пов’язані між собою. Ця хвороба заразна, бо «кров» економік країн змішана і містить в собі носія смертельного вірусу гіперінфляції. Цей носій – долар США.
Банки і банківська галузь нагадують велосипед. Як і нинішня економіка. Поки крутиш педалі і їдеш – не падаєш. Зупинився – впав. Це торкається банків, які практично не кредитують економіки. В цьому сенсі економіка і банки України відповідають «міжнародним стандартам» економічної глобальної хвороби: непідйомні борги, проблеми з обслуговуванням вкладників і практична відсутність кредитування.
Світова криза почалася у 2007 році з іпотечної кризи США. Обвалилася іпотечна боргова піраміда. Люди не змогли обслуговувати свої борги перед банками через закредитованість (наслідок кредитного буму) і недостатність доходів. Обвал іпотечної піраміди добряче струсонув банківську сферу. Довелося жертвувати глобальним банком Леман Бразерс і дрібнішими, щоб втримати інші банки, які «гралися» з іпотечними цінними паперами. Держави змушені були збільшувати свої суверенні борги, щоб підтримати банки. З 2007 по 2012 роки держборг США зріс з 66,5 до 106,5% ВВП; ЄС – з 59 до 85,3%; Японія – з 283 до 237,9%; Канада – з 66,5 – 85,6% ВВП.
Порятунок «розвинених» економік обійшовся платникам податків цих країн майже у 15 трл. дол. США. Криза, яка почалася як боргова криза, протягом 6 років не зняла проблему суверенних боргів, а її посилила.
У 2012 році борги країн, які входять у G7, дорівнювали 140 трл., а ВВП – 30 трл. дол. США. Але у 1998 році їх ВВП був 20 трл., а борг – 70 трлн. дол. США, тобто зріс на 70 трл. Виходить цим країнам, щоб збільшити ВВП на 1 дол., потрібно було збільшити борги на 7 дол. А що було б з їхніми економіками, якби вони не брали в борг?
Так і не знята проблема закредитованості фізичних осіб, не зняті проблеми обслуговування банками їхніх боргів перед вкладниками, особливо в умовах падіння довіри до них.
Світова економіка знесилена гіперборжниками, оскільки ці господарюючі суб‘єкти не здатні нормально економічно функціонувати. Початок зовнішнього прояву хвороби - 1971 рік, коли США «відв'язали» долар від золота, але світ не відмовився від долара, як світової валюти. Тоді була запущена міна уповільненої дії з годинниковим механізмом. Вона не може не вибухнути. Перетворення гіперборгів у гіперінфляцію на світовому порядку денному. Коли це буде – окреме питання, але уже сьогодні можна помітити технологічну і психологічну підготовку людської спільноти до економічного краху. В цьому ланцюгу дій знаходяться і такі недавні події:
1) Дивна вистава з шатдауном. Не фінансують Уряд США. Дискредитують владу США. Шарпають ринки.
2) Конгрес голосує в останній день і піднімає стелю боргу США відтерміновуючи проблему до лютого 2014 року, коли вистава продовжиться.
3) Немає чим платити по боргам в уряду США. Конгрес підняттям рук робить країну «багатшою», з'являється чим платити. Переваги демократії – не тільки в тому, що можна шляхом голосування зробити з віслюка коня, про що знали ще древні греки, але й з банкрута – платоспроможного, що знаємо ми тепер.
4) Дивні кадрові рухи у ФРС. Ні нинішній голова Бернанке, ні Самерс, ні Гайтнер чомусь не згодилися зайняти ще недавно найпрестижнішу фінансову посаду у світі. Обама пропонує очільником 67-літню Жанет Йелен, функціонера другого ешелону.
5) QE3 – так зване «кількісне пом'якшення», а попросту щомісячне 85-ти мільярдне вливання грошей через покупку ФРС іпотечних і урядових облігацій. Протягом липня–серпня запускають інформацію про зупинку Q3. Потім з 18.09.13 р. продовжують «пом‘якшення». А нещодавно Обама (!) заявляє, що Q3 треба зупиняти. Чому він входить в сферу компетенції ФРС? Щоб взяти на себе і США негатив цього кроку? Навіщо йде дискредитація США? США стає на шлях СССР часів перебудови?
6) Після зупинення шатдауна «не спрацьовує» електронна картка у десятків мільйонів бідних американців на безкоштовні харчі. Що це, перевірка реакції, тренінг?
7) Банк Чейз Манхетен заявляє про обмеження руху валюти з рахунків клієнтів, що викликає бурхливу реакцію. Через пару днів роз'яснює, що це стосується лише інтернет-рахунків. Тренінг? Перевірка реакції?
8) Втрата довіри та нормальної функціональності фінансових індикаторів і інструментів:Libor, Доу Джонс, інших фондових індикаторів, рейтингів. Дивна поведінка ціни на золото.
9) Операція «Кіпр». Перетворення банківських депозитів у акції банків-банкротів, по суті конфіскація. Маріо Драгі недавно заявляв про те, що він не поділяє цю ідею. Сім років тому в Європі таке могло комусь прийти в голову?
10) «США – не бананова республіка», - заявив Обама. Що означає така публічна заява Президента країни? Адже ні у США, ні у світі люди не сприймають Америку, як бананову республіку, а у Президента вже є сумнів?
11) Публічне приниження США на міжнародній арені через капітуляцію перед сірійською та іранською проблемами, скандали з Вікілікс та Сноуденом, прослуховування Меркель…
Шість років економіки розвинутих країн падають чи стагнують. Банки не кредитують. Зростають борги країн і банків. Меркель говорила про 10 років кризи. На мій погляд, в межах існуючої економічної парадигми виходу з боргової кризи вже немає.
Для того, щоб почати гасити борги на рівні людей, банків, підприємств і держав, потрібно щоб люди, банки, підприємства і держави виробляли значно більше товарів і послуг, і було кому їх продати. Платоспроможний попит на додаткові об‘єми товарів відсутній. Раніше такі проблеми вирішувалися за рахунок стимуляції попиту нових ринків, які інтегрувалися в глобальну економіку. Так було зроблено з країнами так званої «зони впливу СССР». Їхній попит був простимульований кредитами західних банків. Цей додатковий попит лише відтягнув кризу. Тепер ці країни, їхнє населення і банки теж в боргах. І Україна серед них.
Вільних ринків уже немає. Економіці рости вшир немає куди. Так приходить кінець цій економіці.
Виходячи зі сказаного ми мусимо мати мужність визнати наступне:
1) рецесія світової економіки буде поглиблюватися;
2) інструментів і можливостей змінити ситуацію на краще немає;
3) фінансова влада і далі буде нарощувати борги та емісію.
За цим мусимо визнати, що світ очікує:
- обвал світової фінанси-банківської системи, а слідом за нею і ступор світової торгівлі;
- банкрутство багатьох банків і підприємств;
- втрата заощаджень людей;
- збідніння людства;
- соціально-політичний хаос.
ІІ.
Зупинити економічну катастрофу неможливо, але є час подумати про причини і про те, що робити, коли це відбудеться. Як будувати світове і українське господарство після краху існуючої економічної системи?
Природно усіх відповідей у мене немає. Пошук відповідей – завдання всього людства. Відважусь на те, щоб сформулювати питання на які треба шукати відповіді вже тепер.
Варто заново визначитися з метою господарської діяльності людини. Аристотель (думка якого лежить в основі конструкції Європи та сучасного західного світу), в його розумінні економіки, був відкинутий людством. Він чіткого розділяв поняття «економіка», під якою він розумів господарську діяльність направлену на створення суспільно корисного продукту, споживчої вартості, і «хрематистика» - «мистецтво» наживати багатство, робити гроші. Людство підмінило поняття, назвавши хрематистику – економікою. Чи не пора, коли вибудувана людством хрематистика валиться на наших на очах, повернути цій парі понять первинний смисл і почати визначатися із метою господарської діяльності людини?
Чи не пора визнати, що споживання є лише засобом для існування людини, а не його метою. Як так трапилося, що сучасне інтелектуальне суспільство сплутало мету з засобами? Як так сталося, що нестримне споживання стало цінністю? Як і чому прижилася ідеологія споживання?
Наступне питання - це критичне переосмислення основ панівної економічної теорії. Прибуток не може бути місією економічної діяльності. Він є лише одним із засобів, хоч і важливим. Постулат про безмежні матеріальні ресурси, який також лежить в основі нинішньої теорії, реальна господарська практика давно перекреслила. Сьогоднішня економічна криза також перекреслює постулат про фундаментальну роль егоїстичної економічної користі та «невидимої руки ринку» у досягненні суспільного інтересу. Шість років криза волає про інший висновок: егоїзм та «рука ринку» душать людство, якщо немає мудрого серця і розумної голови.
Ще питання, хто буде суверенним регулятором господарства майбутнього: держава, ТНК, наддержавні утворення? Яка буде грошова фінансова система майбутнього, які будуть їхні принципи і яке їх призначення? Яке місце займуть у них (і чи займуть): позиковий процент, часткове резервування, приватні банки?
***
Випробування неймовірне. Людство потребує чесного, сміливого, спокійного погляду на життя. Випробування ніколи не бувають вище наших сил. Ніколи. Бог милостивий.
Спілкувався Любомир Шавалюк
Останнім часом з’являється дедалі більше ознак наростання кризи в банківській системі України. Зокрема дедалі більше банків відмовляються повертати депозити вкладникам. Та, як не дивно, наразі не видно, щоб відповідальний за стабільність сектору Національний банк якось реагував на ситуацію. Більшість банкірів із якими намагався поспілкуватися Тиждень про проблеми галузі категорично відмовлялися коментувати ситуацію під власним ім'ям, зізнаючись, що побоюються санкцій для своєї фінустанови боку влади. Натомість погодився на відверту розмову Олександр Сугоняко, президент Асоціації українських банків (АУБ). Навесні 2012 року після гострої критики ним політики тодішнього голови НБУ Сергія Арбузов а чимало великих банків вийшли із АУБ, проте це не змусило пана Сугоняко відмовитися від критичної оцінки реальної ситуації у банківській сфері та негативного впливу на неї політики керівництва Нацбанку.
У.Т.: Тиждень має інформацію про те, що у щонайменше десяти банків є проблеми із поверненням вкладів населенню. З чим ми маємо справу? Ідеться про окремі проблемні фінустанови, які завжди існують, чи це прояв системної кризи?
- Хворі банки, які не можуть обслуговувати свої зобов’язання перед вкладниками - це наразі, наскільки мені відомо, «Даніель» та «Західінкомбанк». Там депозити не виплачуються навіть за наявності судового рішення (див. стор. стаття Буткевича). Експерти називають різні цифри: хто 10, хто 20 проблемних банки. На жаль, немає прозорої інформації та чіткої позиції НБУ з цього приводу. Перед нами – лише видима верхівка айсбергу.
Проблемні банки мають виводитися з ринку. Але НБУ займає вичікувальну позицію, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) також не включається у цю роботу. Їхня бездіяльність триває увесь посткризовий період (після 2008 року). Це небезпечно, оскільки в результаті наявні проблеми не лікуються, а заганяються у хронічний стан, інтоксикують здорову частину банківської системи: адже одному із цих «нездорових» банків завтра «здоровий» може дати кредит, а той його повернути не зможе. У результаті банк, у якому справи наразі йдуть нормально, також перетвориться на проблемний. Йому своєю чергою дасть кредит хтось інший і буде запущена ланцюгова реакція.
Усі банкіри, які працюють на ринку бодай 10 років, в тому числі й співробітники НБУ, добре знають, що системно небезпечно перебування на ринку потенційних банків-банкрутів. Вони мають або пройти процедуру санації, або піти з ринку, незважаючи на те, хто за ними стоїть. З досвіду, ми знаємо, що проблеми маленьких банків часто стають великою проблемою для усієї системи, оскільки ставить під сумнів основоположний принцип її діяльності - довіру... На жаль, ми спостерігаємо з боку НБУ дефіцит системного підходу, зокрема і стосовно відновлення проблемних сегментів банківської галузі. Більше того, дії НБУ (або бездіяльність) ставали причиною мікрокризових явищ. Як приклад, згадаємо кризу ліквідності у жовтні 2011 року, коли ставки міжбанківського кредитування доходили до 40%, що змушувало банки залучати наддорогі ресурси, в умовах фактично нульової інфляції. Це призвело до накопичення дорогих пасивів, незапланованих збитків. У гонитві за міфічною курсовою стабільністю в останні роки ми фактично втратили адекватне потребам реального сектору економіки функціонування національного грошового ринку.
У.Т.: Зараз ліквідність в галузі нормальна, ставки на міжбанку низькі. Це означає, що на даний момент галузь у цілому немає проблем?
- Сам по собі показник ліквідності ще не означає відсутність проблем. Ключовий момент –як і де ця ліквідність працює. Якщо вільні кошти банків йдуть у реальний сектор економіки за низькими процентними ставками – тоді у нас дійсно немає проблем. Але цього, на жаль, не відбувається. Сьогоднішні проценти за кредитами – це зашморг на шиї національного товаровиробника. В таких умовах ліквідність банків – це фактично євангельська притча про талан, заритий у землю.
У.Т.: Якщо загалом в галузі ситуація із ліквідністю нормальна, але низка банків має проблеми, то це свідчить, що їм не дають кредитів на міжбанку. Отже, самі банкіри знають про проблеми цих банків?
- Так, звичайно. А який сенс їм давати кредити? З іншого боку, були такі, хто про це не знав і давав кредити, про що тепер шкодує.
У.Т.: Чому Нацбанк не реагує?
- В НБУ знають про це. Люди, які не можуть повернути свої депозити, звертаються до нього, уже навіть є судові позови до Нацбанку за те, що вони не реагують. Все це призводить до того, що вкладники у своїх листах до нашої Асоціації називають державні установи співучасниками шахрайських схем.
У.Т.: Можливо, одна з причин, чому НБУ заплющує очі на проблеми окремих банків, полягає в тому, що у зв’язку із проблемами з державними фінансами влада не хоче витрачати гроші ФГВФО на повернення депозитів?
- Ні, з Фондом ситуація дещо інша. Під час кризи 2008-го один лише на виплату депозитів збанкрутілого Укрпромбанку могли піти всі гроші ФГВФО. Як бачите, Фонд працює досі й на сьогодні акумулював близько 5 млрд грн, хоча це мізерна сума порівняно з сотнями мільярдів на депозитах української банківської системи. Щодо двох зазначених проблемних банків, ідеться про півмільярда гривень депозитів. Це не є небезпека. Значно більш загрозливою є ситуація, коли люди збираються біля НБУ щотижня і показують усій країні, до чого все це йде. Це може призвести до паніки, якої не можна допускати за жодних обставин.
Відповідно до закону, ФГВФО може отримувати кредити від НБУ на погашення необхідних сум. Масштаб виплат не спричинить серйозних інфляційних наслідків. Водночас, такий інструмент дасть можливість уникнути панічних настроїв та збереже довіру вкладників до банківської системи в цілому. З початку року, обсяг депозитів фізичних осіб зріс майже на 16 % - до 425 млрд грн. І це в умовах нульової інфляції, спаду виробництва. Довіра до банківської системи з боку суспільства має цілком реальний еквівалент – він дорівнює річному бюджету країни! Невже ця довіра не заслуговує на підтримку з боку держави на рівні 1-2 млрд грн? Натомість що ми маємо? Фактичну бездіяльність з боку чиновників.
У.Т.: Але який тоді мотив у НБУ не реагувати на ситуацію?
- Це застаріла хвороба реагувати на наслідки, а не причини. І це вади управління не тільки НБУ, але й багатьох інших інституцій. На жаль, практика державного менеджменту має досить мало прикладів вдалого превентивного реагування на кризу. Можна згадати кризу 1998 року, як приклад дійсно ефективного вирішення проблеми, знайденого і державними установами і учасниками ринку. Тоді нам, на відміну від Росії, вдалося уникнути державного дефолту та руйнації банківської системи. А от у 2008 році, НБУ не зреагував на наші попередження (АУБ попереджала про початок кризи ще у квітні 2008 року) і фактично «проспав» початок світової кризи. Кажуть, що остання глобальна криза почалась з неповернутого іпотечного кредиту в містечку Стоктон, штат Каліфорнія. Україна має не проспати свій Стоктон.
У.Т.: У нас є інформація, що хтось впливовий має мати інтерес у тих банках, які не повертають депозити?
- Справжні зміни в Україні розпочнуться, коли ми перестанемо думати категоріями «інтересів», «впливів». А для цього суспільство має стати контролером влади. Тільки тоді рішення будуть прийматися в інтересах вкладників, а не певних осіб.
У.Т.: Можливо, НБУ зумисне закриває очі на те, що частина банків скочується у прірву, щоб потім потрібні люди могли придбати їх за безцінь?
- Ця версія не проходить. Якщо ситуація в банку погіршується, то ціна на нього падає. З іншого боку, банк має зобов’язання перед клієнтами - населенням та іншими, і повинен їх виконувати. ФГВФО покриє не всі зобов’язання такого банку. І та структура, яка потім прийде в цей банк, змушена буде покривати додаткові суми зі своєї кишені. Що у гіршу ситуацію заганяється банк, тим більше потім власних коштів повинен витратити новий власник на його рекапіталізацію та оздоровлення. Та з активами там ситуація не найкраща. У нас сьогодні банківська система в такому стані, що навіть великі банки, банки із західними інвестиціями готові продатися і продаються за мінімальною ціною. Тому що вони не бачать перспективи.
У.Т.: Є інформація про можливий продаж західними фінансовими групами своїх українських дочок. Зокрема UniСredit, начебто, готовий позбутися «Укрсоцбанку», а Raiffeisen Bank - «Авалю». У чому саме вони не бачать перспективи: в розвитку української економіки, банківського сектору, у них свої проблеми, європейські, чи може не йде робота із теперішньої владою в Україні?
- Країна начебто прагне інтеграції до ЄС, а в цей час реальні представники європейського бізнесу в Україні – йдуть з країни. Це означає, що декларації влади і реалії її економічної політики – це зовсім різні речі. 2010 року була розроблена програма економічного розвитку, де передбачалося, що до 2020-го Україна має увійти до Великої Двадцятки розвинених країн (G20). Значна кількість положень цієї програми заслуговує на підтримку. Але там йшлося про реформи, інвестиції, зростання експорту, а реальні здобутки на сьогодні – стабільний обмінний курс та низька інфляція. Але і курс, і показник інфляції – це лише інструменти для досягнення стратегічних цілей: зростання добробуту суспільства, покращення стандартів життя, розвитку економіки. У нас же, інструменти стали самоціллю, такою собі «річчю у собі». Оце суть державної економічної політики. Як результат – зупинка економічного зростання. Водночас, головна причина виходу іноземних банків з українського ринку була закладена ще у 2005 – 2008 роках, коли національний ринок капіталу був бездумно відкритий для безконтрольного доступу іноземних фінансових структур. Ми не висували ніяких умов, не визначали пріоритетів. Свій ринок фактично віддали на відкуп іноземним банкам. А вони і не збиралися кредитувати наше літакобудування, космічну галузь, інноваційні технології. Все, що ми отримали – це валютна іпотека, споживче і автомобільне кредитування. Саме тому, ці банки сьогодні і втратили стратегічні напрямки робити в Україні. Нові пріоритети не сформульовані, старі технології відпрацьовані. Фінансовий цикл закінчився Заробляти гроші на різниці ставок між депозитами в Європі та кредитами в Україні більше не вдається. Існуючі умови кредитування реального сектору економіки для іноземних банків явно не підходять. На щастя чи на жаль іноземні інвестори не можуть закривати очі на ті ризики, до яких ми вже звикли. Але вже сьогодні необхідно працювати, щоб завтра частка іноземних банків у структурі банківської системи України відновилась, але на нових стратегічних засадах, сформульованих в інтересах українського суспільства.
У.Т.: Якщо європейські банки продовжать виходити із ринку, то хто може бути покупцем їх дочок в Україні?
- З точки зору економічних інтересів придбання будь-яких активів у банківській галузі України на сьогодні є стратегічною дурницею. У перспективі років на 5 немає впевненості, що, придбавши якийсь банк, ви матимете хоч якийсь зиск. Якщо Ангела Меркель говорила, що криза в Європі триватиме 10 років, то для України цей термін виявиться ще довшим.
А що ж буде з банками, які залишаються? У них один вихід - кардинально зменшувати витрати, у тому числі процентні. А в нас за останні 2 роки темп приросту процентних витрат перевищує темп приросту процентних доходів через високі відсоткові ставки за депозитами. Питання відсоткових ставок - найбільш важливе для галузі, яке слід розв’язати протягом найближчих місяців. Але для цього в НБУ повинні побачити проблему й визнати, що вона є наслідком дій Нацбанку 2011-2012 років. Це проблема не тільки НБУ, а й уряду та комерційних банків. Якщо ми її не подолаємо зараз – у наступному році будуть дуже серйозні наслідки.
Чи може банківська система вийти із цієї ситуації? Звичайно може, але за однієї умови – економіка почне працювати усе краще й краще. Адже банківська система має заходити у точки зростання економіки, кредитувати її і рости разом з нею. А в іншому випадку будуть лише поглиблюватися проблеми.
У.Т.: Яке становище російських банків в Україні, які крім економічної місії тут, виконують ще й політичну?
- Загалом у них такі ж самі проблеми. Правда, вони менше кредитували населення в валюті, аніж західні банки, - це посприяло їм легше пережити кризу. З іншого боку, вони є переважно державні, тож мають відповідне підживлення через російські материнські структури. Однак, справді, окрім економічної місії, вони виконують в Україні ще політичну. А маючи політичну місію, вони вже не особливо не переймаються витратами і за рахунок нафтодоларів можуть реалізовувати будь-яку стратегію. Російські банки можуть свідомо іти на збитки, чого не можуть собі дозволити європейські, які прийшли сюди за прибутком, а не займатися політикою. Однак, залежність від політичних рішень робить їх економічну стратегію непередбачуваною.
У.Т.: Чи можна говорити про те, що НБУ зможе контролювати ситуацію у перспективі 1-2 років?
- Є графік експоненти, його перша і друга частина. Перша частина це коли по осі абсцис ми робимо суттєві зрушення, а по осі ординат зрушення незначне. Потім проходить критична точка - і тоді незначне зрушення по осі абсцис призводить до величезного зрушення по осі ординат. Коли проходить ця критична точка, тоді уже ніхто управляти не зможе, тобто будь-яке маленьке негативне зрушення у тому чи іншому місці може призвести до наслідків, які дуже важко передбачити.
У.Т.: Наскільки близько банківська система підійшла до критичної точки, коли керувати ситуацією уже ніхто не зможе?
- З моєї точи зору ми вже працюємо у зоні цієї критичної точки. Які ознаки? Перш за все це зміни диференціалу, похідної. В бюджеті коштів немає. Соціальні виплати (пенсії, зарплати бюджетникам, виплати з безробіття) затримуються. Прем’єр звинувачує місцеву владу у відсутності коштів та заявляє, що банки кредитують проїдання. Водночас заборгованість уряду по ОВДП перед банками з 2008 року зросла в 5,2 рази, а перед НБУ – в 15 разів, натомість кредитна заборгованість всієї економіки перед банками зросла лише на 9%. Тобто замість того, щоб кредитувати економіку, банки змушені кредитувати урядові видатки. Лунають заяви про те, що до нового року має бути зниження відсоткових кредитних ставок до 14%, але як це можливо забезпечити за нинішніх високих депозитних ставок? Тому я вважаю, що ми дуже близько підійшли до критичної точки і знаходимося у зоні надвисокої нестабільності.
У.Т.: Якщо валютний курс - мета, а не засіб для нинішньої влади, то чи вистачить ресурсу, щоб втримати курс гривні принаймні до виборів?
- За попередньої кризи курс долара щодо гривні зріс на 60%. Якщо проводити паралелі між скороченням резервів тоді і тепер, то, за нашими розрахунками, глибина просідання курсу може бути на рівні до 30%. Тобто курс потенційно міг би опуститися до 10,5 грн/$. Торговельне сальдо досі від’ємне, і покривається у платіжному балансі країни за рахунок зовнішніх запозичень. При цьому, за даними 2013 року, апетити імпортерів не зменшилися, хоч імпорт гальмується швидше, ніж експорт. Отже, загроза різкої девальвації зберігається. Але за рахунок вилучення з економіки майже 100 млрд грн (під час продажу валюти на валютному ринку), економічне зростання зупинилося. Сьогодні ми маємо падіння ВВП, але курс стабільний. Щоб далі тримати його, що потрібно зробити? Продовжувати політику вилучення з обігу гривневих ресурсів. Але при цьому, втрачається купівельна спроможність не тільки на іноземну валюту, але й на товари і послуги (що вже відбувається; див. стор. 6 – Ред.), а отже економіка стагнуватиме. В бюджеті уже зараз проблеми із грошима, але за такої політики проблеми тільки поглиблюватиметься.
У.Т.: Тобто НБУ з усіх сил намагатиметься утримувати курс, але може і не втримати його навіть до 2015 року?
- Якщо питання курсової стабільності довести до крайностей, то курс можна спробувати тримати і до повного вимирання… Але чи потрібна суспільству курсова стабільність такою ціною?
Вчені, у відповідності з теорією хвиль М. Кондратьєва, очікували в 2001 році початок світової економічної кризи перевиробництва, схожої на «Велику депресію» 1929-1933 років. В тому році криза не розпочалася. Деякі нобелевські лауреати з економіки вже почали говорити, що світова економіка вступила в безкризовий період. Але прийшов 2007-й, а з ним і іпотечна криза в США, яка запустила спусковий механізм світового економічного розладу.
Включення в глобальний ринок території колишнього СССР та його сателітів, з їхніми ресурсами і населенням, а також розпочата «війна з тероризмом», як відповідь на зруйновані в 2001 році будівлі Світового торгівельного центру, дозволили відтермінувати початок кризи на шість років.
Постсоціалістичні країни, отримавши кредити від розвинутих країн Заходу, розпочали активно споживати в борг товари, вироблені економіками, в першу чергу цих країн. А національні господарства пострадянських країн сильно постраждали від їхнього включення в глобальний ринок і опинилися відкинутими в своєму розвитку на десятиліття, нагадуючи собою економіки, зруйновані війною. Проте додатковий прокредитований попит населення цих країн забезпечив збут вироблених товарів міжнародними корпораціями, економіками розвинутих країн, і тим самим відтерміновував світову кризу перевиробництва, але не міг їй запобігти.
Нових ресурсних ринків, за рахунок всотування яких можна було б залучати природні та інші ресурси за заниженими цінами у глобальну економіку вже немає. Абсорбування нею нових ринків збуту завершилося з банальної причини – їх на Землі не залишилося. Уже весь світ з його ресурсами і населенням втягнутий в глобальну економіку.
Перед кризою 2007 року люди, підприємства, банки і країни, як суб‘єкти споживання, знаходилися в боргах, які вони не здатні були обслуговувати через перевищення їхніх витрат над доходами. Криза перевиробництва, з її уповільненням зростання економік, а то й рецесією ще більше зменшує доходи цих суб‘єктів. Щоб розпочати розбирати боргову піраміду, названі суб‘єкти мусять почати отримувати більші ніж вчора доходи і прибутки. А щоб необхідного рівня доходи з‘явилися - необхідно більше виробляти і, далі, більше продавати. Але світовий ринок не має платоспроможного попиту на існуючу пропозицію, не говорячи вже про додатково вироблені товари. Кредити під споживання, що раніше стимулювали зростання економік, тепер давати вже недопустимо. Бо, з одного боку, споживачі не здатні обслуговувати і ті борги, які в них є. А з іншого, - таке кредитування несе в собі світову гіперінфляцю. Таким чином, глобальна економіка, якщо вона буде залишатися вірною собі, не зможе в принципі подолати системний розлад, що виник в 2007 році і тягнеться до цих пір. Цей розлад також не може не наростати.
Якісною особливістю теперішньої кризи є її глобальність. В світі немає жодної країни чи регіону, які б не відчували на собі її загрозливих наслідків. Криза прояснює той факт, що ефективність західних економік базувалася не стільки на їхніх новітніх технологіях, хоча і на них, скільки на використанні за низькими цінами природних і трудових ресурсів відсталих регіонів Землі з допомогою цих технологій. Радикальне погіршення стану базових активів, які належать всьому людству: повітря, води, ґрунтів – прямий наслідок фундаментальних прогріхів економічної системи, що утвердилася у світі. Один з очевидних наслідків.
Отже, в наш час не залишилося такого регіону на Землі, такого ринку, який міг би надати, за рахунок погіршення свого власного економічного і екологічного стану, допомогу глобальній економіці і зняти смертоносну для неї проблему боргів і перевиробництва. А навіть якби і був - то ця допомога лише відтягнула б колапс ще на декілька років, але не зняла би її.
В межах пануючої економічної парадигми виходу з цієї економічної кризи у людства не має, бо світова економіка століттями поставала, зростала, долала кризи завдяки розширенню ринків збуту, абсорбції їх. Нинішня глобальна економіка, частиною якої є й українське господарство, увійшла в стан деградації, що ми і спостерігаємо вже протягом шести років.
Наявна світова криза є викликом людству, викликом на рівні життя і смерті, чого не хочуть сприймати навіть кращі серед керівників розвинутих держав. Канцлер Німеччини Ангела Меркель, наприклад, говорила про те, що криза буде ще десять років. Ніхто з них не може (не хоче) сказати, що джерело виходу з неї може бути лише в фундаментально нових засадах господарювання. Іншого виходу немає.
Криза має той позитив, що висвітлює хиби базових постулатів класичної капіталістичної політекономії: природні ресурси Землі безмежні; зиск є місією економічної діяльності, а егоїстичний економічний інтерес кожного працює на суспільний інтерес.
Криза відкриває, прояснює чесно мислячим сучасникам фундаментальні помилки, яких людство раніше рішуче не бажало помічати, хоч життя і окремі вчені на них вказували. Не хотіло, бо визнання цих помилок вимагало радикальної зміни суті і смислу економічної діяльності, яка разом з багатством стала найвищою цінністю людства, і яка підім‘яла всі інші цінності під себе. Існує необхідність розвороту свідомості людей і людства на 180 градусів від мамони до Творця, що, мабуть, без глобального потрясіння не є можливим.
Глобальна економічна криза відкриває очі на те, що:
1) природні ресурси обмежені, про що свідчить не лише явне зменшення запасів невідновлюваних корисних копалин, падіння якості повітря, води і ґрунтів але й очевидний експансійний, глобальний, нічим не обмежений характер економічної діяльності людства, який став актуальною загрозою довкіллю, здоров‘ю і життю людей;
2) спокуслива гонитва за зиском породила і поширила в світовому масштабі хижацьке ставлення до природних ресурсів, фальсифікацію товарів, спекуляцію, лихварство, вибудувала найвищу в історії людства піраміду… сміття, і таку ж боргову піраміду, обвал якої нас очікує в скорому майбутньому;
3) тепер людство розплачується руйнацією будівлі світової економіки за хибне покладання на «невидиму руку ринку», яка наче б то добре діє і без свідомої участі людської спільноти, розплачується за небажання бачити справжню причину економічних криз – жадібність, гонитву за зиском.
Ми живемо в час народження нової філософії господарської діяльності, нової економічної теорії. Хоча чому нової? Можливо нас чекає переосмислення тих економічних вчень, які були відкинуті класичною економічною теорією.
Існує живий зв‘язок наукової думки про інші засади організації господарства від Аристотеля, з його поділом економіки на дві, Франсуа Кене, фізіократів, через С.Подолинського, В. Вернадського до М. Руденка. Ця думка пульсує і в Україні, спонукаючи до наукового пошуку відповідей на виклик, поставлений життям перед світом і нашою країною.
В бюджеті США немає коштів для обслуговування державного боргу. Це вже не перший раз.
З одного боку США банкрот, бо немає чим платити. З іншого боку – ні. Банкрутство США неможливо, тому що США позичають долари, якісамі друкують. Щоб зняти фінансову проблему обслуговування боргу, Конгресу США необхідно лише вкотре «підняти його стелю». Зараз - вище за 16,7 трлн. дол. «Підняти стелю» означає надати уряду право на нові запозичення, щоб віддати старі борги. Тобто конгресмени можуть голосуванням (!) «зробити» країну багатшою, дозволити і далі «малювати» долари, дозволити підняти стелю боргової піраміди. Таке собі довгограюче МММ по-американськи: позичаю сам у себе, щоб віддавати іншим. Чи Попандопуло по-американськи: «Да бери усё, я себе ещё нарисую!»
Рішення Конгресу США про надання права уряду на збільшення габаритів «МММ» має бути прийнятим до 17 жовтня. Рішення не буде - «піраміда» почне валитися, бо борги не буде чим віддавати. А буде рішення – «піраміда» далі буде підростати, як це робиться з 1971 року (коли долар було відв’язало від золота), а з цим підросте і інфляційний навіс над світом, бо кількість грошей в світі приростає без адекватного приросту товарів і послуг. «Доходи США» зростають шляхом голосування, а не виробництва товарів. Обвал цього інфляційного навісу є питанням часу.
Наскільки вірною є фраза про те, що США самі друкують долари, які позичають? Наскільки ФРС підконтрольна американській владі? Згадайте рефінансування 2009 року, коли ФРС таємно надала кредити на багато трильйонів доларів транснаціональним банкам та корпораціям. Може навпаки, політики США підконтрольні ФРС, а вона крутить, і США, і усім світом?
Черговий раз світ чує про можливий «технічний дефолт США», про фінансову неспроможність США обслуговувати свої борги. Людство не хоче, не здатне дивитися правді в очі. Керівництво країн, корпорацій, банків, громадяни різних країн, - всі вони залежать напряму або опосередковано не тільки від США, а й від ФРС. США також сильно залежить від ФРС. Залежність, несвобода – ключові тут слова. Як і алкогольна залежність останньої стадії є небезпечною для життя людини (не дай такій людині алкоголю і вона може померти) так і фінансова залежність уряду США від емісії долара є небезпечною для життя країни.
Правдивим джерелом погашення боргів будь-якої країни, в кінцевому підсумку, є зароблені нею кошти, а не її центробанк. Так є в фінансово здоровому, вільному світі. В нашому фінансово хворому, залежному світі не так.
США обслуговує свої зовнішні борги шляхом практично прямої емісії долара. ФРС є одним з головних покупців державних облігацій США. Дасть Федрезерв кошти американському уряду чи не дасть – хто дає відповідь на це питання: Конгрес з Білим Домом чи ФРС? Чи якась окрема група дуже впливових людей?
Танці політиків, конгресменів, Президента США над дефолтною прірвою дискредитують американську владу в очах не лише американців, а й усього світу. Політики цього не розуміють? Під чию дудку танцюють і з якою метою? Показати, що влада США ні на що не здатна?
Ці танці психологічно готують і американців, і людей планети до дефолту. Бажано людей ввести в стан безнадії і відчаю. Лохами легше управляти і маніпулювати, відволікати увагу від правди життя.
Забагато «дивних» подій, які політично послаблюють США, посилюють їх вразливість відбулося останнім часом. Це не лише принизливе вовтузіння політиків навколо бюджетної кризи, підняття «стелі боргу», а й повчання Америки Путіним, провал дивної політики адміністрації Обами з «ударами» по Сирії, відмова Бернанке, Самерса інших фінансових «авторитетів» від посади глави ФРС і подача Обамою кандидатури 67-и річної «бабусі» Джанет Йелен, нездатність влади навіть належно віддрукувати без браку нову 100-доларову купюру, про що повідомили весь світ.
Надування світової фінансової бульбашки не може йти безмежно довго. Зрив в інфляційну спіраль, після проходження критичної точки накопичення інфляційного навісу, означає кінець бульки. Цей кінець позбавляє ФРС влади, тому що знецінений долар нікому не потрібен…
Складається враження, що кулуарне рішення про дефолт вже прийняте, питання лише в тому, коли він буде оголошений, в цьому чи найближчих роках.
Оголошення дефолту емітентом світової валюти – це нова ера світової економічної історії. І не лише економічної. Ніхто з людей не знає і не може знати як підуть процеси після цього. Проте зрозуміло, що нічого хорошого для економіки світу і України це не принесе. Висока ймовірність виникнення тривалого соціально-економічного і політичного хаосу.
Проте загострення економічної кризи, суд Божий над людством, яке зневажило свого Творця, принесе і добре. Така деградація матеріального аспекту людського буття дає шанс для духу, а суд грішному світу відкриває людині шлях до Бога.
Незалежна асоціація банків України сподівається на появу в нашій країні фінансового омбудсмена, який буде вирішувати суперечки між банками та їх клієнтами. Проект готові підтримати міжнародні фінансові організації. Ідеться про спори до 10 тисяч гривень. Ефективність роботи подібної схеми у фахівців викликає багато питань.
«Є три суб’єкти, які зацікавлені в тому, щоб стало краще. Це люди, споживачі послуг, які хотіли би, щоб їхні права були захищені. Це банки, які хотіли би відновити своє реноме, яке під час кризи серйозно постраждало. І це влада, держава, яка хотіла би, щоб в цьому процесі соціальний капітал став більшим. І от, з моєї точки зору, ця проблема має цими трьома суб’єктами вирішуватися. Є організації, які об’єднують споживачів. Є організації, які об’єднують банки. І є держава. Ці три суб’єкти мали б створити цей інститут омбудсмена, який би вирішував ці суперечки. З моєї точки зору, 10 000 грн – це не те. Може йти мова про суму, як Фонд гарантування – 200 тисяч. Хай не 200 тисяч, я можу погодитися, ну 100 тисяч. Це охоплює майже 90% всіх людей, які мають депозити. І ці спори мали б розв’язуватися цією структурою», - говорить Олександр Сугоняко.
Структура фінансового омбудсмена повинна допомогти вирішити ситуацію, яка склалася в банківському секторі країни після кризи 2008 року. Але досягти покращення можна тільки якщо новостворена структура буде незалежною та справедливою у своїх рішеннях, вважає Сугоняко.
«От я уявляю собі структуру, скажімо, раду спостережну, куди входять три представника держави, три представники банківських асоціацій і три представники асоціацій, які об’єднують споживачів. Вони погоджуються, що ця людина буде незалежною і буде по справедливості судити. Обрали. Ясно, що до цієї людини має бути ще цілий інститут, там люди мають бути. Я не знаю скільки, може 10, може 30. Спеціалісти, які б оперативно розв’язували відносно невеликі проблеми, і головне – швидко. Головне, робити це справедливо, швидко і незалежно від впливу банків, держави і ще когось», - додає голова АУБ.
Він також відзначив, що подібні структури фінансових омбудсменів вже успішно існують в деяких країнах, зокрема у Великобританії та Німеччині.http://newsradio.com.ua/2013_10_04/F-nansovij-ombudsmen-ma-rozv-jazuvati-spori-do-100-tisjach-griven-Sugonjako/