Про «позитивну» політику НБУ і тих хто її підтримує
Представники банківського сектору в особі НАБУ і 12 «провідних банків України» висловили підтримку політики НБУ.
Вони поставили собі за мету переконати українське суспільство в добрих для українців результатах роботи НБУ і його керівника п. Гонтаревої. В поширених ними текстах ми знайшли такі слова про це: 1. «Позитивні досягнення фінансового ринку», «стабілізація фінансових ринків». 2. «Очищення і трансформація банківської системи». 3. «Результативна та виважена монетарна політика Національного банку України».
Розглянемо ці «досягнення» в цифрах.
1. «Позитивні досягнення фінансового ринку», «стабілізація фінансових ринків»;
Курс гривні впав з 11.8 до 25,7 грн. за $, або в 2,18 рази і «застабілізувався» в очікуванні наступних траншів з МВФ.
Впали депозити через недовіру до НБУ і банків. Щоб обсяг депозитів вернувся до рівня, коли п. Гонтарева прийшла в НБУ, потрібно щоб залишки коштів на рахунках населення і корпорацій зросли на 222 млрд. грн. в еквіваленті за сьогоднішнім курсом.
Впали кредити. Щоб їх обсяг кредитів вернувся до рівня, коли вона прийшла в НБУ, потрібно, щоб банки приростили кредитний портфель на 485,7 млрд.грн. в еквіваленті за сьогоднішнім курсом.
Зате сумарні вкладення комерційних банків в ОВДП та депозитні сертифікати НБУ зросли з 7,9% на 1.07.2014. до 15% від активів банківської системи і склали на 1.09.2016р. 193,8 млрд. грн. Обсяг ОВДП в портфелі банків зріс за цей період на 62,6 млрд.грн, або 65%. При цьому частка державних банків в загальному портфелі ОВДП банківської системи складає понад 75%.
Обсяг ОВДП в портфелі самого НБУ зріс за цей період на 188, 6 млрд.грн., або в два рази і склав 380,5 млрд.грн. Так НБУ і банки стали основним донором бюджету, позбавивши економіку ресурсів і перспективи.
2. «Очищення і трансформація банківської системи».
Кошти, втрачені клієнтами ліквідованих в 2014-2016 роках 82 банків склали 345 млрд.грн. З них:
- фізичні особи – 134,7 млрд. грн. (частина відшкодована ФГВФО).
- юридичні особи – 78,9 млрд.грн.
- втрати банків за міжбанківськими кредитами – 78,1 млрд.грн.
- втрати НБУ ( рефінансування цих 82 банків) – 53.1 млрд. грн.
Витрати ФГВФО на відшкодування вкладів до 200 тис.грн. - 75 млрд.грн. Фонд отримав 51 млрд.грн. від Мінфіну (на цю суму збільшився держборг) і 9млрд.грн. від НБУ. Решта – його кошти.
Кількість штатних працівників в фінансовому секторі за період з травня 2014 року по липень п.р. скоротилась на 77тис. осіб ( більше 30%).
Частка іноземного капіталу в статутному капіталі банків зросла з 34% на 1. 01. 2014 до 53,3% на 1 09 2016.
3. «Результативна та виважена монетарна політика Національного банку України».
Хибною в противагу стимулюючій є жорстка монетарна політика НБУ в умовах затяжної економічної кризи в Україні.
Характерно, що це відбувається на фоні безпрецендентного нарощування грошової експансії провідними центробанками світу (ФРС, ЄЦБ, Банк Англії, Центробанк Японії).
Узагальнюючим показником регулювання грошової пропозиції, на який НБУ має безпосередній вплив через відповідні інструменти, є монетарна база.
Цифри свідчать, що з 2009 року кардинально уповільнились темпи її зростання, особливо за каденції нинішнього керівництва НБУ ( а в період липень-грудень 2014 – 2015 рік грошова база знизилась з 350,9 до 336,0 млрд.грн.)
Слід зазначити, що в періоди дії програм фінансування України з боку МВФ можливості НБУ щодо регулювання грошової пропозиції суттєво обмежені. Тому що для отримання кредитів одним із показників (критеріїв) виконання програм є обсяг чистих внутрішніх активів, перевищення якого не допускається. З чим погодився НБУ.
Цей показник, в свою чергу, визначається обсягами грошової бази і чистих міжнародних резервів (різницею між ними). Іншими словами, чим менше країна має офіційних валютних резервів (чистих, тобто без врахування заборгованості перед тим же МВФ), тим менші можливості НБУ в питаннях нарощування внутрішнього кредитування.
Маючи хронічний торгівельний дефіцит, як і дефіцитний поточний рахунок взагалі (а це вже економічна політика Уряду), з урахуванням вищенаведених обставин Україна щоб отримати черговий транш від МВФ фактично залишається перед вибором: або зменшувати внутрішню пропозицію національних грошей, або девальвувати гривню. І те, і те удар – по національній економіці. Така позиція НБУ.
Альтернатива такому обмежененю монетарного суверенітету України є – подолання дефіциту платіжного балансу через стимулювання нарощування експорту і обмеження імпорту (особливо – некритичного). Давно назріли структурні зміни в економіці.
***
Хто ж виступив адвокатами нищівної для економіки і банків політики п.Гонтарєвої? Це чотири банки країни-агресора, два державних банки, два банки олігархів і чотири банки з західним капіталом. А також Роман Шпек, радник колишнього президента України Януковича, працівник «Альфа-банку», керівник НАБУ, альтернативної АУБ структури, яка активно співпрацювала з головами НБУ п.п.Арбузовим і Соркіним, а тепер п.Гонтарєвою. Те, що з 12 «провідних банків України» 8 з іноземним капіталом теж є одним з негативних результатів політики НБУ.
Ясно, що рівень довіри українського суспільства до п. Гонтаревої в 2.8%, який який є наслідком радикального збідніння населення і суб'єктів господарювання від падіння курсу гривні, інфляції, втрати своїх заощаджень і коштів в ліквідованих нею банках, цим адвокатам не підняти, але команду поманіпулювати суспільною думкою вони виконають, втрачаючи залишки свого доброго імені.
Проте суспільство знає ціну їхнім словам. Ці ж суб'єкти вихваляли політику попередніх керівників НБУ, які підготували економічну і банківську кризу шляхом жорсткої монетарної політики і штучного утримання курсу гривні в 2011-2013 роках. Сьогодні вони вихваляють політику п. Гонтарєвої, яка не взялася розшивати накопичені «попєрєднікамі» проблеми, а відкрила шлюзи і потік накопичених проблем вдарив по економіці, банках і населенню. Своєю політикою вона обезкровила економіку, знищила 80 банків, пограбувала «середній клас», підірвала довіру до національної валюти – гривні, банків і НБУ в очах українського суспільства.
Така людина не може знаходитися на посаді керівника НБУ. Це позиція АУБ з 18 лютого 2015 року, яку вона засвітила тоді на парламентських слуханнях "Про шляхи стабілізації банківської сфери України".
О. Сугоняко, президент Асоціації українських банків
 
				
 Укр
										Укр				 Eng
										Eng				 
				 
	
	
	
		
 26 листопада 2015 р. Вченою радою
26 листопада 2015 р. Вченою радою 