Новини фінансового сектору

aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

Про проведення стажування у США для керівних працівників банківських установ

Про проведення стажування у США
для керівних працівників банківських установ

  Добровольчим  корпусом  з  надання  фінансових  послуг  (FSVC)  п'ятої щорічної програми  стажування  у  США  для  керівників  банківських  установ  Росії  та  України.
 Тема стажування: "Ефективне управління споживчим кредитуванням та кредитуванням  малого і середнього бізнесу".
 Програма  включатиме  3  етапи. Один  тиждень аудиторної підготовки проходитиме у   штаті Теннесі і буде охоплювати обговорення питань, пов'язаних з управлінням кредитними ризиками,  зокрема, з кредитуванням малого і середнього бізнесу:
* процедури кредитування при наданні споживчих кредитів і кредитів малим та середнім    підприємствам;
* управління кредитним та операційним ризиками;
* внутрішній контроль;
* розробка, маркетинг і брендинг банківського продукту;
* споживчі банківські операції;
* робота з проблемними кредитами;
* лізингове фінансування;
* управлінські інформаційні системи.
 У  ході дискусій своїм досвідом поділяться  відомі  експерти та керівники з провідних  фінансових інституцій США.       
 Після цього  учасники пройдуть тижневе  стажування  у  комерційних  банках  США.
Програма завершиться у Нью-Йорку, де учасники підготують та зроблять презентацію про результати  стажування  в РowerPoint для групи запрошених експертів-банкірів.
 Загальна тривалість програми складає 3 тижні. Під час програми будуть розглядатися  ключові питання, пов'язані з управління кредитними та операційними ризиками, механізмами
внутрішнього контролю та управлінням філіями в контексті споживчого кредитування та кредитування  малого та середнього бізнесу.
 До участі у відборі кандидатів запрошуються керівники банків і члени Правління,  керівники департаментів  з  кредитування малого бізнесу та фізичних осіб. Відбір учасників
здійснюватиметься FSVC на конкурсній основі.
 Обов'язковою вимогою до учасників є вільне володіння англійською мовою (переклад з англійської під час стажування здійснюватися не буде).
 Витрати, пов'язані з навчанням та стажуванням в банках США (у тому числі проїзд від  Москви до США та назад, внутрішні переїзди та проживання) фінансуються за рахунок Добровольчого
корпусу з надання фінансових послуг, приймаючих американських банків та частково учасників  стажування (2000 дол.США за одного учасника). Також учасники самостійно сплачують проїзд до
Москви на інтерв'ю та проїзд до Москви для подальшої поїздки у США, візу, харчування  під час стажування.
Строк проведення програми - з 4 червня по 24 червня 2005 року.
 Більш детальну інформацію щодо програми стажування та форму заявки можна отримати  на сайті FSVC:
http://www.fsvc.org/programs/
в розділі US Internship.
 Термін подачі заявок на участь у Програмі - до 28 березня 2005 року.   Заявки надсилати безпосередньо до Добровольчого корпусу з надання фінансових послуг
у Росії за адресою: 125009, м.Москва, вул.Тверська, 28, буд.2, офіс 10. Перед поштовою відсилкою  оригіналів заяв, їх необхідно надіслати  на E-mail-адресу:
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
.
Контактний телефон FSVC: 8-10-7-095-209-99-39.

тел. 558-62-95 у АУБ Самойлова І.В.

 

 

aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

Про проведення стажування у США для керівних працівників банківських установ

Обзор предлагаемой программы обучения

 

10 июня – 30 июня 2006 г.

 

Добровольческий корпус по оказанию финансовых услуг (ДКОФУ) организует трехнедельную программу обучения и стажировки по эффективному управлению банковской деятельностью в области розницы и малого/среднего бизнеса (SME) для 16 руководителей коммерческих банков России и Украины, которая будет проведена в июне 2006 года.  Участниками программы будут лица, занимающие руководящие должности в своих банках, желательно в области кредитования или розничных операций.  Их отбор будет производиться на основе поданных заявлений.  Программа включает в себя одну неделю аудиторной подготовки, в ходе которой участники получат теоретические знания по ключевым компонентам эффективного управления банковским бизнесом в области розницы и SME, за этим последует одна неделя стажировки в различных коммерческих банках США.  Цель стажировки – дать участникам практический опыт применения теоретических аспектов, изученных в ходе аудиторной подготовки.  В течение третьей недели программы участникам будет предложено подготовить и представить презентации в PowerPoint, которая будет суммировать знания, полученные ими во время предшествующих двух недель.  Она будет включать рекомендации по адаптации и интегрированию новых методов, политик и процедур в банках в своей стране, которые будут способствовать развитию, расширению и более эффективному управлению банковской деятельностью в области розницы и SME.  Эту же презентацию участники представят своим руководителям по возвращении с программы.

Цели Программы

ДКОФУ планирует повысить знания участников в области эффективного управления банковской деятельностью в сфере розницы и SME, включая анализ и разработку бизнес-процессов, развитие портфеля и его управление, выявление и снижение операционного риска и создание клиентоориентированных среды и репутации. Вопросам, касающимся разработки и применения моделей кредитного скоринга, а также использования информации кредитных бюро, будет уделено особое внимание. Ожидается, что участники вернутся в свои банки с хорошо усвоенными рекомендациями, модифицированными с учетом конкретных стратегических целей своих банков в области расширения банковской деятельности в сфере розницы и SME. Это, в свою очередь, будет служить стратегической цели расширения банковских услуг для этих важных секторов российской и украинской экономик. Целями данной программы являются:

 

·       Получение банкирами знаний, необходимых для расширения банковского бизнеса в сфере розницы и SME с целью повышения прибыли, обеспечивая при этом эффективное снижение рисков;

·        Подготовить банкиров к использованию аналитических инструментов, необходимых для управления банковской деятельностью в области розницы и SME, придавая особое значение предложению клиенту пакета различных банковских продуктов и созданию среды и репутации, дружественных для клиентов (интересы клиента прежде всего);

·        Дать понимание способов анализа и проектирования бизнес-процессов для выполнения финансовых и стратегических целей;

·        Усовершенствовать навыки банкиров по оценке новых перспективных потребительских продуктов и услуг, а также продуктов и услуг, связанных с малым и средним бизнесом, с учетом текущей операционной среды и организационных возможностей своих банков; и

·        Дать банкирам понимание того, каким образом внимание к взаимоотношениям с органами надзора и с клиентами помогает банкам США стать не только прибыльными финансовыми учреждениями, но и институтами, пользующимися авторитетом со стороны местного сообщества. 

 

Структура программы

Общая продолжительность программы составляет три недели. Программа состоит из одной недели аудиторной подготовки в г. Шарлотт, Северная Каролина, на базе Bank of America, за которой последует одна неделя стажировки в коммерческих банках на территории Соединенных Штатов. Программа завершится в Нью-Йорке, где участники подготовят и проведут PowerPoint презентацию для группы экспертов-банкиров. Во время пребывания в Нью-Йорке будут организованы посещения банков - денежных центров.

В ходе программы будут рассматриваться ключевые вопросы, связанные с развитием бизнеса, операционным риском, анализом бизнес-процессов в контексте розничного бизнеса и бизнеса в сфере SME. Примерный перечень вопросов, рассматриваемых во время аудиторной подготовки:[1][2]

 

I.        Розница и малый/средний бизнес

  • Продукты – разработка и ценообразование
  • Выход на целевой рынок (брэндинг, стратегия)
  • Создание клиентоориентированных среды / репутации
  • Управление портфелем
  • Продажа пакетов банковских продуктов

 

II.     Оценка кредитоспособности

  • Анализ финансовой отчетности   
  • Субъективные факторы при оценке кредитов
  • Оценка кредитов
  • Кредитный скоринг
    Оценка рисков, характерных для розницы и SME
  • Политики и процедуры в области кредитования

 III.   Операционный риск

  • Значение операционного риска для руководителей бизнес-подразделений
  • Выявление и оценка операционных рисков
  • Разработка и установление эффективных механизмов внутреннего контроля для снижения уровня рисков

 IV.  Анализ и разработка бизнес-процессов (реинжиниринг)

  • Аналитические принципы оценки текущих процессов с целью повышения эффективности
  • Разработка процедур по новым продуктам
  • Проведение мониторинга и установление стандартов для бизнес-процессов для обеспечения выполнения стратегических целей

 V.     Прочие вопросы

  • Принятие мер в отношении проблемных кредитов
  • Управление персоналом / Создание эффективных систем мотивации
  • Ключевые элементы управленческих информационных систем (MIS), включая меры по защите информации

 Стажировка в рамках данной программы даст участникам уникальную возможность погрузиться в работу подразделений, осуществляющих банковскую деятельность в сфере розничного бизнеса и SME, понять, как деятельность этих подразделений отражается в стратегических целях и влияет на другие бизнес-процессы западного банка. Тщательно изучив банковскую деательность в области розницы и SME в принимающем банке, включая посещение филиала, знакомство с операциями бэк-офиса и взаимодействие с клиентами, участники программы смогут лучше определить те области деятельности, на которых они хотели бы сосредоточиться. Это решение должно основываться на потребностях их собственных банков и тех преимуществах, которые их банки могут получить от работы в той или иной области. Эти аспекты особенно важны для итогов программы.

 

 Итоги программы

К концу программы участники подготовят PowerPoint презентацию, в которой суммируют те знания, что они получили во время программы, а также рекомендации по адаптации и интеграции новых методов, политик и процедур в своих банках.  Участникам надо будет представить подготовленную PowerPoint презентацию группе отобранных для этой цели банкиров-экспертов и своим коллегам.  Эксперты дадут комментарии по каждой из презентаций, которые помогут участникам откорректировать свои работы для их последующей презентации своему руководству по возвращении с программы.

 

Дополнительно, все участники получат доступ к ряду последующих мероприятий, проводимых FSVC, таких как консультации, семинары, комментарии на протяжении последующего года.

 

Расходы и требования по программе:

Добровольческий корпус по оказанию финансовых услуг, принимающие банки и участники будут нести расходы совместно. Взнос за участие в программе для участников составит две тысячи пятьсот долларов США ($2500).  ДКОФУ обеспечит участников билетами эконом-класса на протяжении всей программы.  Во время пребывания в Шарлотте, штат Северная Каролина, участники будут размещаться в одноместных номерах удобно расположенных гостиниц. В Нью-Йорке участники будут проживать в двухместных номерах в гостинице Park Central Hotel, расположенной в центре города.  Стоимость проживания будет оплачена ДКОФУ.  В Нью-Йорке также возможно размещение в одноместном номере за дополнительную плату. Стоимость проживания и проезда, связанные с пребыванием участников в принимающих банках, берет на себя ДКОФУ и соответствующие принимающие банки.  Предполагается, что кандидаты сами оплатят все расходы, связанные с проездом из мест проживания в России и Украине в Москву для интервью и инструктажа перед поездкой (т.e., стоимость авиабилета и проживания), а также стоимость визы в США. Отобранные кандидаты должны продемонстрировать высокий уровень владения английским языком и занимать руководящую должность в российском или украинском коммерческом банке. 

 

Для получения информации о программе, заявлениях и сроках свяжитесь с:

 

В России  и Украине:

Брайан Нильсен, Региональный директор

ДКОФУ Москва

Добровольческий корпус по оказанию финансовых услуг Россия 125009, Москва, ул. Тверская 28, корп. 2, офис 10. Тел./факс: (7-495) 209-9939

Эл. почта: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


 

aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

Про проведення стажування у США для керівників банківських установ

Тема стажування: “Ефективне управління кредитними та операційними ризиками при здійсненні роздрібних операцій та в роботі з малим/середнім бізнесом”.

Програма  включатиме  3  етапи.

Один  тиждень (з 23 по 27 квітня 2007 року) аудиторної підготовки проходитиме у Москві і буде охоплювати обговорення питань, пов’язаних з управлінням ризиками, зокрема, з кредитуванням малого і середнього бізнесу:

- огляд процесу управління ризиками;

- корпоративне управління;

- кредитний та операційний ризики;

- управління портфелем з точки зору кредитного та операційного ризику;

- кредитні бюро;

- удосконалення управління ризиками у банках.

З 14 по 27 червня 2007 року учасники пройдуть двотижневе стажування  в США, яке включатиме тижневе стажування безпосередньо в комерційних  банках  США. Програма завершиться у Нью-Йорку, де учасники підготують та зроблять презентацію про результати стажування  в РowerPoint для групи запрошених експертів-банкірів.

До участі у відборі кандидатів запрошуються керівники банків і члени Правління, керівники служб з управління ризиками. Відбір учасників здійснюватиметься FSVC на конкурсній основі.

Обов’язковою вимогою до учасників є вільне володіння англійською мовою (переклад з англійської під час стажування здійснюватися не буде).

Витрати, пов’язані з навчанням та стажуванням в банках США (у тому числі проїзд від Москви до США та назад, внутрішні переїзди та проживання) фінансуються за рахунок Добровольчого корпусу з надання фінансових послуг, приймаючих американських банків та частково учасників стажування (2500 дол.США за одного учасника). Також учасники самостійно оплачують проїзд до Москви на інтерв’ю та проїзд до Москви для подальшої поїздки у США, візу, харчування під час стажування. Витрати, пов’язані з проходженням аудиторної підготовки у Москві, також самостійно покриваються учасниками стажування. З більш детальним порядком покриття витрат можна ознайомитися у російський версії Програми стажування.

Строк проведення програми: з 23 по 27 квітня 2007 року, та з 14 по 27 червня 2007 року.

Більш детальну інформацію щодо програми стажування та форму заявки можна отримати на сайті FSVC http://www.fsvc.org/bmit07.html та у доданому архівному файлі.

Термін подачі заявок на участь у Програмі – до 30 березня 2007 року.

Заявки надсилати безпосередньо до Добровольчого корпусу з надання фінансових послуг у Росії за адресою: 119021, м.Москва, Зубовський бульвар, 27/26, буд.3. Перед поштовою відсилкою оригіналів заяв, їх необхідно надіслати на E-mail-адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..

Контактний телефон FSVC: 8-10-7-495-777-36-64.

aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

Спеціаліст з банківських та фінансових питань (МІЖНАРОДНА ФІНАНСОВА КОРПОРАЦІЯ)

ПРОЕКТ З РОЗВИТКУ ЛІЗИНГУ В УКРАЇНІ

МІЖНАРОДНА ФІНАНСОВА КОРПОРАЦІЯ

Проект “Розвиток лізингу в Україні” (IFC) фінансується урядом Голландії. Діяльність Проекту спрямовано на розвиток ринку лізингових послуг у приватному секторі економіки країни.

Фахівець з банківських та фінансових питань

 

Вимоги:

-    Вища економічна освіта (банківська справа, фінанси, економіка, менеджмент).

-     Професійний досвід роботи від 5 років у сфері лізингу, кредитного аналізу та/або інвестиційно-фінансового аналізу у лізинговому або кредитному департаменті банку.

-     Високий рівень математичних знань.

-     Знання англійської мови – відмінне.

-        Аналітичні здібності, уміння приймати рішення, комунікабельність, здатність працювати у команді.

-         Комп’ютерні навички: (MS Word, Excel, PowerPoint, Lotus Notes).

 

За інформацією звертайтесь www.ifc.org/eca

Направляйте  резюме до 28 лютого із супроводжувальним листом по факсу:

+(38-044) 490-64-20 або електронною поштою: ukrhr@ifc.org

 

Будь-ласка, вказуйте назву посади та проекту у темі листа. 

  

 

 

 
 
 

 

 
aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

Головний фахівець відділу зовнішніх запозичень у великий банк

Великий український банк, у зв'язку з розширенням штату, проводить конкурс на вакансію головного фахівця відділу зовнішніх запозичень.

Основні завдання:
організація запозичень від міжнародних фінансових організацій (Світовий Банк, Європейський Банк Реконструкції та Розвитку, NIB, EIB, KFW)

Вимоги до кандидатів:
вища фінансова або юридична освіта;
володіння англійською мовою;
знання українського законодавства, що регулює проведення зовнішніх запозичень;
досвід отримання позик від іноземних фінансових організацій;
відкриття кредитних ліній іноземними фінансовими інститутами з метою проектного фінансування, зокрема міжнародними фінансовими організаціями.

Рівень оплати 800-900 у.о.(нетто)

Будь ласка, надсилайте ваше резюме за адресою
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.  Тел.455-99-04, Стоєва Олена.
12.02.2007
aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

АБ “КЛІРИНГОВИЙ ДІМ” оголошує конкурс на заміщення вакантних посад

АБ “КЛІРИНГОВИЙ ДІМ” оголошує конкурс на заміщення вакантних посад:

- заступника начальника ОПЕРУ

-        освіта вища, економічна

-        робота за фахом не менше 4 років

-        заробітна плата за результатами співбесіди

 

- начальника відділу валютно-обмінних операцій

-        освіта вища, економічна

-        робота за фахом не менше 2 років

-        заробітна плата за результатами співбесіди

 

                      E-mail:   Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
                      22.02.2007

aub-bank-news-null Новини фінансового сектору | Асоціація українських банків

ЗВІТ про 13-у міжнародну конференцію “Банківські системи і мережі”

18-24 червня 2006 року  в Україні було проведено 13-у міжнародну конференцію “Банківські системи і мережі” (Конференція) , одним з організаторів  якої був Національний банк України.
На Конференції було розглянуто значну кількість актуальних для банківської спільноти питань, пов’язаних з банківськими технологіями та інформаційно-комунікаційними системами.
Надаємо у Додатку з інформаційною метою Звіт про Конференцію.


ЗВІТ
про 13-у міжнародну конференцію “Банківські системи і мережі”
18-24 червня 2006 року, готельний комплекс “Ялта-Інтурист”

Організатори: Національний банк України, компанія “ЦЕБІТ” (www.cbit.com.ua).
Учасники: представники НБУ, центробанків країн СНД (Казахстану, Білорусі, Таджикистану),  понад 40 комерційних банків України та близько 10  комерційних банків країн СНД, понад 80 вітчизняних та зарубіжних  компаній, які працюють у галузі інформаційно-комунікаційних  технологій.
Кількість доповідей: 65.

Тези найбільш релевантних доповідей  для банків

НБУ: Система Електронних Платежів, 2 редакція
Основною поточною задачею НБУ є впровадження СЕП2 - 2-ї редакції Системи Електронних Платежів. Операційною системою  СЕП2 буде  сімейство Windows. MS DOS для СЕП2 у подальшому не використовуватиметься. Наразі здійснюється дослідна експлуатація СЕП2. У вересні 2006 року буде проведено два тестування за участю всіх банків. З 10.11.2006 планується розпочати  промислову експлуатацію СЕП2 (всі комерційні банки одночасно). Інформаційні задачі будуть повністю відділені від платіжних (використовуватимуться два окремі інформаційний та платіжний АРМи). Будуть внесені зміни до відповідних нормативно-правових актів НБУ.
СЕП2 використовуватиме єдину централізовану базу даних (у регіонах АРМ2 вже не буде). Вся обробка інформації здійснюватиметься у центрі (банки підключатимуться до централізованої БД НБУ  через  найближчі регіональні розрахункові палати). Он-лайновий та оф-лайновий режим здійснення платежів працюватимуть паралельно і надалі.  У НБУ бази даних СЕП2 розміщуватимуться на дискових масивах IBM. Передбачається «гаряче» резервування  (вул.Інститутська, 9 та пр.Науки, 7). Вже апробовано сервери БД, сервери застосувань, у т.ч. і ті, які використовуватимуться для управління системою.
У НБУ розгорнуто стенд для апробування банками роботи з СЕП2 (без апаратного криптування). Банки вже можуть підключатися до цього стенду.
Апаратний захист передбачає використання смарт-карток та їх зчитувачів (голографічна наклейка зеленого кольору замість пломби).
Основний режим захисту платіжного АРМ НБУ – апаратний (програмний – резервний).
Генератор ключів не мінятиметься. Закритий ключ записуватиметься на смарт-картку і ніколи не виходитиме за її межі. Відкритий ключ сертифікуватиметься. Можна буде зробити резервну копію ключів. Довжина ключа ЕЦП 191 біт (стандарт РСТУ 4150).
Аппаратура захисту СЕП2 у 300 (високошвидкісна) та 10 (звичайна) разів швидша за теперішній АЗЕГО. Всі ЕЦП будуть перевірятися при прийомі файлів #A.
Між областями та Києвом НБУ має канали 448-512 Kbps. У якості резервних використовуються канали Utel та супутникові канали (сигнал кодується).

 Державна податкова адміністрація (ДПА) ставить питання про розширення платіжних документів додатковим реквізитом, який має використовуватися  при поверненні податку на додану вартість (ПДВ). Але для цього спочатку мають бути внесені зміни до Закону “Про платіжні системи і переказ грошей в Україні” та до Інструкції НБУ щодо безготівкового переказу коштів.

НБУ: інформаційні системи
 У НБУ (всього 34 установи) використовуються дві основні інформаційні системи: БАРС-МІЛЛЕНІУМ  та SAP R3 (у всіх територіальних управліннях). SAP R3 (наразі mySAP v.4.6, у 2007 р. буде здійснено перехід на ERP2005 – останню версію) використовується для підтримки господарських операцій (у майбутньому буде також контроллінг, планування тощо), BARS MILLENIUM – для платіжних.  НБУ планує впровадити централізовану систему управління персоналом та нарахування зарплати (“Аваль”, наприклад, вже  нараховує зарплату централізовано). Всього 560 користувачів SAP R3 у всіх територіальних управліннях. Обидві системі “спряжені” між собою. Основна система управління базами даних у НБУ – Oracle. Основні апаратні сервери – Dell (вирішується питання додатково до «гарячого» іще й «теплогого» та «холодного» резервування). На кінець року у НБУ буде створене єдине сховище даних (робота щодо цього триває вже близько 3-х років). Всі отримані від банків  звітні дані зберігатимуться у цьому сховищі даних,  розроблена спеціальна внутрішна мова для доступу до даних.  
 Вирішене питання технічної підтримки СУБД Oracle (відділена технічна підтримка від кількості ліцензій!).
   19.07.2006 виповнюється 10 років Депозитарію державних цінних паперів (спеціалізоване програмне забезпечення розроблялося у НБУ). Планується реалізувати он-лайновий режим доступу до даних (“поставка проти платежу”).
           02.09.2006 виповниться 10 років впровадження гривні. 94% грошової маси було замінено за 2 тижні. У НБУ роботу з готівкою автоматизовано. Є база даних фальшивих банкнот, функціонують потужні сортувальні комплекси банкнот. Ведеться робота щодо автоматизації робіт у сховищі банкнот: відвантаження ящиків з банкнотами тощо.
 У НБУ на комп’ютерах, які містять інформацію, яка складає державну таємницю, використовується сертифікований ДСТСЗІ СБУ “Український національний антивірус”.
 НБУ планує придбати ПЗ для обмеження прав системних адміністраторів. Альтернативний варіант – давати різним адміністраторам лише частину прав, а не всі кожному.
 Центробанк Казахстану впроваджує рішення компанії Temenos (в Укрсоцбанку впроваджується вже протягом двох років).
 НБУ вважає, що потрібно мати два різних облікових записи користувачів: один для роботи у локальній мережі, інший – для доступу до Інтернет (бази даних на серверах при цьому мають бути не доступними). 
 Потрібно розробити та запровадити гармонізовані з міжнародними загальнодержавні стандарти ІТ. До участі запрошуються

також представники провідних світових корпорацій, таких як HP, Microsoft, IBM та ін.

НБУ, інфраструктура ЕЦП
Порядок використання ЕЦП у банках визначається НБУ.
Необхідно створити єдину інфраструктуру електронного цифрового підпису (ЕЦП). Цій темі був присвячений окремий круглий стіл. У банківській сфері ключі ЕЦП використовуються у системах «Клієнт-Банк» вже досить довго (сертифікація таких ключів не є обов'язковою, бо вони використовуються лише двома сторонами, хоч лише ЕЦП, накладені з використанням сертифікованих ключів, прирівнюються до власноручних підписів). Водночас клієнти можуть мати рахунки у різних банках, використовуючи системи «Клієнт- Банк» різних  розробників. При цьому кожен банк самостійно надає своїм клієнтам ключі ЕЦП, що призводить до використання одним клієнтом різних ключів на різних фізичних носіях (зафіксовано випадок, коли юридична особа використовувала 14 різних ключів ЕЦП на різних носіях для управління своїми рахунками у різних банках).
Така ситуація викликає занепокоєння у НБУ. Учасники круглого столу обговорили питання щодо створення єдиної інфраструктури ЕЦП для банків та їх клієнтів. Пропонується створити при НБУ єдиний Центр сертифікації ключів (ЦСК) банків [всіх фінансових установ?] та їх клієнтів. Єдиний ключ, за переконанням представників НБУ та банків-учасників круглого столу, дозволить банкам та їхнім контрагентам  значною мірою спростити електронний документообіг. Адже тоді єдиний унікальний ключ може використовуватись не лише у системах «Клієнт-Банк», а й для надання банками та їх клієнтами юридично значимої електронної інформації державним органам (Держфінмоніторинг, ДПА, Державна митна служба, Держфінпослуг та ін.) тощо.
Створення єдиного ЦСК є найбільш актуальним для малих та середніх банків, які не зможуть дозволити собі створення власних центрів сертифікації, оскільки це потребує значних фінансових вливань. З іншого боку, уніфікація ключів ЕЦП може стати проривом для упровадження в Україні електронного документообігу, який має юридичну силу. Банківська система Польщі вже має подібний досвід.
В Україні вже акредитовано 4 ЦСК, зокрема,  у Укрексімбанку. Процедура видачі сертифіката ключа ЕЦП іще не достатньо формалізована, а сам сертифікат не відповідає міжнародним вимогам X.509(йдеться про поля).
 Максимальна вартість сертифіката ключа в Україні наразі не може перевищувати 150 грн. (було 750 грн.).

НБУ: моніторинг інформаційних систем
Інформаційні технології (ІТ) у банках перебувають у підлітковому віці (дитячий вже переросли).
Основні тенденції розвитку ІТ у банках:
- перехід від окремих задач до інтегрованих рішень;
- розширення інфраструктури призводить до втрати контролю за її керованістю;
- недостатня взаємодія між бізнес- та ІТ-підрозділами.
Основні функції системи моніторингу та управління інфраструктурою у НБУ:
управління мережевою інфраструктурою, інвентаризація, підтримка роботи сервісного центру, управління базами даних, резервне копіювання (дані та програмне забезпечення), контроль за прикладними задачами тощо.
            НБУ має намір до кінця І кварталу 2007 року закінчити упровадження модульної системи моніторингу й управління своєю технічною та інформаційною інфраструктурою Тigеr, розробником якої є ізраїльська компанія Аvalon.net. Центробанк Росії використовує з цією метою HP Open View вже протягом 7 років, є проблеми.

НБУ: сховище даних
У НБУ підтримується корпоративне сховище даних, куди завантажуються всі первинні дані від банків протягом вже майже 4-х останніх років.  Лише деякі користувачі наразі мають доступ до нього.
Проблемні питання:
1. Виникають неузгодженості у взаємовідносинах між  бізнес-  та  ІТ-підрозділами. Для їх усунення розроблено спеціальну мову  доступу до даних сховища для бізнес-підрозділів.
2. Має місце розрідженість OLAP-кубів, тому що банки надають НБУ лише 2-3% економічних показників.
У НБУ проходить тестування  аналітичний пакет програм Macro Strategy, який вже використовується у багатьох [вітчизняних] банках. Пакет Macro Strategy працює з даними на порядок швидше, ніж інші подібні продукти.
 Наразі у банках для формування звітності використовується, зокрема,  АРМ “Newstat”, розроблений у НБУ. У подальшому від нього, певне,  потрібно буде відмовитися.

ЦЕБІТ: міжнародні стандарти інформаційної безпеки
 Є Стандарт ISO 27001:2005 (EC 17799)щодо управління інформаційною безпекою. НБУ планує запровадити цей стандарт безпеки (у першу чергу для СЕП2). Для розвитку банківських технологій потрібно використовувати кращі практики та стандарти.
 Є серія стандартів ISO 2700x щодо ризиків.
           Ризик =  Pзагрози * Pвразливості * ціна втрати, де P - ймовірність.
Основний принцип захисту: ціна  захисту має бути меншою ціни можливої втрати.
 Аудит [безпеки] має проводитися не взагалі,   а завжди конкретно щодо чогось. Аудит – процедура періодична. Є міжнародні структури, які  можуть проводити такий аудит. Аудит має проводитися на базі затвердженого технічного завдання (ТЗ).

IBM: ІТ-стратегія у банку
Стратегія ІТ  -  це погоджений з  бізнес-стратегією концептуальний план розвитку інформаційних технологій,  реалізація  якого має забезпечити:
 - управління розвитком ІТ відповідно до перспективних цілей бізнесу (3-5 років);
- ефективність інвестицій у розвиток ІТ;
- ефективне використання ІТ користувачами;
- взаємодію вищого керівництва та  менеджерів ІТ  при розв’язанні задач  бізнесу;
- розвиток ІТ  з врахуванням територіального масштабу бізнесу.
 Основною    стратегічною  задачею ІТ є     підтримка   досягнення довгострокових  цілей  та  вирішення  оперативних задач  бізнесу  за  рахунок:
 - реалізації   проектів   впровадження   інформаційних  систем  та  технологій для    забезпечення  досягнення  конкурентних переваг та  економічної вигоди;
- всебічної  інформаційної підтримки  бізнес-діяльності,  забезпечення  ефективного  управління наданням  банківських послуг, а також підтримки  допоміжних процесів;
- постійного вдосконалення організації служб ІТ з точки зору ефективності, продуктивності та  оптимізації витрат.
Стратегія ІТ має відповідати бізнес-стратегії компанії.
На розробку  стратегії ІТ у банку достатньо 12 тижнів.
Вигоди від реалізації стратегії ІТ:
- координація та узгодженість стратегічних  бізнес-цілей та напрямків  розвитку  ІТ та систем;
- використання нових  технологічних  можливостей, які забезпечують    конкурентні переваги у бізнесі;
- наявність сучасних і надійних засобів ІТ  та комунікацій,  які виконують  свою функцію  у «потрібному місці  і у  належний час»;
-  оптимізація  витрат, підвищення якості та ефективності ІТ за рахунок удосконалення організації управління  діяльністю служби  ІТ;
- забезпечення  належного рівня  прозорості господарської діяльності;
- більш повне задоволення наявних та  перспективних  вимог  бізнесу  до  ІТ;
- більш повна інтеграція, оптимізація  та  підтримка основних  та допоміжних   бізнес-процесів;
 - підвищення ефективності  ІТ  за  рахунок  стандартизації та  уніфікації  процесів, даних, інформаційних систем та  елементів технологічної  інфраструктури;
 - підвищення виробничої культури  співробітників за рахунок використання сучасних ІТ та систем.
 
Microsoft: оптимізація ІТ-інфраструктури у банку
Проблеми ІТ-інфраструктури:
- неготовність до впровадження нових  систем  підтримки бізнесу («операційний день», філіальна структура);
            - низький рівень повернення вкладених коштів (ROI);
            - відсутність стратегії розвитку, динаміки росту організації;
            - слабка автоматизація процесів управління та, як наслідок:
            - високі витрати на обслуговування, висока сукупна вартість володіння (ТСО);
            - значний час реакції на проблеми;
            - низький рівень доступності сервісів;
            - низький рівень безпеки.
У світі 70% витрат на ІТ йде на підтримку обладнання та програмного забезпечення, а 30% на її оновлення (в Україні відповідно 95% та 5%).
Модель оптимізації інфраструктури ІТ:
- визначення рівня «зрілості» ІТ інфраструктури за ключовими службами та процедурами;
- стандартизація служб та сервісів організації, спрощення інфраструктури;
- зниження сукупної вартості володіння  (ТСО);
- підвищення рівня  безпеки;
            - підвищення рівня готовності до впровадження  нових бізнес-застосувань;
            - створення  точного плану переходу від одного рівня до  іншого.
Є 4 рівні інфраструктури ІТ:  базовий, стандартний, раціональний, динамічний. До уваги беруться: авторизація доступу, безпека, адміністрування, моніторинг, живучість тощо. В Україні на 3-у та 4-у рівнях банки практично не представлені.
 
Компанія TCG: Впровадження у банках міжнародного стандарту якості ISO 9001:2000
Стандарт ISO 9001:2000:
- визначає вимоги до систем менеджменту;
- забезпечує надання послуг відповідно до вимог клієнтів та у відповідності з обов’язковими вимогами;
- спрямований на підвищення  задоволеності  клієнтів.
Принципи менеджменту відповідно до стандарту ISO 9001:2000:
1.Орієнтація на клієнта.
 2.Лідерство керівника.
 3. Залучення працівників.
 4.Процесний підхід.
 5.Системный підхід до менеджменту.
 6.Постійне вдосконалення.
 7.Прийняття рішень, базованих на фактах.
 8.Взаємовигідні стосунки з клієнтами.
Чому потрібно впроваджувати:
- вимоги  міжнародних органів;
- вимоги НБУ до рівня менеджменту  кредитних установ, як до одного з критеріїв оцінки їх надійності;
-  зростаючі вимоги клієнтів до рівня та якості надаваних  фінансових послуг.
Є Постанова Кабміну про впровадження міжнародних стандартів управління  у державних органах. Вступ до СОТ також вимагатиме впровадження міжнародних стандартів якості.

Лабораторія Касперського: антивірусне програмне забезпечення KAV
Кількість вірусів стрімко зростає. У 2005 р. у світі щодня фіксувалося близько 140 нових вірусів, у 1998 році – всього 15. Останнім часом зростає кількість вірусів для операційних систем Linux (всього вже близько 800), MacOS та інших. 

KAV є одним з лідерів антивірусного ПЗ. Використовується, зокрема, у НБУ, Ощадбанку, Фонді держмайна, ТАС-Комерцбанку тощо. KAV for Windows Workstations 5.0 має сертифікат ДСТСЗІ СБУ. KAV розрізняє спам (російський - 98%,  англійський – 95%). Покажчик розкриття вірусів складає для KAV – 99,98%. Підтримуються різні  типи файлів та пакерів.
Оновлення антивірусних баз здійснюється  1 раз на годину, антиспам-баз – що  20 хвилин.
KAV не є найповільнішим антивірусом у світі (це міф).
Є багато різних рішень для різних платформ.

Автор: інфраструктура ключів ЕЦП (PKI)
Компанією створено ЦСК «CryptoKDC».
Основні функції ЦСК:
- ініціалізація ключових елементів захисту;
- генерація та сертифікація ключової інформації;
- розподіл сертифікатів, часових міток, списків відгуків;
- формування та перевірка ЕЦП;
- шифрування даних;
 - підрахунок хеш-функції;
 -авторизація користувачів у  системі;
- взаємодія з прикладним ПЗ;
-аудит.
Носіями ключової інформації є смарт-картка або Secure Token. 
Компанією розроблена система контролю доступу  “CryptoGuard”, яка  використовує смарт-картки для авторизації доступу до робочих станцій.
Розробили “УкрКОС” – карткову операційну систему для смарт-карток, яку, зокрема, використовує НСМЕП.
Система захисту компанії використовується у багатьох системах “Клієнт-Банк”.
Розробили програму підпису та шифрування електронних документів “CryptoSign”, основними функціями якої є:
  -  генерація таємного та відкритого ключів користувача;
  -  підписання/перевірка електронних документів;
  - шифрування/розшифрування електронних документів;
    - створення та передача запиту на формування сертифікату користувача;
    -отримання та перевірка сертифікатів ;
               -  формування та передача запитів на блокування, відміну та поновлення дії
                   сертифікатів користувача.
 Програма працює під ОС сімейства Windows 2000/XP/NT.
              Компанія працює над проектом мобільних платежів для  НСМЕП.

Експрес-Банк: соціальна картка
Реалізується на базі дуальної (з контактним та безконтактним інтерфейсами) смарт-картки НСМЕП. Безконтактний чіп картки використовується для ведення обліку на транспорті. Контактний чіп картки містить два застосування (додатки): банківський та соціальний.
Банківське застосування:
- зарахування грошової допомоги;
- безготівкові банківські розрахунки з можливістю отримання кредиту;
- нарахування відсотків на залишки на рахунках;
- високий рівень захисту – технологія чіп + PIN.

Соціальне застосування:
- облік наданих  пільгових послуг;
- альтернатива посвідчення пільговика (візуальне та електронне – носій коду   регіону-району, ідентифікаційного номеру, фото,   ПІБ власника, коду категорії       пільговика та різновиду пільги, коду банку, який здійснив емісію);
- технологія ДКВО - посилення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів;
- повний державний контроль всіх виплат та розрахунків.
Впровадження соціальної картки на базі НСМЕП має забезпечити:
- удосконалення механізму надання адресної допомоги, покращання якості надання пільг, житлових субсидій та інших соціальних послуг;
- впровадження уніфікованих підходів до визначення розміру видатків державного, місцевих бюджетів та відшкодування витрат підприємствам, що надають пільгові послуги;
-можливість регіонального користуватися пільгами та іншими соціальними послугами в разі подорожі та тимчасового проживання громадян в інших областях, районах і містах України;
 -підвищення ефективності контролю за цільовим використанням бюджетних коштів на реалізацію державних соціальних програм;
-моніторинг у сфері праці, зайнятості, загальнообов'язкового державного соціального страхування, пенсійного  забезпечення,  соціального  захисту та обслуговування населення;
 -аналіз та прогноз  розвитку  процесів у соціально-трудовій сфері у розрізі кожного населеного пункту району, міста та в цілому по області;
-забезпечення прозорості проходження коштів з бюджетів різних рівнів від громадянина - отримувача пільги до надавача послуг;
-впровадження автоматизованих технологій узагальнення оперативної та звітної інформації;
 -створення системи контролю компенсаційних розрахунків за витратами підприємств надавачів пільгових послуг;
-економія та раціональне використання соціальних бюджетних коштів;
 -збільшення надходжень податків до державних та місцевих бюджетів.
Інші: акцент - на роздріб
Взагалі 65 доповідей, які були зроблені за 5 днів  конференції, відобразили тенденцію руху банків до ритейлу. Зокрема, чимало  уваги було приділено  картковим продуктам. Значна частина доповідей була присвячена вдосконаленню  банківської  інфраструктури ІТ: системам моніторингу й управління, інформаційної безпеки тощо.
Зокрема, компанія «BIFIT» презентувала сучасну багатоканальну платформу електронного банкінгу іВапк 2 UA для холдингів, яка  дає можливість створити єдиний центр фінансового контролю, централізовано здійснювати корпоративне бюджетування та запровадити додаткові сервіси типу «корпоративний клієнт», «банківський асистент», а також підтримувати зарплатні проекти.
Новітні телекомунікаційні рішення були представлені такими компаніями, як Квазар-Мікро, Аlcatel, Nortel, Siemens, Cisco, ZyXEL та ін. Особливу увагу привертали доповіді стосовно забезпечення захисту критичної банківської інформації, мінімізації витрат від шахрайства, зокрема, з використанням платіжних карток.

 

Список скорочень:
АЗЕГО – апаратура захисту електронного грошового обігу
АРМ – автоматизоване робоче місце
БД – база даних
ДПА – Державна податкова адміністрація
ДСТСЗІ СБУ – Департамент спеціальних телекомунікаційних систем та захисту  інформації Служби безпеки України
EC – European Community (Європейський Союз)
ЕЦП – електронно-цифровий підпис
ІКТ – інформаційно-комунікаційні технології
ІТ – інформаційні технології
ISO – International Standard Organization – Міжнародна організація стандартів
KAV – антивірусні програми “Лабораторії Касперського”
MS DOS – операційна система компанії Microsoft - попередниця Windows
НБУ – Національний банк України
НСМЕП- Національна система масових електронних платежів
OLAP – On-line analytical processing (он-лайнова аналітична обробка інформації)
ОС – операційна система
PIN – Personal identification number (ПІН-код)
PKI – public key infrastructure (інфраструктура відкритих ключів ЕЦП)
ПЗ – програмне забезпечення
ROI – Return on investments (прибутковість інвестицій)
СЕП – система електронних платежів
СНД – Співдружність незалежних держав
СОТ – Світова організація торгівлі
СУБД – система управління базами даних
ТСО -  Total cost of ownership (сукупна вартість володіння)
ЦСК – центр сертифікації ключів
Windows – сімейство операційних систем компанії Microsoft
Примітка: файли з презентаціями можуть бути, у разі потреби, отримані у Асоціації українських банків (контактна особа: В.Степаненко, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.) чи на cайті компанії “ЦЕБІТ”.

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ