AUB News

Збитки, що наносяться державі від збору на готівкові операції з купівлі-продажу іноземної валюти

27 грудня Асоціацією українських банків проведено прес-конференцію на тему “Збитки, що наносяться державі від збору на готівкові операції з купівлі-продажу іноземної валюти”.

Як повідомив під час прес-конференції Президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко, він звернувся до Президента України Леоніда Кучми з приводу нанесення державі значних збитків від збору на готівкові операції з купівлі-продажу іноземної валюти. У зверненні, зокрема, зазначається, що згаданий збір спричинив значну тінізацію та криміналізацію готівкового обігу в країні, а отже – до суттєвих втрат бюджету України. Президент АУБ закликав Леоніда Кучму дати відповідні доручення Уряду, а також не підписувати Державний бюджет на 2003 рік, який передбачає безпідставне збереження згаданого збору. У разі неможливості такого варіанту Олександр Сугоняко просить розглянути внесення до Верховної Ради України законопроекту про відміну 1% збору з готівкових операцій від купівлі іноземної валюти та збільшення до 1,1%  збору на  операції з купівлі безготівкової валюти, що дало б додатково у Державний бюджет близько 100 млн.грн.

Починаючи з 1998 року Асоціація українських банків, а згодом і НБУ наполегливо звертають увагу Уряду та народних депутатів, що  згаданий збір для готівкових операцій з купівлі іноземної валюти має негативні наслідки. За даними Національного банку України офіційні обсяги операцій на готівковому валютному ринку України склали:

Дата

Операцій купівлі

Операцій продажу

млн. грн.

$

млн. грн.

$

1997

10 740.3

5769

11 711.6

6290

1998

11 428.6

4665

13 308.4

5433

1999

3 605.3

873

4 632.9

1122

2000

4 250.1

781

3 994.6

734

2001

4 466.5

832

3 573.9

665

11 місяців 2002

4 700.6

882

3 720.1

698

Ці дані яскраво свідчать, що за 1999 – 2001 рік у “тінь” пішов оборот з купівлі-продажу іноземної валюти у розмірі, приблизно еквівалентному 50 млрд.грн. Ще 15-17 млрд.грн. пішло у “тінь” за 11 місяців 2002 року. Зрозуміло, – зазначає О.А. Сугоняко, – що з цих величезних оборотів не було сплачено жодної гривні податків.

Не дивлячись на численні зауваження і протести, Уряд та Пенсійний фонд продовжують відстоювати збереження згаданого збору на 2003 рік, аргументуючи необхідність подовження його дії очікуваними надходженнями у наступному році 97 млн.грн. Це при тому, що легальний бізнес, який стабільно сплачує податки, поніс значні збитки. За підрахунками спеціалістів АУБ недоотримані доходи тільки банківських установ від операцій  купівлі-продажу  іноземної готівкової валюти за чотири останні роки склали від 250 до 300 млн.грн. “Чи не занадто дорогою ціною суспільству даються ці додаткові надходження до бюджету?” – запитує Олександр Сугоняко у своєму зверненні до Президента України.

Прес-служба
Асоціації українських банків
Тел. 558-29-36, 559-31-76
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ЗАЯВА ПРЕЗИДЕНТА АУБ ДЛЯ ЗМІ з приводу спроб вилучення з під “юрисдикції” банківських установ процесу інкасації коштів


Вилучення з під “юрисдикції” банківських установ процесу інкасації коштів, ініційоване деякими народними депутатами, не має під собою професійних і законних підстав.

В усьому світі зазначений процес відноситься саме до банківських операцій, оскільки є складовою ланцюгу грошового обігу, який забезпечується банківською системою держави. В Україні надання письмових дозволів на здійснення інкасації коштів законодавчо покладено на Національний банк України. Такий підхід створює оптимальні умови для організаційно-технічного забезпечення випуску в обіг та вилучення з обігу готівки.

Запропоновані ж новації в проекті Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань ліцензування”, прийнятому ВР України в першому читанні, є спробою розірвати існуючий ланцюг грошового обігу в країні. Законопроектом, порушуючи чинні норми, створюються умови, за яких існуюча монополія ДСО при МВС України може поширюватись тепер не тільки на вітчизняний ринок послуг озброєної охорони, але й на сферу інкасації.

Національний банк України не підтримав згаданий законопроект і аргументовано просив Верховну Раду відхилити його. В порушення чинних норм проходження законопроектів у ВР України його було розглянуто в обхід профільного Комітету ВР України з питань фінансів і банківської діяльності.

За оцінкою експертів Асоціації українських банків законопроект протирічить Закону України “Про Національний банк України” (стт. 7, 22, 33, 34) та Закону “Про банки і банківську діяльність” (ст. 47), а отже не може бути визнаний легітимним.

Президент Асоціації 
О. СУГОНЯКО

Subscribe to our newsletter

aub logo white 70

 

The mission of the Association of Ukrainian Banks is to support the development of the national banking system. The AUB cooperates with the Verkhovna Rada of Ukraine on improving the legislation governing banking activities, and interacts with the National Bank of Ukraine on regulatory support for the functioning of banks and non-bank financial institutions. The CBA takes care of the professional development of bank employees, expands international relations with associations and banking institutions of other countries.

 

Subscribe to our newsletter