AUB News

2 квiтня вiдбудуться Парламентськi слухання на тему "Фiнанси i банкiвська дiяльнiсть: сучасний стан i перспективи розвитку"

2 квiтня вперше в iсторiї незалежної України в залi засiдань Верховної Ради  вiдбудуться Парламентськi слухання на тему "Фiнанси i банкiвська  дiяльнiсть: сучасний стан i перспективи розвитку". З iнiцiативою про їх проведення виступили Нацiональний банк України, Комiтет Верховної Ради з питань фiнансiв i банкiвської дiяльностi та Асоцiацiя українських банкiв.

Пiд час слухань обговорюватимуться сучасний стан i перспективи розвитку банкiвської системи в Українi, змiни до законодавства тощо.  Парламентськi слухання розпочнуться о 14:30 (реєстрацiя учасникiв з 14:00) в залi засiдань Верховної Ради України.

Банківський соціалізм не пройде?

Дискусія про оподаткування виплат за вкладами 

Податковий Кодекс, схоже, хоча й шматочками, але цього року парламент   усе ж ухвалить. Принаймні в частині, що стосується основних законів. Більше  того, Верховна Рада перестала анонсувати свою готовність до цього кроку і  почала лупати свою законодавчу скелю. Українським громадянам готують презент  у вигляді закону "Про податок на доходи фізичних осіб". Найприємніше у ньому  для пересічного платника є те, що положення ставки оподаткування суттєво  знижено. Проект закону встановлює, що з доходів, розмір яких не перевищує 7,2  тисячі гривень на рік, справлятиметься 10 відсотків податку, від 7,2 тисячі  до 72 тисячі гривень - 15 відсотків, від 72 тисяч до 720 тисяч - 20 відсотків  і понад 720 тисяч - 13 відсотків. Згідно із законом, до сукупного річного  доходу, що оподатковується, входять: заробітна плата, премії, доходи від  продажу об'єктів прав інтелектуальної власності, доходи від продажу або  оренди майна, дивіденди, інвестиційний прибуток, успадковане майно тощо.
 
У разі прийняття закон набирає чинності з 1 квітня 2003 року. Отож  зрозуміло, чому всі, хто не згодний із законопроектом, намагаються встигнути  сісти в останній вагон цього потяга, а то й, якщо вдасться, узяти його  штурмом. З-поміж тих, хто вже майже схопився за поручень, - комерційні банки.  Їм є що сказати з приводу оподаткування доходів, які виплачують фізичним  особам за залученими у них вкладами. У проекті згаданого закону передбачено,  що з цих доходів утримуватиметься п'ять відсотків від суми нарахованих  відсотків. Цей податок було задумано, щоб компенсувати можливе скорочення  надходжень місцевим бюджетам, що, як відомо, живуть із сум, які відраховують  з доходів громадян. Однак банкіри, ясна річ, не у захваті від цієї новації.  Вони наводять безліч причин того, чому таке оподаткування запроваджувати не  слід. Зокрема, стверджують, що банки виконують соціальну функцію: з семи  мільйонів українських вкладників п'ять мільйонів зберігають на своєму рахунку  суму до п'ятисот гривень.
 
Законодавці, у свою чергу, обстоюють той принцип, що будь-які доходи  належить оподатковувати. Разом із ними, зрозуміло, й Міністерство фінансів,  яке намагається убезпечити казну від дірок, що можуть виникнути після різкого  зменшення надходжень у вигляді податків. Щоправда, на боці опонентів така  потужна сила як Національний банк - він своїм авторитетом може натиснути на  законотворців. Тим паче що одну поступку в цьому напрямі вже зроблено -  раніше йшлося про відраховування десяти відсотків із сум, які отримуватимуть  громадяни за своїми вкладами.
 
Асоціація українських банків (АУБ) на чолі зі своїм президентом  Олександром Сугоняко давно веде позиційні бої в цьому напрямі. Тож, діючи  послідовно і наполегливо, АУБ скликала недавно у стінах Нацбанку "круглий  стіл". Мети було досягнуто: головний банкір Сергій Тигіпко став на бік  Асоціації. Він оприлюднив позицію банкірів, а зводиться вона, власне, до  думки, що шкурка вичинки не варта. Адміністрування обліку та утримання сум  податків обійдеться дорожче, ніж кінцевий продукт у вигляді майже ста  мільйонів гривень, які надійдуть до бюджету. А от наслідки для всієї  банківської системи, вважає Сергій Тигіпко, будуть негативними: уповільняться  темпи зростання вкладів фізичних осіб, зросте відсоткова ставка за їх  депозитами й, відповідно, скоротяться обсяги кредитування підприємницької  діяльності. Згодом держава відчує це через недоотримання податку з прибутку  підприємств.
 
Це, так би мовити, те, що лежить на поверхні. Але ж і глибинна суть  процесу не обіцяє нічого доброго. Уся ідеологія стосунків з банківським  клієтом внаслідок згаданого рішення може тріснути по швах. По-перше, ота  готівка, яка, за даними НБУ, є "на руках" у громадян, - понад 24 мільярди  гривень, а також від 10 до 20 мільярдів доларів - навряд чи "пришвартуються"  у вітчизняних банках. По-друге, 20,5 мільярда гривень, що сьогодні  зберігаються на банківських рахунках, можуть поступово "втекти" через  небажання клієнтів сплачувати податок. Тим паче що банки не додають нічого  нового до системи гарантування вкладів населення. По-третє, банки стануть  податковими агентами, а отже, їхню роботу неодмінно перевірятимуть, ДПА  отримає повсякчасну можливість розкривати таємницю будь-чийого вкладу  (сьогодні вона це може зробити лише через суд).
 
Перевести дискусію у площину, так би мовити, цивілізаційних процесів  спробував народний депутат Сергій Терьохін, який традиційно представляє  корпус законодавців, які опрацьовують зміни в оподаткуванні. Він нагадав  учасникам "круглого столу", що Європейська Комісія звернулася до країн -  майбутніх членів Євросоюзу з рекомендацією встановити оподаткування доходів,  про які йдеться, на рівні 15 відсотків, через рік - 20 і ще через рік - 30  відсотків. Але вітчизняні банківські службовці відреагували на це  повідомлення пригніченою тишею, з чого було зрозуміло: на такий експеримент  вони підуть хіба що під загрозою для власного життя. Сказав за всіх пан  Тигіпко: "Пропоную на цей податок запровадити мораторій терміном у п'ять  років". І на підкріплення своєї думки послався на приклад Естонії, Угорщини,  Словенії, де такого податку немає. Водночас він є у Чехії, Польщі. Це  податок, як зауважив голова НБУ, належить запроваджувати за умови, що обсяг  вкладів населення складає не менше половини ВВП. А в Україні обсяг коштів на  депозитних рахунках фізичних осіб становить лише 8 відсотків ВВП.
 
І все б нічого, коли б після цієї розмови про високі матерії один з  учасників дискусії не дорікнув іншій стороні в лукавстві. Тоді несподівано  для непосвячених розкрилися обрії інших розрахунків. Сергій Терьохін закликав  банкірів не вдаватися до перебільшень. Трудові витрати на адміністрування  нового податку, за спостереженнями народного депутата, не такі вже й  непосильні, тим більще що їх доведеться робити лише раз на рік. А банки й без  того здають річну звітність, зазначаючи в ній, з-поміж іншого, й відомості  щодо сум, сплачених за відсотками. Пан Терьохін, крім того, закликав бути  послідовними, коли йдеться про інвесторів: юридичні особи сплачують податок у  30 відсотків, вкладаючи кошти у виробництво, а фізичні - ні. "Така ж дискусія  точитиметься й стосовно дивідендів, - наголосив він.
 
Справжній мотив, заявив Сергій Терьохін, яким керуються комерційні  банки у суперечці щодо нового податку, полягає у бажанні скористатися  виграшною ситуацією, коли з прийняттям нового закону про оподаткування  доходів громадяни відчують можливість заощаджувати власні кошти. Банки вже  зрозуміли, що з цими коштами вигідно працювати. Протягом останніх двох років,  за даними НБУ, обсяг вкладів фізичних осіб збільшився у 2,9 раза і сьогодні  ці кошти займають найбільшу частку в структурі зобов'язань. Наостанок наш  молодий патріарх податкового законодавства не втримався від того, щоб мовити  дошкульні, але справедливі слова про те, що банки в усьому світі вважаються  суб'єктами податкового контролю, і лише в Україні вони є "чистенькими" і  перебувають осторонь бюджетного процесу. Можливо, з огляду на вимоги FATF, до  цих слів варто прислухатися.
 
Тетяна КОВТУН

Газета "Україна молода" 2003.04.01 18:02

Subscribe to our newsletter

aub logo white 70

 

The mission of the Association of Ukrainian Banks is to support the development of the national banking system. The AUB cooperates with the Verkhovna Rada of Ukraine on improving the legislation governing banking activities, and interacts with the National Bank of Ukraine on regulatory support for the functioning of banks and non-bank financial institutions. The CBA takes care of the professional development of bank employees, expands international relations with associations and banking institutions of other countries.

 

Subscribe to our newsletter