AUB partners news

Пакет законодавчих актів про іпотечне кредитування не сприятиме розвитку іпотеки в Україні, — експерти банку «Аваль»

Пакет законодавчих актів про іпотечне кредитування, прийнятих ВР 19 червня п.р. («Про фінансово-кредитні механізми будівництва нерухомості й операцій з нерухомістю», «Про іпотечне кредитування і факторингові операції з консолідованим іпотечним боргом», «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України»), не сприятиме розвитку іпотеки в Україні. Про це повідомила прес-служба банку з посиланням на заступника начальника юридичного управління АППБ «Аваль» Олександра ЯРЕЦЬКОГО.

За словами О.ЯРЕЦЬКОГО, «величезний мінус цих законодавчих актів — у тому, що вони слабко погоджені з іншим законодавством». Зокрема, ці закони по-різному регулюють ті ж правовідносини, що й інші закони, наприклад Закон «Про іпотеку».

Наприклад, згідно зі ст. 5 ЗУ «Про іпотеку» вартість предмета іпотеки визначається за узгодженням між іпотекодавачем та іпотекотримачем або шляхом проведення оцінки предмета іпотеки відповідним суб’єктом оцінної діяльності у випадках, установлених законом чи договором. Водночас, відповідно до ст. 6 ЗУ «Про іпотечне кредитування…», оцінка предмета іпотеки здійснюється за узгодженням сторін, якщо інше не передбачено іпотечним договором. Таким чином, два закони передбачають різні терміни (вартість і оцінка) і при цьому чітко не регламентують процедуру проведення оцінки предмета іпотеки.

Також у зазначених законах, як заявив О.ЯРЕЦЬКИЙ, не погоджується видача закладної як цінного папера, що може бути в обігу на ринку (ст.5 ЗУ «Про іпотеку»), і об'єднання іпотечних кредитів в іпотечний пул, під яким можуть також випускатися іпотечні сертифікати (ст.6 ЗУ «Про іпотечне кредитування…»). У результаті, як відзначив О.ЯРЕЦЬКИЙ, вимоги, забезпечені заставою нерухомості (іпотекою), можуть паралельно трансформуватися у два види цінних паперів.

Крім того, на його думку, украй заплутаним і не завжди логічним виглядає визначення термінів, частину з яких узагалі уведено вперше, зокрема вартість основного зобов’язання, що складається з ціни зобов’язання і доходу кредитодавача (замість суми кредиту і розміру відсотків), встановлювач управління майном, довірча власність (власність, що виникає не у власника, а в особи, якому передане право управління майном).

Однак найголовнішим недоліком цих документів, як вважає О.ЯРЕЦЬКИЙ, є те, що вони писалися під конкретні правовідносини, що виникають у процесі кредитування під заставу житла. І тому для банків, що займаються усіма видами кредитування, приносять більше проблем, ніж користі.

Наприклад, за його словами, у банку «Аваль» значна частина кредитів видається під заставу кількох видів, наприклад під нерухомість і товари в обороті, аналогічна ситуація спостерігається й в інших неспеціалізованих банках. Однак зазначені закони таких випадків не передбачають. «Тому зовсім не зрозуміло, чи є такі кредити іпотечними, чи поширюються на них норми цих законів», — підкреслив заступник начальника юридичного управління АППБ «Аваль».

При цьому, на його думку, «прийняття цілого пакета законодавчих актів, що регулюють тільки один вид застави та багато в чому повторюють один одного і не погоджені ні один з одним, ні з іншим законодавством, у той час як реформування вимагає законодавство про заставу в цілому, виглядає недоцільним. — Тим більше, що універсальним банкам для розширення кредитування, на мій погляд, було б цілком достатньо прийнятого раніше Закону «Про іпотеку», яким справді врегульовано багато питань, передбачено процедуру оформлення іпотеки, спрощено процедуру стягнення закладеного майна тощо», — заявив О.ЯРЕЦЬКИЙ.

19 червня 2003 року Верховна Рада прийняла низку законів у новій редакції, у відношенні яких раніше було застосовано вето Президента України. Серед них — «Про фінансово-кредитні механізми будівництва нерухомості й операцій з нерухомістю», «Про іпотечне кредитування і факторингові операції з консолідованим іпотечним боргом», «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України». 5 червня 2003 р. народні депутати прийняли Закон «Про іпотеку».

www.aval.ua

Subscribe to our newsletter

aub logo white 70

 

The mission of the Association of Ukrainian Banks is to support the development of the national banking system. The AUB cooperates with the Verkhovna Rada of Ukraine on improving the legislation governing banking activities, and interacts with the National Bank of Ukraine on regulatory support for the functioning of banks and non-bank financial institutions. The CBA takes care of the professional development of bank employees, expands international relations with associations and banking institutions of other countries.

 

Subscribe to our newsletter