Новини АУБ

aub-news-null Новини АУБ | Асоціація українських банків

Проведена реформа банківської системи здатна захистити курс гривні від політичних впливів — голова Асоціації Українських банків

Тетяна Трощинська: Але над нами незримо висить привид Привату. Ми бачимо рішення Окружного адміністративного суду від 18 квітня, яким він визнає націоналізацію Привату незаконною, хоча минулого року цей же суд визнав її законною. Чи впливає така поведінка суду на банківську систему?

Андрій Дубас: Це впливає не лише на банківську систему, а й на клімат в Україні загалом. І я б тут приділив увагу інвестиційному клімату, оскільки судова система – це захист. А такі неординарні кроки, які здійснюють окремі суди перед виборами чи в інші періоди, показують, що Україні потрібно реформувати судову систему якомога швидше. І чим швидше ми це зробимо, тим більшим буде шанс, що до нас зможуть інтенсивніше приходити нові інвестори. Те, що робить цей суд – це погані сигнали для суспільства і для країни. Я б не назвав процес націоналізації націоналізацією, тому що в природі саме націоналізація сприймається як погане слово: приходить держава і забирає чиюсь власність. Я віддаю таку дефініцію цьому процесу як рятування надзвичайно великого банку. Це не націоналізація. Націоналізація – це коли держава щось забирає у свою власність, так колись Радянський Союз забирав майно в громадян, називаючи це розкуркуленням. В даному випадку було рятування. І Національний банк, і Міністерство фінансів виконали тоді надзвичайно важливу місію з приводу того, щоб не розхитати систему. За це, звичайно, заплатили коштами платників податків, щоб затулити дірку в кінці 2016-го року, але процес пройшов гладко.

На сьогодні ті кілька рішень, який провів Окружний апеляційний суд, скоріше, ставлять питання не того, чи потрібно було це робити, чи була дірка чи ні, а питання правомірності процедури. Я не представляю судову систему України, нехай розбирається суд – чи було це зроблено правомірно, чи ні, але такі різки хвилі у виборчій час тільки додають хвилі.

З приводу того, як зараз реагує банківська система. За результатами 2018-го року банківська система показала прибуток, хоч і невеликий. І в порівнянні з чотирма роками до цього це дуже позитивний сигнал, 77 банків своїми показниками показують, що система оздоровлюється і виходить в своє нормальне русло. Це означає, що і Національний банк здійснює реформи, це означає, що банкіри і ті банки, які є в діючий системі, розуміють, що відбувається і підтримують ці реформи. Тобто я вважаю, що ми рухаємося правильним шляхом.

Тетяна Трощинська: Чи зараз застрахована Україні від політичних впливів чи світової кризи, подібної 2008-го року? Чи достатньо плаваючого курсу  та незалежності НБУ?

Андрій Дубас: В 2015-му році Верховна Рада прийняла дуже серйозні зміни до закону про Національний банк і про банківську діяльність, і своїми змінами внесла додаткові інструменти захисту Національного банку від політичних впливів. З одного боку – підсилена роль Ради Національного банку, з іншого – збільшені повноваження для цієї Ради, голова правління обирається на 7 років, а інші члени ради правління затверджуються правлінням на різні періоди. Що це означає? Раніше, наприклад, змінюється президент, призначає  нового голову НБУ, а він призначає своїх заступників, і всі змінюються пачками. Це неправильно. Тепер від таких кроків ми захищені. І позитивним сигналом є те, що Володимир Зеленський на своєму першому брифінгу сказав, що наш голова НБУ призначений на 7 років. Я гадаю, що це було сказано не просто так.

З приводу курсу. До 2014-го року Україна жила в так званій фіксованій реальності стабільного якогось курсу. Взагалі стабільність – поняття відносне і навіть спекулятивне. Ну як може бути ситуація в державі в економіці ідеальна стабільна? Як може стан економіки чотири роки бути стабільним на позначці 5,05? Це неможливо, це деградує свідомість споживача. У 2014-му році, коли Національний банк, і уряд прийняв рішення перейти до контрольованого плавання курсу, що це дало для України? Це означає, що ми можемо по курсу гривні відносно іноземних валют частково оцінювати роботу економіки держави. Також ми можемо оцінювати те, наскільки наша економіка є сировино орієнтована або захищеною. Наприклад, в переробній галузі ми маємо набагато більшу переробку, тому коливання цін на сировинних ринках не дуже на нас впливають. Якщо порівняти, як курс зараз коливався, то, наприклад, коли йде посівна і аграрії масово купують імпортний товар – паливо, в нас курс підстрибує. Коли йде продаж готової продукції, то наш курс падає, тому що ми отримуємо валюту. І це показує, що відбувається в Україні та економіці. Я вважаю, що це позитивний сигнал, бо люди не повинні вникати в такі глибокі монетарні процеси, вони мають бачити кілька таких показових індикаторів.

Наведу приклад. У 2010-му році, коли Стельмах залишав пост голови НБУ, рівень золотовалютних резервів був 37 мільярдів доларів. Коли у 2014-му році Степан Кубів приймав Національний банк після керування Арбузовим, рівень золотовалютних резервів був на позначці 15 мільярдів. Тобто 22 мільярда доларів з золотовалютного резерву йшло на фіктивну підтримку стабільності, якої не існувало. Тодішнє керівництво Нацбанку потратило 22 мільярди доларів на введення в оману людей – підтримку «стабільного» курсу.

Тетяна Трощинська: Якщо раптом рішення суду вищої інстанції визнає все-таки незаконною націоналізацію Приват Банку, які це ризики містить для банківської системи і для людей?

Андрій Дубас: Не хочеться лякати, але це може мати дуже негативні наслідки. Визнання неправомірної процедури проведення націоналізації (на мою думку, було спасання), потягне за собою рецесію – зворотню процедуру. І тут можуть бути додаткові хвиля на ринку вкладників, які тримають там кошти, також це можуть бути зняття депозитів. А це десятки мільйонів користувачів послуг. Для України це може бути серйозними ризиками. Тут новообраний президент має розібратися в цій ситуації і сказати свою думку з цього приводу. Чи йому потрібні на початку своєї кар’єри такі ризики?

 

Повну версію розмови можна прослухати у доданому звуковому файлі.

aub-news-null Новини АУБ | Асоціація українських банків

Міжнародний валютний фонд отримав від АУБ свої пропозиції

Врахування особливих ментальних відмінностей, підтримка підприємств, що займаються переробкою сировини, зниження податкого тиску на МСБ, та фіскального відсотку ВВП – частина переліку рекомендацій, які прозвучали у стінах штаб-квартири МВФ у Вашингтоні.

Ми переконані, що конструктивний діалог та щире прагнення до позитивних змін швидкими темпами змінюватимуть нашу країну на краще.

mvfaub2 Новини АУБ | Асоціація українських банків

aub-news-null Новини АУБ | Асоціація українських банків

ПРОЕКТ «ФІНАНСОВІ УСТАНОВИ УКРАЇНИ: гідні, успішні, надійні».

Мета проекту:

Популяризація успішних фінансових установи послуг, які вони надають на фінансовому ринку України, консолідація фінансових та бізнес структур, розповсюдження іміджевої інформації про найбільш успішні фінансові установи України, позиціонування фінустанов на національних, міжнародних форумах з реалізації фінансово-інвестиційних програм України.
Можливості: відродити позитивний імідж фінансової банківської та небанківської системи України, визнання успішних, достойних і надійних фінансових установ на ринку фінансових послуг в Україні, що є запорукою довіри

Клієнтів. Пізнаваність бренду і підтвердження високої якості фінансових послуг, які надаються, бездоганне сервісне обслуговування клієнтів. Ефективна система залучення нових клієнтів. Впровадження нових технологій у фінансовому секторі. Розширення можливостей і вихід компанії на міжнародні ринки. Організатори та засновники Проекту «Ви-
давничий Дім «Україна Бізнес» (www.ukrbizn.com) та «Асоціація Українських Банків» (www.aub.org.ua) за активної підтримки Українського Національного Комітету Міжнародної Торгової

Палати ICC Ukraine, ЛСОУ, РА «Стандарт Рейтинг», АФ «Стандарт Аудит», БКІ «Українське кредитне бюро» тощо.
Відбувається за офіційної та консультаційної підтримки Національного Банку України (НБУ).Проект проводиться щорічно і є відкритим.

Підведення підсумків ґрунтується на основі даних Рейтингів надійності Банків за підсумками 2018 року, опублікованих у Всеукраїнському періодичному друкованому видання «Україна Бізнес Ревю»; даних, наданих банками та фінансовими компаніями до Оргкомітету Проекту за заявками та рекомендаціями.
Номінантів та Переможців Проекту у форматі журналу «Финансовые услуги», обирають читачі, експертне журі Оргкомітету та редакція журналу.

aub-news-null Новини АУБ | Асоціація українських банків

Голова НБУ і президент АУБ провели чергову робочу зустріч


Сьогодні, 11 лютого 2019 року, Голова Національного банку України Яків Смолій провів чергову зустріч із Президентом Асоціації українських банків (далі АУБ)  Андрієм Дубасом.

Сторони обговорили поточні питання розвитку банківської системи в рамках співпраці АУБ та НБУ.

image011 Новини АУБ | Асоціація українських банків
image016 Новини АУБ | Асоціація українських банків

Як зазначив Президент АУБ: “Лише спільними зусиллями професійної банківської спільноти та Національного банку ми можемо досягти довгострокових цілей які ставить перед собою країна в частині розвитку банківського та фінансового секторів”.

aub-news-null Новини АУБ | Асоціація українських банків

З 7 лютого запрацював новий Закон України "Про валюту і валютні операції"


Національний банк України затвердив і оприлюднив усі нормативно-правові акти, які є основою для нової ліберальної системи валютного регулювання, передбаченої Законом України "Про валюту і валютні операції". Нова система складається з восьми основних постанов Правління Національного банку, які замінили попередню базу з 56 нормативно-правових актів у сфері валютного регулювання:

·

постанова № 1: "Про затвердження Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України";

·

постанова № 2: "Про затвердження Положення про здійснення операцій із валютними цінностями";

·

постанова № 3: "Про затвердження Положення про транскордонне переміщення валютних цінностей";

·

постанова № 4: "Про затвердження Положення про перелік заходів захисту, порядок та критерії їх запровадження, подовження та дострокового припинення";

·

постанова № 5: "Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті";

·

постанова № 6: "Про затвердження Положення про порядок надання банками Національному банку України інформації щодо договорів, які передбачають виконання резидентами боргових зобов’язань перед нерезидентами-кредиторами за залученими резидентами кредитами, позиками";

·

постанова № 7: "Про затвердження Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів";

·

постанова № 8: "Про затвердження Положення про порядок здійснення уповноваженими установами аналізу та перевірки документів (інформації) про валютні операції".

 Постанови № 1–3 є постійно діючими нормативно-правовими актами, але в повному обсязі діятимуть тоді, коли Національний банк не матиме потреби застосовувати заходи захисту на валютному ринку для упередження обставин, що загрожують макрофінансовій стабільності.

 Постанови № 4 та № 6 також є постійно діючими актами. Вони визначають загальний перелік можливих заходів захисту та критеріїв їх застосування на валютному ринку, а також запроваджують повідомну процедуру щодо кредитних договорів з нерезидентами.

 Постанова № 5 має тимчасовий характер і визначає конкретні заходи захисту, запроваджені Національним банком. Ці заходи скасовуватимуться відповідно до темпів поліпшення макрофінансової ситуації.

 Постанова № 7 також тимчасово визначає порядок здійснення банками валютного нагляду за дотриманням граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів до скасування такої вимоги.

 Постанова № 8 є одним із ключових документів у впровадженні ризик-орієнтованого підходу у валютному нагляді.

 Окрім цього, Правління Національного банку затвердило ще два технічних документи з метою реалізації вимог нового валютного законодавства. Це, зокрема, постанова N10 від 2 січня 2019 року "Про затвердження Правил функціонування Системи підтвердження угод на валютному ринку України". Документ зберігає гнучкі підходи щодо використання банками засобів Системи підтвердження угод ВалКлі. Нацбанк також подовжує час роботи Системи з 17-30 до 19-00 для зручності банків, які матимуть більше часу для подання Національному банку інформації про наявну на суму коштів у гривнях рахунку 2900 (рахунок для резервування коштів клієнтів для купівлі іноземної валюти) та про запланований на наступний день обсяг обов’язкового продажу валютних надходжень.

 Також затверджена постанова №16 від 4 січня 2019 року "Про документ для обліку та реєстрації валютно-обмінних операцій", яка встановлює форму і зміст розрахункових документів для проведення валютно-обмінних операцій.

 Прийняття усіх зазначених нормативно-правових актів є черговим важливим етапом лібералізації валютного ринку. Норми цих документів спрямовані на дерегуляцію інвестицій, спрощення проведення транскордонних операцій з валютними цінностями і розширення переліку доступних валютних операцій. Нова система валютного регулювання запрацює з 7 лютого 2019 року разом із введенням в дію Закону України "Про валюту і валютні операції".

 Які обмеження будуть скасовані з 7 лютого

Нове регулювання передбачає низку послаблень на валютному ринку, які полегшать ведення бізнесу та поліпшать інвестиційну привабливість України. Загалом із 7 лютого будуть введені в дію більше 20 послаблень:

·

вдвічі збільшується граничний строк здійснення розрахунків за експортно-імпортними контрактами – до 365 днів;

·

скасовується валютний нагляд за експортно-імпортними операціями до 150 тис. грн;

·

дозволяється вільне використання рахунків юридичних осіб за кордоном (крім операцій з переказів коштів з України на такі рахунки);

·

скасовуються індивідуальні ліцензії на валютні операції – їх замінить система е-лімітів (2 млн євро/рік для юридичних осіб, 50 тис. євро/рік для фізичних осіб);

·

скасовуються санкції у вигляді припинення зовнішньоекономічної діяльності за порушення строків розрахунків;

·

скасовується обмеження на дострокове погашення зовнішніх зобов’язань;

·

дозволяється укладання валютних форвардів для хеджування експортно-імпортних та боргових операцій;

·

дозволяється здійснення операцій за рахунками юридичних осіб-нерезидентів у банках України;

·

скасовується процедура реєстрації зовнішніх запозичень;

·

дозволяється оnline-купівля іноземної валюти фізичними особами (в межах ліміту купівлі готівкової валюти – до 150 тис. грн/день в еквіваленті);

·

дозволяється банкам продавати своїм клієнтам державні цінні папери, номіновані в іноземній валюті, за іноземну валюту;

·

дозволяється укладання банками валютних свопів з резидентами та нерезидентами;

·

дозволяються безлімітні інвестиції банків в цінні папери інвестиційного класу;

·

збільшується ліміт на перекази іноземної валюти за кордон без відкриття рахунку для фізичних осіб – з 15 до 150 тис. грн/рік;

·

збільшується ліміт на купівлю банківських металів фізичними та юридичним особами з 3,21 тройської унції на тиждень (100 г) до еквіваленту 150 тис. грн/день (без обмежень для юридичних осіб, що ведуть діяльність, пов’язану з використанням банківських металів);

·

дозволяється юридичним особам ввезення-вивезення банківських металів, якщо це передбачено їх статутом;

·

дозволяється резидентам внесення платежів у іноземній валюті під час страхування життя;

·

дозволяється здійснювати інвестиції та кредитувати резидентів з рахунку ЛОРО в гривнях банку-нерезидента;

·

банкам-нерезидентам дозволяється купувати валюту на всю суму залишку в гривнях на рахунку ЛОРО;

·

дозволяється купувати і накопичувати іноземну валюту на рахунку для виплат за зовнішніми запозиченнями;

·

скасовується подвійний контроль за операціями з експорту продукції – валютний нагляд здійснюватиме лише той банк, який отримав інформацію про відповідну митну декларацію;

·

дозволяється здійснення інвестицій в Україну не тільки у валютах першої, а й другої групи класифікатора валют;

·

уніфіковано переміщення валютних цінностей через кордон.

 Як спроститься валютний контроль

В рамках нової системи валютного регулювання Національний банк також здійснює перехід від системи тотального валютного контролю за кожною операцією до валютного нагляду, побудованого за принципом "більше ризиків – більше уваги, менше ризиків – менше уваги".

 Банки зможуть послабити нагляд за більшістю операцій бізнесу, які не матимуть ознак сумнівних операцій (незбігання обсягів операцій з обсягами звичайної ділової активності, невідповідність суті операції змісту діяльності клієнта, використання в розрахунках компаній-оболонок тощо). Також скасовується вимога щодо складання банками обов’язкового письмового висновку про результати аналізу клієнтської операції.

 Разом з виведенням з-під нагляду дрібних операцій на суми до 150 тис. грн впровадження такого ризик-орієнтованого нагляду зменшить часові та адміністративні витрати бізнесу, а також полегшить навантаження на блок фінансового моніторингу в банках.

 Як Національний банк планує знімати тимчасові обмеження

Нова система валютного регулювання залишає Національному банку право запроваджувати заходи захисту у сфері валютних операцій у разі виникнення обставин, що загрожують стабільності фінансової системи. Зокрема, це може бути регулювання обов’язкового продажу частини валютних надходжень та граничних строків розрахунків за операціями експорту-імпорту, запровадження лімітів на здійснення окремих валютних операцій, встановлення правил здійснення операцій, пов’язаних із рухом капіталу.

 Водночас ці норми мають лише превентивний характер – введеня нових обмежень на валютному ринку з 7 лютого не передбачається. Метою Національного банку, як і раніше, залишається поступове зняття всіх валютних обмежень і перехід до режиму вільного руху капіталу.

 Дорожня карта валютної лібералізації, розроблена Національним банком разом з експертами Міжнародного валютного фонду, передбачає покрокове зняття усіх валютних обмежень відповідно до темпів поліпшення макроекономічних умов в Україні, а також прийняття низки законів, спрямованих на підвищення якості регулювання небанківського фінансового ринку (законопроект про “спліт”, реєстраційний номер 2413а) і попередження непродуктивного відпливу капіталу з країни (законопроект щодо протидії BEPS "Про імплементацію Плану протидії розмиванню бази оподатковування та виведенню прибутку з-під оподаткування", оприлюднений в жовтні Національним банком і Міністерством фінансів).

 Таким чином, скасуванню валютних обмежень насамперед передуватиме оцінка Національним банком таких макроекономічних індикаторів як темпи зростання ВВП, динаміка інфляції, стан валютного ринку, фінансова стабільність, ситуація на зовнішніх ринках тощо. Водночас валютна лібералізація, передбачена дорожньою картою, не має часових рамок. Відповідно, чим швидше наставатимуть сприятливі макроекономічні та фінансові умови, тим швидше Національний банк прибиратиме обмеження на валютному ринку, і навпаки.

 Серед головних пріоритетів Національного банку – зняття низки обмежень, які створюють найбільше додаткових труднощів для ведення зовнішньоекономічної діяльності і стримують нові іноземні інвестиції в Україну. Зокрема і насамперед:

·

поступове зниження і скасування вимог до обов’язкового продажу валютної виручки;

·

скасування вимоги щодо попереднього резервування коштів для купівлі іноземної валюти (купівля на умовах Т+1);

·

зниження та/або скасування ліміту на репатріацію дивідендів;

·

скасування граничних строків розрахунків за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів, але не раніше прийняття законопроекту щодо протидії BEPS;

·

скасування заборони на купівлю іноземної валюти за кредитні кошти;

·

скасування додаткового нагляду за взаємозаліком валютних зобов’язань;

·

підвищення і скасування ліміту на купівлю фізособами готівкової іноземної валюти в межах 150 тис. грн/день.

 Інші послаблення на валютному ринку стосуватимуться проведення окремих операцій, перш за все з цінними паперами і деривативами, інвестицій за кордон, а також розширення функціоналу фінансових установ. Це, зокрема:

·

поступове скасування всіх обмежень на проведення форвардних операцій;

·

скасування обмежень щодо репатріації коштів від продажу облігацій і нелістингових цінних паперів;

·

скасування вимоги щодо купівлі валюти юридичними особами тільки під зобов’язання;

·

зняття усіх обмежень щодо розрахунків у валюті валютним з купівлі-продажу облігацій внутрішніх державних позик;

·

скасування всіх обмежень щодо проведення валютних свопів;

·

підвищення і подальше скасування ліміту на інвестиції юридичних осіб за кордон (з 7 лютого – 2 млн євро/рік), але не раніше прийняття законопроекту щодо протидії BEPS;

·

підвищення і подальше скасування ліміту на платежі фізичних осіб за кордон (з 7 лютого – 50 тис. євро/рік), але не раніше прийняття законопроекту щодо протидії BEPS;

·

скасування заборони на кредитування нерезидентів у гривні (не раніше прийняття законопроекту щодо протидії BEPS);

 

відкриття доступу небанківських фінансових установ на валютний міжбанківський ринок (не раніше прийняття законопроекту про "спліт");

 

дозвіл на продаж валюти в режимі он-лайн небанківськими фінансовими установами (не раніше прийняття законопроекту про "спліт").

 Кінцева мета Національного банку – зняття всіх наявних обмежень і перехід до режиму вільного руху капіталу, який стане підґрунтям для полегшення ведення бізнесу та інвестиційного клімату в Україні, припливу іноземного капіталу, стійкого економічного зростання.

 document?id=85295184 Новини АУБ | Асоціація українських банків

document?id=85295185 Новини АУБ | Асоціація українських банків

Джерело

aub-news-null Новини АУБ | Асоціація українських банків

Меморандум про співпрацю між Торгово-промисловою палатою України та Асоціацією українських банків підписано


1 лютого 2019 року, сьогодні, в стінах Торгово-промислової палати України було підписано Меморандум про співпрацю між Торгово-промисловою палатою України та Асоціацією українських банків.

20190201_1 Новини АУБ | Асоціація українських банків

Розкрити увесь потенціал співпраці між Асоціацією українських банків (далі АУБ) та Торгово-промисловою палатою України (далі ТППУ) - такою була головна мета підписання вищезгаданого Меморандуму про співпрацю.

20190201_2 Новини АУБ | Асоціація українських банків

Президент ТППУ Геннадий Чижиков та Президент АУБ Андрій Дубас , як головні підписанти цього документу, пообіцяли діяти конструктивно та наполегливо. Ця зустріч - це не лише формальність, але і перші робочі обговорення, які стали можливими внаслідок існування багатьох точок дотику між АУБ та ТППУ. Співпраця у контексті сприяння взаємодії між членами ТППУ та представниками банківського сектору може задовільнити спільні інтереси та відкрити нові шляхи для їх розвитку. Варто пам`ятати і те, що обидві сторони надають послуги Третейського суду, то ж взаємодія та активна комунікація між ними зроблять такі послуги ще якіснішими.

20190201_3 Новини АУБ | Асоціація українських банків

Також було досягнуто низку домовленостей щодо проведення спільних заходів, завдяки яким представники обох сторін зможуть розширити коло ділових контаків та бізнес-горизонти.

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

    Адреса:
вул. Євгена Сверстюка,
15 Київ 02002 Україна


   Email :
secret@aub.org.ua


    Телефони:
+380 (44) 516-8775

Підписка на новини АУБ