Робоча група
з питань удосконалення нормативно – правового забезпечення боротьби з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом.
П Р О Т О К О Л № 1
м. Київ 24 травня 2006 р.
Головував: директор фінансово – економічного департаменту АУБ, керівник робочої групи Волинько Т.К.
Присутні :
від Національного банку України:
заступник директора департаменту НБУ Вавдійчик О.А.,
заступник начальника управління Підгаєвський В.С.
від Держфінмоніторингу:
заступник Голови Держфінмоніторингу Кірсанов В.М.,
директор департаменту Держфінмоніторингу Подкоритов А.С., заступник директора департаменту Держфінмоніторингу Підгородецька Л.М.,
начальник відділу Держфінмоніторингу Миліневський М.П., директор департаменту Дерфінмоніторингу Фещенко О.Ю.,
директор департаменту Держфінмоніторингу Давідюк В.С.,
заступник начальника управління Держфінмоніторингу Чебан І.М., головний спеціаліст Держфінмоніторингу Індик І.В.,
від робочої групи:
Шиянюк М.В. – ВАТ “Електрон Банк”,
Українець О.Р. – АКБ “Укрсоцбанк”,
Коцюба І.В. –ВАТ “Ощадбанк”,
Юршина В.В. – АКБ “Київ”,
Тимченко Н.І. – “АКБ “Форум”,
Кравченко Л.О. – ВАТ “Український професійний банк”,
Суховєрша М.М. – ЗАТ “ПУМБ”,
Алєксєєва О.В. – ВАТ “СЕБ Банк”,
Береза І.В. – АКБ “Сітібанк”,
Коломієць І.О. – АКБ”Укрсиббанк”.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Розгляд вимог статті 12 (фінансові операції, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу) Закону України „Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” та можливі шляхи її реалізації на практиці;
2. Обговорення питань, запропонованих Асоціацією банків Львівщини;
3. Розгляд питання встановлення єдиних вимог до обов’язковості реквізитів повідомлення про операцію визначених Положенням про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого Постановою правління НБУ від 14.05.2003 № 189 та Складом реквізитів та структури файлів інформаційного обміну між спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань фінансового моніторингу та банками (філіями), затвердженим Постановою Правління НБУ від 04.06.2003 № 233.
4. Організаційні питання
РОЗГЛЯНУТІ ПИТАННЯ:
1. Початок засідання.
Відкрив засідання із вступним словом заступник директора Департаменту НБУ Вавдійчик О.А., під час якого ознайомив присутніх з порядком денним засідання та представив склад його учасників.
Виступив керівник робочої групи – директор фінансово – економічного Департаменту АУБ Волинько Т.К. з пропозицією обрати заступником керівника робочої групи Алєксєєву О.В. – начальника управління фінмоніторингу АБ “Ажіо”. Пропозиція була підтримана всіма присутніми членами робочої групи.
2. Розгляд вимог статті 12 (фінансові операції, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу) Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” та можливі шляхи Ії реалізації на практиці.
Виступив заступник Голови Держфінмоніторингу України п. Кірсанов В.М. Запропонував окреслити коло питань по статті 12 прим, надати на доопрацювання Державному комітету фінмоніторинга і тільки після цього провести окреме засідання на цю тему. Проінформував присутніх про те, що наказ ДКФМ щодо доведення до суб’єктів фінансового моніторингу переліків терористів знаходиться на реєстрації в Мін’юсті і запропонував обговорити положення цього наказу на засіданні робочої групи після набуття чинності цим документом (орієнтовний термін 15.06.2006).
Заступник директора Департаменту НБУ п. Вавдійчик О.А. запропонував більш чітко сформулювати питання стосовно розгляду положень статті 12. Запропонував підійти до розгляду виконання вимог статті 12 з точки зору оцінки ризиків і перенести розгляд цього питання на наступні засідання робочої групи. Він підкреслив, що операції, які підлягають внутрішньому моніторингу, повинні реєструватися банками, а надсилатися повідомлення про них лише за наявності обґрунтованих підозр.
Потім присутні перейшли до обговорення актуальних питань взаємодії банків та ДКФМ.
П.Вавдійчик О.А. ознайомив з результатами попереднього спільного засідання.
П. Береза І.В. запитав, чим завершився розгляд пропозицій щодо централізованої розробки та забезпечення банків програмним модулем для перевірки на наявність клієнтів у списках терористів.
П.Вавдійчик О.А.. проінформував, що ця ідея відхилена, оскільки кожний банк має свою унікальну програму „Операційний день банку”, тому кожний розробник ОДБ має доопрацювати свою програму для забезпечення перевірки операцій в режимі ON-Line та блокування операцій. Він також проінформував присутніх, що списки терористів будуть двомовні і для перекладу цих списків будуть використовуватись правила транслітерації, встановленні відповідним нормативним документом, що застосовується при перекладі українських прізвищ на англійську при видачі закордонних паспортів.
П.Алєксєєва О.В. поцікавилась, чим закінчився розгляд пропозицій щодо забезпечення банків окремим модулем для прийому файлів зі списками терористів та формування для ДКФМ відповідної квитанції.
П. Підгаєвський В.С., підкреслив, що недоцільно розглядати питання забезпечення банків таким модулем, оскільки відповідно до останніх змін в нормативних документах НБУ, банки будуть змушені доопрацьовувати програмне забезпечення для того, щоб формувати квитанції на файли - рішення, файли - запити, тому під час цих доопрацювань треба буде передбачити формування квитанцій на фали зі списками терористів.
П. Береза І.В Чи будуть доводитись до банків певні вимоги до програмного забезпечення щодо перевірки на наявність у списках терористів.
П.Вавдійчик О.А. НБУ не буде регламентувати цей процес. Банки мають забезпечити виконання закону. Кожний банк має самостійно визначити цей порядок з врахуванням власних ризиків та фінансових можливостей для реалізації алгоритмів. При цьому банк приймає ризики якості перевірки та повноти виявлення таких осіб на себе.
П. Береза І.В. Підняв питання щодо доцільності доведення до банків алгоритмів, які розробники мають реалізувати в модулях перевірки на наявність у списках терористів для забезпечення єдиного підходу всіх банків в цьому питанні.
П.Вавдійчик О.А. Повідомив, що НБУ розгляне це питання, та можливо, свої рекомендації розмістить на сайті.
П. Тимченко Н.І. Звернулась до представників ДКФМ з питанням стосовно недотримання ДКФМ порядку взаємодії з банками щодо надання додаткової інформації. Законом України „Про запобігання і протидію легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом” передбачено обов’язок суб’єктів первинного фінансового моніторингу надавати додаткову інформацію на запит Уповноваженого органу (ст..5, частина 6). Постановами НБУ №189 та №233 передбачено надання додаткової інформацію про операцію, що стала об’єктом фінансового моніторингу, лише на запит, надісланий до суб’єкта у вигляді файлу-запиту визначеної структури. Після внесення останніх змін до ст. 62 Закону України „Про банки і банківську діяльність.” Зняті остаточні протиріччя, що стосувалися порядку розкриття банківської таємниці за запити Уповноваженого органу. Проте протягом майже 3 років Уповноважений орган не надіслав жодному банку-файлу запиту. Нормативними документами НБУ передбачена відповідальність банку за порушення порядку надання інформації Уповноваженому органу. Таким чином, Уповноважений орган, направляючи запити у паперовому вигляді, змушує банки або відмовляти в наданні додаткової інформації або отримувати штрафи за порушення порядку надання інформації (передбачено, що банк направляє відповідь у вигляді файлу–відповіді, який можна сформувати лише після отримання файлу-запиту). Вона запитала, чому Уповноважений орган не надсилає файлів-запитів та що робити банкам в цій ситуації.
П.Фещенко А. висловив думку про те, що на його погляд, порядок надання додаткової інформації про операцію, що стала об’єктом фінансового моніторингу, передбачений Постановами НБУ №189 та №233 протирічить законодавству.
П. Кірсанов В.М. підтримав цю думку та запевнив присутніх, що протягом наступного місяця ДКФМ спільно з Національним банком буде намагатися вирішити проблему.
П. Волинько Т.К. запропонувалала розглянути доцільність винесення цього питання на розгляд Третейського суду, створеного при АУБ.
П. Вавдійчик О.А. зазначив, що в цьому випадку рішення може прийняти лише Конституційний суд і запропонував ДКФМ звернутися до нього. Про таку можливість врегулювання НБУ неодноразово письмово інформував ДКФМ.
Наступне питання ініціював Коломієць І.О. з АКБ “Укрсиббанк”. Він запитав директора юридичного департаменту ДКФМ в чому полягають функції регіональних підрозділів ДКФМ і чи є в них повноваження викликати представників банків для надання пояснень, які стосуються несвоєчасного повідомлення уповноваженого органу про операцію, що стала об’єктом фінансового моніторингу. На що той відповів, що у регіональних відділень є повноваження складати протоколи про адміністративне правопорушення.
П.Вавдійчик О.А. також зазначив, що повноважень викликати для надання пояснень ці органи не мають, вони можуть лише після встановлення факту порушення запросити відповідного працівника для інформування його про те, в чому його звинувачують.
Підгородецька Л.М., Припустила, що окремі випадки непорозумінь могли мати місце, та проінформувала про те, що ДКФМ серйозно ставиться до навчання працівників комітету, в тому числі регіональних відділень, і висловила сподівання, що прикрих інцидентів в подальшому буде менше внаслідок підвищення кваліфікації працівників ДКФМ і банків.
П. Миліневський М.П., зазначив, що причиною складання протоколів про адміністративне правопорушення стали порушення банками терміну надання повідомлення про операцію, що стала об’єктом фінансового моніторингу. Основною причиною цих випадків є, на його думку, неправильне або неоднозначне розуміння банками вимог Постанови НБУ №189 щодо коригування помилкових даних, що внесені до реєстру. Для уникнення цих неоднозначних тлумачень ДКФМ запропонував НБУ внести зміни до цієї постанови та запросив всіх присутніх прийняти участь в обговоренні цих пропозицій.
П Кірсанов В.М. звернувся до представників банків з проханням ще раз уважно розглянути ці пропозиції та детально їх обговорити на наступному засіданні робочої групи.
ПРІЙНЯТІ РІШЕННЯ
1. Вимоги статті 12 прим Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” розглянути після надання комерційними банками пропозицій з механізмом їх реалізації.
2. Питання додержання форми запиту для надання додаткової інформації про операцію, що стала об’єктом фінансового моніторингу, передбачений Постановою НБУ № 233 вирішити на сумісному засіданні фахівців Національного банку України і Держфінмоніторингу.
3. Питання пов’язані з застосуванням вимог Постанови НБУ №189 розглянути на наступному засіданні робочої групи при АУБ після детальної підготовки обґрунтованих питань та наданні конструктивних пропозицій.
Керівник робочої групи Т.К. Волинько