09.02.2010
Опитування ‘Banana Skins' виявило основні ризики для банківського сектору
Banking Banana Skins 2010
(у дужках зазначено місце в рейтингу 2008 року)
1 Політичне втручання (-)
2 Кредитний ризик (2)
3 Надмірне регулювання (8)
4 Макроекономічні тенденції (5)
5 Ліквідність (1)
6 Доступність капіталу (-)
7 Похідні фінансові інструменти (4)
8 Якість керування ризиками (6)
9 Кредитні спреди (3)
10 Ринок цінних паперів (7)
11 Курси валют (13)
12 Корпоративне управління (16)
13 Товарні ризики (12)
14 Відсоткові ставки (9)
15 Шахрайство (11)
16 Винагорода керівництва (17)
17 Країни з економікою, що розвивається (18)
18 Висока залежність від технологій (15)
19 Фонди хеджування (10)
20 Шахрайство трейдерів (14)
21 Безперервність роботи організації (23)
22 Практика роздрібних продажів (20)
23 Конфлікт інтересів (21)
24 Бек-офіс (19)
25 Екологічні ризики (25)
26 Системи оплати (27)
27 Легалізація коштів, отриманих незаконним шляхом (24)
28 Перегрітий інтерес до угод злиття та поглинання (28)
29 Недостатнє регулювання (29)
30 Конкуренція з боку нових учасників (30)
Прес-реліз. 4 лютого, 2010 р. - Найбільш значний ризик для банківського сектору має не фінансовий, а політичний характер, як показало останнє опитування ‘Banking Banana Skins’. Дослідження провів Центр з Вивчення Фінансових Інновацій разом з PricewaterhouseСoopers. Серія опитувань “Banana Skins” проводиться регулярно та показує структуру ризиків у секторі фінансових послуг.
За результатами щорічного опитування рейтинг 30 найбільш серйозних ризиків для банків у період фінансової кризи очолив ризик політичного втручання. Рейтинг складений на підставі відповідей 450 ключових гравців фінансового сектору з 49 країн.
Респонденти, до числа яких увійшли банкіри-практики, експерти фінансового ринку та представники регулюючих органів, вважають, що найбільшою загрозою для їхнього фінансового здоров'я є «політизація» банків у результаті їхнього зовнішнього рефінансування або поглинання.
Цю думку з різних причин поділяють усі категорії респондентів із усіх основних банківських регіонів. Банкіри вважають, що політики впливають на їхні рішення в області кредитування. Експерти фінансового ринку зазначают, що державна допомога з виведення банків з фінансової кризи тільки нашкодила їм, оскільки заохочує банки сподіватися на зовнішню допомогу і надалі. Представники регулювальних органів стурбовані тим, що держава може припинити підтримку банків до того, як вони повністю відновлять свій фінансовий потенціал, що призведе до нового колапсу.
За 15 років проведення опитувань “Banana Skins” політичне втручання жодного разу не фігурувало в рейтингу ризиків. Ризик, що очолив рейтинг, тісно пов'язаний із ризиком на третьому місці («Надмірне регулювання»), і побоюваннями, що посилення регулювання як реакція на кризу призведе до значніших негативних наслідків.
Людмила Пахуча, директор відділу аудиторських послуг PricewaterhouseСoopers в Україні, відзначила:
«На мій погляд, більшість основних ризиків, виявлених у ході дослідження, і особливо політичне втручання як головний ризик, актуальні і для українських банків, незважаючи на те, що від України в опитуванні взяв участь тільки один респондент. Це ще раз свідчить про те, що банківський сектор України зазнає впливу «глобальних хвороб».
Політичне втручання як головний ризик можна розділити на три основні аспекти. По-перше, підтримка держави може сформувати у керівництва банків невірне переконання в тому, що фінансові структури одержать державну допомогу незалежно від складності ситуації.
По-друге, державна підтримка банків може призвести до заміни бізнес-рішень політичними рішеннями.
По-третє, рано чи пізно державна допомога повинна бути припинена, що може призвести до нової кризи на фінансовому ринку, якщо це зробити несвоєчасно, або використовуючи неправильні методи».
За словами редактора опитування Девіда Ласелса, «державна допомога під час виведення банків із кризи парадоксальним чином призвела до того, що політичне втручання трансформувалось у фактор ризику. У будь-якому разі, у відносинах банків і суспільства намітилася явна криза, і заново будувати відносини на основі довіри доведеться довгі роки. А доти банки будуть працювати в умовах жорсткого фінансового регулювання».
Результати опитування за цей рік є своєчасним попередженням про те, що сукупний ефект різних регулятивних ініціатив може призвести до несподіваних наслідків. Таким чином, необхідність заново будувати відносини між банками та регулювальними органами на основі довіри стає як ніколи актуальною.
Багато ризиків, які виявило опитування – зокрема, кредитний ризик, що посів друге місце, – викликані стурбованістю із приводу впливу фінансової кризи на банківський сектор. Основна частина респондентів має песимістичні настрої та побоюється «другої хвилі» кризи, при якій банки ще раз постраждають від масового неповернення кредитів.
Результати опитування також відображають стурбованість із приводу здатності банків до безпечного керування. Як потенційні джерела ризику відзначені якість керування ризиками, корпоративне управління та винагорода керівництва.
Докладні результати дослідження знаходяться на сайті http://www.рwс.com/bankingbanana.
ПРИМІТКИ ДЛЯ РЕДАКТОРА
Центр з вивчення фінансових інновацій був створений у 1993 році. ЦВФІ (CSFI) — незалежна, некомерційна дослідницька організація — базується в Лондоні. ЦВФІ проводить дослідження та дає прогнози в сфері фінансових послуг. Центр має філію в Нью-Йорку (New York CSFI). ЦВФІ видає регулярні огляди із серії Banana Skins з 1995 року. www.csfi.org.uk
PricewaterhouseСoopers (www.рwс.com) надає аудиторські послуги, послуги в області бізнес-консультування, оподатковування та права компаніям різних галузей. Наші послуги сприяють формуванню суспільної довіри до компаній-клієнтів і спрямовані на збільшення вартості їхнього бізнесу і його цінності для суспільства в цілому. Понад 163 000 співробітників в 151 країні використовують свої знання, багатий досвід і творчий підхід для розробки практичних порад і рішень, що відкривають нові перспективи для бізнесу.
PricewaterhouseСoopers - це фірми, що входять у глобальну мережу фірм PricewaterhouseСoopers International Limited. Кожна фірма мережі є самостійною юридичною особою.
За додатковою інформацією звертайтеся, будь ласка, до Наталії Блоцької, менеджеру з маркетингу та корпоративних комунікацій за тел.+380 44 490 67 77 або електронною поштою
2010-02-09