Новини АУБ

Головной офис «УкрСиббанка» переехал в новое здание на Подоле

В апреле Головной офис «УкрСиббанка» переехал в собственное здание, размещенное по адресу – г. Киев, улица Андреевская 2/12. Банк возвел его в одном из самых древних районов Киева, отдавая дань традициям и внедряя инновационные решения. Ведь это один из основных принципов работы банка, позволивший достичь весомых результатов.

Офис расположился прямо у подножья Замковой горы, в перспективе открывается вид на Андреевскую церковь. Именно на Подоле еще в 18-м веке появился первый в Киеве банк. Внешне новый офис банка гармонично вписался в атмосферу старого Подола, а внутри здание выполнено в современном стиле хай-тэк.

«УкрСиббанк» будет рад видеть всех постоянных и новых клиентов в своем новом доме!

Для справки:
АКИБ «УкрСиббанк»
зарегистрирован 18 июня 1990 года. Банк имеет полную лицензию НБУ №75 от 24 декабря 2001 года на проведение банковских операций.

По состоянию на 01.04.2005 г.: чистые активы – 6,19 млрд.грн., капитал – 780 млн.грн., кредитно-инвестиционный портфель составляет 4,36 млрд.грн., средства корпоративных клиентов – 1,90 млрд. грн., средства физических лиц – 1,92 млрд. грн.

На сегодняшний день региональная сеть насчитывает 601 филиалов и отделений по всей территории Украины. Клиентами АКИБ «УкрСиббанк» являются более 31 тысячи предприятий Украины, количество счетов физических лиц превышает 644 тысячи.


Галина Богданенко
Пресс-служба АКИБ "УкрСиббанк"

Антимонопольний комітет закрив провадження у справі Western Union

З ініціативи НБУ та Асоціації українських банків Антимонопольним комітетом України (АМКУ) було започатковано провадження у справі щодо порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях компанії – резидента США  “Western Union Financial Services, Inc.” (WU), результатом чого було зниження вже у 2004 р.  тарифів  на переказ коштів в Україну з Росії та деяких регіонів США.

АМКУ було запропоновано WU знизити тарифи на переказ грошей в Україну до економічно обґрунтованого рівня  також і з інших країн, у першу чергу з Португалії, Іспанії та Італії, де перебуває значна кількість українських трудових мігрантів.

З 3 листопада 2004 р. в угодах, укладених між WU та її агентами в Україні, положення про ексклюзивність послуг є недійсними у зв’язку зі змінами, внесеними до Закону України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні», про що банки були нами поінформовані (Вих. №10-09/0944 від 24.11.04). 

З 1 квітня 2005 р., на виконання рекомендацій АМКУ,  WU  знизила  близько 40% тарифи на переказ коштів в Україну з Португалії, Іспанії та Італії.

У зв’язку з виконанням WU наданих АМКУ рекомендацій, 8 квітня 2005 р. АМКУ прийняв рішення про закриття провадження у вищезгаданій справі WU.

 

Прес-служба
Асоціації українських банків

Об’єднання професійних учасників фінансового ринку створили Координаційну Раду

Керівники об’єднань професійних учасників фінансового ринку, створили Координаційну Раду для узгодження спільних дій щодо захисту системних інтересів учасників ринку та сприяння його розвитку.

Відбулося підписання Меморандуму Координаційної Ради керівниками об’єднань. Меморандум підписали: від Асоціації Перша Фондова Торгівельна Система - Заря  Ірина Олександрівна, від Асоціації українських банків - Сугоняко Олександр Анатолійович, від Асоціації юристів фондового ринку – Леонов Дмитро Анатолійович, від Ліги страхових організацій України - Філонюк Олександр  Феодосійович, від ВАТ “Міжрегіональний  фондовий союз” -  Швецов Микола Павлович, від   Національної Асоціації кредитних спілок України - Козинець Петро Миколайович, від Національної Асоціації Недержавних Пенсійних фондів України та Адміністраторів НПФ – Пиріг Дмитро Зиновійович, від Української Асоціації інвестиційного бізнесу - Оксанич Сергій Михайлович, від Української Національної іпотечної Асоціації - Волков Сергій Сергійович.
Координаційна Рада є постійно діючим спільним органом об’єднань учасників фінансового ринку без створення юридичної особи.

Головним завданням діяльності Координаційної Ради є співпраця з органами державного управління для:

  • створення в Україні нормативно-правових умов розвитку фінансового ринку;
  • представлення і захисту інтересів учасників фінансового ринку у державних інституціях, а також для розв’язання протиріч та спірних питань, що виникають між учасниками фінансового ринку, на недержавному рівні;
  • залучення до України інвестицій.

Управління діяльністю Координаційної Ради здійснюється Головою Координаційної Ради, який обирається на рік з наступною щорічною ротацією. Першим Головою Координаційної Ради обрано Президента АУБ Олександра Сугоняко.

Учасники Координаційної Ради звернулись до Президента України Віктора Ющенка з листом  (“Перелік заходів  щодо розвитку фінансового ринку України на реалізацію положень Декларації Президента України Віктора Ющенка “Влада і бізнес : кроки назустріч”) щодо стану фінансового ринку та його  розвитку.
З документами можна ознайомитись за наступними посиланнями:


Прес-служба
Асоціації українських банків

АКБ «Укрсоцбанк» 10-12 мая проводит roadshow во Франкфурте, Вене, Женеве, Цюрихе и Лондоне

АКБ «Укрсоцбанк» уполномочил международный банк ABN AMRO презентовать его на рынках капитала во время проведения европейского roadshow. Об этом сообщила пресс-служба «Укрсоцбанка».

Делегация Укрсоцбанка в ходе roadshow 10-12 мая посетит Франкфурт, Вену, Женеву, Цюрих и Лондон.

СПРАВКА. АКБ "Укрсоцбанк" основан в сентябре 1990 года, входит в группу крупнейших банков Украины. Его филиальная сеть включает 507 операционных точек. Чистые активы банка на 1 апреля 2005 года составили 8, 95 млрд. грн., капитал — 922 млн. грн., кредитный портфель - 4,45 млрд. грн., объем средств юридических лиц на срочных и текущих счетах достиг 4,65 млрд. грн. Текущий финансовый результат деятельности банка по итогам первого квартала составил 12,6 млн. грн.

Пресс-служба
АКБ "Укрсоцбанк"

Банк «Аваль» встановив нові банкомати у різних містах України

Банк «Аваль» встановив нові банкомати у різних містах України, повідомляє прес-служба банку з посиланням на департамент роздрібного бізнесу.

За інформацією департаменту, банкомати розташовано за наступними адресами:

  • м. Мукачеве (Закарпатська обл.), вул. Пархоменка, 13 (Мукачівське відділення банку «Аваль»);
  • м. Дергачі (Харківська обл.), вул. 1 Травня, 19 (Дергачівське відділення банку «Аваль»).

Вказані банкомати працюють цілодобово.


www.aval.ua

Укрпромбанк устанавливает новые банкоматы

Укрпромбанк  продолжает устанавливать новые банкоматы. За последнее время банком было установлено два  банкомата в г. Киев по адресам:

  • ул. Тимошенко, 21;
  • ул. Светлицкого/просп. Свободы, 29/18.

На сегодняшний день сеть банкоматов  Укрпромбанка состоит из 127 банкоматов.

Справка:           
Укрпромбанк
зарегистрирован в 1989 году. На данный момент филиальная сеть Укрпромбанка состоит из более чем 200 филиалов и отделений; размер эмиссии  пластиковых  карт  составляет 268 469  карт,  количество банкоматов - 127.

Укрпромбанк входит в первую группу банков по рейтингу НБУ (крупнейшие банки).

По состоянию на 01.04.2005 г. активы банка составляют – 4 269,04 млн. грн.; кредитно-инвестиционный портфель – 2 717,33 млн. грн.; уставный капитал банка составляет – 590 млн. грн., регулятивный капитал банка составляет – 620,71 млн. грн., депозиты физических лиц – 1 374,72  млн. грн., депозиты юридических лиц – 722,56 млн. грн.


Пресс-служба Укрпромбанка

Предоставления новым клиентам «УкрСиббанка» лимитов овердрафтов на основании потоков в других банках

Беседа с начальником Управления корпоративного кредитования АКИБ «УкрСиббанк» Аленой Гузьо.

Кор.: В прессе прошла информация, что АКИБ «УкрСиббанк» предоставляет возможность всем клиентам, открывшим счет в Банке, получить овердрафт. Расскажите, пожалуйста, о данной услуге.
Банк: В течение последних месяцев Банк проводит либерализацию условий по обслуживанию имеющихся клиентов Банка, а также ведет активную работу по привлечению новых клиентов. Услуга, о которой вы спрашиваете, одно из запланированных мероприятий в данном направлении.

Кор.: Расскажите кратко, что такое овердрафт, так как многие читатели не знакомы с банковскими продуктами.
Банк: Овердрафт – вид кредитования, при котором клиенту Банка открывается лимит кредитования с привязкой к его текущему счету. Таким образом, клиент может в рамках открытого лимита овердрафта, не имея остатка денежных средств на текущем счете, производить оплату своим контрагентам, выплачивать заработную плату, делать прочие проплаты. Процедура установления овердрафта достаточно проста и не потребует от клиента предоставления Банку большого количества документов, как при получении другого вида кредита.

Кор: Есть какие-либо ограничения по клиентам, которые могут обратиться в Банк и получить овердрафт?
Банк: Действительно, ограничения существуют. Прежде всего, данной услугой могут воспользоваться предприятия, которые ведут стабильный бизнес более 6 месяцев и имеют стабильные денежные потоки по текущим счетам. Следует учесть, что обратившееся в Банк предприятие должно быть лояльно по отношению к Банку при получении овердрафта и перевести максимально возможный размер денежных потоков в «УкрСиббанке» в течение 2-х месяцев.

Кор.: На какой размер овердрафта может рассчитывать предприятие при обращение в Банк?
Банк: Клиент, желающий открыть текущий счет и лимит кредитования в Банке, может получить лимит овердрафта в размере 10% от среднемесячных денежных поступлений за последние 2 месяца по счетам в других Банках. Необходимо отметить, что Банк при расчете лимита овердрафта принимает во внимание только поступления от реализации продукции, выполнения услуг, работ.
Кор.: А какой размер лимита овердрафта Банк может предложить клиенту по истечении 2-х месяцев?
Банк: После выполнения условий по переводу потоков в Банк в течение 2-х месяцев с момента открытия овердрафта, клиент может рассчитывать на увеличение лимита до 20% от среднемесячных поступлений по счетам, уже открытым в «УкрСиббанке». Таким образом, мы увеличиваем лимит доверия клиенту при адекватном отношении клиента к Банку, поощряя сотрудничество.

Кор.: Расскажите о прочих условиях получения овердрафта?
Банк: Условия, предлагаемые Банком при открытии лимита овердрафта клиентам, на мой взгляд, достаточно конкурентные на рынке и одни из наилучших. Процентная ставка по овердрафту дифференцирована и составляет в национальной валюте от 7% до 17% годовых в зависимости от срока пользования кредитным траншем. В качестве обеспечения по овердрафту Банк рассматривает либо поручительство директора предприятия, либо поручительство одного из собственников, который владеет существенной долей корпоративных прав.

Корр.: Т.е. Банк не требует в залог движимого или недвижимого имущества в качестве обеспечения лимита кредитования?
Банк: Если клиент готов предложить Банку обеспечение по овердрафту, он может увеличить свой лимит овердрафта в 2 раза по сравнению с ранее указанными размерами. При оценке имущества в качестве залога по овердрафту, Банк применяет специальные подходы – лимит овердрафта определяется как 1:1 к залоговой стоимости.

Кор.: Надеемся, что предлагаемая услуга будет интересна и позволит многим клиентам получить кредитование в АКИБ «УкрСиббанк».
Банк: Мы также надеемся, что данная услуга поможет найти среди клиентов не только заемщиков, но и партнеров по долгосрочной работе с Банком по всему спектру предлагаемых услуг.


Галина Богданенко
Пресс-служба АКИБ "УкрСиббанк"

Официальный курс гривни к доллару может укрепиться

В обозримой перспективе официальный курс гривни к доллару может укрепиться с 5,05 грн./$ до 5,01-5,02 грн./$.

Такой экспертный комментарий распространила пресс-служба АКБ «Укрсоцбанк» со ссылкой на  начальника отдела выпуска финансовых инструментов АКБ «Укрсоцбанк» Эрика Наймана. По словам г-на Наймана, на этот шаг НБУ может пойти в связи с необходимостью выйти на заложенный в госбюджете-2005 среднегодовой курс 5,1 грн./$. «Для того, чтобы выйти на среднегодовой показатель в 5,1 грн./$ Нацбанк может либо уже в ближайшее время укрепить официальный курс гривни к доллару до отметки 5,01-5,02 грн./$., либо длительное время (например, до декабря) сохранять нынешний курс 5,05 грн./$, а после этого резко укрепить его до 4,9 грн./$», — считает банкир.

Прогнозируемые колебания курса начальник отдела выпуска финансовых инструментов АКБ «Укрсоцбанк» называет весьма «символическими изменениями». «Если проанализировать динамику курсового соотношения евро/доллар (а это самый большой сегмент международного валютного рынка), то в течение дня курс может колебаться в пределах плюс-минус 1%. В нашей ситуации 1% — это 5 копеек. Поэтому, если в этих пределах будет наблюдаться изменение курса, то ничего катастрофического на украинском рынке не произойдет. Почему-то весь мир нормально себя чувствует, когда происходят такие небольшие курсовые движения», — отметил Эрик Найман.


 

Пресс-служба
АКБ "Укрсоцбанк"

ПЕРЕЛІК заходів на виконання Основних напрямів діяльності Асоціації українських банків на 2005-2007 роки

 

ПЕРЕЛІК

заходів на виконання Основних напрямів діяльності

Асоціації українських банків на 2005-2007 роки

 

 

з/п

Назва заходу

Виконавці

(управління)

 

І. Банківське законодавство

 

1.

Заходи, направлені на гармонізацію норм національного законодавства з Європейським законодавством (за окремими планами).

Юридичне

управління і всі структурні управління

2.

Підготовка змін до законів України:

 

2.1.

Закон України "Про банки і банківську діяльність"

  • -        продовження роботи із законопроектом 3669 (щодо розкриття інформації про контролера та структуру власників банку, зміни порядку набуття істотної участі, відміни пільгових умов на кредитні та депозитні операції з повязаними особами, взаємодії НБУ та зовнішніх аудиторів банків);
  • -        підготовка пропозицій щодо внесення змін в частині:
  •   спрощення порядку створення філій;
  •   удосконалення визначення спеціалізованих ощадних банків;
  •   оптимізації державного регулювання обсягу іноземних інвестицій в капіталі банківської системи;
  • -        опрацювання спільно з НБУ змін в частині:
  •   посилення вимог до корпоративного управління банками;
  •   створення банківських обєднань;
  •   запровадження нагляду на консолідованій основі;
  • -        продовження роботи над визначенням умов доступу філій іноземних банків на український фінансовий ринок.

Юридичне

управління,

 

Управління по звязках з бан­ка­ми,

 

Управління цінних паперів,

 

Управління міжнародних звязків

 

2.2.

Закон України Про Національний банк України

-        підготовка пропозицій щодо законодавчого закріплення за НБУ права на запровадження антикризових заходів у разі загрози стабільності банківської системи

 

Юридичне

управління,

Управління по звязках з банками

2.3.

Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців

-        підготовка пропозицій щодо збереження порядку Державіної реєстрації банків за Національним банком України

Юридичне

управління

2.4.

Цивільний кодекс України

-        внесення змін до статті 1060 ЦКУ в частині надання НБУ права на запровадження мораторію на дострокове зняття депозитів фізичних осіб.

Юридичне

управління

3.

Підготовка пропозицій АУБ щодо змін до банківського законодавства.

Юридичне

управління

4.

Робота в робочих групах при НБУ і міністерствах з розробки  законопроектів з питань банківської діяльності.

Юридичне

управління

5.

Робота з Комітетами Верховної Ради України щодо проведення через Верховну Раду законопроектів з банківської та фінансової діяльності.

Керівництво АУБ ,

Юридичне

управління

 

ІІ. Концепція розвитку банківської системи на 2005-2009 роки

 

1.         .1.

Організація роботи з банками з визначення пропозицій щодо напрямків розвитку банківської системи та заходів на їх виконання.

Структурні управління

2.         .

Співпраця з НБУ з підготовки проекту Концепції розвитку банківської системи

Робоча група

3.         .

Проведення нарад, круглих столів з обговорення напрямів розвитку банківської системи.

Робоча група

 

ІІІ. Нормативне регулювання банківської діяльності

 

1.          

Співпраця з НБУ та банками з питань монетарної політики:

  •    удосконалення порядку формування обовязкових резервів;
  •   розробки спрощеного механізму доступу банків до рефінансування НБУ в кризових ситуаціях.

Управління по звязках з банками

2.          

Співпраця з НБУ та банками щодо удосконалення нормативно-правового регулювання питань банківського нагляду:

  •    спрощення порядку реєстрації банків та їх відокремлених структурних підрозділів;
  •   удосконалення системи економічних нормативів;
  •   удосконалення порядку створення резервів під кредитні операції;
  •   удосконалення порядку застосування заходів впливу за порушення банківського законодавства;
  •   удосконалення порядку проведення внутрішнього аудиту та взаємодії із зовнішніми аудиторами.

Управління по звязках з банками

3.          

Здійснення моніторингу проблемних питань, що виникають у банків у звязку із здійсненням нагляду на основі оцінки ризиків та організація співпраці з НБУ щодо вирішення поставлених питань.

Управління по звязках з банками

4.          

Співпраця з НБУ та банками з питань підготовки та впровадження в Україні положень Рекомендацій Базельського комітету з банківського нагляду:

  •   приведення нормативних актів НБУ у відповідність до вимог Угоди про капітал Базель-І;
  •   підготовка до поступового впровадження положень     Базель-ІІ:
  • Ш      опори 1:
  • -         кредитний ризик стандартний підхід;
  • -         операційний ризик;
  • Ш      опори 2:
  • -         процес наглядової перевірки;
  • Ш      опори 3:
  • -         ринкова дисципліна.
  •   продовження роботи з НБУ щодо визначення механізмів впровадження 25 принципів ефективного банківського нагляду.

Управління по звязках з банками

5.          

Участь в опрацюванні нормативних актів з питань бухгалтерського обліку в банках:

  •    застосування методу ефективної ставки відсотка для визначення процентного доходу;
  •   розробки механізмів застосування націо­нальних положень стандарту бух обліку 28 Зменшення корисності активів.

 

Управління по звязках з банками

6.          

Організація роботи з НБУ та банками щодо уніфікації та скорочення статзвітності банків

  •   узагальнення пропозицій банків щодо уніфікації та скорочення обсягів статзвітності;
  •   ініціювання створення спільною з НБУ робочої групи для врегулювання питання скорочення статзвітності.

Управління по звязках з банками

7.          

Робота, направлена на розширення обсягів і набору банківських операцій:

  •   сприяння збільшенню обсягів банківського кредитування, у тому числі за рахунок розширення лізингових та факторингових операцій;
  •   вивчення проблем та підготовка пропозицій щодо розширення обсягів кредитування малого та середнього бізнесу;
  •   сприяння створенню внутрішніх довгострокових інвестиційних джерел, в тому числі за рахунок розвитку недержавних пенсійних фондів, страхових організацій, інвестиційних фондів тощо.

Управління по звязках з банками

 

IV. Валютне регулювання

 

1.          

Сприяння прийняттю Закону України Про систему валютного регулювання і валютного контролю, співпраця по цьому питанню з Національним банком, Міністерством економіки, іншими органами влади, банками.

Управління банківських технологій

 
2.          

Ініціювання змін до нормативно-правової бази з питань валютного регулювання щодо впровадження в банківській системі України порядку розрахунків за зовнішньо-економічними контрактами та платежів фізичними особами, що базуються на міжнародних стандартах.

Управління банківських технологій

 
3.          

Ініціювання змін до нормативно-правових актів НБУ в частині запровадження на валютному ринку України фінансових інструментів, що забезпечують хеджування валютних ризиків.

Управління банківських технологій

 
4.          

Ініціювання внесення змін до нормативно-правових актів НБУ в частині:

- подальшого спрощення процедури здійснення фізичними особами-резидентами переказів за кордон та вивезення /ввезення іноземної валюти та платіжних карток за межі України/в Україну.

- встановлення процедури ввезення в Україну гривні для фізичних осіб-нерезидентів.

Управління банківських технологій

 
5.          

Участь у доопрацюванні нормативно-правових актів НБУ, що визначають порядок здійснення іноземних інвестицій в грошовій формі для забезпечення безперешкодного надходження інвестицій в економіку України.

Управління банківських технологій

 
6.          

Ініціювання у НБУ та Кабінеті Міністрів України розробку нормативних документів, що забезпечать більш активний обіг банківських металів в безготівковій формі як в банківській системі так і за її межами.

Управління банківських технологій

 
7.          

Сприяння прийняттю змін до Закону України "Про Єдиний митний тариф", що забезпечать ввезення банківських металів на територію України без стягнення ввізного мита.

Управління банківських технологій

 

 

V. Захист прав кредиторів, інвесторів та вкладників

 

 
1.       

Організація роботи щодо створення в Україні Бюро кредитних історій:

  • -        сприяння прийняттю Верховною Радою України Закону України Про організацію формування та обігу кредитних історій;
  • -        організація створення міжбанківського Бюро кредитних історій.

 

 

Юридичне

управління

 

Оргкомітет

 
2.       

Співпраця з НБУ та банками з удосконалення нормативно-правових актів з питань захисту прав кредиторів:

  • -        внесення змін до Закону України Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень в частині надання банкам недержавної форми власності права бути реєстраторами в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна;
  • -        підготовка пропозицій щодо врегулювання порядку застави (іпотеки) долі у праві спільної власності на обєкт нерухомого майна;
  • -        участь в удосконалення нормативно-правових актів з питань іпотеки.

 

 

 

Юридичне

управління

 

 

 

Юридичне

управління

 

Управління по звязках з бан­ка­ми

 

 
3.       

Співпраця з НБУ, Фондом гарантування вкладів фізичних осіб та банками з удосконалення системи гарантування вкладів фізичних осіб.

Юридичне

управління,

Управління по звяз­ках з бан­ками

 

VI. Удосконалення правової роботи в банківській системі

 
1.       

Представлення інтересів комерційних банків-членів АУБ (на їх прохання) в засіданнях Вищого господарського суду України та Судової палати у господарських справах Верховного Суду України (І та ІІ касації) та Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України.

Юридичне

уп­равління

 

 
2.       

Надання банкам-членам АУБ розяснень з питань практики застосування чинного законодавства України.

Юридичне

уп­равління

 
3.       

Інформування банків-членів АУБ про практику розгляду Судовою палатою у господарських справах Верховного Суду України касаційних скарг по справах за участю банківських установ.

Юридичне

уп­равління

 
4.       

Створення та організація роботи Третейського суду АУБ.

Юридичне

уп­равління

 


 

VIІ. Робота з банками по організації боротьби з легалізацією доходів,

отриманих злочинним шляхом

 

1.     

Організація взаємодії між органами державної влади, які задіяні в національній системі боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, та банківською системою України.

Юридичне

уп­равління

2.     

Розробка пропозицій щодо удосконалення законодавства в сфері боротьби з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом.

Юридичне

уп­равління

3.     

Робота в міжвідомчій робочій групі з дослідженням методів та тенденцій у відмиванні доходів, отриманих злочинним шляхом

Юридичне

уп­равління

4.     

Організація семінарів, круглих столів спільно з НБУ та Держфінмонітрингом з питань боротьби з відмивання брудних коштів.

Юридичне

уп­равління

 

VIII. Банківські технології

 

1.       

Організація для банківських фахівців щорічних безкоштовних семінарів з програмних продуктів компаній Майкрософт та Новелл. Співпраця з місцевими представництвами компаній Майкрософт та Новелл.

Управління банківських технологій

2.       

Координація реалізації та моніторинг виконання Програм галузевого ліцензування програмних продуктів корпорацій Новелл та Майкрософт. Співпраця з місцевими представництвами компаній Майкрософт та Новелл.

Управління банківських технологій

3.       

Моніторинг внесення змін до порядку надання ліцензій на використання та експлуатацію засобів криптозахисту у банківських установах. Співпраця з Національним банком України (НБУ), Департаментом спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації  Служби безпеки України.

Управління бан­ківських техно­ло­гій,

Управ­лін­ня по звязках з банка­ми,

Юри­дич­не управ­ління

4.       

Опрацювання з метою економії коштів альтернативних електронній пошті НБУ шляхів  надання інформації фінансового моніторингу Державному комітету фінансового моніторингу, ініціювання внесення відповідних змін до Положення НБУ Про здійснення банками фінансового моніторингу. Співпраця з НБУ, Державним комітетом фінансового моніторингу.   

Управління банківських технологій

5.       

Надання у робочому порядку підтримки НБУ та Асоціації учасників Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП) у доопрацюванні, затвердженні та реалізації Державної програми розвитку масових безготівкових розрахунків.  Сприяння розширенню використання в Україні смарт-технологій  у платіжних та неплатіжних  (транспортних, соціальних, ідентифікаційних тощо) цілях. Співпраця з НБУ, Асоціацією учасників НСМЕП, комерційними банками, Кабінетом міністрів, Верховною радою.

Управління банківських технологій

6.       

Продовження роботи з  демонополізації ринку швидких переказів грошей, сприяння  організації дешевших порівняно з Western Union та ін. міжнародними платіжними системами  каналів  переказу в Україну коштів фізичними особами (заробітчанами) через контрагентів провідних українських банків за кордоном. Співпраця з провідними вітчизняними банками, НБУ, МЗС.

Управління банківських технологій

7.       

Продовження роботи щодо зміни неприйнятної для практики бізнес-практики надання технічної підтримки власних програмних продуктів компанією Oracle. Співпраця з Антимонопольним комітетом України.

Управління банківських технологій

8.       

Участь у опрацюванні нормативно-правових актів з питань регулювання емісії та обігу електронних грошей в Україні. Співпрація з НБУ.

Управління банківських технологій

9.       

Моніторинг вітчизняних та іноземних Систем автоматизації банків(САБ) та іншого банківського програмного забезпечення. Надання консультацій банкам у виборі САБ. Співпраця з розробниками САБ.

Управління банківських технологій

IX . Поліпшення умов діяльності банків на ринку цінних паперів

1.       

Заходи, направлені на гармонізацію норм національного законодавства, що регулює ринок цінних паперів та діяльність банків на ньому, з Європейським законодавством.

Управління цінних паперів

2.       

Внесення змін до Закону України Про банки і банківську діяльність щодо визначення та класифікації операцій з цінними паперами, зокрема, виключення комісійних операцій з числа кредитних.

Управління цінних паперів

3.       

Моніторинг та доопрацювання (внесення змін) законопроектів щодо розвитку ринку цінних паперів, зокрема, Про цінні папери та фондовий ринок, Про національну депозитарну систему та особливості  електронного обігу цінних паперів в Україні; Про іпотечні цінні папери, Про застосування векселів у зовнішньоекономічній діяльності та інші з метою захисту інтересів комерційних банків.

Управління цінних паперів

4.       

Реалізація розробленого плану заходів щодо розвитку вексельного обігу в Україні, зокрема:

  •   вдосконалення та офіційна публікація перекладу Уніфіко­ваного закону про переказні векселі і прості векселі, запровадженого Женевською конвенцією 1930 р.;
  •   приведення законодавства України, що регулює вексельний обіг, у відповідність до норм Женевських конвенцій 1930 р.;
  •   внесення змін до Законів України Про обіг векселів в Україні та повязаних з ним законів, зокрема Закону України Про національну депозитарну систему та особливості  електронного обігу цінних паперів в Україні;
  •   внесення змін до нормативних актів НБУ (зокрема  до Положень НБУ 508, 279, 584 та інших) і ДКЦПФР;
  •   сприяння запровадженню нових банківських продуктів: реалізація авального та акцептного кредитування за одним договором для спрощення процедури та зниження собівартості операцій;
  •   підготовка пропозицій до порядку торгівлі векселями на організованому ринку;
  •   ініціювання лібералізації валютного регулювання операцій з векселями у зовнішньоекономічних розрахунках;
  •   ініціювання запровадження в обіг банківських векселів, що випускаються під залучення пасивів;
  •   сприяння запровадженню використання векселів в кредитних схемах для зниження вартості кредитних ресурсів для позичальників (зокрема, сільськогосподарських виробників).

Управління цінних паперів

5.       

Підвищення ліквідності емісійних цінних паперів шляхом вдосконалення корпоративного управління в банках та акціонерних товариствах: внесення змін до законодавства, моніторинг проходження законопроекту Про акціонерні товариства або змін до Закону України Про господарські товариства.

Юридичне

управління і Управління цінних паперів

6.       

Вдосконалення процедури ліцензування діяльності банків на фондовому ринку та ринку фінансових послуг, зокрема, передача ліцензування до НБУ за згодою відповідної Державної Комісії-регулятору; та розділення за видами ліцензій на здійснення професійної діяльності банків на ринку цінних паперів.

Управління цінних паперів

7.       

Запобігання потенційних загроз діяльності банків шляхом постійної роботи у КЕР та робочих групах ДКЦПФР на стадії розробки нормативних та законодавчих актів.

Управління цінних паперів

8.       

Здійснення заходів, направлених на відміну обовязкового рейтингування субєктів та інструментів фондового ринку Рішення ДКЦПФР 542 від 08. 12.2004 р.

Управління цінних паперів

9.       

Сприяння збільшенню обсягів випуску облігацій банками шляхом заміни встановленого законодавством обмеження 100% статутного фонду на 100% капіталу банку-АТ.

Управління цінних паперів

10.   

Сприяння розширенню спектру кастодіальних послуг банків.

 

Управління цінних паперів

11.   

Сприяння розширенню обсягів і спектра банківських операцій за рахунок використання складських свідоцтв, іпотечних цінних паперів та векселів.

Управління цінних паперів

12.   

Створення сприятливих умов для залучення банками інвестицій та інвестиційної діяльності банків на ринку цінних паперів:

  •         Обговорення з банками проблем, що заважають залученню інвестицій та інвестиційній діяльності;
  •         Розробка і реалізація проекту Захист прав інвесторів на ринку цінних паперів . 

Управління цінних паперів

13.   

Розробка і реалізація  проекту Концепція розвитку фінансового ринку:

  •         Обговорення заходів щодо розвитку ФР на засіданні Координаційної Ради обєднань учасників фінансового ринку. Узгодження тексту звернення до Президенту України, Уряду;
  •         Передача тексту звернення Президенту, Уряду та регуляторам ФР з супровідними листами;
  •         Проведення круглого столу з банками з обговорення перспектив діяльності банків на фінансовому ринку (за матеріалами Звернення ...);
  •         Обговорення перспектив діяльності банків на фінансовому ринку (за матеріалами Звернення ...).в регіонах з Банківськими Союзами;
  •         Проведення засідання Депутатського клубу на тему: Концепція розвитку фінансового ринку України;
  •         Проведення засідання Депутатського клубу на тему: Захист прав інвесторів;
  •         Проведення міжнародної конференції Фінансовий ринок України: шлях до Європи; (альтернатива: Захист прав інвесторів в Україні);

Парламентські слухання:

  •         Банківська система: шляхи розвитку;
  •         Роль і місце банківської системи на шляху фінансового ринку до Європи.

Управління цінних паперів,

Інформаційно-аналітичний центр

 

Х. Охоронна діяльність та інкасація коштів

 

1.          

Сприяння прийняттю змін до Закону України Про банки і банківську діяльність (щодо охорони майна банків та клієнтів), законопроект  3223. Співпраця з НБУ, Комітетами ВРУ, Міністерством внутрішніх справ, банками при опрацюванні зазначеного питання.

Управління банківських технологій

2.          

Сприяння прийняттю проектів Законів України Про зброю і Про охоронну діяльність з урахуванням пропозицій банків щодо скасування монополізму держави на ринку охоронних послуг та інкасації коштів. Співпраця з НБУ, Комітетами ВРУ, Міністерством внутрішніх справ, банками при опрацюванні зазначеного питання.

Управління банківських технологій

3.          

Проведення заходів щодо недопущення проявів монопольного впливу Департаменту державної служби охорони на цінову політику у сфері надання охоронних послуг банкам.

Управління банківських технологій

4.          

Продовження роботи та співпраця з Національним банком та іншими державними установами щодо удосконалення законодавчих і нормативно-правових актів, що регулюють порядок охорони банківських установ та сферу перевезення валютних цінностей та інкасації коштів.

Управління банківських технологій

 

ХІ. Вдосконалення системи оподаткування банків та

банківських операцій

 

1.          

    Сприяння    реформуванню податку    на прибуток з метою наближення   (   уніфікації)   правил   ведення   податкового обліку до стандартів бухгалтерського    обліку

Управління з питань оподаткування  банків

2.          

    Ініціювання  внесення  змін  до  Закону  України  "Про оподаткування прибутку підприємств" в частині :

- вдосконалення   порядку  визначення  оподатковуваного прибутку від здійснення операцій з цінними паперами;

-   вдосконалення    порядку   оподаткування    операцій    з іноземною валютою;

 -спрощення процедури списання банками заборгованості за рахунок страхових резервів;

- не розповсюдження на банківські установи окремого порядку визначення податку на прибуток від діяльності, що підлягає  патентуванню відповідно до Закону України Про патентування деяких видів підприємницької діяльності. 

Управління з питань оподаткування  банків

3.          

       Ініціювання внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість":

     - щодо надання права Національному банку України" визначати перелік операцій з розрахунково-касового обслуговування що здійснюється банками і вартість яких не включається до об'єкту оподаткування податком на додану вартість.

Управління з       питань оподаткування  банків

4.          

Ініціювання  внесення  пропозицій до  Закону України "Про   податок   з   доходів   фізичних   осіб":

 -  щодо   зняття податкової відповідальності з податкових агентів терміном на 1 рік.

Управління з питань оподаткування  банків

5.          

       Вжиття  заходів щодо недопущення покладання на банки додаткових функцій податкових контролерів.

 

Управління з питань оподаткування  банків

6.          

   Сприяння   прийняттю   Податкового   кодексу   України   з урахуванням          особливостей     здійснення     і     оподатку­вання  банківських   операцій   на   основі   економічної   обрунтованості  встановлення порядку стягнення податків і зборів для банків  виходячи   із   фінансових  можливостей   банків  сплачувати податки своєчасно та у повному обсязі

Управління з питань оподаткування  банків

7.          

 Моніторинг  та експертиза  нормативних актів Державної податкової адміністрації України та Міністерства фінансів   України з питань   оподаткування  та перевірок банківських установ з метою захисту інтересів банківської системи.

Управління з питань оподаткування  банків

8.          

 Робота з ДПАУ, Мінфіном, НБУ  та Комітетом  Верховної Ради України з питань фінансів та банківської діяльності щодо надання розяснень з питань оподаткування банківської діяльності.

Управління з питань оподаткування  банків

9.          

Проведення круглих столів, нарад, семінарів з метою вдосконалення  оподаткування       банківських установ.  

Управління з питань оподаткування  банків

 

ХІІ. Міжнародна діяльність

 

1.          

Опрацювання напрямків співпраці з іноземними банками та

інвестиційними фондами щодо залучення українськими банками на "міжнародних ринках запозичень" довгих ресурсів шляхом отримання коштів через розміщення єврооблігацій та від синдикованих кредитів тощо. Проведення відповідних зустрічей.

Управління банківських технологій, Управління міжнародних звязків

2.          

Співпраця  з  банківськими  асоціаціями  іноземних держав країн ЄС з метою одержання досвіду євроінтеграції для  застосування його в Україні. Проведення  відповідних  зустрічей,  участь  у  міжнародних  конференціях.

Управління міжнародних звязків

3.          

Ініціювання організації та  проведення  презентації  банківської  системи України  в  Італії  та інших країнах з  метою  поширення інформації про національну банківську систему.

Управління міжнародних звязків

4.          

Вступ  Асоціації  до  Європейської  Банківської  Федерації.

Управління міжнародних звязків

5.          

Ініціювання питання про підписання договорів про співпрацю з банківськими асоціаціями інших держав.

Управління банківських технологій, Управління міжнародних звязків

 

ХІІІ. Інформаційне забезпечення

 

1.          

Спільно з банками вивчити проблеми створення   Національного рейтингового агентства і внести пропозиції до Ради АУБ.

Керівництво АУБ,

Інформаційно-аналітичний центр

2.          

На виконання Програми Уряду На зустріч людям виступити разом з центральними органами виконавчої влади співорганізаторами та учасниками створення веб-ресурсу Інформаційна Банківська Система.

Керівництво АУБ,

Інформаційно-аналітичний центр

 

XIV. Звязки з громадськістю та ЗМІ

 

1.

Створення на базі прес-служби АУБ Управління звязків з громадськістю та ЗМІ, впровадження нових PR-технологій та посилення роботи з інформування громадськості.

Керівництво АУБ,

Прес-служба

2.

Створення регулярної фахової телепередачі на банківську тематику на одному з всеукраїнських телеканалів.

Прес-служба, ІАЦ

3.

Створення щомісячного журналу АУБ для висвітлення актуальних питань діяльності банків та системи в цілому.

Прес-служба, ІАЦ

4.

Модернізація та удосконалення веб-сайту АУБ.

 

Прес-служба

5.

Проведення науково-соціологічного дослідження з метою достовірного виявлення ступенів впливу ЗМІ на вкладників та клієнтів банків, проведення низки круглих столів та інших заходів, присвячених згаданій тематиці.

Прес-служба, управління справами



Довідка АУБ щодо питання відкриття в Україні філій іноземних банків

Асоціація українських банків підтримує євроінтеграційні прагнення вищого керівництва держави та заходи, направлені на залучення в економіку України іноземних інвестицій і спрощення порядку руху через кордон товарів та капіталів.
Банківська система України сьогодні повністю відкрита для входження іноземного капіталу. Чинне законодавство дає можливість створювати в Україні банки із 100% іноземним капіталом, але з обов’язковою вимогою – це мають бути дочірні банки, що діють у правовому полі України.
Разом з тим для реалізації однієї з умов вступу до СОТ Національним банком України переданий до Верховної Ради України законопроект № 7274, яким передбачено внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині надання іноземним банкам права відкривати свої філії на території України.
У разі прийняття законопроекту у фінансово-економічному просторі України вже найближчим часом можуть з’явитися філії іноземних банків, які не є  самостійними юридичними особами, а лише структурними підрозділами головних банків, які знаходяться за кордоном, і діяльність яких регулюється іноземним законодавством.
Це, на наше глибоке переконання, порушить створену протягом років незалежності України фінансову систему, яка забезпечувала економічну безпеку державного розвитку.
Наводимо основні зауваження до законопроекту.

І. Загроза економічному суверенітету країни.
Законопроект, надаючи право іноземним банкам на відкриття своїх філій на території України, не передбачає жодних обмежень присутності іноземного капіталу в національній банківській системі.
Відповідно до своїх функцій банківська система через перерозподіл фінансових ресурсів по суті визначає розвиток всієї економіки країни. Ця функція набирає ще більшої ваги у зв’язку з низьким рівнем розвитку інших сегментів фінансового ринку. У зв’язку з цим питання збереження національної банківської системи стає питанням національної безпеки країни.
Досвід багатьох держав з “перехідною економікою”, де акцент був зроблений на зовнішні інвестиції, показав, що банківські системи цих країн майже повністю складаються з великих міжнародних банків.
За цих умов банки з іноземним капіталом починають здійснювати вирішальний вплив на характер та пріоритети економічного розвитку в цих державах, контролювати там найбільш ефективні сфери діяльності.
При цьому ці банки мають специфічні, частіше всього не співпадаючі з національними інтересами, стратегічні пріоритети. Більш того, рішення про умови надання кредитів можуть прийматися з урахуванням міжнародних клієнтів чи акціонерів материнського банку, що в більшості випадків може означати відмову у фінансуванні конкурентних виробництв.
Така схема розвитку банківської системи призведе до порушення цілісності економічних інтересів  держави, суттєво гальмуючи розвиток національного виробництва, перш за все, малого та середнього бізнесу. Наслідок – зростання безробіття та інших соціальних проблем, з якими протягом останніх років зіштовхуються країни Східної Європи, зокрема, Польща.
Для збереження економічного суверенітету країни доцільно було б запровадження системи державного регулювання присутності іноземного капіталу в сукупному капіталі банківської системи.


ІІ. Нерівні конкурентні умови з українськими банками.

Іноземні інвестиції в банківській системі беззаперечно важливі з точки зору надходжень додаткових фінансових ресурсів, нових банківських технологій, підтримки конкуренції між банками тощо.
Разом з тим, все це виправдано, коли вже склалася національна банківська система, що спирається на власну ресурсну базу.
Однак, відомо, що рівень монетизації в Україні (близько 30% від ВВП) є значно нижчим від країн з розвинутою економікою, де цей показник наближається до розміру ВВП, або навіть перевищує його. Суттєво меншим є і сам розмір ВВП.
В умовах, коли ці показники є не співставимими, прихід в Україну іноземних філій, діяльність яких буде регулюватися розміром капіталу материнського банку, поставить іноземні банківські установи в заздалегідь більш вигідне становище при неможливості зі сторони українських банків скласти їм адекватну конкуренцію.
Для порівняння можна сказати, що активи та капітал всієї банківської системи України є меншими від середнього європейського банку.
За цих умов не буде виконуватися принцип “рівних конкурентних можливостей”, який підтримується багатьма міжнародними організаціями.


ІІІ. Відток прибутку з територій України.

За специфікою своєї діяльності філії, як структурні підрозділи іноземних банків, не здійснюють формування капіталу.
Таким чином, дохід, отриманий від їх діяльності на території України, після сплати податку буде повністю переведений до іноземного банку.
Тоді як прибутки українських банків (в тому числі і з іноземним капіталом) в переважному розмірі залишаються в Україні та направляються на капіталізацію банків.

IV. Підвищення ризиків клієнтів – резидентів України у зв’язку з неврегульованістю процедури акредитації та функціонування філій іноземних банків.
В запропонованому проекті Закону надається право іноземним банкам на відкриття їх філій в Україні. Разом з тим  практично не визначені ключові механізми функціонування філій іноземних банків, зокрема, порядок їх відкриття, нагляду та регулювання діяльності, застосування у разі необхідності заходів впливу та ліквідації з врахуванням того, що  філія не є юридичною особою.
1. Капітал.
Для банків, зареєстрованих в Україні, законодавчо встановлені вимоги до розміру статутного та регулятивного капіталу.
Законопроектом для філій іноземних банків вводиться спеціальна категорія капіталу – капітал приписний, правовий статус якого залишається не визначеним.
Проектом Закону не визначений порядок перерахування, зберігання (використання)  та повернення приписного капіталу у разі ліквідації філії.
Враховуючи, що ці кошти повинні бути сформовані у ВКВ, то за специфікою проведення безготівкових розрахунків вони так чи інакше знаходитимуться на коррахунку в одному з іноземних банків, що само по собі ускладнюватиме контроль з боку НБУ за їх наявністю та використанням.
Крім того, законопроект не визначає, кому буде відкритий цей коррахунок:  іноземному (материнському) банку чи безпосередньо його філії (при тому, що українським законодавством заборонено філіям банків відкривати коррахунки в інших банках (крім НБУ).
Відстежити ж фактичну наявність цих коштів на коррахунку материнського банку буде практично неможливо.
За невизначеності порядку перерахування приписного капіталу та контролю за подальшим його зберіганням ризики кредиторів філії іноземного банку (її клієнтів та вкладників) значно зростають.

2. Порядок відкриття, регулювання діяльності та ліквідації  філій
Законом "Про банки і банківську діяльність" врегульовано основні питання створення, отримання ліцензії, порядку діяльності та ліквідації банків, які є юридичними особами.
Щодо філій іноземних банків проектом передбачено, що порядок акредитації, надання банківської ліцензії, особливості здійснення банківських операцій, регулювання та нагляду за діяльністю, застосування заходів впливу та ліквідації філій іноземних банків встановлюються цим Законом та нормативно-правовими актами Національного банку України.
Фактично ні діючим законом, ні законопроектом № 7274 не встановлюються особливості надання банківської ліцензії, регулювання діяльності,  порядку ліквідації філії іноземного банку: 
· не врегульовано питання порядку контролю за виконанням обов’язкових нормативів для окремої філії. За діючим порядком переважна більшість обов’язкових нормативів (адекватності капіталу, кредитних ризиків, інвестиційної діяльності, відкритої валютної позиції) розраховується відносно регулятивного капіталу банку-юридичної особи. При цьому проектом не визначені складові  регулятивного капіталу філії іноземного банку;
· неврегульованими залишаються і питання  застосування до філій іноземних банків заходів впливу у разі порушення ними банківського законодавства або ведення ризикової діяльності. Згідно українського законодавства санкції в аналогічних випадках застосовуються до головних банків. Якщо діяльність основного банку регулюється іноземним законодавством, а філія повинна працювати в Україні за законами України і її діяльність відповідати вимогам щодо банківської системи України, в проекті Закону потрібно визначити можливі заходи впливу з боку НБУ та порядок їх застосування саме до філії іноземного банку;
· законопроектом не передбачені і механізми постійного моніторингу з боку НБУ за фінансовим станом головного (материнського) банку, який на наш погляд, повинен здійснюватися шляхом надання НБУ регулярної інформації про діяльність іноземного банку наглядовими органами держави місцезнаходження цього банку;
· особливої уваги потребує питання порядку ліквідації філії. На наш погляд, це питання обов’язково повинно бути врегульоване законодавчо. Клієнти філій іноземних банків – резиденти України – повинні розуміти, яким чином відбуватиметься процедура ліквідації: за рішенням Головного банку, НБУ, за вимогою кредиторів? Не вирішено питання порядку створення ліквідаційної комісії та задоволення вимог кредиторів. Хто буде контролювати хід проведення ліквідаційної процедури?
Що стосується запропонованого законопроектом письмового зобов’язання іноземних банків про безумовне виконання ними зобов’язань, які виникли у зв’язку з діяльністю їх філій на території України, то незрозумілими залишаються ні форма такого зобов’язання, ні правовий механізм його реалізації відповідно до законодавства іноземної держави.


V. Невизначеність механізмів реалізації окремих положень законопроекту.
Невизначеними залишилися механізми реалізації і деяких інших положень законопроектів, наприклад, незрозуміло хто (який орган) буде підтверджувати відповідність банківського нагляду держави розташування іноземного банку Основним Принципам ефективного банківського нагляду Базельського Комітету з питань банківського нагляду.
Також невизначеним залишилося ким і яким чином буде підтверджуватися право українських банків на відкриття своїх філій на території іноземної держави, у якій створений і діє іноземний банк.

У зв’язку з викладеним АУБ вважає недоцільним відкриття філій іноземних банків в Україні.
Як альтернативна пропозиція може бути розглянутий варіант включення до законопроекту норм щодо:
- обмеження розміру іноземного капіталу (включаючи приписний капітал філій іноземних банків) в банківській системі України 25% від його загальної суми;
- набуття чинності ст.24 (в частині відкриття філій іноземних банків) через 6 місяців після одержання Україною суверенного рейтингу не нижче “А”.
Остання пропозиція не суперечить чинним нормам міжнародного права. Навпаки, з міжнародно-правової точки зору, вона є цілком правомірною, оскільки пунктом 2 Додатку щодо фінансових послуг до Генеральної Угоди про торгівлю послугами СОТ передбачається здійснення державами заходів, “які диктуються міркуваннями обачливості” або які необхідні “для забезпечення цілісності і стабільності фінансової системи”. А запропоновані заходи підпадають під таку категорію.
Запропонований компромісний варіант поведінки України дозволив би зняти тиск з боку США, ЄС та інших, оскільки українське законодавство містило б право на відкриття філій іноземних банків в Україні. Нас не можна було б звинувачувати в тому, що Україна не виконує своїх зобов’язань за Угодою про партнерство і співробітництво з ЄС.
З іншого боку, включення запропонованої умови набуття чинності нормами модифікованого Закону України "Про банки і банківську діяльність" надало б комерційним банкам України час для підготовки до жорсткої конкуренції з філіями іноземних банків і одночасно запобігало б приходу в Україну в цей час філій “несолідних” іноземних банків.
У разі підтримки нашої пропозиції АУБ готова взяти участь в постатейному доопрацюванні законопроекту № 7274.


Асоціація українських банків

 

 

Довідка АУБ щодо питання відкриття в Україні філій іноземних банків

Асоціація українських банків підтримує євроінтеграційні прагнення вищого керівництва держави та заходи, направлені на залучення в економіку України іноземних інвестицій і спрощення порядку руху через кордон товарів та капіталів.
Банківська система України сьогодні повністю відкрита для входження іноземного капіталу. Чинне законодавство дає можливість створювати в Україні банки із 100% іноземним капіталом, але з обов’язковою вимогою – це мають бути дочірні банки, що діють у правовому полі України.
Разом з тим для реалізації однієї з умов вступу до СОТ Національним банком України переданий до Верховної Ради України законопроект № 7274, яким передбачено внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині надання іноземним банкам права відкривати свої філії на території України.
У разі прийняття законопроекту у фінансово-економічному просторі України вже найближчим часом можуть з’явитися філії іноземних банків, які не є  самостійними юридичними особами, а лише структурними підрозділами головних банків, які знаходяться за кордоном, і діяльність яких регулюється іноземним законодавством.
Це, на наше глибоке переконання, порушить створену протягом років незалежності України фінансову систему, яка забезпечувала економічну безпеку державного розвитку.
Наводимо основні зауваження до законопроекту.

І. Загроза економічному суверенітету країни.
Законопроект, надаючи право іноземним банкам на відкриття своїх філій на території України, не передбачає жодних обмежень присутності іноземного капіталу в національній банківській системі.
Відповідно до своїх функцій банківська система через перерозподіл фінансових ресурсів по суті визначає розвиток всієї економіки країни. Ця функція набирає ще більшої ваги у зв’язку з низьким рівнем розвитку інших сегментів фінансового ринку. У зв’язку з цим питання збереження національної банківської системи стає питанням національної безпеки країни.
Досвід багатьох держав з “перехідною економікою”, де акцент був зроблений на зовнішні інвестиції, показав, що банківські системи цих країн майже повністю складаються з великих міжнародних банків.
За цих умов банки з іноземним капіталом починають здійснювати вирішальний вплив на характер та пріоритети економічного розвитку в цих державах, контролювати там найбільш ефективні сфери діяльності.
При цьому ці банки мають специфічні, частіше всього не співпадаючі з національними інтересами, стратегічні пріоритети. Більш того, рішення про умови надання кредитів можуть прийматися з урахуванням міжнародних клієнтів чи акціонерів материнського банку, що в більшості випадків може означати відмову у фінансуванні конкурентних виробництв.
Така схема розвитку банківської системи призведе до порушення цілісності економічних інтересів  держави, суттєво гальмуючи розвиток національного виробництва, перш за все, малого та середнього бізнесу. Наслідок – зростання безробіття та інших соціальних проблем, з якими протягом останніх років зіштовхуються країни Східної Європи, зокрема, Польща.
Для збереження економічного суверенітету країни доцільно було б запровадження системи державного регулювання присутності іноземного капіталу в сукупному капіталі банківської системи.


ІІ. Нерівні конкурентні умови з українськими банками.

Іноземні інвестиції в банківській системі беззаперечно важливі з точки зору надходжень додаткових фінансових ресурсів, нових банківських технологій, підтримки конкуренції між банками тощо.
Разом з тим, все це виправдано, коли вже склалася національна банківська система, що спирається на власну ресурсну базу.
Однак, відомо, що рівень монетизації в Україні (близько 30% від ВВП) є значно нижчим від країн з розвинутою економікою, де цей показник наближається до розміру ВВП, або навіть перевищує його. Суттєво меншим є і сам розмір ВВП.
В умовах, коли ці показники є не співставимими, прихід в Україну іноземних філій, діяльність яких буде регулюватися розміром капіталу материнського банку, поставить іноземні банківські установи в заздалегідь більш вигідне становище при неможливості зі сторони українських банків скласти їм адекватну конкуренцію.
Для порівняння можна сказати, що активи та капітал всієї банківської системи України є меншими від середнього європейського банку.
За цих умов не буде виконуватися принцип “рівних конкурентних можливостей”, який підтримується багатьма міжнародними організаціями.


ІІІ. Відток прибутку з територій України.

За специфікою своєї діяльності філії, як структурні підрозділи іноземних банків, не здійснюють формування капіталу.
Таким чином, дохід, отриманий від їх діяльності на території України, після сплати податку буде повністю переведений до іноземного банку.
Тоді як прибутки українських банків (в тому числі і з іноземним капіталом) в переважному розмірі залишаються в Україні та направляються на капіталізацію банків.

IV. Підвищення ризиків клієнтів – резидентів України у зв’язку з неврегульованістю процедури акредитації та функціонування філій іноземних банків.
В запропонованому проекті Закону надається право іноземним банкам на відкриття їх філій в Україні. Разом з тим  практично не визначені ключові механізми функціонування філій іноземних банків, зокрема, порядок їх відкриття, нагляду та регулювання діяльності, застосування у разі необхідності заходів впливу та ліквідації з врахуванням того, що  філія не є юридичною особою.
1. Капітал.
Для банків, зареєстрованих в Україні, законодавчо встановлені вимоги до розміру статутного та регулятивного капіталу.
Законопроектом для філій іноземних банків вводиться спеціальна категорія капіталу – капітал приписний, правовий статус якого залишається не визначеним.
Проектом Закону не визначений порядок перерахування, зберігання (використання)  та повернення приписного капіталу у разі ліквідації філії.
Враховуючи, що ці кошти повинні бути сформовані у ВКВ, то за специфікою проведення безготівкових розрахунків вони так чи інакше знаходитимуться на коррахунку в одному з іноземних банків, що само по собі ускладнюватиме контроль з боку НБУ за їх наявністю та використанням.
Крім того, законопроект не визначає, кому буде відкритий цей коррахунок:  іноземному (материнському) банку чи безпосередньо його філії (при тому, що українським законодавством заборонено філіям банків відкривати коррахунки в інших банках (крім НБУ).
Відстежити ж фактичну наявність цих коштів на коррахунку материнського банку буде практично неможливо.
За невизначеності порядку перерахування приписного капіталу та контролю за подальшим його зберіганням ризики кредиторів філії іноземного банку (її клієнтів та вкладників) значно зростають.

2. Порядок відкриття, регулювання діяльності та ліквідації  філій
Законом "Про банки і банківську діяльність" врегульовано основні питання створення, отримання ліцензії, порядку діяльності та ліквідації банків, які є юридичними особами.
Щодо філій іноземних банків проектом передбачено, що порядок акредитації, надання банківської ліцензії, особливості здійснення банківських операцій, регулювання та нагляду за діяльністю, застосування заходів впливу та ліквідації філій іноземних банків встановлюються цим Законом та нормативно-правовими актами Національного банку України.
Фактично ні діючим законом, ні законопроектом № 7274 не встановлюються особливості надання банківської ліцензії, регулювання діяльності,  порядку ліквідації філії іноземного банку: 
· не врегульовано питання порядку контролю за виконанням обов’язкових нормативів для окремої філії. За діючим порядком переважна більшість обов’язкових нормативів (адекватності капіталу, кредитних ризиків, інвестиційної діяльності, відкритої валютної позиції) розраховується відносно регулятивного капіталу банку-юридичної особи. При цьому проектом не визначені складові  регулятивного капіталу філії іноземного банку;
· неврегульованими залишаються і питання  застосування до філій іноземних банків заходів впливу у разі порушення ними банківського законодавства або ведення ризикової діяльності. Згідно українського законодавства санкції в аналогічних випадках застосовуються до головних банків. Якщо діяльність основного банку регулюється іноземним законодавством, а філія повинна працювати в Україні за законами України і її діяльність відповідати вимогам щодо банківської системи України, в проекті Закону потрібно визначити можливі заходи впливу з боку НБУ та порядок їх застосування саме до філії іноземного банку;
· законопроектом не передбачені і механізми постійного моніторингу з боку НБУ за фінансовим станом головного (материнського) банку, який на наш погляд, повинен здійснюватися шляхом надання НБУ регулярної інформації про діяльність іноземного банку наглядовими органами держави місцезнаходження цього банку;
· особливої уваги потребує питання порядку ліквідації філії. На наш погляд, це питання обов’язково повинно бути врегульоване законодавчо. Клієнти філій іноземних банків – резиденти України – повинні розуміти, яким чином відбуватиметься процедура ліквідації: за рішенням Головного банку, НБУ, за вимогою кредиторів? Не вирішено питання порядку створення ліквідаційної комісії та задоволення вимог кредиторів. Хто буде контролювати хід проведення ліквідаційної процедури?
Що стосується запропонованого законопроектом письмового зобов’язання іноземних банків про безумовне виконання ними зобов’язань, які виникли у зв’язку з діяльністю їх філій на території України, то незрозумілими залишаються ні форма такого зобов’язання, ні правовий механізм його реалізації відповідно до законодавства іноземної держави.


V. Невизначеність механізмів реалізації окремих положень законопроекту.
Невизначеними залишилися механізми реалізації і деяких інших положень законопроектів, наприклад, незрозуміло хто (який орган) буде підтверджувати відповідність банківського нагляду держави розташування іноземного банку Основним Принципам ефективного банківського нагляду Базельського Комітету з питань банківського нагляду.
Також невизначеним залишилося ким і яким чином буде підтверджуватися право українських банків на відкриття своїх філій на території іноземної держави, у якій створений і діє іноземний банк.

У зв’язку з викладеним АУБ вважає недоцільним відкриття філій іноземних банків в Україні.
Як альтернативна пропозиція може бути розглянутий варіант включення до законопроекту норм щодо:
- обмеження розміру іноземного капіталу (включаючи приписний капітал філій іноземних банків) в банківській системі України 25% від його загальної суми;
- набуття чинності ст.24 (в частині відкриття філій іноземних банків) через 6 місяців після одержання Україною суверенного рейтингу не нижче “А”.
Остання пропозиція не суперечить чинним нормам міжнародного права. Навпаки, з міжнародно-правової точки зору, вона є цілком правомірною, оскільки пунктом 2 Додатку щодо фінансових послуг до Генеральної Угоди про торгівлю послугами СОТ передбачається здійснення державами заходів, “які диктуються міркуваннями обачливості” або які необхідні “для забезпечення цілісності і стабільності фінансової системи”. А запропоновані заходи підпадають під таку категорію.
Запропонований компромісний варіант поведінки України дозволив би зняти тиск з боку США, ЄС та інших, оскільки українське законодавство містило б право на відкриття філій іноземних банків в Україні. Нас не можна було б звинувачувати в тому, що Україна не виконує своїх зобов’язань за Угодою про партнерство і співробітництво з ЄС.
З іншого боку, включення запропонованої умови набуття чинності нормами модифікованого Закону України "Про банки і банківську діяльність" надало б комерційним банкам України час для підготовки до жорсткої конкуренції з філіями іноземних банків і одночасно запобігало б приходу в Україну в цей час філій “несолідних” іноземних банків.
У разі підтримки нашої пропозиції АУБ готова взяти участь в постатейному доопрацюванні законопроекту № 7274.


Асоціація українських банків

 

 

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ