Президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко звернувся до Прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко з проханням ініціювати прискорення прийняття Верховною Радою змін до Закону "Про банки і банківську діяльність" в частині надання права Кабінету Міністрів самостійно формувати наглядову раду державних банків.
Обґрунтовуючи необхідність внесення таких змін, Президент АУБ звернув увагу на правову невідповідність, закладену в Законі "Про банки і банківську діяльність" в частині визначення порядку формування органів управління державними банками.
Так статтею 116 Конституції України передбачено, що управління об’єктами державної власності здійснює Кабінет Міністрів України. Ця конституційна норма знайшла своє відображення в статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність", якою визначено, що рішення щодо заснування державного банку, затвердження його статуту, розміру статутного фонду чи ліквідації банку приймає Кабінет Міністрів України. Тобто, саме Кабінет Міністрів є органом, якому Законом передане право виконання функцій власника банку.
Разом з тим, наголошує Президент АУБ, відповідно до частини 9 цієї статті вищим органом управління державного банку є наглядова рада, яка призначається Верховною Радою та Президентом України, і до складу якої можуть входити народні депутати України, представники органів виконавчої влади та інші особи, що відповідають вимогам Закону.
Згідно зі статтями 7, 38, 39 Закону саме на наглядову раду покладені всі основні управлінські функції – визначення основних напрямів діяльності банку та затвердження звітів про їх виконання, розподіл прибутку, контроль діяльності правління, прийняття рішень щодо розширення регіональної системи банку тощо.
При цьому, каже Олександр Сугоняко, Закон не надає Кабінету Міністрів права змінити склад ради у разі, якщо вона здійснюватиме політику, яка не буде відповідати інтересам держави та кредиторів банку.
Таким чином, переконаний Президент АУБ, Законом закладена правова невідповідність, коли управлінські рішення приймає наглядова рада, а відповідальність несе Кабінет Міністрів, який її не формує. “Усунення Кабінету Міністрів України від формування вищого органу управління державним банком не дає йому можливості повноцінно виконувати покладені на нього Конституцією України функції управління об’єктами державної власності”, – наголошується у зверненні до Юлії Тимошенко.
В АУБ вважають, що участь народних депутатів у наглядовій раді державного банку суперечить і Закону України “Про статус народного депутата України”, частиною 1 статті 3 якого передбачено, що народний депутат не має права входити до складу керівництва, правління чи ради підприємства, установи, організації, що має на меті одержання прибутку. Одночасно стаття 4 цього Закону передбачає дострокове припинення повноважень народного депутата України у разі порушення вимог частини 1 статті 3 Закону.
З огляду на вищевикладене АУБ наголосила на необхідності ініціювати прискорення прийняття Верховною Радою проекту Закону “Про внесення змін до статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (реєстраційний № 1088 від 23.05.02 р.).
“Мета таких змін в тому, щоб персоніфікувати відповідальність наглядових рад держбанків як реального представника інтересів держави і усунути різні політичні впливи на діяльність банків. Якщо для досягнення цієї мети потрібно ці банки передати у власність НБУ, - це може бути. Очевидно, що в наглядовій раді держбанку не можуть бути представники інших банків і банкіри”, – підкреслив Президент АУБ Олександр Сугоняко.
Прес-служба
Асоціація українських банків
The President of the Association of Ukrainian Banks Olexandr Sugonyak appealed to the Prime Minister of Ukraine Yuliya Timoshenko to accelerate the adoption of amendments by the Verkhovna Rada to the Law of Ukraine “On banks and banking” in the part of endowing the Cabinet of Ministers with powers to form the supervising council of the state banks independently.
Explaining the necessity of such amendments the president of the AUB paid attention to the legal non-conformity set in the Law “On banks and banking” in the part of the order of bodies formation that control the state banks.
It is envisaged by article 116 of the Constitution of Ukraine that control over the state property objects is taken by the Cabinet of Ministers of Ukraine. This constitutional norm is reflected in article 7 of the Law of Ukraine “On banks and banking” which determines that a decision of a state bank establishment, affirmation of its status, size of a statutory fund or bank liquidation is taken by the Cabinet of Ministers of Ukraine. It is the Cabinet of Ministers that is empowered to execute function of a bank owner.
In addition, the President of the AUB underlined that according to part 9 of this article the highest body that controls a state bank is a supervising council appointed by the Verkhovna Rada and the President of Ukraine. It may consist of people’s deputies of Ukraine, representatives of executive power bodies and other persons who correspond to the Law requirements.
According to articles 7, 38, 39 of the Law the supervising council is endowed with powers to execute all principal administrative functions – determination of the main line of a bank activity and confirmation of reports about its execution, income allocation, governing activity control, making decisions on the bank regional system extension, etc.
Besides, Olexandr Sugonyako says that the Law does not allow the Cabinet of Ministers to change the council in case if it implements the policy not meeting the state and creditor interests.
Thus, the President of the AUB is convinced that there is a legal non-conformity in the Law when the administrative decisions are taken by the supervising council and the responsibility is born by the Cabinet of Ministers that does not form it. “The removal of the Cabinet of Ministers from the formation of the highest body that controls a state bank gives no way to execute its full functions envisaged by the Constitution of Ukraine”, it is emphasized in the appeal to Yuliya Timoshenko.
It is supposed in the AUB that the people’s deputies participation in the supervising council of a state bank contravenes the Law of Ukraine “On the status of a people’s deputy of Ukraine”, part 1 of article 3 that envisages that a people’s deputy has no right to be a member of authorities, administration or enterprise council, institution, organization that is aimed at the income. At the same time article 4 of this Law provides for early termination of powers of a people’s deputy of Ukraine in case of the obligations violation of part 1 of article 3 of the Law.
In accordance with the abovementioned information the AUB stressed the necessity of accelerating the adoption of the draft law by the Verkhovna Rada “On amendments to article 7 of the Law of Ukraine “On banks and banking” registration №1088 of 23.05.02).
“The goal of such amendments is the personification of responsibility of the state banks supervising councils as a real representative of the state interests and liquidation of different political impacts on the banking activity. If reaching this aim it is necessary to transfer these banks into the NBU ownership it can be done. It is obvious that there must not be representatives of other banks and bankers in the state bank supervising council”, the President of the AUB Olexandr Sugonyako said.
Press Service
of the Association of Ukrainian Banks