29 грудня відбулося розширене засідання Правління Національного банку України за участю керівників територіальних управлінь, структурних підрозділів та спеціалізованих підприємств.
На засіданні були обговорені підсумки проведення грошово-кредитної політики в 2004 році, особливості валютного регулювання та результати роботи банківської системи в 2004 році, а також обговорювалися основні напрями діяльності банківської системи України в 2005 році.
Під час засідання відзначалося, що грошово-кредитна політика упродовж січня - грудня 2004 року здійснювалася відповідно до стратегічних цілей та завдань, визначених Основними засадами грошово-кредитної політики на 2004 р., і спрямовувалася на забезпечення внутрішньої та зовнішньої стабільності національної валюти, а також на забезпечення попиту на гроші з боку суб'єктів господарювання та підтримання таким чином прискорених темпів економічного зростання.
Ситуація на валютному ринку з початку року характеризувалася з огляду двох періодів.
Перший - січень-серпень, в якому домінуючу роль займали значні надходження іноземної валюти в країну поряд із зростанням довіри до національної валюти, що призводило до перевищення пропозиції іноземної валюти над попитом як на міжбанківському, так і на готівковому ринках. Це дозволило Національному банку прискорити нарощування міжнародних резервів та помірно укріплювати номінальний курс гривні до долара США.
Другий - вересень-грудень. в якому визначальну роль займав готівковий ринок із прискореним збільшенням попиту на іноземну валюту. Причинами зміни основної тенденції були сезонність та політична дестабілізація, пов'язана з виборчим періодом. Посилили дію негативних факторів і необґрунтовані заяви деяких політиків про настання в Україні фінансової та банківської кризи.
Проведення Національним банком інтенсивних інтервенцій хоча і скоротило міжнародні резерви майже до 9,5 млрд. дол. США (на 28.12.2004), але їх зростання з початку 2004 р. становило понад 2,5 млрд.дол.США, як і у 2003 році. Такий рівень покриває наявний обсяг готівки в обігу в 1,2 раза, грошову базу на 94,6% та забезпечує фінансування імпорту товарів і послуг майбутнього періоду протягом 3 місяців, що дозволяє і в подальшому використовувати їх для підтримки курсу гривні до долара США. Необхідно зазначити, що на початку 2004 р. при підготовці Основних засад грошово-кредитної політики очікувалося, що міжнародні резерви на кінець 2004 року досягнуть рівня 8,6 млрд.дол.США.
В умовах нестабільності на внутрішньому ринку та міжнародних фінансових ринках, а також враховуючи особливості виборчого періоду цього року, Національному банку вдалося утримати стабільним обмінний курс гривні до долара США (5,3191 грн/дол. в середньому за рік) і водночас використати його як ефективний інструмент впливу на економічну ситуацію.
Перший заступник Голови Національного банку Арсеній Яценюк ознайомив присутніх на засіданні з основними напрямами діяльності Національного банку України в 2005 році.
В 2005 році Національний банк України буде проводити грошово-кредитну політику відповідно до розвитку економічних процесів у державі: постійно оцінювати динаміку макроекономічних показників і адекватно реагувати на зміну попиту на гроші, забезпечувати відповідний обсяг грошової пропозиції. При цьому індекс споживчих цін буде пріоритетним орієнтиром монетарної політики. Вплив обмінного курсу підпорядковуватиметься завданням цінової і фінансової стабільності. Монетарна база і грошова маса використовуватимуться як проміжні орієнтири для вирішення завдань стабільності цін і курсової стабільності. НБУ оперативно реагуватиме на зміну ситуації на грошово-кредитному ринку шляхом використання монетарних механізмів та інструментів по регулюванню грошово-кредитного ринку.
В наступному році Національний банк України буде забезпечувати ліквідність банківської системи такою, що одночасно даватиме можливість:
-
здійснювати кредитування в обсягах, необхідних для підтримання зростання ВВП,
-
зменшувати строкові розриви між залученими та розміщеними коштами. Національний банк зобов‘яже банки формувати річні платіжні календарі з помісячним їх коригуванням. При цьому для найбільших банків необхідно зробити це обов‘язковою формою звітності;
-
надаватиме банкам можливість отримати підтримку ліквідності як на міжбанківському ринку, так і через рефінансування, за умови наявності у банках вторинних ресурсів фінансових інструментів.
В 2005 році процентна політика має бути спрямована на, з одного боку, максимальне залучення коштів до банківської системи та зменшення ставок за розміщеними та залученими ресурсами. З іншого боку – це в жодному разі не повинно перешкоджати банкам отримувати рівень прибутку, необхідний для їх розвитку.
Дбаючи про стабільність національної грошової одиниці Національний банк України в 2005 році ставить перед собою завдання:
-
по-перше , забезпечувати поступовий рух до інфляційного таргетування з перехідним періодом, що орієнтуватиметься на 2 номінальних якоря – цінову та курсову стабільність;
-
по-друге , утримуючи позитивну динаміку по девальвації реального ефективного обмінного курсу орієнтуватись на необхідність диверсифікації економіки, зменшення її залежності від зовнішніх ринків і зовнішніх шоків, в тому числі і шляхом надання більшої гнучкості валютному курсу.
В наступному році Національний банк буде продовжувати удосконалення банківського нагляду. З цією метою заплановано:
-
Остаточно запровадити в Україні вимоги Базель-1 та започаткувати роботу щодо переходу до Базель-2.
-
Послідовне заміщення традиційних методів нагляду наглядом на основі оцінки ризиків.
-
Якісна зміна системи економічних нормативів діяльності банків в напрямі забезпечення оперативного відображення реального фінансового стану кожного окремого банку.
-
Завершити впровадження системи раннього реагування та розробити стандартизовані процедури і заходи впливу на діяльність банків, що визнані фінансово нестабільними за даними цієї системи.
-
Реформування системи безвиїзного нагляду та запровадження інституту постійних представників банківського нагляду у банках.
-
Створення методологічної бази для впровадження консолідованого нагляду за всіма учасниками банківських груп.
-
Запровадження економічних та юридичних технологій і процедур санації банків шляхом продажу, злиття, реорганізації. Створення інституту кризових менеджерів (адміністраторів та ліквідаторів).
-
Вживати адекватних заходів впливу до банків за порушення банківського законодавства, в тому числі норм обов‘язкового резервування, економічних нормативів, недобросовісної конкуренції.
В 2005 році Національний банк буде сприяти ухваленню таких законопроектів:
-
"Про внесення змін до законів України щодо фінансування Фонду гарантування вкладів фізичних осіб"
-
“Про організацію формування та обігу кредитних історій”
-
“Про внесення змін до Закону України “Про банки і банківську діяльність” в частинах:
- надання банківським установам права створювати власні структурні підрозділи, озброєні вогнепальною зброєю, для збереження коштів та цінностей, що належать банку та його клієнтам, під час їх зберігання, перевезення та інкасації.
- надання права іноземним банкам створювати на території України свої філії, оскільки законопроект з зазначеного питання
- скасування пільг пов’язаним особам при наданні банківських послуг, вдосконалення банківського нагляду шляхом виявлення реальних власників банків та встановлення до них спеціальних вимог, організація зовнішнього аудиту.
- надання права НБУ встановлювати мораторій на обслуговування клієнтів банків.
-
“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” щодо вдосконалення корпоративного управління банку.
Управління зв'язків з громадськістю
та засобами масової інформації НБУ
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.