Національний банк України затвердив зміни до нормативно-правових актів, де враховано пропозиції створених за ініціативою Асоціації українських банків робочих груп з питань капіталізації.
В Інструкції “Про порядок регулювання діяльності банків в Україні”, враховані пропозиції банків щодо скасування вимог про надання інвесторами довідок податкових органів, запровадження облігацій у якості інструменту залучення субординованого боргу, надання можливості банкам залучати субординований борг шляхом випуску купонних ощадних сертифікатів з поквартальною виплатою процентів. Встановлено порядок щорічної амортизації субординованого боргу не на початок, а на кінець звітного року. Зазначеними змінами передбачається, що максимальні процентні ставки за субординованим боргом встановлюються окремим рішенням Національного банку України.
Національним банком принципово враховані пропозиції АУБ щодо підвищення максимальних ставок за субординованим боргом та наближення їх до рівня ринкових. Прийнятим 20 квітня рішенням Правління встановлено такі ставки: для коштів в іноземній валюті – 10% (проти діючих дотепер 5,6%), для національної валюти – 12% (проти діючих 7%).
У Положенні НБУ “Про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень”, зокрема, враховані пропозиції банків щодо надання при реєстрації збільшення статутного капіталу підтверджуючих документів тільки по 20 найбільших учасниках, які здійснили додаткові внески. При цьому учасники-юридичні особи, які здійснюють додатковий внесок у розмірі до 1% зареєстрованого статутного капіталу банку, але на суму не більше 300 тис. грн., подають фінансову звітність без підтвердження аудитом, а учасники-фізичні особи надають документи, що підтверджують джерела походження коштів, у разі, якщо додатковий внесок становить 80 і більше тис. грн. (за діючою нормою – 3400 грн.). Скасовується вимога на надання власниками істотної участі, які вже мають дозвіл НБУ, підтвердженої аудитом фінансової звітності за попередні чотири звітні періоди. Крім того, спрощується також порядок надання відповідних документів про придбання акцій на вторинному ринку.
Врегульовано питання контролю за мінімальним розміром регулятивного капіталу в гривні. Інструкція “Про порядок регулювання діяльності банків в Україні”, передбачає, що мінімальний розмір регулятивного капіталу в гривнях визначається щороку окремим рішенням Правління НБУ відповідно до розміру нормативного значення, встановленого Інструкцією в ЄВРО. Мінімальний розмір регулятивного капіталу має дотримуватися банками на кінець кожного року. Розрахунок нормативного значення, що встановлюється у гривнях, здійснюється за більшим за величиною курсом ЄВРО. Це курс ЄВРО, що встановлений НБУ на початок кожного року, або курс ЄВРО, що розрахований як середньоарифметична величина курсу ЄВРО за IV квартал попереднього періоду. Протягом року, що регулюється, нормативне значення мінімального розміру регулятивного капіталу в гривнях не може бути меншим, ніж установлене на початок року, а у разі зниження курсу ЄВРО на кінець року нормативне значення мінімального розміру регулятивного капіталу, що встановлюється НБУ в гривнях, не підлягає зменшенню на наступний період.
Положенням “Про порядок видачі банкам банківських ліцензій, письмових дозволів та ліцензій на виконання окремих операцій передбачається, що мінімальний розмір регулятивного капіталу в гривнях визначається щороку окремим рішенням Правління НБУ відповідно до розміру, встановленого ліцензійними вимогами в ЄВРО, у порядку, передбаченому Інструкцією “Про порядок регулювання діяльності банків в Україні”. Контроль за дотриманням банками ліцензійних вимог здійснюється НБУ за нормативними значеннями, що були зафіксовані в гривнях та діяли на початок року. У разі зниження курсу ЄВРО на кінець року значення мінімального розміру регулятивного капіталу, що встановлюється НБУ в гривнях, не підлягає зменшенню на наступний період.
Як зазначив Президент АУБ, “зараз готуються відповідні рішення Правління НБУ щодо мінімального розміру регулятивного капіталу банків, які будуть доведені до банків після реєстрації змін до нормативно-правових актів НБУ в Міністерстві юстиції України. Асоціація у співпраці з НБУ продовжує роботу над створенням сприятливих нормативно-правових умов для капіталізації банків”.
В АУБ переконані, що прийняті зміни нормативних актів НБУ принесуть позитивні економічні результати не тільки банківській системі, але і всій економіці.
Прес-служба
Асоціації українських банків
The National bank of Ukraine has approved the amendments to normative and legal bills that include propositions of the work groups on capitalization issues created at the initiative of the Association of Ukrainian banks.
The Direction “On regulation banking activity in Ukraine” includes propositions of the banks as regards ban requirement on providing investors with reference of the tax administration, use of bonds as a tool to attract subordinated debt, providing banks with opportunity to attract subordinated debt by means of coupon saving certificates with per-quarter disbursement of interests.
They also established the order of yearly depreciation subordinated debt as on the end of the reporting year and not as on its beginning. The said amendments presuppose maximum interest rates of the subordinate debt to be established by a special decree of the National bank of Ukraine.
The National bank has in principle approved AUB proposition as regards raise maximum rates for junior debt and its adjustment to its market standard. The decision of the Board of Directors approved on March 20 establishes the following rates: for money in foreign currency - 10% (against effective till nowadays 5.6%), for money in the national currency – 12% (against 7%).
The NBU decree “On creation and state registration banks, setting up their branches, representative offices, departments” specifically includes propositions of the banks as regards provision to certify documentation of only 20 the most important partakers who performed supplementary investments while registration increase of the statutory capital. In this connection partakers-legal entities who perform supplementary investment in the sum of not more than 1% of the registered statutory capital of the bank and not more than Hrn. 300 thousand can forward financial report without audit certification while partakers-individuals have to forward certificates of origin of their money in case the sum of their supplementary investment equals to or is higher than Hrn. 80 thousand (the currently effective norm is Hrn. 3400 thousand). The requirement for an owner of the considerable part that has already got NBU permission, to provide a certified by the audit financial report for prior four reporting periods has been banned. Besides the order of provision respective documentation on purchase shares on the secondary market has been considerably reduced.
The issue of control minimum regulatory capital in Hryvnya has been also regulated. The Direction “On regulation banking activity in Ukraine” presupposes the minimum regulatory capital in Hryvnya to be defined with a special decision of NBU Board of Directors in respect to the normative index established by the Direction in EURO. The minimum regulatory capital is to be maintained by the banks by the end of each year. The normative index that is established in Hryvnya is to be calculated using the bigger in size EURO rate. It is the EURO rate established by the NBU as to the beginning of each year or EURO rate calculated as averaging size of EURO for the IV quarter of the last period. In the course of a year under regulation the normative index of minimum regulatory capital in Hryvnya can not be less than established at the beginning of such year; and in case of decrease EURO rate as on the end of the year, the normative index of regulatory capital that is to be established by the NBU in Hryvnya, is not to be reduced for the following period.
The Provision “On the proceeding order of issuing to the banks banking licenses, written permissions and licensees to perform certain transactions” presupposes the minimum regulatory capital in Hryvnya to be established by a special decree of the NBU Board of Directors in respect to the size established by the licensed requirements of the Direction “On the order of regulation banking activity in Ukraine”. The NBU is to perform control of the banks being in compliance with the licensed requirements of normative index that were fixed in Hryvnya and were effective in the beginning of the year.
In case EURO rate decreased as on the end of the year, the index of minimum regulatory capital that is to be fixed by the NBU in Hryvnya is not to be reduced for the following period.
According to the AUB president “The Board of Directors of the NBU is elaborating decrees as regards minimum regulatory capital of the banks that will be promulgated to the banks upon registration amendments to normative and legal bills of the NBU in the Ministry of Justice of Ukraine. The Association jointly with the NBU is keeping on work to create favorable normative and legal conditions for capitalization banks”.
The AUB believes that the amendments of NBU normative bills will enjoy positive economic result not only for the banking system but also for the entire economy of Ukraine.