Новини фінансового сектору

АНОНС: Засідання круглого столу на тему: проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України” (реєстр.№6504 від 31.01.05)

Анонс “круглого столу”

“Обговорення проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України”

– така тема “круглого столу”, який відбудеться
у п”ятницю 3 червня 2005 р. об 11:00.

“Круглий стіл” проводять Комітет ВР України з питань бюджету, Національний банк України та Асоціація українських банків. Представляти законопроект буде Голова тимчасової спеціальної комісії з питань повернення заощаджень громадян ВР України, народний депутат України п.Фоменко К.О.

Інформаційний привід: групою депутатів Верховної Ради України підготовлений проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України”, яким передбачаються конкретні заходи щодо компенсації протягом 2006-2018 років заощаджень населення, розміщених до 2 січня 1992 року в установах Ощадбанку СРСР та державного страхування СРСР.

“Круглий стол” відбудеться:

у п”ятницю 3 червня 2005 р. об 11:00
у приміщенні Комітетів ВР України
за адресою: вул. Грушевського, 18/2, кімн.12.

До участі у “круглому столі” запрошуються усі бажаючі журналісти. Початок реєстрації журналістів о 10.30. Акредитація обов’язкова, вхід за списками та журналістськими перепустками.

Про участь представників ЗМІ у прес-конференції необхідно повідомити 2 червня до 16.00 за телефоном прес-служби ВРУ: 255-24-50.

___________________________________________

Додаток:

Законопроектом, який винесено на розгляд, передбачається:

1.Зобов”язання держави перед громадянами України,які внаслідок знецінення втратили грошові заощадження, поміщені в період до 2 січня 1992 року в установи Ощадного банку СРСР та державного страхування СРСР, що діяли на території України, а також у державні цінні папери, складають 131,96 млрд.грн.

2.Зобов”язання держави щодо погашення знецінених заощаджень громадян, починаючи з 2006 року, відносяться на державний внутрішній борг України щорічно частками, розмір яких не повинен бути меншим, ніж 1,5 відсотка валового внутрішнього продукту, що розрахунково визначається у щорічних Законах України про Державний бюджет України на відповідний рік.

3.Право на компенсацію знецінених заощаджень та заощаджень громадян, поміщених у цінні папери (облігації Державної цільової безпроцентної позики 1990 року, облігації Державної внутрішньої виграшної позики 1982 року, державні казначейські зобов”язання СРСР, сертифікати Ощадного банку СРСР), мають всі вкладники (їх спадкоємці) та власники цінних паперів (їх спадкоємці) Ощадбанку України.

4. На суму компенсації знецінених заощаджень та заощаджень, поміщених у цінні папери, громадянам видаються державні компенсаційні облігації з визначеною вартістю і терміном погашення, які у подальшому викупаються (погашаються) за рахунок коштів, які передбачаються щорічно у загальному фонді Державного бюджету України.

Порядок випуску та обігу державних компенсаційних облігацій затверджується постановою Кабінету Міністрів України.

5.Фінансування витрат з викупу (погашення) державних компенсаційних облігацій проводиться за рахунок коштів, передбачених у загальному фонді Державного бюджету України у розмірі не менше 1,5 відсотка валового внутрішнього продукту, а також за рішенням Кабінету Міністрів України за рахунок Резервного фонду Кабінету Міністрів України та інших джерел.

У Державному бюджеті України щорічно окремим рядком передбачається розмір коштів, який спрямовується у поточному році на викуп (погашення) компенсаційних облігацій.

6. Погашення державних компенсаційних облігацій проводиться їх власникам починаючи з 1 січня 2006 року. Терміни їх погашення залежить від віку вкладника та з урахуванням визначеного у бюджеті розміру коштів на зазначену мету:

2006-2007 роки-вкладникам, яким 80 і більше років (загальна сума заборгованості 9 млрд.грн.);
2008 рік-вкладникам, яким 75-80 років (загальна сума заборгованості 10,4 млрд.грн.);
2009-2010 роки-вкладникам, яким 70-75 років (загальна сума заборгованості 17,9 млрд.грн.);
2011-2012 роки- вкладникам, яким 65-70 років (загальна сума заборгованості 16,3 млрд.грн.;
2013 рік- вкладникам, яким 60-65 років (загальна сума заборгованості 14,3 млрд.грн.);
2014-2018 роки-вкладникам, яким до 60 років (загальна сума заборгованості 54 млрд.грн.).


7. Власники компенсаційних облігацій у встановлені терміни погашення одержують кошти відповідно до вартості облігації у повному обсязі у визначених Національним банком України комерційних банках.

Власники компенсаційних облігацій можуть погасити їх раніше вказаного терміну за ціною, нижчою за номінальну ( за вирахуванням дисконту), з отриманням  коштів у  комерційних банках. Граничний розмір дисконту  визначається для комерційних банків Національним банком України.
Власники компенсаційних облігацій мають право залишити їх на депозитному рахунку комерційних банків з одержанням  відсотків, які не повинні бути менше ставки рефінансування Національного банку України у поточному році, та з урахуванням видів вкладу.

Власники компенсаційних облігацій за їх бажанням можуть покласти  на депозитний рахунок комерційних банків кошти у розмірі вартості облігації, зменшеної на розмір дисконту,  з отриманням щорічно відсотків, які не повинні бути менше ставки  рефінансування Національного банку України, відповідно до суми та  строків вкладу.

Власники компенсаційних облігацій мають право використовувати їх на придбання промислових товарів тощо на суму номінальної вартості облігації. В цьому випадку  підприємство, яке  отримало в обмін на товари компенсаційні облігації  використовує їх у якості застави для отримання  кредитів в комерційних банках.

Необхідно відзначити, що для комерційних банків викуплені  у населення державні компенсаційні облігації є підставою для отримання рефінансування від Національного банку України.

Державні компенсаційні облігації  закладаються комерційними банками у обов”язкові резерви банку.

Обгрунтування прийняття законопроекту:

В даний час питання повернення знецінених грошових заощаджень громадян України регулюється Законом України від 21 листопада 1996 року № 537/96-ВР “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України”

Проте, Закон практично не виконується. Таким чином, виникла необхідність розробки нового закону.

 Закон України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України” від 21 листопада 1996 року №537/96 зобов”язав державу забезпечити збереження та відновлення реальної вартості заощаджень громадян і гарантував їх компенсацію у грошовій формі за рахунок Державного бюджету починаючи з 1997 року.

Проте, вже 17 січня 1997 року Законом України “Про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України було виключено положення про те, що знецінені заощадження  відносяться на державний внутрішній борг України.

Зобов”язання держави щодо погашення знецінених заощаджень громадян перестали з 1997 року включатися до складу структури державного внутрішнього боргу і не затверджуються Верховною Радою України. Відсутність зазначених зобов”язань  держави у складі внутрішнього державного боргу дає змогу Уряду та Міністерству фінансів України здійснювати погашення боргових зобов”язань держави перед своїми громадянами за залишковим принципом.

Починаючи з 1997 року, законами України про Державний бюджет України на компенсацію знецінених вкладів передбачено було спрямувати лише 2170 млн.грн., або 1,6 відсотка до суми боргу.

Слід зазначити, що у 1997-1999 роках з передбачених на цю мету 200 млн.грн. було виділено тільки 36 млн.грн, або 1,8 відсотка. А загалом з 1997 по 2004 роки (з урахуванням 100-процентного фінансування протягом останніх двох років) на виплату громадянам компенсації по знецінених заощадженнях було спрямовано 1947 млн.грн., або 1,5 відсотка.

Практика виділення у Державному бюджеті України мізерних коштів на виплату громадянам тільки компенсації від знецінення їх грошових заощаджень, не вирішує питання виплати населенню основного боргу по заощадженнях.

Щорічні протягом останніх трьох років темпи економічного піднесення, зростання обсягів бюджету держави, темпи зростання ВВП ніяк не вплинули на розмір коштів, що виділяються із Державного бюджету України на компенсацію грошових заощаджень громадян.

Метою законопроекту, який виноситься на розгляд, (реєстр.№6504 від 31 січня 2005 року) є законодавче забезпечення відносин, пов”язаних з поверненням населенню України коштів, вкладених в установи Ощадбанку СРСР та державного страхування СРСР, що діяли на території України, а також у державні цінні папери.

Цей законопроект передбачає випуск державних компенсаційних облігацій на загальну суму боргу держави.

Які переваги має цей метод?  Перш за все, компенсаційні облігації чітко закріплять зобов”язання держави. Фінансове навантаження на бюджет рівномірно розподілиться по роках, точний графік виплат дозволить краще спланувати державні фінанси, що буде мати дисциплінуючий ефект.  Іншою перевагою цього механізму для держави буде можливість викуповувати такі облігації раніше терміну їх погашення за ціною, нижчою за номінальну, що в свою чергу буде сприяти зменшенню загального розміру боргу.

Законопроектом передбачено також, що власники компенсаційних облігацій будуть мати право використовувати їх на придбання промислових товарів на суму номінальної вартості облігації. В цьому випадку підприємство, яке отримало в обмін на товари компенсаційні облігації використовує їх у якості  застави для отримання кредитів в комерційних банках.
На нашу думку, громадяни матимуть переваги від отримання компенсаційних облігацій. Перш за все, вони матимуть чітке уявлення про загальну суму компенсації, строки платежів та очікувану суму виплати кожного разу. Значно легше буде вирішити проблему успадкування та інші випадки передачі юридичних прав.

Прийняття законопроекту відновить соціальну справедливість та сприятиме зменшенню соціальної напруженості, пов’язаної зі знеціненням вкладів громадян у ході гіперінфляції початку 90-х років в Україні. Дуже важливо знайти рішення цієї проблеми, яке  заслуговувало б на довіру, в першу чергу через її соціальний аспект. Добробут населення України різко знизився після розпаду СРСР, а повернення вкладів в Ощадбанку може поліпшити цю ситуацію. По-друге, добре функціонуючий механізм виплат покращить довіру населення до держави та її політики.

Announcement of the “round table”

“The consideration of the draft law of Ukraine “On the introduction of amendments to the Law of Ukraine “On governmental guarantees of renewal of savings of the citizens of Ukraine”

- is a subject of the round table which will be held
on Friday, June 3, 2005 at 11:00

The “round table” is held by the Committee for budget of the Verkhovna Rada of Ukraine, the National Bank of Ukraine and the Association of Ukrainian Banks. The Head of interim special commission on renewal of savings of the citizens of Ukraine, people’s deputy of Ukraine Fomenko K.O. introduces the draft law.

Newsbreak: the draft law of Ukraine “On the introduction of amendments to the Law of Ukraine “On governmental guarantees of renewal of savings of the citizens of Ukraine” is prepared by a group of deputies of the Verkhovna Rada; this draft law envisages concrete measures on compensation of citizens’ savings for the period 2006-2018 which were placed up to January, 2, 1992 in the offices of Savings Banks of the USSR and state insurance of the USSR.

The round table is held:

On Friday, June 3, 2005 at 11:00
in the building of the Committees of the Verkhovna Rada of Ukraine
by address: Grushevskogo Str., 18/2, room 12.

All volunteer journalists are welcome to participate. The beginning of the journalists’ registration is at 10:30. The accreditation is compulsory, admission is by list and ID cards.

The representatives of mass media have to inform about their participation on June 2 at 16:00 by telephone of the VRU Press Service: 255-24-50.
 
Annex:

The considered draft law envisages:

1. Debts of the state to the citizens of Ukraine who as a consequence of depreciation lost their money savings placed in the offices of Savings Banks of the USSR and state insurance of the USSR that functioned on the territory of Ukraine in the period up to January 2, 1992 and also into government-securities are 131,96 billion hryvnas.

2. Liabilities of the state on the repayment of depreciated savings of citizens starting with 2006 transfer annually into the state internal debt of Ukraine by parts the size of which must not be less than 1,5 percent of gross domestic product that is determined in the annual Laws of Ukraine On State budget of Ukraine for the respective year.

3. All depositors (their heirs) and security holders (their heirs) of the Saving Bank of Ukraine have the right to the compensation of depreciated savings and civic savings in the form of the securities (Government purpose-oriented interest-free bonds of 1990, Government domestic premium bonds of 1982, Government treasury bonds of the USSR, certificates of the Saving Bank of the USSR).

4. To the amount of compensation of the depreciated savings and savings in the form of securities the citizens receive government compensation bonds with the determined value and maturity date that later on are bought back (redeemed) at the expense of funds provided for annually in general fund of the State budget of Ukraine. The order of government compensation bonds issue and turnover is approved by the Cabinet of Ministers of Ukraine and other sources.

5. Financing of buy-back (redemption) expenses of government compensation bonds is carried out at the cost of resources provided for in general fund of the State budget of Ukraine not less than 1,5 percent of gross domestic product as well as according to the Cabinet of Ministers decision at the cost of the Reserve Fund of the Cabinet of Ministers of Ukraine and other sources. The amount of funds is provided by the State budget of Ukraine annually for the compensation bonds buy-back (redemption) in the current year.

6. Redemption of the government compensation bonds is carried out by their holders starting from January 1, 2006. The maturity date depends on a holder’s age and a size of funds determined by budget for a definite aim:

2006-2007 for the holders of 80 and more years old (total debt is 9 billion hryvnas);
2008 for the holders of 75-80 years old (total debt is 10,4 billion hryvnas);
2009-2010 for the holders of 70-75 years old (total debt is 17,9 billion hryvnas);
2011-2012 for the holders of 65-70 years old (total debt is 16,3 billion hryvnas);
2013 for the holders of 60-65 years old (total debt is 14,3 billion hryvnas);
2014-2018 for the holders up to 60 years old (total debt is 54 billion hryvnas).

7. The compensation bonds holders receive funds respectively the bonds value in full in a certain maturity period in the commercial banks determined by the National Bank of Ukraine.

The compensation bonds holders can redeem them before maturity date at the value less than nominal one (without discount) receiving funds in the commercial banks. The limited size of discount is defined for the commercial banks by the National Bank of Ukraine. The compensation bonds holders have a right to leave them on the deposit account of the commercial banks for accrual of interests that must not be less than refinancing interest rate of the National Bank of Ukraine during the current year and taking into consideration the types of a deposit.

The compensation bonds holders at will can place the funds on the deposit account of the commercial banks in the size of bonds value that is reduced by a size of discount with annual interests accrual which must not be less than refinancing interest rate of the National Bank of Ukraine respectively the amount and length of deposit.

The compensation bonds holders have a right to use their acquisition of industrial goods, etc. to the amount of the nominal bond value. In this case an enterprise that received in return for the goods the compensation bonds uses them as a guarantee for obtaining of credits in the commercial banks.

It is necessary to note that the government compensation bonds bought back from the population are the reason for the commercial banks to gain the refinancing from the National Bank of Ukraine.
The government compensation bonds are placed by the commercial banks into compulsory bank reserves.
Basis for the law adoption:

Currently the renewal of the depreciated savings of the citizens of Ukraine is regulated by Law of Ukraine of November 21, 1996 №537/96-VR “On governmental guarantees of renewal of savings of the citizens of Ukraine”.

However, the Law, in fact, is not executed. Thus, there emerged a necessity of a new law formation.
The state was bound by the Law of Ukraine “On governmental guarantees of renewal of savings of the citizens of Ukraine” of November 21, 1996 №537/96-VR to insure safety and renewal of a real value of the citizens’ savings and guaranteed their compensation in monetary form at the expense of the State budget from 1997.

However, on January 17, 1997 the provision that the depreciated savings are charged to the internal debt of Ukraine was erased by the Law of Ukraine “On the introduction of amendments to the Law of Ukraine “On governmental guarantees of renewal of savings of the citizens of Ukraine”.

In 1997 the liabilities of the state to repay the depreciated savings of the citizens lost their effect in the state internal debt structure and are not approved by the Verkhovna Rada of Ukraine. The lack of the mentioned liabilities of the state in the structure of the state internal debt gives an opportunity to the Government and the Ministry of Finance of Ukraine to carry out the payment of liabilities of the state to its citizens by a balance principle.

Since 1997 the laws of Ukraine on the State budget of Ukraine for the compensation of depreciated deposits have envisaged to assign only 2170 billiol hryvnas, or 1,6 percent to the amount of debt.

It is necessary to note that during 1997-1999 only 36 billion hryvnas, or 1,8 percent were allocated from planned 200 billion hryvnas. On the whole, during 1997-2004 (with account of 100-percent financing for the last two years) 1947 billion hryvnas, or 1,5 percent were allocated for the compensation payment of the depreciated savings to the citizens.

The practice of the allocation of miserable funds in the State budget of Ukraine for the compensation only of the citizens’ depreciated savings does not settle the problem of repayment of the principal debt on savings to the population.

Annual rate of economic growth for the last three years, increase in budget amounts of the state, rate of GDP growth did not affect the amount of funds that are allocated from the State budget of Ukraine for the compensation of citizens’ monetary savings.

The aim of the considered draft law (regist.№ 6504 of January 31, 2005) comprises the legislatively providing of relations concerning the citizens’ funds renewal which were deposited into the institutions of the Savings Bank of the USSR and state insurance of the USSR which had been functioning on the territory of Ukraine and into the government-securities.

This draft law provides for governmental compensation bonds’ issue equal to the amount of the state debt.

What advantages does this method have? First of all, the compensation bonds clearly bind the state. The cost loading of the budget will be equalized by years, the better repayment schedule will allow to plan better state finance that will have disciplinary effect. Another advantage of this mechanism will enable the state to buy back such bonds earlier than the maturity date at the price lower than nominal that in its turn will facilitate the reduction of debt.

The draft law also envisages that the holders of the compensation bonds will have a right to use them for the acquisition of industrial goods equal to the amount of a bond nominal value. In this case the enterprise that received the compensation bonds in exchange for the goods use them as a guarantee for obtaining of credits in the commercial banks. From our point of view the citizens will have advantages receiving compensation bonds. First of all, they will have a clear idea of a compensation total amount, repayment period and expected amount of every repayment. It will be easier to solve a problem of inheritance and other cases of legal rights.

The enactment of the draft law will right a social wrong and facilitate the reduction of social tension referring to the depreciation of the citizens’ deposits during the hyperinflation in early 90s in Ukraine. It is very important to find this problem credible solution primarily because of its social aspect. The Ukrainian people welfare sharply decreased after the USSR collapse and the repayment of deposits in the Savings Bank can improve the situation. Secondly, well functioning mechanism of repayments will better the nation credence in state and its policy.

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ