Новини фінансового сектору

Виключенню України з “чорного списку” FATF заважають неправомірні підзаконні акти

Спільним наказом Державного департаменту фінансового моніторингу Міністерства фінансів України та Державної податкової адміністрації України від 12.08.03р. № 94/387 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.08.03р. за № 740/8061) був затверджений Порядок надання Держфінмоніторингом ДПА України узагальнених матеріалів щодо фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та отримання інформації про хід їх опрацювання (далі – Порядок). Цей Порядок визначив механізм надання Держфінмоніторингом ДПА України узагальнених матеріалів щодо фінансових операцій, які можуть бути пов’язані зі згаданою протиправною діяльністю, а також отримання інформації про хід опрацювання наданих матеріалів.

Розпорядженням від 17.07.03р. № 420-р Кабінет Міністрів України відрядив до Держфінмоніторингу із залишенням у кадрах Державної податкової адміністрації України кілька високопоставлених офіцерів податкової міліції.

На думку спеціалістів Асоціації українських банків, згадані підзаконні нормативні акти не відповідають чинному законодавству та мають бути скасовані з таких правових підстав:

  • Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, який, зокрема, передбачає, що закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції і повинні відповідати їй. Так, статтею 19 Конституції України (частина 2) проголошено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
  • Закон України від 28.11.02р. № 249-IV "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (далі – Закон від 28.11.02р. № 249-IV) зобов’язує Держфінмоніторинг відповідно до покладених на нього завдань співпрацювати з органами виконавчої влади, іншими державними органами, завданнями яких є запобігання та протидія легалізації (відмиванню) доходів і фінансуванню тероризму та за наявності достатніх підстав вважати, що фінансова операція може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів або фінансуванням тероризму, надавати правоохоронним органам, згідно з їх компетенцією, відповідні узагальнені матеріали. В усіх інших випадках Держфінмоніторингу заборонено передавати будь-кому одержану від суб'єктів первинного фінансового моніторингу інформацію, яка містить комерційну чи банківську таємницю (стаття 8 Закону від 28.11.02р. № 249-IV).
  • Статті 2, 8 та 19 Закону України від 04.12.90р. № 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" не передбачають, що завданням державної податкової служби та податкової міліції є запобігання та протидія легалізації (відмиванню) доходів і фінансуванню тероризму, створення та забезпечення функціонування єдиної державної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів і фінансуванню тероризму, налагоджування співробітництва, взаємодії та інформаційного обміну з органами державної влади, компетентними органами іноземних держав та міжнародними організаціями в зазначеній сфері.

За таких умов, на думку Президента АУБ Олександра Сугоняка, наказ Державного департаменту фінансового моніторингу Міністерства фінансів України та Державної податкової адміністрації України від 12.08.03р. № 94/387 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.08.03р. за № 740/8061) та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.07.03р. № 420-р "Про відрядження осіб начальницького складу податкової міліції до Держфінмоніторингу" слід визнати такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, та мають бути скасовані.
 
Прес-служба
Асоціації українських банків
т. 559-31-76
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Додаток 1:

Наказ Державного департаменту фінансового моніторингу Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України від 12 серпня 2003 року N 94/387 "Про затвердження Порядку надання Держфінмоніторингом ДПА України узагальнених матеріалів..." 

Додаток 2:
РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ «Про відрядження осіб начальницького складу податкової міліції до Держфінмоніторингу» 

Joint decree of State department of finance monitoring and Ministry of finance of Ukraine as of 12.08.03 #94/387 (registered in Ministry of Finance of Ukraine as on 27.08.03 #740/8061) validated the Proceeding order for State department of finance monitoring to STA of Ukraine to forward materials regarding finance operations that can be related to legalizing (laundering) money, gained in a criminal way and receipt of information concerning the order of its procession (hereafter – Provision).
 
 This Provision has determined mechanism of submission by State department of finance monitoring generalized materials related to finance operations that can be connected with the said illegal activity and receipt of information regarding procession order of this documentation.
 
Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine as of 17.07.03 420-r enrolled some high-ranked tax militia officers to State tax administration of Ukraine personnel-list.

According to Association of Ukrainian banks the said normative acts to the law do not correspond to the legislation in effect and are to be recalled on the following legal grounds:

Article 8 to the Constitution of Ukraine declares supremacy of the Law and is effective in Ukraine. It particularly establishes the fact that the laws and other normative and legal provisions are not to contradict the Constitution and are to be in conformity with it. Thus for example Article 19 to the Constitution of Ukraine (part II) declares that state authority bodies and officials to them are to act basing on, within the limits of commissions of, and in the way provided for in the Constitution and laws of Ukraine..

The Law of Ukraine as of 28.11.02 # 249-IV “On prevention and fight of legalizing (laundering) money gained in a criminal way” (hereafter Law as of 28.11.02 # 249-IV) commits State department of finance monitoring to STA of Ukraine (i)  in respect to the tasks it is to carry out to collaborate with the executive bodies, other state bodies, which have task to prevent and fight legalizing (laundering) money and financing terrorism and (ii) providing existence of sufficient grounds to consider finance transactions to be possibly bound with legalizing (laundering) money  and financing terrorism, (iii) to supply law machinery with generalized information related to their terms of reference. In all other cases State department of finance monitoring to STA of Ukraine is forbidden to disclose information received from original finance monitoring sources that contains commercial or bank secrecy (Article 8 to the Law as of 28.11.02 #249-IV).

Articles 2, 8 and 19 to the Law of Ukraine as of 04.12.90 # 509-XII “On State tax service of Ukraine” do not presuppose State tax service of Ukraine and tax militia to be commissioned with the task to prevent and fight legalizing (laundering) money and financing terrorism, creation and ensuring functionality of state aggregate information system for prevention and fight legalizing (laundering) money and financing terrorism, maintenance of cooperation, collaboration and information exchange with state authorities, foreign relative authorities and international organizations for the said field.

According to Olexander Suhonyako in this situation the order of State department of finance monitoring to STA of Ukraine and State tax administration of Ukraine as of 12.08.03 #94/387 (registered in Ministry of Finance of Ukraine as on 27.08.03 #740/8061) and Order of Cabinet of Ministers of Ukraine as of 17.07.03 420-r “On detaching high officials for tax militia to State tax administration of Ukraine personnel-list” are to be declared as those that do not conform current legislation norms and are to be overruled.

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ