Користувачі банкоматів приносять банкам мільярдні прибутки
Комісії, які стягують банки зі своїх клієнтів за зняття готівки в «чужих» банкоматах, дозволяють банкам заробляти мільярди доларів. Тільки в США в минулому році три найбільші банки заробили на таких комісіях $6 млрд, а австралійці заплатили таких комісій на $548 млн.
За даними австралійського інтернет-ресурсу RateCity, що займається порівнянням фінансових продуктів і послуг, загальний обсяг комісій, які торік заплатили жителі Австралії при знятті готівки в банкоматах не своїх банків, склав $548 млн. Багато жителів країни вважають за краще не шукати банкомат свого банку, а здійснювати транзакцію в найближчому банкоматі. 40% банкоматних транзакцій припадає на банкомати третіх сторін, що робить стягнення комісій щедрим джерелом заробітку для банків, а для громадян — додатковим фінансовим тягарем. «Півмільярда доларів на рік ми витрачаємо тільки для того, щоб отримати свої гроші»,— зазначає редактор RateCity Селлі Тиндал.
За даними ЦБ Австралії, з 2009 року розмір прямих комісій, що накладаються банками на клієнтів, зріс. Однак за той же період загальний обсяг таких комісій скоротився, у міру того як все більше громадян користуються інтернет- та мобільним банкінгом і перестають користуватися банкоматами. Про те, чи є зв’язок між падінням популярності банкоматів і зростанням розміру комісій, регулятор не повідомляє.
На проблему «необов’язкових» комісій за користування «чужими» банкоматами звертають увагу і в США. На початку року вийшло спільне дослідження SNL Financial і CNNMoney, в якому йдеться, що тільки три провідні банки США — JP Morgan Chase, Bank of America і Wells Fargo — заробили минулого року на комісіях за користування банкоматами і овердрафтом $6 млрд. Дослідники підрахували, що це дорівнює приблизно $25 на кожного дорослого громадянина США. Стягнення з клієнтів високих комісій (у США в середньому $3-4) за зняття грошей в «чужих» банкоматах вже давно в США є предметом критики.