Бiльше 74% громадян України є клiєнтами банкiв, ще 10% користуються послугами здiйснення платежiв, грошових переказiв, а також споживчими кредитами в небанкiвських установах. Найбiльшим попитом з боку клiєнтiв банкiв користуються такi послуги, як комунальнi платежi та пластиковi картки. Одночасно кредити на споживчi товари є найпоширенiшою послугою, якою українцi планують скористатися в найближчi 12 мiсяцiв. Про це свiдчать результати першої хвилi нового регулярного дослiдження ринку банкiвських послуг для фiзичних осiб, проведеної компанiєю GfK Ukraine (
www.gfk.ua) у першому кварталi 2007 року.
Пластиковi картки — для знаття готiвки, кредити — на придбання споживчих товарiв
В першому кварталi 2007 року найбiльш поширеними банкiвськими послугами в Українi були здiйснення комунальних платежiв — нею користуються 73% вiд усiх опитаних та пластикова платiжна картка — 33%. Наступними за популярнiстю є поточний рахунок без картки (11% опитаних), обмiн валют (10%) та кредит на придбання побутових товарiв (9%).
Майже всi власники пластикових карток використовують їх для зняття готiвки в банкоматах (92%). Знiмають готiвку через касу банку ще 29% власникiв карток. Одночасно на запитання щодо причин невикористання картки для оплати товарiв та послуг в магазинах 36% власникiв пластикових карток, якi не використовують їх за цим призначенням, вiдповiли, що надають перевагу готiвцi. Ще 24% впевненi, що їх картки не можна використовувати для розрахункiв в торгiвельно-сервiснiй мережi. Тобто основними причинами невикористання пластикових карток для розрахункiв залишається низька обiзнанiсть користувачiв про можливостi використання карток.
Щодо цiлей отримання кредитiв, то найбiльша частка кредитiв (67%) оформлюється для придбання споживчих товарiв. Друга за розмiром група кредитiв є нецiльовими (15%). Ще 9% кредитiв бралися для придбання/будiвництва нерухомостi чи землi, i 5% — для придбання автомобiлю чи iншого транспортного засобу.
Що бiльше, кредити на придбання побутових товарiв є найпоширенiшою послугою, якою учасники опитування планують скористатися в найближчi 12 мiсяцiв — про це зазначили 12% респондентiв. На другому мiсцi за популярнiстю картковi продукти — пластикова картка (загалом 7%), в тому числi вiдкрити кредитну картку чи овердрафт по картцi планують 5% опитаних.
Знання банкiв: «Ощадбанк», «Райффайзен Банк Аваль» та «Приватбанк» залишаються попереду
В першому кварталi 2007 року за рiвнем знання з пiдказкою «Ощадбанк», якого згадали 88% опитаних, дещо випереджає «Райффайзен Банк Аваль» та «Приватбанк» (їх назвали 86% та 84% респондентiв вiдповiдно). Проте «Райффайзен Банк Аваль» та «Приватбанк» є лiдерами за рiвнем спонтанного знання — обидва банки згадали без пiдказки по 62% опитаних. «Ощадбанк» без пiдказки згадали 55% респондентiв.
За лiдерами з помiтним вiдривом йдуть банки «Надра» та «Укрсоцбанк». При цьому банк «Надра» дещо випереджав «Укрсоцбанк» за рiвнем знання: банк «Надра» 27% опитаних згадали без пiдказки, та 62% — з пiдказкою; «Укрсоцбанк» — 24% та 58% вiдповiдно.
«Ощадбанк» також є лiдером за кiлькiстю клiєнтiв: послугами банку користуються 34% респондентiв. На другому мiсцi за кiлькiстю клiєнтiв — «Приватбанк», послугами якого користуються 27% опитаних. «Райффайзен Банк Аваль» займає третю сходинку — його послугами користуються 15% опитаних. За трiйкою лiдерiв йдуть «Промiнвестбанк» (5% респондентiв), «Надра» (5%) та «Укрсоцбанк» (4%).
«Приватбанк» є лiдером за часткою клiєнтiв на ринках пластикових карток, кредитiв на споживчi товари, а також депозитних рахункiв. «Ощадбанк» традицiйно лiдирує на ринку платежiв, а також поточних рахункiв без картки.
Довiдка: Цiлями нового Дослiдження ринкiв фiнансових та телекомунiкацiйних послуг, яке компанiя GfK Ukraine розпочала у лютому 2007 року, є регулярне та оперативне отримання iнформацiї щодо стану ринкiв банкiвських, страхових та телекомунiкацiйних послуг для фiзичних осiб.
Дослiдження ринку банкiвських послуг проводиться за єдиною лiцензованою методикою FMDS (Financial Market Data Service) Personal. Ця методика застосовується всiма компанiями групи GfK в Центральнiй та Схiднiй Європi.
Ми робимо висновки, спираючись на данi опитування населення в першому кварталi 2007 року, що проходило в два етапи: з 19 по 28 лютого та з 1 по 17 березня 2007 року.
Загальна вибiрка опитування складає 2000 респондентiв. Вибiрка є репрезентативною для населення України старше 16 рокiв, за статтю, вiком, регiоном проживання та розмiром населеного пункту. Опитування проводилось методом особистого iнтерв’ю.
В 2003-2006 роках компанiя GfK Ukraine проводила регулярне дослiдження ринку банкiвських послуг для фiзичних осiб. В рамках цього дослiдження проводилося опитування населення у вiцi вiд 18 рокiв у великих мiстах (бiльше 50 тис. жителiв).
GfK Ukraine (
www.gfk.ua) — українська дослiдницька компанiя, яка пропонує повний перелiк послуг з опитувань та дослiджень ринкiв в Українi, Молдовi та Бєларусi. GfK Ukraine входить до мiжнародної дослiдницької мережi GfK Group — четвертої за розмiрами дослiдницької групи в свiтi. GfK Group об’єднує бiльше 115 компанiй у 90 країнах свiту.
http://www.uabanker.net/