Позиція Асоціації українських банків
Мета, поставлена Урядом щодо відміни мораторію на оподаткування процентів від депозитних вкладів населення і наповнення бюджету країни не дискутується, а підтримується АУБ. Але при тому принципово важливо досягнути поставленої Урядом мети без стимуляції відтоку депозитів з банків, оскільки виплата сум гарантованих вкладів вкладникам збанкрутілих з цієї причини банків може бути значно більшою за очікувані надходження в бюджет від цього податку.
Підкреслюємо, що банки готові взяти на себе функцію адміністрування податку на процентні доходи і гарантувати повноту їх поступлення до Державного бюджету без ліквідації однієї з основних складових інституту банківської таємниці, – інформації щодо фінансового стану клієнта.
Для досягнення поставленої двоєдиної мети: збільшити доходи бюджету і не допустити нової хвилі відтоку вкладів у банках у липні поточного року, потрібно виконати наступні важливі завдання:
1. Зберегти банківську таємницю вкладів.
2. Ліквідувати шкалу ставок оподаткування доходів від депозитів.
3. Зняти з вкладників банків обов’язок подавати податкові декларації щодо податків з процентних доходів.
Чому необхідно виконати ці три завдання з позиції суспільного і системного інтересів:
1. Збереження банківської таємниці вкладів.
* Кожен громадянин має право на недоторканність свого приватного майна, як, до прикладу, житла ( до якого доступ є лише обмеженим) так і банківського вкладу. Бажання бюрократії отримувати повну інформацію про всіх вкладників, де, в кого і яка сума вкладу - це бажання запровадити тотальний контроль над громадянами, збільшити чисельність бюрократії, і те, і інше не відповідає суспільному інтересу.
* На час недостатності кредитних ресурсів, політичної і економічної кризи в Україні – стимулювати відтік вкладів з банків, які наразі є основним джерелом кредитування економіки – є злочином проти української економіки і банків, а ліквідація банківської таємниці буде таким стимулом відтоку.
* Якщо банківська таємниця про вклади перестане існувати з липня місяця п.р., як наразі йдеться у прийнятому законі, то проводити фінансову «люстрацію» вкладників буде не влада, а бандити.
* Люстрація чиновників-хабарників за корупційні доходи має йти на законних підставах, індивідуально, з законним доступом до інформації про їхні вклади.
* Стимуляція відтоку депозитів, через ліквідацію інституту банківської таємниці, в кризових українських умовах призведе до банкрутства ряду банків та виплати гарантованих вкладів через ФГВФО, що може обійтися державі набагато дорожче, ніж планується отримати податків із доходів з депозитів.
2. Ліквідувати шкалу ставок оподаткування в залежності від отриманого процентного доходу від депозиту.
* Для диференційованого оподаткування багатих осіб краще оподатковувати за диференційованою шкалою не доходи з депозитів (оскільки не це їхнє основне джерело доходів), а майно, доходи, нерухомість, предмети розкоші тощо, - що не буде дестабілізувати банки та економіку країни.
* Має бути єдина ставка податку (з бази оподаткування доцільно виключити лише соціальні рахунки, наприклад, пенсійні) для спрощення адміністрування і зменшення суспільних і державних витрат.
* Громадянину (вкладнику) важко буде прорахувати усі деталі, пов’язані з різними ставками оподаткування і на ці розрахунки витрачатиметься час і вкладника, і податківця, і банківського працівника. Це неефективні безглузді витрати людського (суспільного) та чиновницького часу, і що може просто і ефективно замінити комп’ютерна програма банку.
3. Відмінити подання податкової декларації вкладником.
* Подача декларацій власниками депозитних рахунків буде відлякувати людей від банківських заощаджень, оскільки подача декларації - це складна процедура, що займає багато часу та додасть вкладникам роботу щодо відвідування ще одного контролюючого органу, в якого через це збільшиться чисельність штату, адже мова йде про контроль за 45 млн. депозитних рахунків і приблизно 10 млн. вкладників.
* Громадяни будуть готові довірити банкам утримувати податок на процентний доход від депозиту, якщо при цьому буде забезпечена банківська таємниця їх вкладу та не потрібно буде проходити бюрократичну процедуру розрахунку, подачі та перевірки податкової декларації.
Висновки: при такій організації і адмініструванні податків з доходів від депозитів фізичних осіб, які пропонує АУБ:
1) бюджет гарантовано і в повному обсязі отримає вказаний податок без додаткових суспільних витрат;
2) в липні поточного року не буде відтоку депозитів, бо буде збережено інститут банківської таємниці і банки матимуть кращу ситуацію з ліквідністю та матимуть можливість кредитувати економіку.
Саме цього ми і хотіли досягти у відповідності з державним і суспільним інтересом.
Оподаткування процентних доходів громадян