АУБ просить парламентарів врегулювати ситуацію на ринку автокредитування
Президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко звернувся до народних депутатів України з проханням законодавчо врегулювати ситуацію, яка склалася на ринку автокредитування із реєстрацією та зняттям з обліку транспортних засобів, які перебувають у заставі або придбані за кошти кредиту.
Президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко звернувся до народних депутатів України з проханням законодавчо врегулювати ситуацію, яка склалася на ринку автокредитування із реєстрацією та зняттям з обліку транспортних засобів, які перебувають у заставі або придбані за кошти кредиту.
Як пояснюють в АУБ, підзаконні нормативно-правові акти, якими керуються органи ДАІ, не враховують специфіку суб’єктів даних відносин, порушують права кредитора (заставодержателя) та гарантії їх забезпечення, які закріплені у Цивільному кодексі України, Законах України «Про заставу» і «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень».
Серед ряду проблемних питань, зокрема, неузгодженість щодо зняття транспортного засобу з обліку між положеннями Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень», які передбачають право кредитора звернути стягнення на предмет застави в досудовому порядку, та Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів, затвердженим Постановою КМУ №1388 від 07.09.1998р., які не закріплюють механізм реалізації даного права.
У результаті, - зазначають в АУБ, - банк не може отримати транспортний засіб, право власності на який, відповідно до ст.ст. 28, 29, 30 Закону про забезпечення вимог кредиторів має перейти до кредитора.
Як наголошують банкіри, працівники ДАІ МВС України в момент проведення державної реєстрації транспортних засобів не вносять до графи "Особливі відмітки" свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу запис «кредит банку» навіть при наявності листа банку про необхідність внесення такої відмітки. Це надає можливість недобросовісним позичальникам простір для здійснення наступних дій: неузгоджене з банком, як з заставодержателем, і неправомірне зняття заставного транспортного засобу з державної реєстрації в ДАІ з метою реалізації; неузгоджена з банком передача транспортного засобу в користування третім особам на підставі договору оренди або нотаріальної довіреності; вивезення транспортного засобу за державний кордон з метою приховування від банку як заставодержателя; відчуження транспортного засобу, який перебуває в заставі тощо.
У зв’язку із цим надання кредиту під заставу транспортного засобу стає одним з найбільш ризикових видів кредитування, що вкрай негативно впливає на розвиток ринку і можливість надання банками послуг з кредитування під заставу транспортних засобів в Україні.
З цієї причини АУБ, в рамках ініціатив Президента України щодо посилення боротьби з корупцією, звернулась до народних депутатів з проханням сприяти вирішенню проблеми гармонізації законодавства та усунення існуючих корупційних схем навколо цього питання.
Зокрема, АУБ пропонує внести до Порядку державної реєстрації автомобілів уточнення щодо внесення до свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів відмітки про заставу транспортного засобу на підставі договору застави (аналогічний порядок передбачений для лізингодавців). Також АУБ пропонує доповнити Інструкцію про проведення виконавчих дій нормою про право державного виконавця виносити постанову про зняття транспортного засобу з обліку у зв'язку з його продажем і передбачити джерело для оплати зняття транспортного засобу з обліку.
Подала АУБ й пропозиції і щодо усунення невідповідності підзаконних актів Мін'юсту законам України “Про іпотеку” та “Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень” в частині відповідності способам забезпечення, встановленого цими законами, які передбачають право переходу заставленого майна кредиторові у власність у позасудовому порядку в разі настання певних умов.
Прес-служба
Асоціації українських банків
2011-05-26