АУБ проти змін до порядку регулювання достатності (адекватності) регулятивного капіталу та обмеження на залучення банками коштів фізичних осіб
Асоціація українських банків вважає недоцільними та шкідливими зміни до порядку регулювання достатності (адекватності) регулятивного капіталу банку та обмеження на залучення банками коштів фізичних осіб, які запропоновані в останній версії законопроекту “Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)” (№0884). Про це йдеться у листі АУБ до профільного парламентського Комітету з питань фінансів і банківської діяльності.
Як наголошують в АУБ, у законопроекті пропонується нова редакція статті 35, відповідно до якої передбачається передача НБУ повноважень з визначення мінімального розміру нормативу адекватності регулятивного капіталу та мінімального розміру регулятивного капіталу (на сьогодні ці показники визначаються Законом), а також впровадження нового коефіцієнту співвідношення регулятивного капіталу до зобов’язань банку.
За словами фахівців АУБ, норматив адекватності регулятивного капіталу є одним з основних показників, який регулює обсяги та структуру активних операцій банків. Зміна мінімального значення цього нормативу безпосередньо впливає на можливість банків кредитувати та потребує значного часу на приведення діяльності банків у відповідність до нових вимог, оскільки це вимагатиме або нарощення капіталу, або погашення частини кредитного портфелю.
Як відзначив Президент АУБ Олександр Сугоняко, з метою недопущення прийняття економічно не виважених та необґрунтованих змін нормативу, визначення його мінімального значення має бути залишено у Законі. З цих же причин неприпустимою, кажуть в АУБ, є передача НБУ повноважень щодо визначення мінімального розміру регулятивного капіталу.
Крім того, в АУБ звертають увагу, що внесення принципових змін до ст. 35 вбачається недоцільним і через прийняття найближчим часом Базельським комітетом нових вимог до капіталу (Базель-ІІІ), імплементація яких в Україні знову потребуватиме внесення суттєвих змін до Закону.
Недоцільним в АУБ також вважають впровадження коефіцієнту співвідношення регулятивного капіталу до зобов’язань банку, як такого, що не зможе бути дотриманий банками у разі надходження на рахунки їх клієнтів коштів у значних розмірах.
Також в АУБ не підтримали запропоновані зміни щодо обмеження на залучення банками коштів фізичних осіб. Так в ст.47 пропонується надавати банку право на залучення коштів фізичних осіб лише через 2 роки з дня отримання ним банківської ліцензії. Порядок та умови набуття банком права на залучення коштів від фізичних осіб пропонується, щоб встановлювались НБУ.
В АУБ вважають запровадження зазначених обмежень недоцільним. Як пояснив Президент АУБ, відповідно до Закону України “Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб” участь банків у Фонді є обов’язковою. Відповідно до статті 22 цього Закону банк зобов’язаний перерахувати до Фонду початковий збір у розмірі 1% статутного капіталу протягом 30 днів з дня одержання ним банківської ліцензії. Таким чином новостворений банк буде змушений здійснити значні витрати, пов’язані із вступом до Фонду, не маючи реальної змоги протягом двох років залучати кошти фізичних осіб і розвивати таким чином свою діяльність.
2010-09-29