Вчора, 28 травня, Асоціація «Українське об’єднання лізингодавців» за підтримки УСПП та USAID провела семінар на тему «Лізинг: суть, проблематика та необхідність розвитку”.
У семінарі в якості слухачів взяли участь: представники Міністерств економіки, фінансів, юстиції, транспорту, регіонбуду, шести Комітетів Верховної Ради України, Держкомітету з регуляторної політики, Держкомітету екології, а також фахівці інших державних та громадських організацій.
Спікерами семінару були провідні фахівці лізингового ринку-члени Ради директорів Асоціації, міжнародні експерти, представники УСПП.
Доповідачі та учасники обговорили проблематику лізингу, суть та структуру лізингової угоди, плюси та мінуси системи оподаткування, порівняли умови ведення лізингового бізнесу в Україні та в європейських країнах.
Зокрема, було зазначено, що динаміка зростання лізингу і в світі, і в Україні надзвичайно висока. Цифрами та фактами експерти довели, що лізинг є значно вигіднішим фінансовим інструментом для бізнесу ніж кредит, і саме в умовах кризи у нього більше шансів відновити операції фінансування основних фондів. Але всі ці можливості є узалежнені від створення в Україні рівних можливостей для лізингу на ринку фінансових послуг України.
Спікери відзначали, що частка інвестицій, фінансованих лізингом у Європі сягає 40%, у пострадянських країнах близько 30%, тоді як в Україні це лише 3%. Для світових економік вже давно є очевидним те, що лізинг забезпечує прихід капіталу, який, в свою чергу, оздоровлює економіку, створює робочі місця, сприяє інноваціям. Завдяки розвитку лізингу в країнах невідворотньо зростає ВВП та добробут громадян, малий та середній бізнес. Ілюструючи популярність лізингу, доповідачі зазначили, що кожний третій автомобіль у Європі придбається у лізинг.
У той же час в Україні цей інструмент знаходиться в зародковому стані, оскільки його розвитку перешкоджають недосконале та нестабільне законодавство, дискримінаційне система оподаткування, слабкий захист права власності лізингоотримувача.
А що стосується автолізингу, то тут існують додаткові проблеми у вигляді примушування компаній до відкриття віртуальних автогосподарств, неможливість повернення майна від боржників через застарілість формулювань виконавчих написів, бюрократичний підхід до документів на управління транспортними засобами, переданими в лізинг.
Багато уваги приділялося темі удосконалення оподаткування лізингу, бо недолуга фіскальна система є основним гальмом його розвитку. Так, було зазначено, що існування обмеження на процент та комісію ставить лізингові компанії в нерівне, гірше становище, в порівнянні з іншими гравцями лізингового ринку. Те ж саме і відносно створення резервів під активні операції, на що мають право банки та не мають лізингодавці.
Учасники також зазначили контраверсійність самого принципу обкладення податком на додану вартість фінансової по суті послуги, де додаткова вартість не створюється. В той же час при поверненні об’єкту лізингу від неплатників ПДВ виникає проблема повторного нарахування ПДВ через відсутність механізму коригування. Зазначалося, що лізингові компанії, що надають послуги з лізингу автотранспорту, на відміну від таксопарків, наприклад, не мають податкового кредиту.
Ще один дискримінаційний момент: так само на відміну від банківських кредитних договорів, лізингові угоди мають посвідчуватися нотаріально, зі сплатою 1% від суми угоди, що є обтяжливим для лізингодавців і зменшує привабливість лізингу.
Було зазначено і проблему курсових різниць, яка безпідставно породжує то віртуальні прибутки, то збитки, внаслідок чого з компаній вимиваються фінансові ресурси, що в умовах кризи становить загрозу їх існуванню.
Підсумовуючи результати роботи семінару, учасники зазначили, що обмін думками дозволив краще зрозуміти, що лізинг – це цивілізований, прозорий і прогресивний фінансовий інструмент, який за мінімальної підтримки та створення рівних умов може допомогти країні вийти з кризи. Асоціація лізингодавців, в особі директора Марини Мурги, закликала державних фахівців продовжувати співпрацю та залучати експертів Асоціації до законотворчої та нормотворчої роботи.
З усіх питань звертатися до прес-служби Асоціації:
(050) 410 42 34
(044) 521 97 26
www.uul.com.ua
Довідка:
Асоціацію «Українське об'єднання лізингодавців» (УОЛ) створено як добровільний союз професійних учасників ринку лізингу. Це єдина організація в Україні, яка об’єднує юридичних осіб у сфері лізингу з метою захисту їхніх інтересів. Представляє близько 80% лізингового ринку. Асоціація є членом Європейської федерації національних лізингових асоціацій Leaseurope. До складу Ради директорів Асоціації входять представники провідних компаній лізингової галузі.