У понеділок, 21 липня поточного року, під головування першого віце-президента Сергія ТІГІПКО відбулось засідання Спостережної Ради Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» (УКБС). Серед багатьох питань було розглянуто та проаналізовано проект змін до Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, затвердженого постановою Правління НБУ від 06.07.2000 №279.
Експерти УКБС критично оцінюють пропозицію Нацбанку щодо обов’язкового встановлення для позичальника мінімальної норми першого внеску в розмірі 20% від суми кредиту. По-перше, наявність ознаки першого внеску не враховує кредитну історію позичальника, яка, у переважній більшості випадків, характеризується відсутністю прострочених платежів. Введення такої жорсткої норми суттєво обмежить можливості банків проводити кредитування добросовісних позичальників, а також призведе до суттєвого збільшення норми резервування. По-друге, НБУ, наполягаючи на 20% нормі першого внеску, чомусь не враховує те, що банки широко використовують цілу низку інструментів оптимізації кредитних ризиків за кредитами із відносно незначним першим внеском. Наприклад, страхування кредитних ризиків, залучення фінансових поручителів і т.п.
Виходячи з вище приведеної аргументації, УКБС вважає цілком достатнім запровадження мінімальної норми першого внеску на рівні не менше 15% від суми кредиту.
Експерти УКБС вважають необґрунтованим з боку НБУ серйозне посилення норм резерву і термінів прострочення за портфелем однорідних кредитів овердрафт. Адже відповідно до статистики, більшість кредитів прострочених до 30 днів, повертаються до стану доброго обслуговування. До того ж, зовсім різними можуть бути причини тимчасового прострочення платежу, як от: затримки з переказом коштів у разі сплати через інший банк, відмінності у курсі валют на дату погашення, виїзд позичальника за кордон у відрядження чи відпустку, хвороба, не пунктуальність та ін.. Згідно пропозицій НБУ, всі кредити, прострочені понад 30 днів кваліфікуються як дефолт, навіть незважаючи на наявність ліквідного забезпечення.
УКБС вважає необхідним зазначити, що в дійсності ні норма розміру першого внеску, ні норма щомісячного погашення боргу та відсотків, ані вид забезпечення не впливають на фінансовий стан позичальників. А от наполягання НБУ щодо використання цих критеріїв можуть призвести до неоднозначності трактування класу позичальника, який користується різними програмами кредитування і відповідно різними умовами. Навіть найменша невідповідність позичальника жорстким нормам НБУ, наприклад, відсутність достатнього об’єму коштів для першого внеску, позбавляє позичальника права отримати кредитні кошти. Навіть за умови демонстрації позичальником свого стабільного фінансового стану.
Вважаємо, що запропонований НБУ проект змін до Положення суперечить принципам Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ). А також не є інструментом боротьби з інфляцією в Україні. Адже суттєве збільшення ставок резервування навпаки спричинить серйозне подорожчання кредитних ресурсів, імпортних товарів, матиме негативний вплив на рівень споживчого попиту населення та спричинить зростання цін і погіршення показників ВВП. А це в свою чергу стане причиною подальшого росту інфляції.
УКБС сподівається, що НБУ врахує зауваження та пропозиції банківського співтовариства при підготовці нового проекту змін до Положення.
З повагою,
Прес-служба УКБС
288-16-67
284-37-57