Органи державної виконавчої служби створюють штучні перепони для виконання рішень суду
Асоціація українських банків звернулась до Міністерства юстиції України з проханням надати роз’яснення органам державної виконавчої служби щодо практичного застосування Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків” у їх діяльності.
Як наголошують в АУБ, до Асоціації надходять звернення комерційних банків з приводу відмови органами державної виконавчої служби у відкритті виконавчих проваджень та зупиненні раніше відкритих виконавчих проваджень у зв’язку із перетворенням банків у публічні акціонерні товариства.
Саме перетворення комерційних банків на публічні акціонерні товариства здійснюється для приведення їх діяльності у відповідність до вимог Закону України “Про акціонерні товариства” . З огляду на це, особливості спрощеної процедури перетворення банків визначені у Законі України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків”. Цей закон закріплює, що “у разі реорганізації банку шляхом перетворення до таких правовідносин не застосовуються норми законодавства щодо припинення юридичної особи".
Водночас, як повідомляють банкіри, органи державної виконавчої служби відмовляють у відкритті виконавчого провадження за виконавчим документом, виданим банку-стягувачу до зміни найменування та зупиняють раніше відкриті виконавчі провадження. Мотивують вони свою відмову хибним висновком про припинення банку як юридичної особи, що в свою чергу є підставою для такої відмови згідно із п.7 ч. 1 ст. 26 Закону України “Про виконавче провадження” .
Як зазначають фахівці АУБ, для подальшого продовження процедури виконавчого провадження органи державної виконавчої служби ставлять за умову виконання банками вимоги ч. 5 ст. 11 Закону України “Про виконавче провадження”, тим самим спонукаючи банки до проходження процедури процесуального правонаступництва.
В АУБ наголошують, що, з огляду на велику кількість таких виконавчих документів по всій території України (за даними АУБ, більше 10 тисяч лише в одного банку), саме по собі проходження процедури процесуального правонаступництва призведе до негативних наслідків. Зокрема, це може призвести, з одного боку – до значного перевантаження судової системи, пов’язаного з розглядами клопотання банків, з іншого боку – до суттєвого зниження вірогідності стягнення боргу банками у зв’язку із значним затягуванням процедури звернення стягнення у зв’язку із судовим розглядом клопотань та виданням нових виконавчих документів.
З огляду на вищесказане, з метою правильного та однакового застосування законодавства органами державної виконавчої служби, АУБ звернулася до Міністерства юстиції України із пропозицією надати роз’яснення зі згаданого питання.
Прес-служба
Асоціації українських банків
2010-05-12