Державна служба охорони при МВС України (ДСО), користуючись своїм виключним правом на використання вогнепальної зброї при наданні послуг охорони банківським установам, протягом останніх 4 років без належного обґрунтування прагне щорічно підвищувати ціну озброєної охорони для банків.
За повідомленнями банків, протягом січня-лютого, квітня та травня ц.р. підрозділи ДСО в містах Києві, Донецьку, в Чернівецькій та інших областях в черговий раз намагаються підняти вартість охоронних послуг банківським установам за старим, раніше опрацьованим, сценарієм.
Підвищення ціни на послуги охорони продовжується і при новому керівництві ДСО.
Банківське співтовариство не погоджується з принципами та підходами, які використовує ДСО при визначенні вартості охоронних послуг для банків. Цю позицію банків підтримали народні депутати у 2003-2004 роках, Національний банк України і, свого часу, Уряд п.Кінаха. Необґрунтоване підвищення вартості послуг ДСО наприкінці 2001 року призвело до протистояння у 2002 році між банками та Держохороною, внаслідок чого в цілому ряді областей підрозділи ДСО на декілька днів залишали банки без озброєної охорони, розривали угоди з банківськими установами та зверталися до судів з позовами проти банків. У той час лише втручання Уряду забезпечило зняття гостроти у цьому протистоянні.
На погляд Президента Асоціації українських банків, основною причиною, що надає можливість Держохороні постійно збільшувати вартість охоронних послуг є те, що ДСО користується виключним правом на використання вогнепальної зброї при наданні послуг озброєної охорони та відсутність в Україні законів, що забезпечують ринкові механізми регулювання охоронної сфери.
Особливу стурбованість у банківського співтовариства викликав факт відхилення Верховною Радою України 31 травня п.р. у другому читанні проекту Закону України (що ініціював НБУ) № 3223 “Про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" (щодо охорони майна банків та їх клієнтів) як фактору, що створив би певну конкуренцію ДСО у сфері охорони банків.
А тим часом нове керівництво ДСО, успадкувавши від своїх попередників цінову політику, продовжує нав’язувати банківським установам відомчі підходи щодо підвищення вартості озброєної охорони банкам України.
Особливо цим грішить керівництво ДСО у Чернівецькій області, яке при визначені рівня цін не бере до уваги аргументацію банківських установ та в односторонньому порядку погрожують банкам припинити надавати всі види охоронних послуг у разі, якщо банки не погодяться з пропозиціями ДСО у Чернівецькій області. Це нагадує ситуацію 3-річної давнини, коли за таким же сценарієм Держохорона у цілому ряді області на декілька днів залишили банки без озброєної охорони, розривали угоди з банківськими установами та зверталися до судів з позовами до банків. У той час лише втручання уряду зняло напруженість та протистояння між банками та охоронцями.
Президент Асоціації п. О.Сугоняко висловив надію, що поточний стан справ у сфері визначення ціни послуг охорони для банківських установ, що надаються підрозділами ДСО, не призведе до суттєвого загострення відносин між банками та охоронцями та до втручання у розв’язання можливого конфлікту Президента, Парламенту, Уряду та інших державних установ, що покликані регулювати сферу охоронних послуг.
Асоціація українських банків
6 червня 2005 року
The State Security Service of the Ministry of internal Affairs (SSS) enjoying its exclusive right to use fire-arms while supplying services to the banking institutions is trying to increase price of the armed security for banks without any appropriate explanations during last 4 years.
The banks inform that during January-February, April and May of the current year the SSS units try to increase price of the security service for banking institutions in Kyiv, Donetsk, Chernivtsi and other regions as earlier.
The price increase of the security service is continuing with new directorate of the SSS.
The Banking Association does not agree with the principles and approaches used by the SSS while defining the value of the security services for banks. This banks’ position was supported by the people’s deputies in 2003-2004, the National Bank of Ukraine and once Kinakh’s administration. The groundless price increase by the SSS at the end of 2001 caused the opposition between banks and the State Security, as a result in a number of regions the SSS units left banks without armed security for several days, canceled agreements with banking institutions and went to the law with claims against banks. At that time only government interference facilitated relaxation of tension in this opposition.
According to the President of the Association of Ukrainian Banks the main reason which gives an opportunity to the State Security to increase constantly price of the security cervices is that the SSS enjoys the exclusive right to use fire-arms while supplying services of the armed security and lack of laws in Ukraine which are responsible for the market mechanisms of the security sphere regulation.
The Banking Association concerns about the defeat of the draft law of Ukraine (that initiated by the NBU) №3223 “On amendments to the Law of Ukraine “On banks and banking” (on banks and their clients property) by the Verkhovna Rada of Ukraine on May,31 of the current year in the second reading as a competitive factor for the SSS in the bank security field.
Meanwhile, the new SSS directorate which got pricing policy from its predecessors continues forcing departmental approaches on the price increase of the armed security for Ukrainian banks up the banking institutions.
Especially, the SSS directorate is known for this in Chernivtsi region. When defining prices it does not take into consideration the banking institutions arguments and threaten banks to stop all kinds of security services if banks do not agree with the propositions of the SSS in Chernivtsi region. It reminds 3-years-ago situation when the State Security left a number of regions without armed security for several days, canceled agreements with banking institutions and went to the law with claims against banks. At that time only government interference relaxed the tension and confrontation between banks and security service.
The President of the Association O.Sugonyako believes that the current state of affairs in the security service pricing for banking institutions that are given by the SSS units will not lead to the essential deterioration in relations between banks and security service and to the interference into possible conflict settlement by President, Parliament, Government and other governmental institutions which are responsible for the security services regulation.
The Association of Ukrainian Banks
June,6, 2005