Асоціація українських банків підтримує євроінтеграційні прагнення вищого керівництва держави та заходи, направлені на залучення в економіку України іноземних інвестицій і спрощення порядку руху через кордон товарів та капіталів.
Банківська система України сьогодні повністю відкрита для входження іноземного капіталу. Чинне законодавство дає можливість створювати в Україні банки із 100% іноземним капіталом, але з обов’язковою вимогою – це мають бути дочірні банки, що діють у правовому полі України.
Разом з тим для реалізації однієї з умов вступу до СОТ Національним банком України переданий до Верховної Ради України законопроект № 7274, яким передбачено внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині надання іноземним банкам права відкривати свої філії на території України.
У разі прийняття законопроекту у фінансово-економічному просторі України вже найближчим часом можуть з’явитися філії іноземних банків, які не є самостійними юридичними особами, а лише структурними підрозділами головних банків, які знаходяться за кордоном, і діяльність яких регулюється іноземним законодавством.
Це, на наше глибоке переконання, порушить створену протягом років незалежності України фінансову систему, яка забезпечувала економічну безпеку державного розвитку.
Наводимо основні зауваження до законопроекту.
І. Загроза економічному суверенітету країни.
Законопроект, надаючи право іноземним банкам на відкриття своїх філій на території України, не передбачає жодних обмежень присутності іноземного капіталу в національній банківській системі.
Відповідно до своїх функцій банківська система через перерозподіл фінансових ресурсів по суті визначає розвиток всієї економіки країни. Ця функція набирає ще більшої ваги у зв’язку з низьким рівнем розвитку інших сегментів фінансового ринку. У зв’язку з цим питання збереження національної банківської системи стає питанням національної безпеки країни.
Досвід багатьох держав з “перехідною економікою”, де акцент був зроблений на зовнішні інвестиції, показав, що банківські системи цих країн майже повністю складаються з великих міжнародних банків.
За цих умов банки з іноземним капіталом починають здійснювати вирішальний вплив на характер та пріоритети економічного розвитку в цих державах, контролювати там найбільш ефективні сфери діяльності.
При цьому ці банки мають специфічні, частіше всього не співпадаючі з національними інтересами, стратегічні пріоритети. Більш того, рішення про умови надання кредитів можуть прийматися з урахуванням міжнародних клієнтів чи акціонерів материнського банку, що в більшості випадків може означати відмову у фінансуванні конкурентних виробництв.
Така схема розвитку банківської системи призведе до порушення цілісності економічних інтересів держави, суттєво гальмуючи розвиток національного виробництва, перш за все, малого та середнього бізнесу. Наслідок – зростання безробіття та інших соціальних проблем, з якими протягом останніх років зіштовхуються країни Східної Європи, зокрема, Польща.
Для збереження економічного суверенітету країни доцільно було б запровадження системи державного регулювання присутності іноземного капіталу в сукупному капіталі банківської системи.
ІІ. Нерівні конкурентні умови з українськими банками.
Іноземні інвестиції в банківській системі беззаперечно важливі з точки зору надходжень додаткових фінансових ресурсів, нових банківських технологій, підтримки конкуренції між банками тощо.
Разом з тим, все це виправдано, коли вже склалася національна банківська система, що спирається на власну ресурсну базу.
Однак, відомо, що рівень монетизації в Україні (близько 30% від ВВП) є значно нижчим від країн з розвинутою економікою, де цей показник наближається до розміру ВВП, або навіть перевищує його. Суттєво меншим є і сам розмір ВВП.
В умовах, коли ці показники є не співставимими, прихід в Україну іноземних філій, діяльність яких буде регулюватися розміром капіталу материнського банку, поставить іноземні банківські установи в заздалегідь більш вигідне становище при неможливості зі сторони українських банків скласти їм адекватну конкуренцію.
Для порівняння можна сказати, що активи та капітал всієї банківської системи України є меншими від середнього європейського банку.
За цих умов не буде виконуватися принцип “рівних конкурентних можливостей”, який підтримується багатьма міжнародними організаціями.
ІІІ. Відток прибутку з територій України.
За специфікою своєї діяльності філії, як структурні підрозділи іноземних банків, не здійснюють формування капіталу.
Таким чином, дохід, отриманий від їх діяльності на території України, після сплати податку буде повністю переведений до іноземного банку.
Тоді як прибутки українських банків (в тому числі і з іноземним капіталом) в переважному розмірі залишаються в Україні та направляються на капіталізацію банків.
IV. Підвищення ризиків клієнтів – резидентів України у зв’язку з неврегульованістю процедури акредитації та функціонування філій іноземних банків.
В запропонованому проекті Закону надається право іноземним банкам на відкриття їх філій в Україні. Разом з тим практично не визначені ключові механізми функціонування філій іноземних банків, зокрема, порядок їх відкриття, нагляду та регулювання діяльності, застосування у разі необхідності заходів впливу та ліквідації з врахуванням того, що філія не є юридичною особою.
1. Капітал.
Для банків, зареєстрованих в Україні, законодавчо встановлені вимоги до розміру статутного та регулятивного капіталу.
Законопроектом для філій іноземних банків вводиться спеціальна категорія капіталу – капітал приписний, правовий статус якого залишається не визначеним.
Проектом Закону не визначений порядок перерахування, зберігання (використання) та повернення приписного капіталу у разі ліквідації філії.
Враховуючи, що ці кошти повинні бути сформовані у ВКВ, то за специфікою проведення безготівкових розрахунків вони так чи інакше знаходитимуться на коррахунку в одному з іноземних банків, що само по собі ускладнюватиме контроль з боку НБУ за їх наявністю та використанням.
Крім того, законопроект не визначає, кому буде відкритий цей коррахунок: іноземному (материнському) банку чи безпосередньо його філії (при тому, що українським законодавством заборонено філіям банків відкривати коррахунки в інших банках (крім НБУ).
Відстежити ж фактичну наявність цих коштів на коррахунку материнського банку буде практично неможливо.
За невизначеності порядку перерахування приписного капіталу та контролю за подальшим його зберіганням ризики кредиторів філії іноземного банку (її клієнтів та вкладників) значно зростають.
2. Порядок відкриття, регулювання діяльності та ліквідації філій
Законом "Про банки і банківську діяльність" врегульовано основні питання створення, отримання ліцензії, порядку діяльності та ліквідації банків, які є юридичними особами.
Щодо філій іноземних банків проектом передбачено, що порядок акредитації, надання банківської ліцензії, особливості здійснення банківських операцій, регулювання та нагляду за діяльністю, застосування заходів впливу та ліквідації філій іноземних банків встановлюються цим Законом та нормативно-правовими актами Національного банку України.
Фактично ні діючим законом, ні законопроектом № 7274 не встановлюються особливості надання банківської ліцензії, регулювання діяльності, порядку ліквідації філії іноземного банку:
· не врегульовано питання порядку контролю за виконанням обов’язкових нормативів для окремої філії. За діючим порядком переважна більшість обов’язкових нормативів (адекватності капіталу, кредитних ризиків, інвестиційної діяльності, відкритої валютної позиції) розраховується відносно регулятивного капіталу банку-юридичної особи. При цьому проектом не визначені складові регулятивного капіталу філії іноземного банку;
· неврегульованими залишаються і питання застосування до філій іноземних банків заходів впливу у разі порушення ними банківського законодавства або ведення ризикової діяльності. Згідно українського законодавства санкції в аналогічних випадках застосовуються до головних банків. Якщо діяльність основного банку регулюється іноземним законодавством, а філія повинна працювати в Україні за законами України і її діяльність відповідати вимогам щодо банківської системи України, в проекті Закону потрібно визначити можливі заходи впливу з боку НБУ та порядок їх застосування саме до філії іноземного банку;
· законопроектом не передбачені і механізми постійного моніторингу з боку НБУ за фінансовим станом головного (материнського) банку, який на наш погляд, повинен здійснюватися шляхом надання НБУ регулярної інформації про діяльність іноземного банку наглядовими органами держави місцезнаходження цього банку;
· особливої уваги потребує питання порядку ліквідації філії. На наш погляд, це питання обов’язково повинно бути врегульоване законодавчо. Клієнти філій іноземних банків – резиденти України – повинні розуміти, яким чином відбуватиметься процедура ліквідації: за рішенням Головного банку, НБУ, за вимогою кредиторів? Не вирішено питання порядку створення ліквідаційної комісії та задоволення вимог кредиторів. Хто буде контролювати хід проведення ліквідаційної процедури?
Що стосується запропонованого законопроектом письмового зобов’язання іноземних банків про безумовне виконання ними зобов’язань, які виникли у зв’язку з діяльністю їх філій на території України, то незрозумілими залишаються ні форма такого зобов’язання, ні правовий механізм його реалізації відповідно до законодавства іноземної держави.
V. Невизначеність механізмів реалізації окремих положень законопроекту.
Невизначеними залишилися механізми реалізації і деяких інших положень законопроектів, наприклад, незрозуміло хто (який орган) буде підтверджувати відповідність банківського нагляду держави розташування іноземного банку Основним Принципам ефективного банківського нагляду Базельського Комітету з питань банківського нагляду.
Також невизначеним залишилося ким і яким чином буде підтверджуватися право українських банків на відкриття своїх філій на території іноземної держави, у якій створений і діє іноземний банк.
У зв’язку з викладеним АУБ вважає недоцільним відкриття філій іноземних банків в Україні.
Як альтернативна пропозиція може бути розглянутий варіант включення до законопроекту норм щодо:
- обмеження розміру іноземного капіталу (включаючи приписний капітал філій іноземних банків) в банківській системі України 25% від його загальної суми;
- набуття чинності ст.24 (в частині відкриття філій іноземних банків) через 6 місяців після одержання Україною суверенного рейтингу не нижче “А”.
Остання пропозиція не суперечить чинним нормам міжнародного права. Навпаки, з міжнародно-правової точки зору, вона є цілком правомірною, оскільки пунктом 2 Додатку щодо фінансових послуг до Генеральної Угоди про торгівлю послугами СОТ передбачається здійснення державами заходів, “які диктуються міркуваннями обачливості” або які необхідні “для забезпечення цілісності і стабільності фінансової системи”. А запропоновані заходи підпадають під таку категорію.
Запропонований компромісний варіант поведінки України дозволив би зняти тиск з боку США, ЄС та інших, оскільки українське законодавство містило б право на відкриття філій іноземних банків в Україні. Нас не можна було б звинувачувати в тому, що Україна не виконує своїх зобов’язань за Угодою про партнерство і співробітництво з ЄС.
З іншого боку, включення запропонованої умови набуття чинності нормами модифікованого Закону України "Про банки і банківську діяльність" надало б комерційним банкам України час для підготовки до жорсткої конкуренції з філіями іноземних банків і одночасно запобігало б приходу в Україну в цей час філій “несолідних” іноземних банків.
У разі підтримки нашої пропозиції АУБ готова взяти участь в постатейному доопрацюванні законопроекту № 7274.
Асоціація українських банків
The Association of Ukrainian Banks supports the Eurointegrational ambitions of the state higher administration and measures aimed at the attraction of foreign investments into the Ukrainian economy and simplification of goods and capital transfers abroad.
Nowadays the banking system of Ukraine is completely open for foreign capital. Current legislation enables to establish banks in Ukraine with 100% foreign capital but with the compulsory requirement – it must be bank subsidiaries that function in a legal field of Ukraine.
In addition, to implement one of this conditions for joining the WTO the National Bank of Ukraine draft law № 7274 that envisages the amendments to the Law of Ukraine “On banks and banking” in the part empowering foreign banks to open their branches in the territory of Ukraine was submitted to the Verkhovna Rada of Ukraine.
In case of the draft law passing in the financial and economic space of Ukraine the branches of foreign banks can appear very soon. They are not independent legal entities but only structural departments of main banks which are located abroad and the activity of which is regulated by foreign legislation.
We convinced that it will destroy the financial system that has being created during the independence period of Ukraine and which provided economic protection of the state development.
We give the principal remarks to the draft law:
I. Threat to economic sovereignty of state.
The draft law empowering foreign banks to open their branches in the territory of Ukraine does not provide for any limits to foreign capital in the national banking system.
According to its functions the banking system, in fact, does not determine the development of the whole economy of country because of the repartition of financial resources. This function draws even more attention because of the low level of other segments of financial market. Thus, the preservation of the national banking system is an issue of national security of country.
The experience of other countries with “transitional economy” where the main stress is made on the external investments shows that the banking systems of these countries almost completely consist of large international banks. Under such conditions banks with foreign capital start to exercise a dominant influence on the nature and priorities of economic growth in these countries, to control the most effective fields of activity there.
In addition, these banks have specific, frequently non-national-oriented interests, strategic priorities. Moreover, the decisions on the credit conditions can be made taking into consideration international clients and shareholders of a parent bank that in most cases may denote a refusal in financing of competitive manufactures.
Such scheme of banking system development will cause the violation of economic interests’ integrity of the state slowing down the development of national manufacturing, first of all, of small and medium business. The result is an increasing unemployment and other social problems which the countries of the Eastern Europe, namely Poland, face.
To preserve the economic sovereignty of the state it would be rational to implement the system of state regulation of foreign capital in a total capital of the banking system.
II. Unequal competition conditions with Ukrainian banks.
Foreign investments to banking systems undoubtedly are important on the part of additional financial resources inflow, new bank technologies, competition support among banks, etc.
Besides, it is all clear when the banking system was established which relies on its own resource base. However, it is known that the monetization level in Ukraine (nearly 30% of GDP) is considerably lower than in countries with developed economy where this index is almost equal to GDP volume or even higher. The GDP volume is smaller as well.
In circumstances where these indexes are not equitable the establishment of foreign branches the activity of which will be regulated by the capital amount of a parent bank will put the foreign bank institutions into more favourable situation in case if Ukrainian banks are not enough competitive.
It can be mentioned for comparison that assets and capital of all banking system of Ukraine are smaller than in a medium European bank.
Under such conditions the principle of “equal competitive chances” which is supported by many international organizations will not be followed.
III. Profit outflow from the territory of Ukraine.
According to specific character of their activity the branches as structural departments of foreign banks do not form capital.
Thus, income of their activity in the territory of Ukraine will be completely transferred to a foreign bank after tax payment. Meanwhile, the profits of Ukrainian banks (including those with foreign capital) in overwhelming amount are left in Ukraine and are directed to banks’ capitalization.
IV. Risk increase of the Ukrainian resident clients as a result of uncontrolled procedure of accreditation and functioning of foreign banks’ branches. In the introduced draft law the foreign banks are given a right to open their branches in Ukraine. In addition, the key mechanisms of foreign banks’ branches are actually undetermined, namely order of opening, control, and activity regulation, application of necessary means of influences and liquidation taking into account that a branch is not a legal entity.
1. Capital.
For banks registered in Ukraine the requirements for the amount of statutory and regulatory capital are set legislatively. With the draft law a special capital category is introduced – an assigned capital the legal status of which is undetermined. The draft law does not define the order of allocation, preservation (using) and repatriation of assigned capital in case of branch liquidation. Taking into consideration that all funds should be formed in hard currency then during clearing settlement they in any case will be on correspondent account in one of the foreign banks that will complicate the NBU control if any are available and used.
Besides, the draft law does not determine for which bank this account will be opened: for a foreign (parent) bank or directly for its branch (according to the Ukrainian legislation bank branches must not open accounts in other banks (except the NBU)). Practically, to survey the factual availability of these funds on a correspondent account of a parent bank will be impossible. Because of the uncertain order of the assigned capital repatriation and control over its further saving risks of a foreign bank branch creditors (its clients and depositors) rise considerably.
2. The order of opening, regulation of activity and liquidation of branches.
The Law “On banks and banking” regulates the main issues on establishment, obtaining of a licence, procedure and liquidation of banks which are legal entities. Regarding the foreign banks’ branches the draft law envisages that the order of accreditation, bank licensing, peculiarities of bank operations, regulation and control over the activity, application of means of influence and liquidation of foreign banks branches are determined by this law and regulatory legal acts of the National Bank of Ukraine.
Actually, neither current law, nor draft law №7274 do not set peculiarities of bank licensing, regulation of the activity, the order of a foreign bank branch liquidation:
· The issue of the control over observance of the compulsory normatives for a certain branch is not settled. With the current order the overwhelming majority of normatives (adequacy of capital, credit risks, investment activity, open foreign exchange position) is calculated regarding regulatory bank capital – legal entity. At the same time the draft does not define the constituents of the regulatory capital of a foreign bank branch;
· The issues of the application of means of influence for foreign bank branches in case of their violation of banking legislation or risk activity conduct are left unsettled as well. In accordance with the Ukrainian legislation the sanctions are applied to the main banks in similar cases. If the activity of a main bank is regulated by a foreign legislation and a branch should function in Ukraine in conformity with the laws of Ukraine and their activity should meet the requirements on the banking system of Ukraine it is necessary to determine possible means of the NBU influence and the order of their application to these foreign bank branches in the draft law;
· The draft law does not envisage the mechanisms of a constant NBU monitoring on financial situation of a main (parent) bank that, in our opinion, has to be carried out through giving regulatory information to the NBU about the foreign bank activity by the state supervising bodies where this bank is located;
· A special attention has to be paid to the issue of branches’ liquidation order. From our point of view, this issue must be settled by legislation. The clients of the foreign bank branches who resided in Ukraine have to understand in what way the liquidation will be carried out: by the decision of the Main bank, the NBU, or at the request of creditors? The issue of the order of liquidation commissions establishment and meeting of creditors’ requirements is not settled. Who will control the liquidation procedure? As concerns the foreign banks’ commitment letter on the absolute fulfillment of commitments which emerged during their branches’ activity in the territory of Ukraine neither form of such commitments, nor legal mechanism of its implementation according to the legislation of a foreign state are clear.
V. The indefinite mechanisms of certain draft law provisions’ implementation.
The mechanisms of some draft law provisions’ implementation remain undefined, for example, it is unclear who (which body) will confirm the conformity of the state bank supervision of the foreign bank location with the Main Principles for effective bank control of Basel Committee on Banking Supervision. It is undetermined as well how the Ukrainian banks’ right on opening of their branches in the territory of a foreign state where the foreign bank was established and functions will be confirmed.
In this regard the AUB considers the opening of foreign bank branches in Ukraine to be irrational. As an alternative proposal the variant of adding of the following norms can be considered:
- restriction of foreign capital (including assigned capital of foreign banks’ branches) in the banking system of Ukraine with 25% of its total amount;
- introduction into force of article 24 (in the part of opening of foreign banks’ branches) in 6 months after Ukraine receives its sovereign not less “A” rating.
The last proposition does not contradict the current norms of international law. On the contrary, in international legal sense it is quite legally valid because item 2 of the Appendix on financial services for the General Agreement on Trade in Services of the WTO envisages the state measures “which are required by prudence” or which are necessary “for integrity and stability of the financial system”. And the introduced measures belong to such category.
The proposed compromise way of Ukraine’ s actions would allow to remove tension on the part of the USA, the EU and others because the Ukrainian legislation would involve the right to open foreign banks’ branches in Ukraine. We cannot be blamed that Ukraine does not follow its commitments according to the Agreement on partnership and cooperation with the EU. On the other hand, acceptance of a proposed condition of introduction into force by norms of the modified Law of Ukraine “On banks and banking” would give time to the commercial banks of Ukraine for the preparation for the hard competition with foreign banks’ branches and at the same time prevent Ukraine from “unreputable” foreign banks. If our proposal is approved, the AUB will be ready to take part in amending draft law №7274.
The Association of Ukrainian Banks