“Для швидкого збільшення доходів та виконання зобов”язань щодо підвищення соціального захисту рекомендувати уряду запровадити податок на доходи від депозитних вкладів” – це одна з пропозицій “круглого столу” на тему “Шляхи вирішення проблеми “Бюджет-2005”: технічні зміни чи радикальний перегляд”, який пройшов у Києві з ініціативи Інституту економічних досліджень та політичних консультацій і Німецької консультативної групи з питань економічних реформ. У “круглому столі” брали участь представники Бюджетного Комітету ВРУ, Міністерства фінансів, Міністерства економіки, НБУ, Світового банку, МВФ тощо.
Таким чином в урядових колах почали знову лобіювати ідею запровадження оподаткування доходів громадян від депозитних вкладів у банках, скасування якого з такою наполегливістю домагалися НБУ, АУБ та комерційні банки.
“Асоціація українських банків, виступаючи проти зняття мораторію, захищала не інтереси банків. Вона захищала інтереси і економіки, і вкладників. Причому, не тільки тих, хто сьогодні вже є вкладниками банків, але і їх потенційних вкладників, які сьогодні мають на руках грошовий ресурс і гривневий, і в іноземній валюті”, - наголошує Президент АУБ Олександр Сугоняко.
Загальна сума вкладів фізичних осіб в Україні станом на 01.01 2005 року становила лише 41,2 млрд. грн., що у 8 разів менше порівняно з 1991 роком. Понад 42,3 млрд. грн. готівки знаходиться поза банками та, за різними даними, від 15 до 20 млрд. дол. США - на руках у населення. Ці кошти мають бути залученими у банківську систему для того, щоб задовольняти потреби економіки і населення в кредитах.
За словами Олександра Сугоняка, позиція Асоціації виходить з того, що Україна з усіх колишніх радянських республік втратила найбільше грошових ресурсів після розвалу Радянського Союзу. В кінці 1990-го року, ще в складі Радянського Союзу, грошові кошти вкладів населення були забрані до російського Ощадбанку, який сьгодні має 60% вкладів населення проти 9% Ощадбанку України. Крім того, у 1993-му і 1994-му році Україна постраждала від гіперінфляції, яка за маштабами була аналогічною після 1-ї і 2-ї Світової у Німеччині, і після 2-ї Світової війни у Японії.
“Фактично, вкладів населення як ресурсу у нас не було в 90-х роках. Станом на 1 січня 1999 року депозитні вклади населення складали всього 3,3 млрд. гривень. Це в 100 разів менше, ніж сума вкладів яка була на кінець 1990 року. Сьогодні вклади населення швидко зростають, але ресурси для кредитування економіки дуже малі. І не можна подавати ніяких негативних сигналів на депозитному ринку, щоб не змінити ту позитивну тенденцію збільшення вкладів, яка має місце в останні роки, на негативну”, - стверджує Олександр Сугоняко.
Нещодавнє прийняття Верховною Радою України рішення про продовження мораторію на оподаткування доходів громадян від депозитних вкладів у банках було знаковим, – вважає Президент АУБ. На його переконання, цей крок посилив довіру суспільства до банківської системи, що створило сприятливі умови для активного вкладання населенням своїх заощаджень на депозитні рахунки в банках та виведення коштів з тіні.
Позиція Асоціації така: оподатковувати вклади потрібно, але запроваджувати оподаткування можна лише тоді, коли сума вкладів населення в банківську систему країни відновилася б принаймні до половини тієї суми, яка була в кінці 1990 року. А взагалі, починати оподатковувати вклади було б доцільно в той момент, коли депозитний ринок відновиться до рівня 1990 року. В такій позиції є економічна доцільність, - стверджують в АУБ.
Прес-служба
Асоціації українських банків
“For quick increase of income and fulfillment of obligations on social protection improvement it is necessary to recommend the Government to impose a tax on income from deposits”, it is one of the propositions of the round table on the subject “Ways of problem solution “Budget-2005”: technical changes or radical review” that was held in Kyiv at the initiative of Institute for Economic Research and Political Consulting and German Advisory Group on Economic Reforms. The representatives of the Budgetary Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine, Ministry of Finance, Ministry of Economy, NBU, World Bank, IMF, etc. took part in the round table.
Thus, the governmental circles began to lobby the idea of taxation of income from people’s deposits the abolition of which the NBU, the AUB and commercial banks were trying to get with such tenacity.
“The Association of Ukrainian Banks protesting against lifting of a moratorium did not protect the interests of banks. It protected the interests both of economy and depositors. Furthermore, of not only those who are bank depositors already but also their potential depositors who have in possession monetary resources both in Hryvnya and foreign exchange”, President of the AUB Olexandr Sugonyako underlines.
The total amount of physical persons deposits in Ukraine as of 01.01.2005 was only 41,2 billion Hryvnyas that is 8 times less compared to 1991. Over 42,3 billion Hryvnyas cash are out of banks, and according to different data, from 15 to 20 billion USD are in possession of people. These funds have to be attracted into banking sector in order to meet the needs of economy and people in loans.
According to Olexandr Sugonyako, the Association approach arose from that point that Ukraine as compared to all former Soviet republics lost the most of monetary resources after the USSR collapse. In the end of 1990, in the Soviet times, the deposits of people were transferred to the Savings Bank which has now 60% of people’s deposits against 9% in the Savings Bank of Ukraine. Besides, in 1993 and 1994 Ukraine suffered from hyperinflation which was identical in size to that one after World War I and II in Germany and after World War II in Japan.
“In fact, we had no people’s deposits as resources in 90-s. As of 1 January 1999 the people’s deposits were only 3,3 billion Hryvnyas. It is 100 times less than the amount of deposits in late 90-s. Today the people’s deposits are quickly increasing but the resources for economy crediting are too little. And we must not show any negative signs at the deposit market for not to change that positive tendency of deposits increase into negative one”, Olexandr Sugonyako says.
A recent decision of the Verkhovns Rada of Ukraine on continued moratorium on taxation of people’s income from deposits in banks was a sign, President of the AUB considers. He affirms that this step enhanced social confidence in banking system and it caused favourable conditions for active depositing of savings by people on the deposit accounts in banks and disclosure of funds.
The Association’ position is the following: it is necessary to levy taxes from deposits but imposition of taxation is possible when the amount of people’s deposits into state banking system would be equal at least to the half of that amount at the end of 1990. Generally, it makes sense to levy taxes from deposits at that moment when the deposit market reaches 1990 level. There is an economic sense in such position, the AUB asserts.
Press Service
of the Association of Ukrainian Banks