Новини АУБ

Окремі питання практики застосування Постанови № 576 від 30.11.2004

У зв’язку з неоднаковим розумінням вимог постанови Національного банку України №576 від 30.11.2004 “Про тимчасові заходи щодо діяльності банків” надаємо відповіді на запитання, що найчастіше надходять до Національного банку України.

  1. Перелік забезпечення, під яке може надаватися стабілізаційний кредит

У забезпечення такого кредиту можуть надаватись нерухомість банку, майнові права на нерухомість банку, гарантії або поруки інших банків, державні зобов ’ язання по внутрішніх та зовнішніх позиках, облігації місцевої позики та облігації підприємств(що вільно обертаються на організованому ринку), враховані банками векселі(що мають не менше трьох солідарно зобов ’ язаних осіб) та майнові права за договорами про раніше надані банками кредити як у національній, так і в іноземній валюті за умови, що забезпеченням за цими кредитними договорами є нерухомість і цілісні майнові комплекси, а також майнові права на них позичальника (юридичної, фізичної особи) або майнового поручителя, та укладення між територіальним управлінням Національного банку України, банком та позичальником    угоди уступки права вимоги за кредитами, що надані банками позичальникам.

Зазначений перелік не є вичерпним і до розгляду може надаватись і інше високоліквідне забезпечення стабілізаційного кредиту.

  1. Активні операції, здійснення яких обмежується у п.7.1. постанови №576  

Банк має право здійснювати активні операції (наприклад, надання кредитів) в межах обсягів, досягнутих станом на 30.11.2004, включаючи балансові та позабалансові зобов ’ язання.      

Відповідно до пункту 7.1 Постанови № 576 Національний банк України обмежує здійснення банками активних операцій обсягами, досягнутими кожним із них за станом на 30.11.2004 року, на загальну суму таких балансових та позабалансових рахунків:

  1. Можливості здійснення банком платежів    в день отримання платіжних документів

Прийняті в межах наявних коштів   платіжні доручення можуть виконуватись як в день надходження, так і наступного дня. У разі відсутності/недостатності коштів на рахунку платника банк   може здійснювати облік таких документів в   межах   укладених   ним цивільно-правових договорів про надання такої послуги і в   порядку,   визначеному   цими договорами, що передбачено пунктом 1.11 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті. Відповідні    зміни внесено до п.7.5. постанови №576.

  1. Заходи, які необхідно вживати банку з метою забезпечення посиленого   фінансового моніторингу за операціями, вказаними в п.7.2 та 7.5

  Щодо пункту 7.2.

Встановити максимальний розмір продажу іноземної валюти в „одні руки” через пункти обміну (як банківські так і ті, що працюють на підставі агентських угод) у сумі до 1000 дол. США.

Продаж іноземної валюти на суму еквівалентну більше 1000 дол. США здійснюється через каси банків з обов’язковим заповненням реквізитів форми 377-К, що стосуються ідентифікації клієнта, та опитувальника, що заповнюється та підписується клієнтом і має містити питання щодо джерел походження коштів у національній валюті, які використовуються для придбання іноземної валюти та мети придбання клієнтом іноземної валюти. Такий опитувальник має зберігатися банком у документах дня разом з квитанцією на придбання іноземної валюти.  

Здійснювати щотижневий аналіз валютно-обмінних операцій на предмет виявлення фактів здійснення однією і тією ж особою ряду операцій щодо купівлі іноземної валюти на суму, що перевищує 1000 дол. США (за ідентифікаційним номером фізичної особи – платника податків). У разі виявлення таких фактів, здійснювати реєстрацію цих операцій у реєстрі фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та вирішувати питання щодо надання інформації про такі операції до Державного департаменту фінансового моніторингу.

У разі одноразового придбання клієнтом безготівкової іноземної валюти на суму, що перевищує 50000 дол. США, або здійснення ряду операцій, характер яких дає підстави вважати, що клієнт ухиляється від проведення банком посиленого фінансового моніторингу його операції з придбання іноземної валюти (дроблення суми) - здійснювати заходи щодо аналізу цієї операції (операцій) на предмет її (їх) відповідності суті діяльності клієнта та руху коштів за його рахунками. При цьому, банк має забезпечити фіксацію результатів проведених заходів та документальне підтвердження їх проведення. З цією метою також необхідно вимагати від клієнтів подання копій документів, які стосуються проведення ними таких операцій.

За наявності підозри щодо відсутності очевидної законної мети цих операцій або умисних дій клієнта по ухиленню від процедур фінансового моніторингу, здійснювати реєстрацію цих операцій у реєстрі операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та вирішувати питання щодо доцільності інформування про ці операції Державного департаменту фінансового моніторингу,

Щодо пункту 7.5.

За наявності мотивованої підозри, що операція клієнта може мати відношення до легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, невідкладно (до проведення такої операції) інформувати Державний департамент фінансового моніторингу.

  1.   Можливості дострокової виплати юридичним та фізичним особам коштів за депозитними договорами в національній валюті, строк зобов’язань за якими ще не настав, для подальшого переоформлення цих коштів на депозитні договори в іноземній валюті (7.6)

Дозволяється дострокове розірвання депозитних    угод    при     пред'явленні підтверджуючих документів лише у випадку таких обставин, як похорони .    У разі необхідності оплати лікування, купівлі житла або інвестування у будівництво житла   допускається безготівкова оплата відповідних рахунків   шляхом перерахування коштів   депозиту безпосередньо на рахунок отримувача(лікарні,   і т.п.) .

Не допускається переоформлення депозитних договорів у гривні у депозитні договори в іноземній валюті.

 6.  Поширення вимог абз. 1   п.7.8 постанови №576 на випадки закупівлі сільгосппродукції за готівку у населення,    на фізичних осіб-суб’єктів підприємницької діяльності, на випадки отримання іноземної валюти на відрядження за кордон

Згідно із змінами, внесеними до зазначеного пункту постановою №583 від 02.12.2004, обмеження поширюються   і на фізичних осіб-суб’єктів підприємницької діяльності.   Цією постановою також зняті обмеження на видачу готівки переробним підприємствам мясо-молочної промисловості, що здійснюють закупівлю у населення живої худобі та молока. Щодо виплат на відрядження встановлено обмеження на рівні трикратної суми, визначеної для таких потреб постановою Кабінету Миністрів України №663 від 23 квітня 1999 року “Про норми відшкодування витрат на відрядження в межах України та за кордон”.

  1. Чи поширюється рекомендація з обмеження видачі готівкових коштів в розмірі 1500 грн. на видачу готівки через мережу банківських установ ( через POS – термінали)

Ні, обмеження 1500 грн. на день поширюються на видачу готівки через банкомати. Видача готівки   через POS – термінали здійснюється з рахунків клієнта, тобто у даному випадку діють обмеження визначені першим абзацом пункту 7.8. постанови Правління НБУ від 30.11.04 №576.

  1. Чи розповсюджуються вимоги п. 7.8. Постанови № 576 на зняття коштів з поточних рахунків фізичних осіб

  Ні, не поширюються

  1. Чи поширюються вимоги п.7.4. Постанови № 576 на договори овердрафту та кредитних ліній, укладені до 30.11.2004

 Ні, не поширюються.

   10.     Про внесення змін до Постанови Правління НБУ № 576 від 30.11.2004 (Постанова Правління Національного банку України від 2 грудня 2004 року № 583)

З метою уточнення порядку розрахунків у національній валюті України Правління Національного банку України постановило:

      У підпункті 7.5 слова „кошти перераховуються”   замінити словами „кошти можуть перераховуватися”.

      Абзац перший підпункту 7.8 викласти у такій редакції:

„Увести обмеження до 80 000 гривень на місяць на зняття юридичними особами та фізичними особами-суб’єктами підприємницької діяльності готівки з рахунків, за вийнятком готівки на виплату заробітної плати, витрат на відрядження (але не більше трикратного розміру, встановленого для цих потреб Кабінетом Міністрів України), матеріальної допомоги, соціальних та прирівняльних до них виплат, а також витрат для закупівлі молока та живої худоби у населення переробними підприємствами м’ясо-молочної промисловості, які мають виручку від реалізації своєї продукції.

    Банкам установити контроль за видачею готівки в рамках такого обмеження”.

 

Національний банк України

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

Підписка на новини АУБ