Парламент відхилив законопроект щодо дискримінаційного кредитування
Другого березня 2010 року, Верховна Рада України відхилила законопроект про внесення змін до Закону України "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо підтримки підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави), реєстраційний номер 4447.
Цим законопроектом передбачалося доповнити базовий антикризовий закон N 639-VI від 31 жовтня 2008 року наступними положеннями:
- визначити перелік підприємств (понад 400 об’єктів), які, на думку авторів, мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави;
- для підтримки даних підприємств встановити пільгову облікову ставку НБУ у розмірі не вище 3%;
- обмежити маржу банківських установ, що кредитуватимуть ці об’єкти за рахунок коштів, отриманих від НБУ.
Асоціація українських банків виступила категорично проти прийняття зазначеного законопроекту, про що направила до Верховної Ради України звернення із детальним обґрунтуванням своєї позиції.
У сесійній залі позицію банківської спільноти відстоював народний депутат України, Голова Ради АУБ Станіслав Аржевітін.
У своєму виступі пан С. Аржевітін зазначив, що реальний сектор економіки потрібно підтримувати, але не в запропонований спосіб. Якщо 400 підприємств помножити на 50 мільйонів в середньому, будемо мати астрономічну суму. І ні в кого немає рецепту, де знайти ці гроші. Для цих підприємств створюються привілеї, а відповідно до Господарського кодексу України держава гарантує усім підприємствам України рівні права та рівні можливості ведення підприємницької діяльності, рівні права конкуренції.
Також С. Аржевітін наголосив, що облікова ставка Національного банку, – це орієнтир вартості коштів для суб’єктів грошово-кредитного ринку, а не абсолютна цінова вартість. Цей показник формується в залежності від процесів, що відбуваються в макроекономічній, бюджетній сферах та на грошово-кредитному ринку. Облікову ставку не можна встановити адміністративним шляхом, чи будь-яким законопроектом, тому що це категорія економічна і уособлює в собі стан економіки держави. “При 30 відсотках рівня інфляції віддавати кредити під три відсотки, – це економічний абсурд, що призведе до подвоєння, потроєння інфляції” – сказав він.
На завершення свого виступу Станіслав Аржевітін відзначив, що Конституція України не передбачає повноважень парламенту щодо регулювання державної грошово-кредитної політики, в тому числі встановлення цін на розміщення та залучення коштів. Це пріоритети, законодавчі повноваження Ради Національного банку чи правління Національного банку.
У зв’язку з наведеним С. Аржевітін запропонував відхилити цей законопроект.
Заслухавши наведені аргументи, народні депутати не підтримали прийняття законопроекту №4447 в першому читанні, а також і направлення його на повторне перше читання. Законопроект відхилено.
2010-03-04