В результаті зусиль НБУ та АУБ парламентським Комітетом з питань фінансів і банківської діяльності прийнято рішення про винесення на розгляд Верховною Радою у першому читанні законопроекту № 3223 “Про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" (щодо охорони їх майна та майна їх клієнтів).
Суть законопроекту полягає в тому, що до ст.47-1 внесено зміни, за якими банкам надається право володіння вогнепальною зброєю для забезпечення охорони банківських установ, збереження коштів та цінностей, що належать банку та його клієнтам, під час їх зберігання, перевезення та інкасації.
Ця норма зумовлена тим, що законодавством на банківську систему покладається відповідальність за збереження коштів та майна клієнтів. Більше того, відповідно до законодавства, лише банки несуть відповідальність за перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів. Без права банків мати відомчу озброєну охорону виконати поставлені завдання на належному рівні неможливо.
Законопроект № 3223 розроблено робочою групою АУБ разом з представниками НБУ ще на початку 2003 року. Проте через спротив певних лоббістських груп його тривалий час не вдавалося винести на розгляд у парламенті.
За словами Президента АУБ Олександра Сугоняка: “Україна чи не єдина країна, де ще й досі зберігається радянська форма існування, а точніше – гальмування ринку охоронних послуг. МВС так і не спромоглося розробити законопроект, який відповідав би нормам і стандартам Євросоюзу. Натомість ще й досі простежуються спроби закріпити радянську форму домінування Державної служби охорони при МВС України на ринку охоронних послуг”.
Як наслідок, ДСО, користуючись з відсутності в Україні повноцінної конкуренції та своїм домінуючим положенням, постійно підіймає ціни на свої послуги, тоді як банкам не лишається права вибору.
За словами Олександра Сугоняка, прийняття згаданого законопроекту матиме, безумовно, позитивні результати для суспільства, оскільки:
Президент АУБ переконаний, що доки в Україні ринок охоронних послуг не буде врегульовано на законодавчому рівні у відповідності з нормами і стандартами Євросоюзу, ні про яку повноцінну конкуренцію, ринкову економіку та просування в Європу не може бути й мови. Проте, відзначив він, реакція членів парламентських комітетів з питань фінансів і банківської діяльності та з питань європейської інтеграції, результати їх голосування дають підстави сподіватися, що ситуацію таки буде змінено на краще.
Прес-служба
Асоціації українських банків
Endeavors of NBU, AUB and parliamentary committee on finance and banking activity were crowned with a resolution to forward to consideration of the Verkhovna Rada in the first reading project law № 3223 “On introduction amendments to the Law of Ukraine “On banks and banking activity” (regarding protection their property and property of their clients).
The project law introduces amendments to ss. 47-1, which entitles the banks to possess fired arms in order to ensure protection banking establishments, safe keeping money and valuables of the banks and their customers, transportation and collection money.
Such a norm rides on the fact that the Law makes the banking system responsible for safe keeping money and property of the clients. Moreover in compliance with the Law, it is the banks only which are responsible for currency valuables and money collection. Failing the banks have the right to possess departmental armored security guard service, it is impracticable for them to carry out the task on the proper level.
The project law № 3223 has been worked out by AUB working group jointly with NBU representatives early 2003. Still certain lobbyist groups oppose it, the project law has for a long time been failing to get forwarded in the Parliament for consideration.
According to Mr. Suhonyako AUB president “Ukraine is almost the only country to have preserved Soviet form of maintaining or, better to say, hindering security guard service market. MIA has never got around working out a project law that would satisfy EU norms and standards. The other way round one can notice endeavors to fix Soviet form of dominating the State security service to MIA of Ukraine on the security service market”.
Following this fact, SSS making use of Ukraine’s lack of full value competitiveness and its dominant standing is constantly surging prices for its services, while the banks are deprived of their right of choice.
According to Mr. Suhonyako, passing the said project law, will surely produce positive results for the communion for: the banks will reduce expenses for security guard service that in its turn will result in reduction cost of credits for customers; it will ensure competitiveness on the security guard service market of Ukraine; it will provide for coming-to-be preference system for collection money in the state. Implementation of the amendments proposed does not call for budget money.
AUB president is convinced, as long as Ukraine does not possess security guard service market regulated on the legislative level in compliance with the norms and standards of the European market, we cannot speak about any full-value competition, market economy and advancement to Europe.
Still, he emphasized, that general attitude of members of the parliamentary committees on finance and banking activity and on Europe integration, results of their voting give hope for the situation to be changed for the better.