Фінансова стійкість України: чому АУБ виступає проти підвищення податку на прибуток для банків
Асоціація українських банків (далі - АУБ) рішуче виступає проти повторного підвищення ставки податку на прибуток для банків до 50% у 2024 році. В умовах повномасштабної війни, яка триває в Україні, банківська система демонструє значну стабільність та відіграє ключову роль у забезпеченні фінансової стійкості країни. АУБ підкреслює, що такий крок може серйозно зашкодити інвестиційному клімату та загрожує майбутньому розвитку економіки країни.
Асоціація українських банків 23 вересня 2024 року звернулась до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради України з офіційним листом, у якому висловила тривожне занепокоєння щодо пропозиції ретроспективного підвищення ставки податку на прибуток для банків до 50% на 2024 рік. АУБ рекомендує виключити з Законопроекту № 11416-д норму, яка стосуються повторного ретроспективного встановлення ставки податку на прибуток для банків у розмірі 50%.
“На сьогоднішній день банківський сектор є важливою складовою фінансової системи держави та національної економіки України. Нинішня стабільність банківської системи – це результат важкої праці, яка сьогодні показує позитивні результати, у тому числі, завдяки успішно проведеним реформам 2014-2019, що в свою чергу дозволяє українській економіці продовжувати ефективно працювати, особливо у період таких складних викликів з якими наразі стикається наша держава”, - йдеться в листі Асоціації українських банків.
В АУБ наголосили, що за останні роки Банки України сплатили значний обсяг податків до державного бюджету. Підвищення податків для банків відбулося в кінці 2023 року, коли Верховною Радою України був прийнятий законопроект, який підвищив ставку податку на прибуток для банків за весь 2023 рік з 18% до 50%, а з 2024 року передбачав встановлення ставки податку на прибуток для банків у розмірі 25%, у порівнянні з іншими підприємствами, для яких залишилась ставка податку на прибуток у розмірі 18%.
“За підсумком 2023 року банки сплатили рекордних 73,45 млрд грн податків на прибуток, що у 10 і 11,5 раз більше ніж у 2022 році та в 2021 році відповідно та у 2 рази більше ніж за попередні 15 років”, – підкреслили в Асоціації українських банків.
17 вересня 2024 року Верховна Рада України підтримала у першому читанні Законопроект № 11416-д, в якому зазначена норма про встановлення ставки податку на прибуток для банків за 2024 рік у розмірі 50%.
“Асоціація українських банків, яка є голосом усієї банківської спільноти, пропонує уважно та всебічно проаналізувати всі можливі негативні наслідки та потенційні проблеми, які можуть виникнути внаслідок прийняття Законопроекту № 11416-д, в частині повторного встановлення ставки податку на прибуток для банків за 2024 рік у розмірі 50%”, – наголошують в АУБ.
В листі до парламентарів Асоціація зазначає, що повторне підвищення податкової ставки матиме серйозні негативні наслідки для банківської системи та наводить переконливу аргументацію своєї позиції.
Серед ключових аргументів експертів АУБ:
- Минулорічне підвищення податку на прибуток для банків до 50% у 2023 році було обґрунтоване як одноразовий захід через екстраординарні обставини, викликані воєнним станом.
- Ретроспективне оподаткування негативно впливає на стабільність бізнес-середовища та інвестиційний клімат.
- Структура доходів банків доводить, що більша частина дохідності сформована не за рахунок державних інструментів, а наданню фінансово-кредитних послуг бізнесу та громадянам України.
Згідно з даними НБУ за серпень 2024 року структура доходів банківського сектору наступна:
- 32% доходів банків формуються за рахунок доходів від операцій з юридичними та фізичними особами;
- 21% доходів банків формуються за рахунок комісійних доходів;
- 19% доходів припадає на операції з облігаціями внутрішньої державної позики (ОВДП), які доступні не лише банкам, але й іншим інвесторам, в тому числі юридичним та фізичним особам;
- 12% доходів банків формуються за рахунок інших доходів (торговий результат, інші операційні доходи тощо);
- і лише 16% доходів банків становлять доходи від депозитних сертифікатів Національного банку України.
“Ці дані підтверджують, що переважна більшість доходів банків не отримується виключно з державних інструментів, як це інколи стверджується”, – наголошують в Асоціації українських банків.
Також в АУБ підкреслили, що підвищене оподаткування створює негативний інвестиційний клімат. В АУБ зазначили, що за попередніми підрахунками, додаткові надходження до бюджету від повторного підвищеного оподаткування банків можуть становити 28-29 мільярдів гривень (еквівалент близько 700 мільйонів доларів). Однак у довгостроковій перспективі бюджет може втратити набагато більше.
“Це може поставити під загрозу сотні мільярдів доларів потенційних інвестицій, які будуть вкрай необхідні для економічного відновлення та розбудови країни. Таким чином, поточна вигода не виправдовує ризику втрати значних іноземних інвестицій у майбутньому”, – заявили в Асоціації українських банків.
В АУБ прогнозують, що іноземні інвестори, які розглядають можливість участі в купівлі державних банків, будуть стримані ризиком непередбачуваності податкового середовища в Україні.
В листі до Народних депутатів України також йдеться про те, що оподаткування повинно відповідати принципам справедливості.
“У той час як "білий" бізнес продовжує підтримувати економіку країни через відповідальну сплату податків, додаткові податкові заходи можуть негативно вплинути на їх діяльність та стабільність. Такий підхід ставить під сумнів справедливість податкового навантаження, адже він не спрямований на боротьбу з ухиленням від сплати податків, а лише збільшує тиск на банки, які й так в повному обсязі дотримуються податкового законодавства та наразі сплачують найбільший корпоративний податок у розмірі 25% у порівнянні з іншими підприємствами, які сплачують 18% корпоративного податку”, – наголошують в Асоціації.
Також в банківській спільноті підкреслили, що прогнозованість правового поля та економічних умов - є одним із ключових принципів успішного розвитку бізнесу. Ретроспективне, повторне підвищення податку на прибуток для банківського сектору створює небезпечний прецедент не прогнозованості бізнес-середовища в Україні.
“Банківські установи, як і будь-який бізнес, потребують чіткого розуміння правил роботи для довгострокового планування своєї діяльності. Раптові зміни в податкових ставках, особливо ретроспективно, не тільки ставлять під сумнів впевненість у стабільності правового регулювання, але й можуть стати суттєвою перешкодою для залучення нових інвестицій”, – наголосили в АУБ.
Одним з головних аргументів проти значного підвищення податків для банківського сектору є висока вірогідність докапіталізації деяких державних банків бюджетним коштом.
“Цьогоріч Національний банк України перейшов на нові вимоги до структури капіталу банків, що на 100% відповідають європейським підходам. Національний банк України передбачав, що банки використають прибуток для органічного виконання цих вимог, проте якщо з прибутку банків ретроспективно стягнути 50% (а не 25%, як прописано в діючому законодавстві) за весь 2024 рік, два державних банків порушать вимогу до капіталу. Це потребуватиме додаткової докапіталізації бюджетним коштом”, – наголошують в АУБ.
Висвітлення позиції АУБ в медіа
З моменту прийняття рішення про підвищене, повторне та ретроспективне оподаткування банків позиція АУБ була активно висвітлена в низці провідних українських медіа.
Президент АУБ Андрій Дубас у своїх виступах в ефірі телеканалів 1+1, Еспресо, Апостроф, "5 канал", "Суспільне" та Українському радіо зазначив, що підвищення податку “заднім числом” створює серйозні ризики для довіри до правового поля України.
Експерти та аналітики банків-членів АУБ також відзначають, що стабільність банківського сектору під час війни є однією з найбільших перемог України, та введення нового “суперподатку” для банків негативно вплине на стан банківської системи. Асоціація закликає до конструктивного діалогу з Урядом та парламентарями для забезпечення сприятливих умов для розвитку банківського сектору та економіки України в цілому. Тільки за таких умов можна сподіватися на успішну відбудову країни та залучення інвестицій, які так необхідні для подолання наслідків війни.
Асоціація закликає до конструктивного діалогу з Урядом та парламентарями для забезпечення сприятливих умов для розвитку банківського сектору та економіки України в цілому. Тільки за таких умов можна сподіватися на успішну відбудову країни та залучення інвестицій, які так необхідні для подолання наслідків війни.