АУБ звернулась до міністра юстиції щодо врегулювання проблем з реєстрацією банками обтяжень на рухоме майно
Асоціація українських банків звернулась до міністра юстиції України Олександра Лавриновича щодо врегулювання проблем з реєстрацією банками обтяжень на рухоме майно.
Як наголошуються у листі АУБ до міністра юстиції, з 2013 року державне підприємство «Інформаційний центр» відмовляє банкам у реєстрації обтяжень рухомого майна та у внесенні змін до реєстраційних даних, посилаючись на Постанову Кабінету Міністрів України від 12.09.2012 N 1077, якою передбачено зарахування коштів, що надходять від фізичних чи юридичних осіб, до державного бюджету.
За словами Президента АУБ Олександра Сугоняко, якщо раніше, уклавши договір з Держінформ’юстом, банк мав змогу оперативно в електронному виді передавати дані для внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна (ДРОРМ), то тепер банк повинен сплатити послуги, а потім відповідну заяву з платіжним документом привезти до Держінформ’юсту або його відділень та передати для виконання. При цьому документи приймаються лише до 13-00.
Як наголошують в АУБ, такі зміни у роботі Реєстру мають вкрай негативний вплив та збільшують ризики банків. Угоди, у тому числі і договори застави, укладаються протягом всього дня, тому інформація про обтяження того чи іншого майна може бути внесена до Реєстру лише наступного дня, або ж - у перший наступний робочий день, якщо такі угоди укладаються у п`ятницю або передсвятковий день. За цей час зростає ризик втрати заставного майна через шахрайські дії неблагонадійних заставодавців або втрати рівня пріоритету у зв`язку з реєстрацією іншого обтяження, наприклад, податкової застави. Крім того, банк не може враховувати вартість такого забезпечення при формуванні резервів під кредитні ризики, що тягне за собою зростання витрат банку та підвищення процентних ставок за кредитом.
Що стосується операцій з міжбанківського кредитування (які зазвичай є короткостроковими), то, як наголошують в АУБ, нові вимоги до реєстрації обтяжень взагалі набувають абсурдного характеру, коли банки одночасно мають подавати до Реєстру заяву про реєстрацію обтяження та зняття з реєстрації у зв`язку із закінченням терміну кредитування та виконанням позичальником своїх зобов`язань.
Крім того, банками понесені витрати на підключення до ДРОРМ, за надання електронних цифрових підписів, а передбачених договорами послуг банки отримати не можуть.
Як наголошують в АУБ, такі збої у функціонуванні Реєстру блокують процедури надання кредитів, підвищуючи їх ризики та вартість, що йде у розріз з поставленим Президентом України завданням з відновлення кредитування економіки.
Для врегулювання ситуації АУБ звернулась до міністра юстиції з обґрунтуванням необхідності відновити попередньо діючий порядок електронної подачі банками документів до ДРОРМ, зберігши існуючий порядок розрахунків за надані послуги. Обов`язок щодо розрахунків із бюджетом пропонується покласти на ДРОРМ.
Якщо збереження існуючого раніше порядку з якихось причин є неможливим, то АУБ пропонує внести доповнення до договорів між ДРОРМ та банками, передбачивши порядок розрахунків на умовах передоплати послуг, виходячи із середньомісячної суми коштів, перерахованих банком до Реєстру у 2012 році. Зокрема, за результатами місяця здійснювати перерахунок на підставі Акту виконаних робіт та Акту звірки наданих послуг.
У разі прийняття рішення про запровадження порядку розрахунків на умовах передоплати на період укладення додаткових угод та проведення необхідних платежів, АУБ просить зберегти порядок передачі заяв в електронному виді з одночасним наданням банком на електронну адресу реєстратора сканокопій платіжного документа про оплату послуг. При формуванні електронних заяв у полі «додаткові відомості до заяви» вказувати реквізити платіжного документу.
Прес-служба
Асоціації українських банків