Новини фінансового сектору

Україна : Стабілізація банківського сектору під час кризи

   

Огляд

Після зростання у середньому на  7% у 2000 – 2008 рр., українська економіка впала на  15% у 2009 р., національна  валюта гривня  різко девальвувала, а різке зниження депозитів ледве не спричинило крах  банківського сектору. З допомогою Світового Банку, уряду та Національного Банку України (НБУ) розроблено та  втілено в життя  ряд заходів, які стабілізували  систему та сприяли зростанню  депозитів  до докризового рівня. Було ліквідовано  низку проблемних банків та відновлено надання банками кредитів  економіці.

Виклик

Україна була тяжко вражена  глобальною кризою: національна  валюта гривня  різко девальвувала, економіка скоротилася, а  банківський сектор майже «розтанув». У жовтні 2008  вкладники – побоюючись знецінення валюти та погіршення стану банківського сектору – кинулися забирати свої депозити. Довгі черги утворилися у банківських філіях та  перед банкоматами. Це створило зачароване коло (чим більше людей ставало у черги,  тим більше зростала паніка, що спричиняло подальше зростання черг) і кінець кінцем прискорило банківську кризу, яка охопила країну на місяці. З жовтня 2008 р.  до  квітня 2009 р.  депозити знизилися майже на 20%. Погані кредити  зростали по експоненті і капітал  банківської системи  швидко скорочувався. 

Підхід

Через пару місяців після настання кризи  український уряд попросив допомоги Світового Банку, який відповів наданням технічної допомоги  органам [української] влади  для розробки низки заходів щодо припинення  відпливу депозитів  та  започаткування  структурних  реформ, які  створили б умови для формування більш гнучкого банківського сектору. Світовий Банк надав  позику для підтримки бюджету у вересні 2009 р.  після  реалізації [урядом] запропонованих заходів.  Ці заходи включали оздоровлення  банків та, залежно від результатів діяльності  кожного банку і його  розміру, план щодо рекапіталізації чи закриття. Крім того, законодавчі поправки були прийняті  аби зробити закриття банків дешевшим. Фонд Гарантування Депозитів (ФГД)  був забезпечений  ресурсами та процедурами для швидкого здійснення значних виплат. На пізнішій стадії, протягом 2010-2011 рр., програма [допомоги] продовжувала підтримувати подальше зміцнення капіталізації банківської системи, акцентуючи увагу  на скороченні  фіскального навантаження та підтримці  ухвалення нових законів, що мають на меті  більшу транспарентність  банків та покращення  банківського нагляду. 

Результати

Після виконання  програмних заходів, тотальний відплив  банківських депозитів, який мав місце на   початковій стадії кризи, припинився  в квітні 2009 р. До кінця  травня  2010 р.   номінальний об'єм банківських депозитів перевищив докризові рівні,  засвідчуючи відновлення довіри до українського банківського сектору (див. Таблицю 1). Майже 6 мільйонів вкладників  знову отримали доступ до своїх депозитів у банках за рахунок  рекапіталізації  банків державою,  або за рахунок своєчасного втручання НБУ чи виплати ФГД.                                                                                                                    Таблиця 1 

  1.10.2008 1.06.2010 1.01.2011
ВСЬОГО ДЕПОЗИТІВ (млрд. грн.) 340.2 356.7 414.8
ВСЬОГО ДЕПОЗИТІВ (млрд. USD) 70.0 45.0 52.1
Депозити/ВВП 36% 39% 38%

Примітка: не дивлячись на номінальний приріст депозитів у гривнях (головним чином, за рахунок знецінення гривні), взятий окремо об’єм депозитів у гривні і доларах США досягнув своїх відповідних докризових рівнів лише в вересні 2010 р.

Два раунди  діагностування та стрес-тестування понад 180 банків було проведено в 2009 – 2010 рр., 62 банки (у тому числі  26 найбільших)  вимагали збільшення капіталу щоб виконати  10% вимогу адекватності капіталу. Сплачений капітал банків  збільшився на  76,95% чи на 64.4  млрд. грн. протягом 2009-2010 рр., а  регулятивний капітал (скорегований на ризики та збитки від кредитів) збільшився на 30,7% протягом того ж періоду. 

З  жовтня  2008  НБУ  втрутився в закриття близько  30 проблемних  банків, запровадивши тимчасову адміністрацію в 27 банках, ліквідувавши  19 банків, змінивши права власності  в 4 банках (у тому числі в одному з найбільших банків), а також націоналізувавши  3 системних банки. 

Витрати на  закриття  банків були зменшені шляхом внесення змін  до Закону про Банківську діяльність, Цивільного Кодексу, Закону про акціонерні товариства, а також Закону про банкрутство. Поправки до Закону про Банківську діяльність  у частині  вимог щодо  належного розкриття інформації, стали чинними на початку 2011 р.

Проект закону  про консолідований нагляд діяльності  банківських груп був прийнятий парламентом у першому читанні в кінці 2010 р. (очікується, що він набуде чинності до середини 2011 р.).  Для гарантування своєчасних виплат застрахованих депозитів, розмір ФГД  було збільшено.  Було встановлено, що в  екстрених випадках ФГД  може  негайно  отримувати доступ до коштів НБУ у розмірі  5 млрд. грн.  або до 150%  капіталу ФГД, що  було б достатнім для покриття застрахованих депозитів у 25-30 середніх та малих  банках. ФГД отримав на початку 2010 р. додатково від уряду 1 млрд. грн. Новий проект закону про ФГД було розроблено. У разі прийняття, він  посилить рішучість проблемних банків  мінімізувати системні ризики, одночасно скоротивши витрати резолюції, а також  розширити  повноваження ФГД. 

Вклад банків

У 2009, [Світовий] Банк схвалив  позику у сумі  $400 млн. для підтримки антикризової програми банківського сектору  українською владою. Інша позика на суму $350 млн. готувалася до надання з березня 2011 р.  Технічну підтримку наданню цих позик надавали ключові партнери - Міністерство Фінансів, НБУ та ФГД.  

Партнери

Світовий Банк тісно співпрацював з Кабінетом Міністрів, Міністерством Фінансів та НБУ для розробки  антикризової стратегії. В рамках програми ФГД  отримав істотну технічну допомогу для його інституційного розвитку. Надаючи підтримку українській владі у розвитку та  здійсненні  Програми Банківського Сектору, [Світовий] Банк тісно співпрацював з Міжнародним Валютним Фондом (МВФ) та  Агенством для Міжнародного Розвитку США  (USAID). 

Бенефіціари

Безпосередніми бенефіціарами програми стали майже 6 мільйонів вкладників, які відновили доступ до своїх депозитів. До інших бенефіціарів належать мільйони інших банківських вкладників і кредиторів, чиї заощадженнями лишилися неушкодженими, а також  банківські позичальники, які  знову отримали доступ до банківських продуктів та послуг. 

Перспективи

Банківська програма стабілізації була успішною, депозити знову повернулися в [банківську] систему, а загальний об’єм  депозитів є більшим, ніж перед кризою. Багато ще має бути зроблено для завершення реструктуризації сектору. Світовий Банк допомагає уряду  України в цьому зусиллі відповідно до  Програми Фінансового Оздоровлення  Кредитної Політики 2. Передбачені Програмою структурні реформи включають: завершення другого раунду стре-тесту  банківського сектору для забезпечення його капіталізації через рік  після економічного спаду та  вихід [з ринку] неплатоспроможних банків; законодавчі реформи щодо передачі певних повноважень банків до ФГД;  реструктуризація та вихід уряду з [капіталу] системних банків, рекапіталізованих за рахунок державних коштів; посилення  банківського нагляду.

Переклад: Валерій Степаненко 

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/NEWS/0,,contentMDK:22704187~menuPK:141310~pagePK:34370~piPK:34424~theSitePK:4607,00.html

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

    Адреса:
вул. Євгена Сверстюка,
15 Київ 02002 Україна


   Email :
secret@aub.org.ua


    Телефони:
+380 (44) 516-8775

Підписка на новини АУБ