Щодо Концепції запровадження в Україні Єдиного національного платіжного простору
2 березня ц.р. у Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності відбулося обговорення Концепції запровадження в Україні Єдиного національного платіжного простору (ЄНПП). Головною ідеєю Концепції є пріоритет національного законодавства при здійсненні всіх внутрішньодержавних платіжних трансакцій з застосуванням спеціальних платіжних засобів.
Концепцію розроблено ініціативною групою за участю Української міжбанківської Асоціації членів платіжних систем «ЕМА» з ініціативи комерційних банків, банківських асоціацій та окремих експертів у області електронних розрахунків. Концепція передбачає, що усі операції, здійснені в межах України із застосуванням платіжних карток всіх платіжних систем незалежно від їх брендів, емітованих українськими банками, розглядаються як внутрішньодержавні, підпорядковуються національним правилам та повинні бути процесовані за повним операційно-розрахунковим циклом
(маршрутизація авторизаційних запитів, підрахунок клірингових сальдо, розрахунки з банками-учасниками) в Україні.
У обговоренні Концепції брали участь представники Національного банку України, Асоціації українських банків, Асоціації «ЕМА», банків-провідних гравців вітчизняного карткового ринку, міжнародних платіжних систем (МПС) Visa та Master Card.
Представники банків, зокрема державного Укрексімбанку, звернули увагу на те, що діяльність МПС Visa та Master Card в Україні (сумарна частка вітчизняного ринку карткових платежів понад 90%) є непрозорою і перебуває за межами контролю українських банків, які не мають жодного впливу, зокрема, на правила, тарифи та сервісні процедури МПС. До того ж, як було заявлено, МПС дозволяють собі навіть не відповідати на звернення українських банків-учасників.
Якщо раніше МПС Visa та Master Card були банківськими асоціаціями і не ставили собі за мету отримання прибутку, то після їх корпоратизації (відповідно Master Card у 2004 р., а Visa у 2006 р.) ситуація докорінним чином змінилася. Так, у кризовому 2008 р. страхові (гарантійні) депозити українських банків, які є членами МПС зросли на 100% і досягли 150 млн. доларів США, а сума операційних комісій за внутрішньодержавні трансакції (міжнародні трансакції складають менше 1%) - 50 млн. доларів США. І це при тому, що левова частка всіх внутрішньодержавних трансакцій є одночасно і внутрішньобанківськими (зняття готівки у банкоматах «своїх» банків). До того ж МПС не покарали жодного українського банку, який дозволив собі відмовити у прийомі карток інших вітчизняних банків, хоч це і суперечить правилам МПС. Варто відзначити, що окрім операційних комісій банки сплачують МПС іще й інші комісії та збори (за ліцензії, технологічне обслуговування, сертифікаційні процедури тощо).
Для всіх внутрішньодержавних операцій мають бути:
6. Єдина розрахункова установа (НБУ).
- розповсюдження серед банків-еквайрів списків ідентифікаційних номерів
платіжних карток, емітованих українськими банками;
- здійснення маршрутизації авторизаційних запитів банків-еквайрів до банків-емітентів;
- підрахунок на підставі зафіксованих позитивних авторизаційних запитів клірингових сальдо банків та надіслання їх до НБУ для здійснення розрахунків;
- надання банкам клірингових та статистичних звітів.
Варто зазначити, що такі країни, як Туреччина та Франція вже здійснюють кліринг за внутрішньодержавними операціями МПС (Франція почала робити це іще у 1984 р.). Кроки у цьому напрямку роблять також Білорусь, Казахстан та Російська Федерація.
- ліміти технічних рахунків СЕП для банків-учасників.
Таким чином, у разі впровадження Концепції у життя картковий бізнес в Україні буде повністю прозорим для всіх його учасників, включаючи держателів карток. Сьогодні, наприклад, держатель картки МПС знімаючи готівку у банкоматі (особливо «чужому») фактично не знає суму комісії, яку буде з нього вирахувано за здійснення операції (така інформація мала б виводитися на екран банкомата до її здійснення), як, до речі, не відомий держателю картки курс, за яким МПС здійснюють конвертацію валют у разі, коли валюта карткового рахунку та платежу різні. Іншою суттєвою перевагою, окрім прозорості, буде суттєве зниження операційних витрат банків, можливість здійснювати карткові операції за єдиними тарифами та правилами.
Роботу Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності з опрацювання Концепції та пропозицій щодо внесення змін до чинного законодавства, необхідних для реалізації Концепції, буде продовжено.