Віталій Романчукевич: «Діти повинні розуміти, що гроші беруться не «з тумбочки»
Перший Віцепрезидент АУБ Віталій Романчукевич відвідав засідання Rotary Club Kyiv International, де розповів про те, як виховувати дітей в умовах діджиталізації фінансового простору. Доктор економічних наук з понад 14-річним стажем роботи в банківській сфері поділився своїми поглядами на важливий для суспільства момент виховання фінансової грамотності.
«Ми всі хочемо, щоб наші діти були здорові, успішні й багаті. Але раніше в нашій країні не прийнято було говорити з дітьми про гроші ні вдома, ні в школі. Звідки ж вони могли навчитися, що таке гроші і як з ними поводитися? Трапляється, діти в сім’ях чують сварки через сімейний бюджет, що виробляє тригер негативного ставлення, навіть несприйняття чи страх грошей. Потрібно ж навпаки говорити з дитиною про гроші як про позитивну цінність, створювати підгрунтя, щоб дитина розуміла, як з ними слід поводитися», - пояснив Віталій Романчукевич.
І зазначив, що починати привчати малечу до грошей варто з того моменту, коли дитина навчилася рахувати. І тут батьки повинні насамперед самі підготуватися, бо далеко не всі дорослі мають поняття про фінансову грамотність.
У багатьох країнах, коли починаєш розмову про багатство, відразу говорять про ощадливість. Дітей потрібно залучати до обговорення і планування сімейного бюджету. Не можна забороняти, треба пояснити, що таке бюджет – що гроші мають обмежену кількість і беруться не «з тумбочки». Слід дохідливо донести, що існують базові потреби, і додаткові блага. Що бажання отримувати додаткові блага є не лише у них, а й у інших членів сім’ї. Бо коли дитина отримує все, що хоче, не відчуваючи вдячності, вона стає розбещеною і вимагає все лише для себе.
«Я маю позитивний приклад, який підтверджує, що дитині приблизно із 7 років потрібно подарувати 4 скарбнички. Хай це будуть навіть прості контейнери. Перша – на кишенькові гроші. Дитині потрібно пояснити, що вона отримуватиме певну суму грошей, які зможе потратити на свій розсуд – наприклад, на кіно, морозиво, цукерки. Спочатку ці кошти слід давати щодня, потім збільшувати період, на який вони видаються. Якщо дитина отримала кишенькові гроші на тиждень і потратила їх за день, її не потрібно сварити. Але й грошей просто так додатково не давати.
І тут ми підходимо до нашої другої скарбнички. Там дитина має зберігати зароблені гроші. Вона повинна розуміти, що має можливість отримати додаткові блага, але для цього потрібно попрацювати чи, наприклад, щось створити і продати на тому ж OLX. Такий підхід виховуватиме наполегливість, позитивне ставлення до праці.
Але тут багато хто робить помилку, коли платить дітям за гарні оцінки чи за виконання щоденних хатніх обов’язків. Не потрібно «купувати» цим дитину. Кожного ранку почистити зуби, застелити ліжко – це про інше – про виховання культури, особистості. А вже, наприклад, помити машину – це робота, за яку дитина повинна отримати гроші.
Плата ж за навчання виробляє негативний тригер, коли дитині буде нецікаво вчитися, якщо їй за це не платять. Але всі ми знаємо, що навчання - це інвестиція в себе і вчитися потрібно все життя, не чекаючи, що за це будуть платити.
Третя наша скарбничка – інвестиція, вміння вкладати гроші для отримання пасивного доходу. Дітей потрібно вчити, що вони можуть не витратити гроші, а, наприклад, віддати їх батькам на зберігання під відсоток. Або, наприклад купити іграшку, розфарбувати, викласти на ОЛХ і продати. Головний момент тут виробити вміння відкласти отримання благ негайно.
Важливо, щоб дитина мала право вибору – чи давати батькам кошти під відсотки. Тут можна дати їй гарний урок, щоб вона розуміла, що таке давати в борг – написати розписку. Це знадобиться вашим спадкоємцям у майбутньому – вони не будуть просто позичати гроші без будь-яких гарантій на повернення. І завжди зможуть пояснити друзям, що вони так виховані.
Остання, але не менш важлива скарбничка - благодійність. Тут мова не лише про щедрість, важливо, щоб дитина навчилася відчувати внутрішнє задоволення і радість від добрих справ. Якщо відвезти разом з дитиною іграшки в дитбудинок – треба, щоб вона бачила, яку радість це принесло тамтешнім вихованцям і сама зраділа від цього», - поділився своїми спостереженнями банкір.
«Приблизно після 12 років, а сьогодні в деяких сім’ях і раніше діти можуть користуватися віртуальною карткою в телефоні. Діджиталізація для них дуже цікава, вони швидко освоюють всі можливості фінтехпроєктів. Це заміна наших чотирьох скарбничок, яка не змінює суті поводження з грошима», - пояснив Віцепрезидент АУБ. І наголосив, що важливо подавати це навчання в ігровій формі, ніби цікавий квест. Щоб дитина не відчувала напруження.
Також Віталій Романчукевич звернув увагу на ще один момент – зробити все можливе, щоб обмежити на дитину вплив реклами. Адже всі ми розуміємо: реклама зараз робиться так професійно, що навіть дорослому важко їй протистояти.
Віцепрезидент АУБ зауважив, що у всіх випадках важливо не просто пояснювати, а працювати з психологічним станом дитини, розуміти, що вона відчуває. І робити все, щоб у нашого підростаючого покоління виховати позитивні добрі відчуття – як від отримання грошей, так і від їх витрати. Якщо ми це виховаємо, далі можна говорити, що таке багатство, як його досягти.
Пресцентр Асоціації українських банків
тел.: 044 516 8775,
email: