Новини фінансового сектору

Огляд новацій НБУ за квітень 2021

National_Bank_of_Ukraine_new-2 Огляд новацій НБУ за квітень 2021 | Асоціація українських банківПротягом квітня поточного року було прийнято декілька важливих нормативних документів НБУ. Суттєву увагу регулятор приділяв забезпеченню надійності та стійкості банківської системи: затверджено методологію стрес-тестування банків у 2021 році. Також було затверджено зміни до Положення про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України та уточнено розрахунок нормативів капіталу, ліквідності та кредитного ризику банків.

Продовжувалось створення нормативної бази для регулювання діяльності небанківських фінансових установ. Було затверджено Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, в якому сформульовано вимоги до розкриття інформації. Також регулятор визнав такими, що втратили чинність, ряд нормативних документів Держфінпослуг та Нацкомфінпослуг, які регулювали діяльність небанківського фінансового ринку.

Крім того, НБУ вдосконалив низку норм, що визначають проведення українськими компаніями платіжних операцій за власними борговими цінними паперами, розміщеними ними за кордоном для залучення зовнішнього фінансування (єврооблігаціями).

Більш детально з  новаціями  регулювання можна  ознайомитись в додатку до огляду.

 

Основні нормативні документи НБУ, прийняті протягом квітня 2021 року

Назва Постанови/документу Дата прийняття Сутність Мета/вплив на БСУ
Про включення емітованих Державним агентством автомобільних доріг України облігацій до пулу активів (майна), що забезпечують виконання банками зобов’язань за операціями з рефінансування 120-рш 05.04.2021 НБУ включив облігації серії "N" та "O", емітовані Державним агентством автомобільних доріг України до пулу застав за операціями з рефінансування та дозволив їх використовувати для здійснення банками операцій репо з регулятором Розширення інструментарію банків із регулювання власної ліквідності.
Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 11 вересня 2020 року № 133 28 05.04.2021 Оскільки в умовах карантинних обмежень, спричинених пандемією COVID-19, учасникам ринку потрібно більше часу на доопрацювання та налаштування програмного забезпечення, підготовку оновлених правил використання електронних грошей, НБУ відтермінував  перехідний період на врегулювання питань, пов’язаних із випуском електронних грошей, до 15.06. 2021 року Врахування побажань банків з урахуванням  ускладнень у впровадженні нових технологій  в умовах пандемії  та карантинних обмежень.
Про внесення змін до Тарифів на послуги з реєстрації та ліцензування, що надаються Національним банком України 29 08.04.2021 НБУ переглянув тарифи на окремі послуги з реєстрації та ліцензування. Нові тарифи встановлені на рівні собівартості таких послуг. Крім цього, Національний банк актуалізував назви своїх послуг, запровадив нові послуги та встановив тарифи на них. Приведення переліку послуг, що надаються НБУ у сфері реєстрації та ліцензування, у відповідність до вимог законодавства України.
Про затвердження Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг 30 14.04.2021 Всі небанківські фінансові установи (окрім кредитних спілок), а також лізингодавці, оператори поштового зв’язку, які мають право надавати окремі фінансові послуги, повинні будуть подати до НБУ  та оприлюднити на свої сайтах інформацію про свою структуру власності. Крім цього, усі компанії, які звертатимуться до Національного банку для отримання ліцензії, також повинні розкривати своїх власників та зв’язки між ними.Вимоги до розкриття структур власності небанківських фінустанов запрацювали з 17 квітня 2021 року. Упродовж двох місяців (до 17 червня 2021 року) небанківські фінансові установи повинні розкрити свої структури власності. Упродовж 6 місяців з дати набрання чинності новими правилами, тобто до 17 жовтня 2021 року, компанії, які не мають прозорих структур власності, матимуть змогу виправити цю ситуацію та привести їх у відповідність до нових вимог. Основні вимоги до прозорості структур власності:
  • Небанківські фінустанови мають відображати інформацію про всіх власників істотної участі та ключових учасників. Також вони повинні розкривати характер взаємозв’язків між ними. Документи про структуру власності мають містити повну та достовірну інформацію на дату подання.
  • Всі власники істотної участі мають погодити таке володіння з регулятором. Йдеться, як про набуття істотної участі, так і її збільшення. 
  • У структурі власності не має бути осіб, яким заборонено володіти корпоративними правами та/або здійснювати значний або вирішальний вплив на діяльність установи. 
Регулятор надаватиме час установам для виправлення ситуації у разі виявлення проблем зі структурою власності. Однак, у разі їх неусунення Національний банк матиме право прийняти рішення про анулювання всіх ліцензій, виданих установі або особі.
Підвищення прозорості та вдосконалення нагляду над представниками небанківського фінансового ринку.
Про розмір облікової ставки 142-рш 15.04.2021 З огляду на стрімке відновлення світової економіки та посилення інфляційного тиску,Правління НБУ ухвалило рішення підвищити облікову ставку на 1 в.п. до 7,5% річних. Економіка України відновлюється, але повільніше, ніж очікувалося, зокрема через посилення карантинних обмежень. З огляду на втрати від пандемії, НБУ погіршив прогноз зростання реального ВВП у 2021 році з 4,2% до 3,8%.  Низький темп вакцинації в Україні створює додатковий ризик майбутніх економічних втрат за одночасного посилення інфляційного тиску в умовах відновлення глобальної економіки. Поступове сповільнення інфляції в другому півріччі 2021 року та повернення її до цілі 5% уже в першому півріччі 2022 року.
Про визнання такими, що втратили чинність, деяких нормативно-правових актів 31 16.04.2021 Загалом чинність втрачають чотири нормативно-правових акти, а також зміни до них:
  • розпорядження Держфінпослуг від 05 серпня 2003 року № 26 "Про затвердження Порядку проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом";
  • розпорядження Держфінпослуг від 16 листопада 2006 року № 6426 "Про затвердження Положення про здійснення нагляду за діяльністю філій страховиків-нерезидентів та застосування заходів впливу за порушення ними законодавства про фінансові послуги та про внесення змін до деяких нормативно-правових актів";
  • розпорядження Держфінпослуг від 27.03.2008 № 416 "Про затвердження Положення про особливості застосування заходів впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації та про внесення змін до деяких нормативно-правових актів";
  • розпорядження Нацкомфінпослуг від 01 жовтня 2015 року № 2372 "Про затвердження Порядку застосування санкцій, передбачених Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», пред’явлення вимог та здійснення контролю за їх виконанням Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України".
Національний банк прийняв власні нормативно-правові акти, які врегулюють відповідні відносини
Документи втратили актуальність в зв`язку з прийняттям закону «про спліт».
Про затвердження Змін до Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні 32 19.04.2021 НБУ розширив перелік активів, до яких під час розрахунку нормативів достатності капіталу застосовується вага ризику 0%. Наразі до цієї категорії віднесено усі вимоги банку до центральних органів виконавчої влади України в національній валюті. Крім того, надано можливість під час розрахунку нормативів кредитного ризику (Н7, Н8) не враховувати вимоги банку до центральних органів виконавчої влади України як в національній, так і в іноземній валюті.Також передбачено право банку під час розрахунку нормативу короткострокової ліквідності (Н6):
  • ураховувати необтяжені боргові цінні папери центральних органів виконавчої влади України, що рефінансуються Національним банком, без урахування строку їх погашення;
  • включати зобов’язання перед Національним банком після зменшення на надане за ними забезпечення.
Водночас Національний банк дозволив не зменшувати розмір регулятивного капіталу на нараховані доходи, що виникли в банку-покупця під час придбання облігацій внутрішньої державної позики на вторинному ринку, оскільки такі доходи не є доходами цього банку та відповідно не мали  впливу на розмір його регулятивного капіталу.
Приведення алгоритму розрахунку у відповідність до вимог європейського законодавства щодо оцінки суверенних боргів.
Лист НБУ (роз’яснення з метою здійснення фінансового моніторингу) № Р/25-0006/34361 14.04.2021 Банк зобов’язаний відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин/відмовити клієнту у відкритті рахунка (обслуговуванні), у т. ч. розірвавши ділові відносини, закривши рахунки/відмовившись від фінансової операції, у разі настання обставин, викладених у ст. 15 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” від 06.12.2019 р. № 361-IX. Також банк має право відмовитися від проведення підозрілої фінансової операції.У листі НБУ вказує, що відмова клієнту в обслуговуванні з подальшим закриттям рахунку, у т. ч. у випадках ненадання документів чи відомостей для здійснення належної перевірки клієнта, здійснюється відповідно до ст. 15 Закону № 361 в порядку, визначеному внутрішніми документами банку, та з урахуванням умов, установлених у договорі з клієнтом про надання відповідних послуг.Умовами договору між банком та клієнтом про надання банківських послуг, на думку НБУ, можуть передбачатися окремі додаткові механізми для обмеження клієнта в користуванні рахунком Забезпечення виконання вимог фінансового моніторингу.
Про внесення зміни до Тарифів на послуги (операції), що надаються (здійснюються) Національним банком України в системі електронних платежів та у сфері розрахунково-касового обслуговування 33 21.04.2021 НБУ не стягуватиме з банків комісію за проведення операцій у системі електронних платежів, пов’язаних із наданням допомоги від держави бізнесу під час посиленого карантину. Таке тимчасове (на період здійснення виплат допомоги застрахованим особам) рішення регулятор запровадив з 21.04.2021Кошти для виплати допомоги перераховуються Мінсоцполітики на окремий рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в АТ "Ощадбанк". АТ "Ощадбанк" перераховуватиме кошти на банківський рахунок заявника, який зазначений у заяві на отримання допомоги від держави.Також безоплатними будуть операції з повернення банками незарахованих сум коштів допомоги через певні причини.  Приведення тарифів до вимог законодавства.
Про внесення змін до Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті 34 23.0.42021 Були запроваджені такі зміни:·          виключено з переліку операцій, на які встановлюється річний ліміт у розмірі 2 млн євро, операції з виплати доходу та погашення єврооблігацій, а також інші операції емітента, що здійснюються в зв’язку з розміщенням таких цінних паперів;·          дозволено купувати іноземну валюту для накопичення на власному рахунку емітента в українському банку до дат платежів із виконання зобов’язань за єврооблігаціями. Спрощення умов та зменшення вартості організації розміщення єврооблігацій за кордоном.
Про затвердження Змін до Положення про Систему BankID Національного банку України 35 27.04.2021 НБУ продовжує роботу з вдосконалення нормативно-правової бази та уточнює вимоги до абонентів системи. 
 
Зокрема, регулятор:
  • зобов’язав абонентів – ідентифікаторів здійснювати багатофакторну автентифікацію користувачів Системи BankID НБУ до моменту передачі персональних даних користувачів через систему;
  • посилив вимоги до банків стосовно передачі актуальних даних користувачів;
  • передбачив для абонентів – надавачів послуг можливість використання Системи BankID НБУ виключно для надання користувачам тих послуг, за якими надано дозвіл Радою Системи BankID НБУ; 
  • розширив повноваження Ради Системи BankID НБУ в частині контролю за  дотриманням умов укладених договорів та відповідальності абонентів системи.
Посилення ефективності та надійності функціонування Системи BankID.
Про затвердження Змін до Положення про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України 36 28.04.2021 Змінами було уточнено ряд термінів та доповнено документ  процедурою перевірки якості оцінки заставного майна Визначення необхідного рівня нормативів достатності капіталу банків для забезпечення  стійкості банків.
 Про внесення змін до Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду 37 29.04.2021 Переважно було внесено зміни щодо термінів подання звітності та переліку респондентів, на яких поширюються ці Правила.Вимоги цих Правил поширюються на респондентів (постачальників статистичної звітності), які залучаються до роботи в умовах особливого періоду, і є обов’язковими для виконання ними, а саме:1) банки України;2) небанківські фінансові установи, операторів поштового зв’язку, які отримали ліцензію Національного банку України на здійснення валютних операцій/генеральну ліцензію Національного банку України на здійснення валютних операцій (далі – ліцензія Національного банку на здійснення валютних операцій);3) небанківські установи-резиденти/небанківські фінансові установи-резиденти, оператори поштового зв’язку, які є платіжними організаціями та/або членами/учасниками платіжних систем;4) юридичних осіб, які отримали ліцензію Національного банку на надання банкам послуг з інкасації та погодження Національного банку на здійснення операцій з оброблення та зберігання готівки (інкасаторські компанії). Забезпечення виконання НБУ регулятивних та наглядових функцій в умовах особливого період.
Про внесення змін до деяких розпорядчих актів Національного банку України 177-рш 30.04.2021 НБУ затвердив методологію стрес-тестування банків у 2021 році, яке розпочинається в травні.З огляду на те, що у 2020 році банки пройшли через кризові явища, припущення несприятливого сценарію НБУ для стрес-тестування є помірно негативними, проте достатніми, щоб оцінити стійкість банківського сектору до глибоких та затяжних криз.Зокрема, в перший рік несприятливого макроекономічного сценарію припускається зниження ВВП на 2.2%. Також стрес-тест припускатиме реалізацію кредитного та ринкового (процентного й валютного) ризиків. 
  • Кредитний ризик оцінюватиметься індивідуально за значними позиками великим корпоративним боржникам, а за рештою позик – на груповій основі. За несприятливим сценарієм припускається, що близько 10–15% гривневих кредитів стануть непрацюючими.
  • Процентний ризик у несприятливому сценарії реалізується через зростання депозитних ставок та ринкових ставок дохідності за державними й муніципальними цінними паперами. Врахування в стрес-тестуванні негативного впливу макроекономічних умов на дохідність та відповідно вартість боргових цінних паперів є цьогорічною новацією в методології стрес-тестування. Проте це відповідає усталеним підходам до стрес-тестування в європейських країнах та методології МВФ.
  • Валютний ризик виникатиме в разі незбалансованості валютної позиції банків та через припущення про девальвацію гривні.
Вплив на банки регуляторних змін, запланованих на найближчі три роки, у стрес-тестуванні оцінюватиметься окремо. Це дасть змогу своєчасно оцінити потенційні наслідки новацій для банків та уникнути подвійного врахування цього ефекту.За результатами стрес-тестування для банків буде визначено необхідний рівень достатності капіталу, що дасть змогу убезпечити його від порушення нормативних вимог та неплатоспроможності навіть за кризових умов.Якщо розрахований необхідний рівень достатності капіталу банку виявиться вищим, ніж фактичне значення показника, банку потрібно буде скласти програму капіталізації/реструктуризації. Виконання програми має забезпечити досягнення встановленого необхідного рівня достатності капіталу.
Забезпечення стабільності та надійності банківської системи.

 

Вдосконалено низку норм, прийнято важливі номативні документи.

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

    Адреса:
вул. Євгена Сверстюка,
15 Київ 02002 Україна


   Email :
secret@aub.org.ua


    Телефони:
+380 (44) 516-8775

Підписка на новини АУБ