Про діджиталізацію МСБ та особливості e-commerce у воєнний час: інтерв’ю з Надією Пасько, CEO UAPAY
Національний платіжний сервіс UAPAY, що надає фінансово-технічні рішення для онлайн-бізнесу, працює на ринку вже 10 років, тож не тільки був свідком становлення українського e-commerce, а й безпосередньо приймав у цьому процесі участь. Про те, які зміни відбулися в компанії минулого року, як повномасштабна війна вплинула на діджиталізацію МСБ в Україні, які фінтех-тренди будуть актуальними у 2023-му, а також про популярний серед українців сервіс “Безпечна угода” в інтерв’ю розповіла Надія Пасько, CEO UAPAY, компанії, яка входить до Асоціації українських банків.
- Уже майже рік українська екосистема фінтех разом з іншими силами спротиву протистоїть російській агресії. Як це вплинуло на ваш бізнес?
2022 для кожного з нас був важким роком. Ми зіштовхнулися з повномасштабним вторгненням зі сторони росії, хоча до останнього не вірили у такий розвиток подій. Але UAPAY швидко налаштувалась під необхідну трансформацію – ми хотіли, щоб український фінтех був максимально корисний на фронті підтримки українського бізнесу. На сьогодні робочі процеси повноцінно налагоджені завдяки організації безперебійної роботи команди як в офісі, так і онлайн.
Можу сказати, що в нас також відбулися зміни. У рамках IT-компанії IGAMA, яка, так само як UAPAY, входить у холдинг Softinvest, ми активно почали вкладати в технологічний стек, безпеку, хмарні рішення для диверсифікації. Зараз IGAMA активно розширює команду, вивчає шляхи застосування штучного інтелекту у своїй системі та залучає партнерів.
- Як війна вплинула на ринок діджиталізації сервісів МСБ, зокрема, чи пришвидшився перехід в e-commerce? Які ви бачите бар’єри та можливості на цьому шляху?
Активна діджиталізація характерна для більшості представників малого та середнього бізнесу в Україні. Цифрові канали продажів, особливо соціальні мережі, приносять їм щонайменше третину замовлень, а отже і прибутку. Перехід в e-commerce однозначно пришвидшився. За даними дослідження Mastercard, 87% МСБ приймають оплату у безготівковій формі – через POS-термінал, на банківський рахунок або за допомогою цифрових сервісів. При цьому третина підприємців стверджують, що на безготівку припадає переважна більшість оплат (90−100%). Через це зросла і конкуренція серед бізнесів, але розширилися можливості для покупців.
- Як змінився профіль ваших партнерів за минулий рік? Які цифрові платіжні рішення UAPAY використовують найчастіше вони та їхні клієнти?
Наші партнери перелаштувались на актуальні потреби населення. Якщо подивитись на споживчі звички за цей важкий для України рік, то ми побачимо, що вже сьогодні суспільство починає повертатися до потреб не лише першої необхідності, а й дозволяти собі “жити сьогодні” і дозволяти більше.
Українці дуже люблять вчитися і розвиватися всупереч обставинам. З вірою в перемогу ми будуємо своє життя і плануємо майбутнє, що мотивує український бізнес надавати свої послуги на високому рівні. UAPAY також тримає на високому рівні свої платіжні сервіси, розробляючи нові продуктові рішення для своїх партнерів. Проте, платоспроможність населення все ж таки впала, то найчастіше є запити від партнерів про кращі умови щодо розтермінування платежів.
- Які фінтех-тренди 2022 року залишатимуться актуальними у 2023-му?
Я сподіваюсь, що 2023 рік стане роком розквіту фінтех індустрії, однак тренди з 2022 все ж будуть актуальними. Наприклад, це стосується BNPL-сервісу (купуйте зараз, платіть пізніше) та цифрового кредитування. Також набирають оберти необанки, які не перший рік впроваджують нові технології. Я вважаю, що продовжуватиме бути актуальною автоматизація в питаннях кібербезпеки, а фінтех-компанії зосередяться на рішеннях, що скеровуються даними.
- Один із трендів – нові платіжні методи. Які платіжні методи зараз найбільш затребувані серед ваших клієнтів, зокрема в e-commerce, і чи працюєте ви над новими платіжними методами?
Серед наших клієнтів популярним є не тільки стандартний інтернет-еквайринг. Зараз актуальним стало створення платіжного посилання, яке продавці надсилають в соціальних мережах своїм клієнтам, таким чином останні отримують зручний та моментальний спосіб оплатити. Також під час відключення світла дуже виручають qr-коди, завдяки яким клієнт перейде на сторінку оплати та оплатить необхідну суму в декілька кліків. Це дуже зручно та актуально на сьогодні.
- Минулий рік пройшов під знаком легалізації криптовалют і цифрових активів, а також розвитку CBDC. Коли, на вашу думку, використання крипти і державних цифрових валют стане повсюдним в e-commerce та ритейлі?
Ми також були біля джерел цифрової валюти центрального банку і нас дуже тішить, що продукт нарешті почне розвиватися та давати свій результат. Щодо криптовалют, то я не можу виключати регуляторний ризик та ризик шахрайства. Але ми працюємо над тим, щоб мінімізувати ризики і максимально розвивати продукт.
- Цей рік був також роком прориву в регуляторній сфері. Прийнято закон про хмарні технології, велась активна робота над нормативкою до нового закону про платіжні послуги. Як ви оцінюєте ці зміни? Чи є ще якісь нормативні зміни “на часі”, над якими зараз необхідно працювати, на вашу думку?
Щодо Закону про хмарні технології то, сьогодні це надважливо, бо безпека та безперебійність систем – задача №1 для українського бізнесу. Щодо закону про платіжні послуги, то вектор вірний, але це справжній виклик для НБУ оновити або скасувати ліцензії чиним гравцям у такі короткі строки.
- В продовження попереднього питання. Закон про платіжні послуги дозволяє небанківськім організаціям випускати платіжні картки. Які можливості закон відкриває для UAPAY?
Я вважаю, що можливості, які відкриває закон, стимулюють до формування нової стратегії та впровадження нових послуг. Ми завжди були на передовій розвитку актуальних продуктів на ринку.
- Ви вже протягом 5 років співпрацюєте з OLX, провідним ecom-майданчиком, та пропонуєте клієнтам інноваційний сервіс “Безпечна угода”. Чи є цифри, які ілюструють популярність сервісу серед клієнтів, і якими ви можете поділитися? Яка середня сума угоди, який товар був найпопулярнішим минулого року?
Партнерство UAPAY з OLX – це дійсно інноваційний продукт високої якості, і ми не можемо не пишатись досягненнями нашої команди в щоденному розвитку сервісу “Безпечна угода”. Війна змінила споживчі уподобання українців і переформувала їх. Зовсім не секрет, що найбільше угод – це товари першої необхідності й товари для дітей. Також, як не дивно, у ТОП-5 входять товари для наших домашніх улюбленців.
Із початком зими набуло популярності все, що світиться, обігріває і дає живлення. Хто б міг подумати, що різдвяні гірлянди на батарейках та акумулятори будуть тішити наші родини своїм світлом у кожному куточку країни.
Щодо статистики, то у 2022 році OLX Доставкою скористалися 12,7 млн разів, а за весь період існування послуги пройшло 29 млн угод. Загальна сума покупок за 2022 рік склала 8,8 млрд грн. Середня сума угоди – 630 грн.
- Яким ви бачите 2023 рік для фінтеху? Та що в планах на цей рік у вашої компанії?
UAPAY не планує зупинятися на досягнутому! Так, 2022 був важким і не усе заплановане було на часі. Проте зараз ми дивимось і вивчаємо нові ринки, нові можливості, але насамперед прислухаємось до потреб наших партнерів та користувачів. Кожен з нас є частиною фінтеху, навіть якщо не розуміє як саме. Ми за обмін досвідом, за розширення ринків та співпрацю з міжнародними партнерами, щоб робити для українців якісні продукти та сервіс.
*за матеріалами FinTech Insider