Волонтерський рух в Україні є важливою складовою підтримки держави та армії в умовах війни. Водночас, Нацбанк та українське законодавство висувають ряд вимог до банківських установ з метою перевірки фінансових операцій волонтерів. Про те, яким чином це ре
З огляді на воєнний стан в Україні та активність волонтерського руху, які вимоги висуває українське законодавство до контролю за фінансовими операціями волонтерів?
Зоя Нестеровська: IBOXBANK в умовах воєнного стану перебуває в постійному діалозі з представниками волонтерського руху. При цьому, Банк діє у відповідності до вимог нормативно-правових актів, в тому числі виданих Національним Банком України.
Враховуючи умови воєнного стану, з метою підтримки волонтерського руху, дуже важливим є зниження бюрократичного тиску зі сторони Банку на клієнтів, під час здійснення ними операцій в рамках волонтерської діяльності.
Одним з актуальних питань є операції з переказу іноземної валюти, що ініціюються волонтерами з метою посилення обороноздатності України. Аналізуючи такі операції, Банк діє відповідно до рекомендацій Нацбанку, із застосуванням таких підходів:
- використовує інформацію з відкритих джерел (включаючи мережу Інтернет), у тому числі про діяльність волонтера;
- під час здійснення аналізу джерел походження коштів (за потреби) використовує дані про рух коштів за рахунком волонтера;
Також Банк може звертатися із запитом до волонтера, якщо немає інформації з відкритих джерел та в самому Банку.
Для підтвердження факту купівлі волонтером товарів або продукції, які класифікуються за кодами УКТЗЕД, зазначеними в пункті 145 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», використовуються договори (контракти, угоди), інвойси, інші документи, що передбачені законодавством України та які є підставою для здійснення валютної операції.
Які додаткові вимоги до контролю валютних операцій волонтерів?
Зоя Нестеровська: Банк аналізує контрагентів волонтера та дані про кінцевих бенефіціарних власників контрагента. Це робиться з метою мінімізації ризиків можливого ненадходження важливих в умовах воєнного стану товарів у короткі терміни. Або у разі неповернення контрагентами коштів, через неможливість поставки товару, які по суті не належать волонтеру, а є допомогою інших осіб для підтримки Збройних Сил України.
акий аналіз здійснюється аналогічно: з інформації з публічних джерел, включно з Інтернету, зокрема вебсайту контрагента, іноземних державних реєстрів, подібних до ЄДР, документів/відомостей, отриманих від волонтера. Або шляхом отримання від волонтера письмового запевнення/документів, що країна виробництва товару не є російською федерацією та виробник товару не є особою, місцезнаходження якої (зареєстрована/постійно проживає) у російській федерації.
При цьому, важливою відмінністю при аналізі операцій волонтерів є те, що подання додаткових документів суб’єктами валютних операцій для здійснення додаткового аналізу в разі можливості перевірки Банком даних з публічних джерел не вимагається.
Також, під час воєнного стану банки отримали право приймати рішення щодо незастосування обмеження до розрахунків волонтера щодо купівлі ним товарів (продукції), які класифікуються за такими кодами УКТЗЕД згідно із Законом «Про Митний тариф України»: 8507, 6211 43 90 00, 6506 10 80 00, 61–62, 6403– 6405, 3926, 6217, 9005 10 00 00, 9005 80 00 00, 8802 20 00 00, 8802 30 00 00, 9404 30 00 00, 3926 90 92 90, 30, 8517, 8525. За умови дотримання одночасно таких вимог:
- Якщо операції за рахунком волонтера є типовими для цієї фізичної особи та обсяг операцій, що здійснювалися за рахунком/рахунками волонтера, не перевищував 100 000 гривень на календарний місяць до 21 липня 2022 року;
- подання до банку листа від державного органу/військової частини щодо співпраці з волонтером та замовлення товарів (продукції) відповідного призначення, якщо сума такої операції/операцій на календарний місяць в еквіваленті перевищує 400 000 гривень (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим НБУ на дату здійснення операції);
- надання орієнтовної вартості (розрахунку) товару (продукції) та строків виконання замовлення; інформування волонтером банку щодо збору коштів для здійснення розрахунків оплати вартості товару/продукції).
І наостанок, варто звернути увагу, що наявність у Банку інформації з відкритих джерел щодо недобросовісної практики діяльності волонтера може бути підставою для відмови надалі проводити такі операції в обсязі, що перевищує суму в еквіваленті до 100 000 гривень.