Експертна думка

Платіжні новинки та фінансові послуги в Україні та Польщі: інтерв'ю з віце-президентом АУБ Галиною Хейло


Про фінансові послуги у Польщі та Україні, банківські сервіси, бюрократію, кредити та діловий клімат у Європі - в ексклюзивному інтерв'ю UA.NEWS розповіла віце президент АУБ та президент УАПС (Українська асоціація платіжних систем) Галина Хейло.

Які відмінності ви помітили у фінансовій поведінці поляків та українців? Чи полюбляють поляки платіжні новинки?
Галина Хейло: На сьогодні у Польщі близько 40% клієнтів банків використовують мобільний банкінг. В Україні ця цифра набагато більша. Польські банки, звичайно, запускають свої мобільні програми та онлайн банкінг. Однак у них цей сервіс не такий розвинений і не такий зручний, як в українських фінустановах.

Наприклад, в Україні переведення з карти на карту - найпростіша і, мабуть, операція, що найчастіше використовується. У Польщі такої послуги немає в принципі, тому що вони переказують гроші на рахунок, а не на картку.

Багато поляків досі не користуються онлайн-банкінгом через упередження. «Наклацаєш щось і грошей не буде» - цю фразу я чула не від рядового користувача фінпослуг, а від людини з банківської сфери. І коли ми спілкувалися з представниками Асоціації польських банків, виявилося, що навіть вони досить скептично ставляться до інновацій у сфері платежів.

Скільки часу займає відкриття рахунку у польському банку?

Галина Хейло: Я випробувала цю процедуру на власному досвіді. Щоб відкрити рахунок, потрібно обов'язково прийти в банк і вистояти чергу - онлайн цього зробити не можна. Після заповнення усіх документів мені встановили мобільний додаток, яким можна було користуватися, отримувати та переказувати гроші, поповнювати. Проте банківську картку видали лише за 2 тижні. Плюс у тому, що то була іменна картка.

Безперечно, фінансові послуги в Україні більш прогресивні та сучасніші. Ми можемо отримати звичайну картку практично миттєво.

Поляки кажуть, що завдяки цьому їхньому консерватизму, всі операції набагато захищеніші. Чи це так насправді, я сказати не можу. Але якщо вам потрібно збільшити ліміт на польській карті, то готуйтеся до багатоступеневої аутентифікації. Якщо в тому ж Monobank це робиться одним рухом руки в один клік, то в Польщі це ціла процедура, яка потребує багато часу.

При цьому через мобільний додаток збільшити ліміт не вийде. Потрібно зайти на сайт банку, ввести особистий номер клієнта, а також пройти купу перевірок: паролі, коди, кодові слова.

Що думаєте про термінальний ринок Польщі?

Галина Хейло: У Польщі є термінали, у які можна вносити готівку. Не знаю, чи можна поповнити з їх допомогою комунальні послуги та інші сервіси, чи кошти просто вносяться на картку. Примітно, що гроші в термінал можна покласти одразу «пачкою». З одного боку, це зручно, але з іншого - перш ніж внести пачку кешу, потрібно вказати, скільки там купюр і який номінал.

Однак таких терміналів у Польщі справді небагато, і я їх бачила лише у банках, тому потенціал для розвитку дуже високий. Якщо IBOX BANK реалізує тут свою мережу терміналів, це буде цікаво і корисно як полякам, так і українцям.

Чи рухається Польща у бік cashless?

Галина Хейло: У Польщі дуже люблять кеш. І сьогодні в країні є багато місць, де просто не можна розрахуватись карткою. Це – невеликі торгові точки, лотки із фруктами на вулиці, деякі салони краси.

Для багатьох така ситуація є досить незвичною. Я після України перестала носити із собою кеш взагалі – лише телефон як інструмент платежу. Тоді як у Польщі потрібно мати при собі хоч трохи готівки, бо в якийсь момент ти можеш не розплатитися.

Наскільки легко у Польщі відкрити бізнес у фінансовій сфері?

Галина Хейло: Думаю, що це досить складний процес.

Як кажуть поляки, щоб відкрити будь-який бізнес у Польщі, треба мати гарного юриста. Поки в тебе немає юриста-профі, можна навіть нічого не починати. Другий фахівець, який потрібний, щоб запустити свою справу в Польщі – добрий бухгалтер.

У країні дуже суворий комплайнс і anti money laundering (AML) законодавство, тому польські банки схиляються до того, щоб не відкривати рахунки, ніж відкрити і потім зіткнутися з проблемами.

Чи дають польські банки кредити на розвиток українського бізнесу?

Галина Хейло: Українському бізнесу, який тільки починає свій шлях, практично неможливо отримати такий кредит.

Загалом польські банки видають кредити без застав. Щоправда, ставки вже набагато вищі за ті, які були раніше (2 - 4%). Це може бути позика і під 10% - для поляків це катастрофічно багато. А для українців більш-менш нормально, особливо з нинішньою обліковою ставкою.

Проте, кредит може отримати лише той бізнес, який має у Польщі реєстрацію, працює тут та сплачує податки.

Також значну роль відіграє кредитна історія – з нуля ніхто нікому грошей не дасть. Тільки якщо бізнес працює деякий час у Польщі, спершу можуть надати невеликий кредит на поповнення оборотних коштів, а потім поступово збільшувати суму.
 
Багато українців після переїзду до Європи почали порівнювати наші та європейські сервіси, роботу регуляторів, бюрократичної машини. Розкажіть про ваш особистий досвід.

Галина Хейло: У Польщі досить сильно розвинені різноманітні бюрократичні процедури. Наприклад, на прийом до лікаря тебе запишуть за місяць - два, а якщо пощастить - за 2 тижні. Це, звичайно, не стосується випадків, коли потрібна невідкладна допомога, безумовно, тут її надають своєчасно та на високому рівні. Як на мене, у Польщі з медициною ситуація набагато краща, ніж у нас, бо тут працює механізм страхової медицини.

Проте все, що стосується бюрократії: черг, заповнення документів, отримання довідок та виписок – у Польщі ці процеси дуже затягнуті, тоді як в Україні це все здебільшого уже автоматизовано.

Кілька років тому я замінювала в Україні посвідчення водія. Яким було здивування нашим сервісом, коли вдалося обміняти права за півгодини. У Польщі таке просто неможливе.
 
Чого не вистачає у Польщі?

Галина Хейло: Ми часто критикуємо те, як усе влаштовано у Польщі чи інших європейських країнах. Але не слід забувати, що це вони нас прихистили, і що це їхня країна, а ми в них у гостях. Тому обговорювати, чого їм не вистачає, звісно, ​​неправильно.

Але мені бракує тут драйву. В Україні ми звикли робити усе швидко, проводити по 15 зустрічей на день, оперативно домовлятися, швидко підписувати контракти. У Польщі все вирішується без поспіху, у спокійному ритмі. Якщо в першій половині дня ще можна щось зробити, то в другій половині вже складно уладнати якісь питання
 
У неділю у Польщі практично нічого не працює – щоб не залишитися голодним, треба все закупити у суботу. Зазначу, що така ситуація не лише у Польщі – сьогодні майже вся Європа не працює у неділю. Звичайно, коли до цього звикаєш, то знаходиш певні переваги. Ти знаєш, що усі справи зроблено, а неділя – це день відпочинку, який можна провести з родиною та близькими. Можливо, європейський підхід і є правильнішим, адже людина створена не для того, щоб працювати, а щоб щасливо жити. Однак я все одно сумую за нашим українським драйвом.
 
 

Підписка на новини АУБ

aub logo white 70

 

Місія Асоціації українських банків – підтримка розвитку національної банківської системи. АУБ співпрацює з Верховною Радою України з питань удосконалення законодавства, що регулює банківську діяльність, взаємодіє з Національним банком України щодо нормативного забезпечення функціонування банків та небанківських фінансових установ. АУБ дбає про підвищення кваліфікації банківських працівників, розширює міжнародні зв'язки з асоціаціями та банківськими структурами інших країн.

 

Контакти

    Адреса:
вул. Євгена Сверстюка,
15 Київ 02002 Україна


   Email :
secret@aub.org.ua


    Телефони:
+380 (44) 516-8775

Підписка на новини АУБ