Андрій Дубас: «Користувачам фінансових послуг потрібно розуміти прописні істини захисту своїх коштів та персональних даних»
Президент Асоціації українських банків Андрій Дубас дав коментар 4-му каналу щодо кредитного шахрайства. Очількик АУБ, зокрема, розповів, що держава встановлює все жорсткіші вимоги до процедури видачі кредитів, але шахраї теж вдосконалюють моделі та інструменти своїх злочинних схем. Скажімо, сьогодні їхні дзвінки досить складно відрізнити від тих, які надходять зі справжніх банків.
Андрій Дубас наголосив, що від подібних речей не застрахована жодна країна, і тут важливо, як швидко відповідні органи реагують на них. На сьогодні, можна сказати, що ця реакція цілком адекватна. Наприклад, коли на початку поточного року почали з’являтися перші відгуки від користувачів і клієнтів, що є потенційна загроза і навіть випадки отримання документів та оформлення онлайн-кредитів на людей, які їх не брали, відразу були прийняті відповідні рішення Національним банком та Міністерством цифрової трансформації для того, щоб призупинити і вдосконалити цей механізм.
«Щоб запобігти потенційним загрозам віддаленої ідентифікації та верифікації особи, зараз розроблено і, як ми очікуємо, до кінця року буде запущено новий механізм підтвердження особи з використанням сервісів Дія в роботі банківських та небанківських установ. Коли ви звертаєтеся до фінансової організації для отримання кредиту, наприклад, у форматі онлайн, фінансова організація має право зробити запит на отримання ваших персональних даних, щоб підтвердити, що це дійсно ви. Додатково буде встановлено такий сервіс як Дія. Підпис (рухи головою перед камерою телефону). Таким чином для сервісів Дія буде зрозуміло, що це саме та людина, якій належать документи, і що вона таким чином підтверджує свою згоду на передачу особистих даних тій чи іншій компанії. Але більшість компаній, які видають кредити онлайн, ще раніше власними силами розробили подібні сервіси підтвердження особи — liveness detection (принаймні, я можу це стверджувати щодо компаній-членів АУБ)», - зауважив Президент Асоціації.
Також Андрій Дубас звернув увагу телеглядачів, на те, що користувачам фінансових послуг потрібно розуміти прописні істини для захисту своїх коштів та своїх персональних даних. І підкреслив, що представники АУБ постійно виступають на цю тему в ЗМІ та на різноманітних заходах і застерігають громадян України, як захиститися від шахрайства. Насамперед - нікому не передавати дані своєї банківської карти. Коли здійснюєте операцію зі своєю карткою, обов’язково має бути так звана подвійна ідентифікація – протокол розрахунків платіжними картками 3-D Secure, що передбачає двофакторну аутентифікацію власника картки. На мобільних телефонах потрібно або відключити функцію віддаленої зміни сім-карти, або підписати контракт зі своїм мобільним оператором. Так, для цього потрібно потратити час, але це застрахує вас від багатьох проблем, пов’язаних із використанням шахраями дублікатів карток та отриманням доступу до всіх ваших персональних даних, банківських рахунків і т. д. На жаль, сьогодні частка контрактних абонентів в Україні дуже мала – до 10 відсотків. Для порівняння – в світі це в середньому 30 відсотків, в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні - близько 20, і на Африканському континенті – близько 5%. Побутує думка, що тарифи для контрактних абонентів вищі, ніж prepaid – тарифи. Але це не так, до того ж, перейти на контракт дуже просто і не займе багато часу.
«В НБУ функціонує «Гаряча лінія», куди можна подати скаргу чи заяву в електронному вигляді щодо будь-яких питань роботи банківських та небанківських фінансових установ, куди можна звернутися, зокрема, й у випадку кредитного шахрайства. Ну і експертиза підпису на договорі може розставити всі крапки над «і». Це, звичайно, час і нерви, але з такою ситуацією може зіткнутися кожен. Якщо ви не брали кредит і не ставили на договорі свій підпис, хвилюватися нічого, ви зможете довести свою правоту», - запевнив Президент АУБ.
Пресцентр Асоціації українських банків
Тел.: 044 516 8775,
email: