Як діяти клієнту, щоб уникнути блокування картки: поради експертки ГЛОБУС БАНКУ
Карткові обмеження, запроваджені для запобігання зловживанням і протизаконній діяльності через механізм P2P-переказів, досі діють у більшості комерційних банків. А вже з 1 червня 2025 року набудуть чинності нові правила карткових переказів: ліміт для клієнтів середнього та низького ризику знизиться зі 150 тис. грн / міс до 100 тис. грн / міс, тоді як для високоризикових клієнтів він залишиться на рівні 50 тис. грн / міс.
Наразі більшість банків застосовує обмежувальні заходи у разі нетипової активності на картковому рахунку або перевищення ліміту на перекази. У першу чергу банк може заблокувати рахунок, який вважає підозрілим.
Марина Павленко, провідна експертка з фінансового моніторингу ГЛОБУС БАНКУ, детально пояснила механізм розблокування рахунку, а також надала кілька порад, як уникнути небажаного блокування картки.
Якщо клієнт отримав повідомлення про блокування рахунку або не може здійснити жодної транзакції (наприклад, оплатити покупки в магазині), вона радить не зволікати і негайно звернутися до банку через будь-який доступний канал зв’язку.
“Після звернення банк може попросити клієнта надати документи, що підтверджують доходи, або пояснення щодо активності за карткою. Важливо, щоб клієнт із розумінням поставився до такої вимоги”, — зауважила банкірка.
У більшості випадків після надання пояснень і документів клієнтові відновлюють доступ до рахунку. Якщо ж надана інформація виявляється недостатньою або не пояснює суть операцій, клієнту, ймовірно, доведеться змінити банківську установу.
“У такому разі клієнт сам ініціює переказ наявних коштів з рахунку”, — наголосила фахівчиня.
Також банк має право з власної ініціативи припинити ділові відносини з клієнтом і закрити рахунок (відповідно до статті 15 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»). У такому випадку банк інформує Держфінмоніторинг.
Якщо рахунок закрито за ініціативи банку, клієнту необхідно надати реквізити іншого рахунку в будь-якому банку для переказу залишку коштів. Слід зазначити, що банк може стягувати додаткову комісію — її розмір встановлюється кожним банком окремо. Інформацію про це зазвичай заздалегідь публікують на офіційних сайтах банків, аби уникнути непорозумінь.
“Комерційні банки зацікавлені в тому, щоб їхні клієнти були максимально поінформованими — “озброєними” знанням про те, як уникнути блокування рахунку. Крім того, діє стратегія “Знай свого клієнта”, яка дає змогу в разі нетипових ситуацій — наприклад, надмірної активності за карткою, що не відповідає підтвердженим доходам — звертатися до клієнта по роз’яснення. Хочу підкреслити: банки не зацікавлені у втраті клієнтів. Вони не каральні органи. Наше завдання — допомогти, проконсультувати, надати весь спектр можливих послуг. Але, звісно, йдеться про сумлінних клієнтів, які не порушують закон”, — підкреслила Марина Павленко.
Поради, як уникнути блокування карткового рахунку:
- Ознайомтеся з умовами обслуговування рахунку / картки та тарифами, зазначеними в договорі.
- Перевірте ліміти та законодавчі обмеження на сайті банку, щоб не потрапити під дію обмежень на перекази.
- Під час відкриття рахунку важливо зазначити мету встановлення ділових відносин з банком, надати перелік запланованих операцій, а також інформацію про послуги, яких ви потребуєте. Надзвичайно важливо бути чесним щодо обсягу доходів та максимально очікуваної суми надходжень на рахунок протягом місяця.
“Чим більше правди у використанні рахунку — тим меншою є ймовірність його блокування”, — наголошує банкірка.
- На етапі відкриття рахунку у фахівця банку можуть виникнути додаткові запитання. Важливо надати вичерпні відповіді, а за потреби — додаткові документи або пояснення.
“Типова ситуація — клієнтка хоче відкрити рахунок, не маючи власних доходів, але її чоловік планує щомісяця переказувати кошти на її картку. У такому випадку важливо пояснити мету відкриття рахунку, надати підтверджувальні документи і вказати обсяг щомісячних переказів у зіставленні з доходами чоловіка. Якщо, наприклад, офіційний дохід чоловіка становить 40 тис. грн, а перекази на картку дружини — 10 тис. грн, це не викличе труднощів для відкриття рахунку”, — пояснює експертка.
- Не використовуйте картки для незаконних операцій або за кодами, що не відповідають суті транзакцій (міс-кодинг). Не беріть участі в сумнівних схемах (дроп-операції тощо).
“Іноді трапляються ситуації, коли рахунок усе ж заблоковано. У такому разі варто звернутися до банку — це зазвичай допомагає розв’язати проблему. Банк завжди готовий надати консультацію. У 90% подібних випадків завдяки партнерському підходу вдається досить швидко врегулювати питання з мінімальними втратами”, — підсумувала Марина Павленко.
Довідка від Центру економічних досліджень та прогнозування “Фінансовий пульс”
За даними Державної служби фінансового моніторингу України, у 2024 році Держфінмоніторинг отримав та обробив 1,75 млн повідомлень про фінансові операції (проти 1,42 млн у 2023 році).
За перший квартал 2025 року кількість повідомлень становила 448 075 і збільшилася на 18,35% порівняно з першим кварталом 2024 року. Основну частину повідомлень було отримано від банків — 99,49% від загальної кількості. Частка повідомлень від небанківських фінансових установ склала 0,51% (проти 0,48% за результатами першого кварталу 2024 року).
Основну частку становлять повідомлення про порогові фінансові операції (77,81% від загальної кількості) та про підозрілі фінансові операції (22,03%).
Порогові фінансові операції — це операції, що мають ознаки, передбачені регуляторними актами з фінансового моніторингу, та дорівнюють або перевищують поріг у 400 тис. грн (для суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри — поріг становить 55 тис. грн).
Підозрілі фінансові операції — це операції, що мають характеристики, які відповідають індикаторам підозрілості, наведеним у регуляторних актах та внутрішніх нормативних документах фінансових установ.