Авторинок: за січень-травень 2024 року частка кредитних продажів збільшилася до 15%
За січень-травень 2024 року порівняно з аналогічним періодом минулого року частка кредитних продажів збільшилася з 11% до 15% від загального обсягу продажів нових авто, а це більше ніж на 2 тис. шт. Такі дані навів Сергій Кіпоренко, керівник напрямку автокредитування ГЛОБУС БАНКУ.
За його словами, в середньому впродовж січня-травня 2024 року обсяг продажів автівок в кредит склав 900 шт. на місяць.
“Позитивна динаміка автокредитування стала можливою через суттєве зниження облікової ставки НБУ до 13,5%, що дає змогу залучати більш “дешеві” ресурси на розвиток кредитування. Крім того, у автодилерів з’явилася можливість запропонувати більш різноманітні варіанти автівок в різній комплектації та достатній кількості, а фінустанови вдалися до активного розвитку власних кредитних продуктів, спрямованих на залучення більшої кількості потенційних клієнтів”, — зазначив фахівець.
Сергій Кіпоренко звернув увагу на те, що станом на початок червня найбільш популярними є кредитні програми під ставку 0,01% терміном на 1-3 роки з першим внеском від 40% до 60% вартості нової автівки. Додатково клієнтів цікавить страховий тариф за договором страхування КАСКО та можливість включення в тіло кредиту страхового платежу за договором страхування на перший рік кредитування.
Своєю чергою, при погодженні кредиту, банківські установи приділяють увагу: 1) початковому внеску за кредитом; 2) кредитній історії позичальника; 3) наявності у клієнта (подружжя) власного майна (нерухомості чи автомобіля).
З початку 2024 року, як розповів експерт, пріоритети та уподобання фізичних осіб у питанні придбання авто в кредит залишаються незмінними. Так, 5 найбільш популярних “кредитних” автобрендів та моделей в ціновому діапазоні $16-45 тис. має такий вигляд: TOYOTA, RENAULT, VOLKSWAGEN, SKODA, BMW. Дещо інші пріоритети у юридичних осіб. Так найбільш популярні авто в кредит — це RENAULT, TOYOTA, VOLKSWAGEN, PEUGEOT та VOLKSWAGEN. В сегменті недорогих авто в ціновому діапазоні $10-18 тис., рейтинг вподобань клієнтів виглядає наступним чином: RENAULT, BYD, CITROEN, CHERY, GEELY, FIAT, JAC та GREAT WALL. А рейтинг популярності преміальних авто вартістю від $80-100 тис. і вище виглядає наступним чином: BMW, LEXUS, MERCEDES-BENZ, AUDI, LAND ROVER та ін.
“У другому півріччі очікується незначне зниження кредитних продажів нових автомобілів: порівняно з січнем-травнем зниження може бути на рівні 10-20% (очікувана кількість продажів нових авто в кредит може скласти в середньому 700 шт. на місяць). Однак пріоритети покупців щодо вартості та автобрендів навряд чи зміняться”, — прогнозує Сергій Кіпоренко.
Експерт також розповів про співвідношення придбання автівок у лізинг та за допомогою банківського кредитування. За його свідченням, і лізинг, і банківське кредитування розвиваються досить активно, при цьому, лізингових компаній набагато більше порівняно з банківськими установами, що кредитують придбання автомобілів.
За 5 місяців 2024 року частка продажів нових автівок лізинговими компаніями складає 30%, на банківські установи припадає до 70% нових авто від загальної кількості кредитних продажів. На ринку вживаних авто ситуація протилежна: 70% автівок реалізується лізинговими компаніями та лише 30% через банки.
Банкір вважає, що таке співвідношення збережеться надалі, адже ринок вживаних авто в рази перевищує ринок нових автомобілів. Крім того, політика лізингових компаній більш лояльна, як до стану вживаної автівки, так і до переліку вимог до клієнтів. Водночас банки, враховуючи низку ризиків при кредитуванні сегмента вживаних авто, більш обережні до даного ринку: вони схильні кредитувати, коли продавцем вживаного автомобіля є юридична особа, приміром, автосалон. До того ж продаж таких автівок зазвичай супроводжується нотаріальним посвідченням договорів застави, що є додатковими витратами для позичальника.
“На даний час банки готові фінансувати придбання авто, вік яких на дату закінчення терміну кредитування не перевищуватиме 10-12 років, з мінімальним першим внеском від 20% вартості та без обов’язкового нотаріального посвідчення договорів застави. Додатково деякі банки вже готові фінансувати клієнта, коли продавцем є не лише юридична, а й фізична особа”, — деталізував фахівець.
Щодо кредитування вживаних авто, то за його даними впродовж 5 місяців найбільш популярними автобрендами стали: VOLKSWAGEN, TOYOTA, HYUNDAI та AUDI.
На думку експерта, у другому півріччі 2024 року активність покупців, що мають намір придбати нові авто в кредит, може знизитися. При цьому кредитні ставки навряд чи зазнають істотних змін: залежно від першого внеску та терміну погашення кредиту вони складуть від 0,01% до 15% річних.
“Війна, поступова прогнозована девальвація гривні та потенційне зростання вартості нових автомобілів можуть стримати потенційних клієнтів від відвідин автосалонів. Однак ринок навряд чи істотно просяде. Попит, як і впродовж 5 місяців, буде на авто з “нульовими” ставками на короткі терміни (1-2 роки) та з великими авансами (40-50-60% загальної вартості транспортного засобу). Основними чинниками, які можуть вплинути на перегляд кредитних ставок і відповідно “збурити” попит, може бути подальше зниження облікової ставки НБУ, вихід на ринок банківського кредитування нових гравців з конкурентними умовами. І насамкінець — “стишення” бойових дій або ж завершення війни”, — підсумував Сергій Кіпоренко.