АСОЦІАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ

Все тільки починається...

В АУБ відбулися зустрічі з керівними менеджерами міжнародних консалтингових компаній Chemonics International та Sibley International

10 та 15 липня 2009 року в Асоціації українських банків відбулися зустрічі з керівними менеджерами міжнародних консалтингових компаній Chemonics International та Sibley International (м.Вашингтон).
Компанії мають намір брати участь у тендері на реалізацію проекту Агенства з міжнародного розвитку США (USAID) щодо реструктуризації фінансового сектору України у 2010 – 2012 роках.
Під час зустрічей були обговорені питання сучасного стану банківського ринку України, проблем у банківській діяльності, які проявилися під час кризи, видів можливої технічної допомоги банкам у ході реалізації проекту.
У зустрічах взяли участь:
- від Chemonics International – п.Е.Латта – менеджер проектів Європа та Євразія;
- Sibley International – п.Д.Снелбекер – виконавчий директор компанії;
- від АУБ – Перший віце-президент п.Бондар В.О., директор Департаменту з питань регулювання і нагляду за банківською діяльністю – п.Самойлова І.В., директор ІАЦ – п.Кучерук В.І.
За результатами зустрічей домовлено про продовження співпраці АУБ з компанією – переможцем тендеру.
 
2009-07-16

ЗАЯВА Асоціації українських банків з приводу прийняття Верховною Радою України Закону “Про внесення змін до Законів України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” та “Про Національний банк України”

Банківська спільнота, як і все суспільство України, є прихильником проведення в Україні фінальної частини Чемпіонату Європи з футболу в 2012 році.
Разом з тим не можна допускати, щоб фінансування заходів з підготовки до Євро-2012 здійснювалось ціною неконтрольованого зростання інфляції, подальшого послаблення банківської системи та зубожіння суспільства.
А саме до цього призводить прийнятий Верховною Радою України  01.07.2009 р. Закон України “Про внесення змін до Законів України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” та “Про Національний банк України”, згідно якого джерелом фінансування заходів з Євро-2012 у 2009 році визначаються щоквартальні додаткові перерахування НБУ перевищення його кошторисних доходів над кошторисними витратами у загальній сумі 9,8 млрд. грн.
При цьому скасовується норма щодо обов`язкового щорічного перерахування частини перевищення доходів НБУ (в обсязі 25%, але не менше 1 млрд. грн.) на поповнення коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, капіталізацію банків  та Державної іпотечної установи.
Це зупиняє прискорене нарощення коштів Фонду. На фоні постійних закликів депутатів і урядовців про необхідність відновлення довіри населення до банківської системи, як запоруки її повноцінного функціонування і кредитної підтримки  реального сектору  економіки, відміна основного джерела поповнення Фонду гарантування вкладів виглядає просто аморально.
Зупиниться капіталізація Державної іпотечної установи, що перекреслить будь-які надії на відновлення у найближчій перспективі  ринку іпотеки.
Можна очікувати і значного погіршення умов рефінансування НБУ банків:
- з одного боку, для збільшення своїх доходів, НБУ буде змушений підвищувати процентні ставки рефінансування. Зрозуміло, що за таких умов про відновлення кредитування економіки не може буди і мови;
- з іншого боку, для зменшення своїх ризиків і скорочення витрат, пов`язаних з необхідністю формування резервів, НБУ буде змушений  скоротити кредитну підтримку банків, що потребують фінансового оздоровлення. Ці фінансові установи, їх клієнти та вкладники будуть кинуті державою на призволяще.
За оцінкою Асоціації українських банків  наслідком прийняття Закону стане зростання кризових явищ в економіці, банківській системі, підвищиться інфляційний тягар на населення, посилиться незахищеність вкладників банків.


 
2009-07-03

В АУБ застерігають від непродуманих змін до Бюджетного кодексу України

Верховна Рада України прийняла Закон України “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України” (реєстраційний № 2709), яким внесені  зміни до Закону України Про податок з доходів фізичних осіб” щодо зміни порядку сплати податку на доходи фізичних осіб.

Зокрема, згідно  прийнятого закону з 1 січня 2011 року  податок з доходів фізичних осіб, який сплачується (перераховується) до бюджету податковим агентом, підлягає зарахуванню до відповідного місцевого бюджету за місцем податкової адреси фізичної особи, а у разі відсутності податкової адреси фізичної особи - нерезидента на території України - за місцем реєстрації податкового агента. На даний час податок з доходів фізичних осіб сплачується  за місцезнаходженням (розташуванням) податкового агента.
  
В АУБ відзначають, що така нова процедура для працедавців (податкових агентів) є вкрай громіздкою та трудомісткою. При наявності великої кількості працюючих, податковому агенту нереально зробити роботу по виписуванню платіжних доручень на перерахування податку з доходів кожної фізичної особи за місцем її податкової реєстрації. Для здійснення такої роботи  податкові агенти повинні збільшити штатну чисельність бухгалтерських працівників, що призведе до збільшення витрат працедавців, зниження доходів та оподатковуваного прибутку, що, на переконання АУБ, недоцільно робити, особливо в умовах фінансово-економічної кризи в країні.

Як наголошують в АУБ, оскільки перерахування платежів здійснюється через банківські установи, найбільше від введення запропонованих змін, внаслідок порушення правил будь-яким  клієнтом, можуть постраждати саме банки.

Одночасно,  в АУБ переконані, що питання із зарахуванням податку з доходів фізичних осіб до місцевих бюджетів (за місцем податкової адреси фізичних осіб) можна вирішити через механізм перерозподілу податку органами Державного казначейства, а не перекладати цю проблему на працедавців.

Окрім цього, новоприйнятим Законом  внесені зміни до Закону «Про оподаткування прибутку підприємств», якими передбачено, що платник податку, який має філії, зобов’язаний сплачувати консолідований податок до бюджетів.  До цього часу платнику податку  було надано право самостійно приймати рішення щодо переходу на сплату  консолідованого податку на прибуток, що, на погляд АУБ, повністю  відповідало нормам чинного законодавства.  Як наголошують в АУБ, не зрозуміла нова норма і з точки зору наповнення бюджету, враховуючи, що при консолідованій формі сплати податку на прибуток сума прибутку, з якого утримується податок,  зменшується на суму збитків, отриманих окремими філіями (відокремленими підрозділами).

Асоціацією українських банків напередодні розгляду законопроекту були направлені до парламентських Комітетів з питань бюджету і податкової та митної політики обґрунтування щодо недоречності внесення вищезгаданих змін та було запропоновано залишити діючий порядок сплати податковими агентами податку з доходів фізичних осіб та податку з прибутку юридичних осіб.

Прес-служба
Асоціації українських банків


 
2009-07-01

Президент України ветував Закон, який міг спричинити поглиблення кризи в банківській системі

Президент України Віктор Ющенко у відповідь на звернення банківської спільноти ветував прийнятий Верховною Радою України 21 травня 2009 року Закон України «Про захист майнових прав громадян у період виходу економіки України зі стану фінансової кризи». Як наголосив Віктор Ющенко, цей Закон “не може бути підписаний Президентом України як такий, що не відповідає Конституції та законам України”.

Згаданим Законом передбачалось введення мораторію на набуття заставодержателем чи іпотекодержателем права звернення стягнення на предмет застави чи іпотеки в разі, якщо предметом застави чи іпотеки є житлова нерухомість, в якій постійно проживають громадяни.

Як вже повідомлялося, Асоціація українських банків виступала категорично проти цього Закону як під час його опрацювання у парламентських Комітетах, так і під час розгляду парламентом. Після його прийняття Верховною Радою Президент АУБ Олександр Сугоняко звернувся до Президента України Віктора Ющенка з обгрунтуванням необхідності накласти вето на Закон "Про захист майнових прав громадян у період виходу економіки України зі стану фінансової кризи", як такий, що порушує принцип захисту прав кредитора, містить істотну загрозу соціальної захищеності населення та призведе до поглиблення кризи в банківській системі.

За словами Президента АУБ Олександра Сугоняка, Закон позбавляє банки правового механізму впливу на проблемних позичальників, чим погіршить спроможність банків виконувати свої зобов’язання перед вкладниками та іншими клієнтами. Найбільш невтішним наслідком прийняття Закону може бути новий виток банківської кризи в Україні внаслідок погіршення платоспроможності ряду банків та неповернення цими банками коштів населенню. Окрім цього, після прийняття Закону банки будуть змушені на невизначений час повністю згорнути програми іпотечного кредитування, і жоден громадянин не зможе взяти кредит на житло. Крім того, Закон не забороняє звернення стягнення на житлову нерухомість іншого кредитора, що нівелює пріоритет банку на іпотеку. Отже, прийняття Закону призведе до зникнення іпотечного житлового кредитування з переліку банківських послуг, – наголошували в АУБ.

Окрім АУБ, проти згаданого Закону категорично проти виступили Національний банк України та банківська спільно в цілому.

В Асоціації українських банків вітають рішення Президента України про ветування згаданого Закону, адже його прийняття могло завдати невиправної шкоди національній банківській системі та економіці України.

Прес-служба
Асоціації українських банків

АУБ подала зауваження до законопроектів, що стосуються банківської діяльності

Президент Асоціації українських банків Олександр Сугоняко звернувся до Голови профільного парламентського Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Миколи Азарова з обґрунтуванням недоречності прийняття низки законопроектів, що стосуються банківської діяльності.

Зокрема, президент АУБ надав зауваження до законопроекту “Про підвищення кредитної підтримки пріоритетних галузей економіки” (реєстраційний №4579). Як наголошується у листі Президента АУБ до Голови профільного парламентського Комітету: “АУБ цілком поділяє думку, що подолати кризу в Україні можна лише шляхом відновлення економіки, що стане запорукою стабілізації банківської системи. Разом з тим, механізм кредитної підтримки пріоритетних галузей економіки, запропонований законопроектом №4579, не може бути реалізованим”.

В АУБ наголошують, що у законопроекті, серед іншого, допущено підміну цілей використання рефінансування НБУ.

За словами Президента АУБ: “Якщо автори законопроекту дійсно ставили за мету вироблення механізму відновлення банками  кредитування пріоритетних галузей економіки, то, в такому випадку, цей механізм мав би передбачати:

- чіткий перелік пріоритетних галузей економіки та підприємств, що підлягатимуть державній підтримці;
- загальну суму коштів, необхідних для фінансування цих підприємств;
- види державної підтримки (пряме бюджетне фінансування, надання кредитної підтримки через банківські установи шляхом повного або часткового (за умови залучення інших інвестицій) рефінансування, компенсація процентів, гарантії Уряду тощо);
- джерела державної фінансової підтримки (бюджетні кошти, Стабілізаційний фонд, контрольований приріст грошової маси тощо);
- у разі рефінансування – строк надання таких кредитів”.

Як відзначає Президент АУБ: “На жаль законопроект №4579 не дає відповіді на наведені питання”. Зважаючи на це, АУБ запропонувала направити законопроект “Про підвищення кредитної підтримки пріоритетних галузей економіки” на доопрацювання.

Окрім цього, Президент АУБ подав до Комітету з питань фінансів і банківської діяльності зауваження до законопроекту “Про встановлення облікової ставки Національного банку України у 2009 році” (реєстраційний №4556), наголосивши, що запропоноване цим законопроектом встановлення облікової ставки адміністративними засобами є порушенням принципів ринкової економіки.

Як підкреслив Президент АУБ: “Адміністративне встановлення економічно необґрунтованого рівня облікової ставки призведе до того, що від банків вимагатимуться кредити під відсоток, що не перевищує 10% (облікова ставка плюс 2-5% маржі), тоді як жоден з клієнтів банку (фізичні або юридичні особи) не будуть розміщувати свої депозити під відсотки, що є нижчими від рівня інфляції плюс премія за ризик. За цих умов ми отримаємо у кращому випадку не працюючий Закон, у гіршому  - нову хвилю необґрунтованих звинувачень на адресу банків за високий рівень кредитних ставок”.

Президент АУБ відзначає, що за таких умов запропонований законопроект міг би бути підтриманий лише у випадку, якщо таким же адміністративним порядком буде встановлено, що рівень інфляції в Україні на 2009 рік встановлюється на рівні не вище 4% на рік, і цей показник буде фактично дотриманий. “Але з об’єктивних економічних причин це є нездійсненним”, – констатують в АУБ.

У зв’язку з вищесказаним в АУБ запропонували відхилити законопроект “Про встановлення облікової ставки Національного банку України у 2009 році” (№4556).

Прес-служба Асоціації українських банків

При використанні матеріалів посилання на Асоціації Українських Банків є обов'язковим