Асоціація українських банків вважає недоцільними та шкідливими зміни до порядку регулювання достатності (адекватності) регулятивного капіталу банку та обмеження на залучення банками коштів фізичних осіб, які запропоновані в останній версії законопроекту “Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)” (№0884). Про це йдеться у листі АУБ до профільного парламентського Комітету з питань фінансів і банківської діяльності.
Як наголошують в АУБ, у законопроекті пропонується нова редакція статті 35, відповідно до якої передбачається передача НБУ повноважень з визначення мінімального розміру нормативу адекватності регулятивного капіталу та мінімального розміру регулятивного капіталу (на сьогодні ці показники визначаються Законом), а також впровадження нового коефіцієнту співвідношення регулятивного капіталу до зобов’язань банку.
За словами фахівців АУБ, норматив адекватності регулятивного капіталу є одним з основних показників, який регулює обсяги та структуру активних операцій банків. Зміна мінімального значення цього нормативу безпосередньо впливає на можливість банків кредитувати та потребує значного часу на приведення діяльності банків у відповідність до нових вимог, оскільки це вимагатиме або нарощення капіталу, або погашення частини кредитного портфелю.
Як відзначив Президент АУБ Олександр Сугоняко, з метою недопущення прийняття економічно не виважених та необґрунтованих змін нормативу, визначення його мінімального значення має бути залишено у Законі. З цих же причин неприпустимою, кажуть в АУБ, є передача НБУ повноважень щодо визначення мінімального розміру регулятивного капіталу.
Крім того, в АУБ звертають увагу, що внесення принципових змін до ст. 35 вбачається недоцільним і через прийняття найближчим часом Базельським комітетом нових вимог до капіталу (Базель-ІІІ), імплементація яких в Україні знову потребуватиме внесення суттєвих змін до Закону.
Недоцільним в АУБ також вважають впровадження коефіцієнту співвідношення регулятивного капіталу до зобов’язань банку, як такого, що не зможе бути дотриманий банками у разі надходження на рахунки їх клієнтів коштів у значних розмірах.
Також в АУБ не підтримали запропоновані зміни щодо обмеження на залучення банками коштів фізичних осіб. Так в ст.47 пропонується надавати банку право на залучення коштів фізичних осіб лише через 2 роки з дня отримання ним банківської ліцензії. Порядок та умови набуття банком права на залучення коштів від фізичних осіб пропонується, щоб встановлювались НБУ.
В АУБ вважають запровадження зазначених обмежень недоцільним. Як пояснив Президент АУБ, відповідно до Закону України “Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб” участь банків у Фонді є обов’язковою. Відповідно до статті 22 цього Закону банк зобов’язаний перерахувати до Фонду початковий збір у розмірі 1% статутного капіталу протягом 30 днів з дня одержання ним банківської ліцензії. Таким чином новостворений банк буде змушений здійснити значні витрати, пов’язані із вступом до Фонду, не маючи реальної змоги протягом двох років залучати кошти фізичних осіб і розвивати таким чином свою діяльність.
2010-09-29
|