RSS
21 Листопад
     
 
Новини АУБ
Олександр Сугоняко: “АУБ проти підвищення розміру відрахувань банків до Фонду гарантування, але за те, щоби держава в особі НБУ та Уряду таки почала брати участь у формуванні коштів Фонду”

23.05.2006

Асоціація українських банків звернулася до Міністерства юстиції України із зауваженнями до розробленого Мін”юстом проекту Закону “Про внесення змін до законів України з питань діяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб”.

Принципово погоджуючи запропонований законопроект, АУБ виступає проти змін, якими передбачається підвищення розміру початкового та регулярного збору з банків.

За словами Президента АУБ, на сьогоднішній день строкові депозити фізичних осіб є одним з небагатьох внутрішніх джерел формування ресурсів для довгострокового кредитування. Разом з тим, вартість цих ресурсів (зумовлена рівнем інфляції та непокритими ризиками вкладників) залишається високою, що в свою чергу, формує високі процентні ставки за кредитами.

“Підвищення розміру зборів з банків не вирішить питання суттєвого збільшення коштів Фонду для забезпечення зростання гарантованих сум відшкодування. Разом з тим, зростання зборів призведе до підвищення витрат банків, пов’язаних із залученням та обслуговуванням депозитів, що не дасть їм можливості ефективно проводити політику зниження ставок кредитування.

Запропоноване підвищення розміру зборів ще більше загострить питання нерівних умов конкуренції між українськими банками та банками з іноземним капіталом, оскільки останні зможуть використовувати кошти, залучені від своїх материнських банків, які будуть значно дешевшими від кредитних ресурсів, сформованих за рахунок внутрішніх українських інвестиційних джерел”, – наголошується в листі АУБ.

Аналіз міжнародної практики страхування депозитів показує, що встановлений згідно чинного Закону розмір зборів (початковий – 1% від статутного капіталу, регулярний - 0,5% від загальної суми депозитів) і так є максимальним рівнем зборів для банків в інших країнах, а в окремих випадках – значно перевищує встановлені там збори. Крім того, базою нарахування зборів в Україні є загальна сума депозитів фізичних осіб, тоді як у більшості країн базою нарахування визначена сума застрахованих депозитів, тобто сума депозитів, що підпадає під гарантування Фонду. Таким чином, фактична сума зборів до Фонду з українських банків і так перевищує аналогічне навантаження в іноземних банках.
Враховуючи викладене, АУБ  виступає категорично проти підвищення розміру зборів з банків до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Також в АУБ наголошують на необхідності враховувати, що до настання випадків недоступності вкладів можуть призвести не тільки проблеми в діяльності банків, але і підрив довіри до банківської системи через непідтверджені негативні висловлення або невиважені фінансові рішення з боку державної влади та НБУ (намагання провести внутрішній дефолт за ОВДП у 1998 році, спровокована депозитна криза кінця 2004 року, непрогнозована ревальвація гривні в квітні 2005 року тощо).

“За цих умов цілком логічною є участь держави в особі НБУ та Уряду у формуванні коштів Фонду, в тій мірі, в якій беруть у цьому участь банки”, – каже Олександр Сугоняко.

У зв’язку з цим АУБ підтримує законопроект щодо цільового направлення частини доходів НБУ до Фонду.

Окрім цього, в АУБ вважають доцільним щорічно включати до державного бюджету видатки на формування коштів Фонду. Це, – переконані банківські фахівці, – прискорить підвищення рівня гарантування вкладів та підвищить відповідальність державних посадових осіб за поширення неперевіреної негативної інформації про банки, що підриває довіру населення та може спровокувати ажіотаж серед вкладників банків.

АУБ також подано деякі інші зауваження до підготовленого законопроекту. Зокрема, запропоновано передбачити можливість включення представника Фонду до складу тимчасової адміністрації банку, який є учасником Фонду. В АУБ переконані, що введення представника Фонду до складу тимчасової адміністрації в період, коли проблеми банку ще можуть бути вирішені, підвищить вплив Фонду на можливість відновлення діяльності банку та максимальне збереження його активів. Окрім цього в АУБ пропонують передбачити можливість участі представника Фонду у ліквідації банку, який був учасником Фонду,  і вклади у якому підлягають відшкодуванню Фондом згідно цього Закону.

Як зазначається в листі до Мін”юсту, АУБ сподівається на врахування цих пропозицій та готова до подальшої співпраці.

Прес-служба
Асоціації українських банків

Пошук
НОВИНИ